Μαθητές επισκέπτονται διαδικτυακά το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, ξεναγούνται σε αίθουσές του και ανιχνεύουν διαστάσεις των επαναστατικών κινημάτων και της καθημερινής ζωής στη Μακεδονία του 19ου αιώνα. Εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους για τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου, γνωρίζουν τη Θεσσαλονίκη του 19ου αιώνα μέσα από πληροφορίες για την πληθυσμιακή της σύνθεση και τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής της και εμβαθύνουν σε έννοιες όπως πόλεμος, ειρήνη, θυσία. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια εκπαιδευτικού υλικού του Μουσείου και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, αποτυπώνουν όσα αποκόμισαν από την online επίσκεψη, σε εικαστικά έργα, γραπτά κείμενα ή δραματοποιημένες ιστορίες.

Οι πύλες του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα παραμένουν ανοιχτές διαδικτυακά για την υποδοχή μαθητών όλων των βαθμίδων στο πλαίσιο του νέου εκπαιδευτικού προγράμματος, με τίτλο «Αναζητώντας την κληρονομιά του ΄21 στη Μακεδονία του 19ου αιώνα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Έναν χρόνο τώρα, τα Μουσεία όλης της χώρας είναι κλειστά. Ωστόσο γνωρίζουμε όλοι ότι ο ρόλος τους για την πνευματική αλλά και την εκπαιδευτική ζωή της κάθε κοινωνίας είναι πολύ σημαντικός. Επιπρόσθετα, η φετινή, είναι μια χρονιά ορόσημο για την Ελλάδα μιας και γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης (Κ.Ε.Μ.Ι.Τ.), του Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα (ΙΜΜΑ), αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΠΑΜΑΚ, Σταυρούλα Μαυρογένη, η οποία συνέταξε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αναζητώντας την κληρονομιά του ‘21 στη Μακεδονία του 19ου αιώνα».

Αίτηση του Εµµανουήλ Παππά για ναυτική βοήθεια της 7ης Μαΐου 1821. (Αρχείο Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα)

«Η ιστορία είναι η επιστήμη που διδάσκει στους ανθρώπους γεγονότα του παρελθόντος. Στο σχολείο, βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης και η διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης. Με τη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, επιδιώκεται η συνεχής ανανέωση του ενδιαφέροντος των μαθητών, μαθητριών για το ιστορικό παρελθόν και για τη διάσωση της ιστορικής μνήμης, με στόχο τη διάπλαση ενεργών δημοκρατικών πολιτών. Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια είναι το Μουσείο», αναφέρει η κ. Μαυρογένη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κατανοώντας τις ιδιαίτερες συνθήκες και τη δυσκολία που υπάρχει για μετακίνηση των μαθητών, το Μουσείο διαμόρφωσε το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα διαδικτυακά, επισημαίνει η διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης του ΙΜΜΑ και περιγράφει τα στάδια της εικονικής περιήγησης:

Οι μαθητές αφού συνδεθούν με το Μουσείο ξεναγούνται στην Αίθουσα Α, όπου μαθαίνουν για «Τα ελληνικά επαναστατικά κινήματα στη Μακεδονία κατά τον 19ο αιώνα» και στην Αίθουσα Β, όπου γνωρίζουν «την κοινωνία της Μακεδονίας στα τέλη του 19ου αιώνα».

Στην Αίθουσα Γ, οι μαθητές λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την αρχιτεκτονική που αναπτύχθηκε κατά τον 19ο αι. και στις αρχές του 20ου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σε ό,τι αφορά την ιστορία της και τις πληθυσμιακές ομάδες της. Στην Αίθουσα Ε παρουσιάζεται η έννοια του ήρωα μέσα από τις μεγάλες μορφές του διαρκούς αγώνα για απελευθέρωση του μακεδονικού χώρου. Στις επόμενες αίθουσες, οι μαθητές συλλέγουν γνώσεις για την ελληνική εκπαίδευση, αλλά και την οικονομική και πνευματική δράση των Ελλήνων της εποχής.

Το σκέλος του εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο αφορά τις δραστηριότητες των μαθητών στο Κέντρο Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης τροποποιήθηκε με τα φύλλα εργασίας που αποστέλλονται στο κάθε σχολείο πριν από την ξενάγηση και μοιράζονται από τον εκπαιδευτικό μετά απ’ αυτήν.

«Με αυτό τον βιωματικό και ενεργό τρόπο, όλες οι πληροφορίες που αντλούνται κατά τη διάρκεια της ξενάγησης, αποτυπώνονται στη μνήμη των μαθητών και γίνονται ένα “ όπλο” για την πνευματική τους ανάπτυξη. Πολύ σημαντική είναι επίσης η ευαισθητοποίηση των μαθητών ως προς τις έννοιες του πολέμου και της ειρήνης, του θανάτου και κυρίως της ζωής, της θυσίας, της μνήμης και της ιστορίας. Ιδιαίτερα επωφελής είναι η εξοικείωση με τη διαδικασία της έρευνας, της άντλησης στοιχείων και πληροφοριών, καθώς και με τρόπους αξιοποίησής τους μέσα από τη λογοτεχνία, την τέχνη και τις νέες τεχνολογίες», υπογραμμίζει η κ. Μαυρογένη και προσθέτει: «Η συμμετοχή μαθητών σε τέτοιου είδους διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα τονώνει πάντα την αυτενέργεια των συμμετεχόντων και καλλιεργεί ένα κλίμα συνεργασίας».

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα σχεδιάζονται και υλοποιούνται από μία διεπιστημονική ομάδα συνεργατών ακαδημαϊκούς, μουσειοπαιδαγωγούς, ιστορικούς και εκπαιδευτικούς.

Για τη συμμετοχή στο διαδικτυακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αναζητώντας την κληρονομιά του ’21 στη Μακεδονία του 19ου αιώνα» είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.

 

 

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης