Εγκαινιάσθηκε, στο εμβληματικό National Art Museum of China (NAMOC) στο Πεκίνο η έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Ελλάδας (ΕΜΣΤ), «Εν αρχή ην ο Λόγος. Έννοιες – Εικόνες – Γραφές».

Στην έκθεση μετέχουν 40 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες με 80 έργα, τα οποία ανήκουν στη μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας και αποτελεί συνέχεια της συνεργασίας των δύο Μουσείων, που ξεκίνησε το 2017 με την Έκθεση «Κινεζική Ζωγραφική XIEYI. Αριστουργήματα από το Εθνικό Μουσείο Τεχνών της Κίνας», που φιλοξενήθηκε στο ΕΜΣΤ από τον Σεπτέμβριο ως τον Νοέμβριο του 2017.

Στα εγκαίνια της Έκθεσης και στη συνέντευξη Τύπου, που προηγήθηκε των εγκαινίων, παρουσία 40 εκπροσώπων έντυπων και ηλεκτρονικών ΜΜΕ, αναφέρονται μέχρι στιγμής άνω των 15 Κινεζικών ΜΜΕ

Στα εγκαίνια μίλησε το μέλος της Διαρκούς Επιτροπής του CPPCC, Αντιπροέδρος της Ένωσης Κινέζων Καλλιτεχνών και Προέδρος της Εθνικής Πινακοθήκης Κίνας κου Ου Βέισαν, επισημαίνοντας τη σημασία ελληνικού πολιτισμού στην εξέλιξη των παγκόσμιων ιδεών και πνεύματος, περιλαμβανομένου χώρου Καλών Τεχνών, καθώς και για την ολοένα στενότερη συνεργασία των δύο χωρών στον πολιτιστικό τομέα, κάτι που αποτυπώνεται στην έκθεση του ΕΜΣΤ στο Πεκίνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

« Οι Έλληνες, δημιουργώντας έναν πολιτισμό διεθνούς ακτινοβολίας και επιρροής, δείγματα του οποίου είναι σε όλα τα μεγάλα μουσεία του κόσμου, μετέφεραν πρώτοι στον κόσμο την ιδέα του «ωραίου» και της αισθητικής έμπνευσης, και φιλοσοφικής θεώρησης των Τεχνών. Ελλάδα και Κίνα ως χώροι πολιτισμού, έχουν έρθει σε στενή επαφή εδώ και αιώνες, και μετά την εγκαθίδρυση των διπλωματικών τους σχέσεων, ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι πολιτιστικές επαφές και ανταλλαγές έχουν αναπτυχθεί ταχέως και σε βάθος. Η Κίνα συνεισφέροντας στην οικοδόμηση ενός κοινού μέλλοντος για όλη την ανθρωπότητα μπορεί να μάθει πολλά από την πλούσια ελληνική ιστορία αλλά και τη σύγχρονη ελληνική τέχνη συνομιλώντας και συνδιαλεγόμενη με τον πολιτισμό της Ελλάδας, κατανοώντας την έτσι καλύτερα» τόνισε ο Κινέζους αξιωματούχος .

Στην εκδήλωση μίλησε ο Συμβούλος Α’ της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα , Γεώργιος Αρναούτης ο οποίος (χαιρετίζοντας την εκδήλωση εκ μέρους Πρέσβεως κου Λ. Ροκανά ο οποίος απουσίαζε εκτός Πεκίνου για υπηρεσιακούς λόγους) υπογράμμισε ότι πολυάριθμες είναι οι πολιτιστικές δράσεις και επισκέψεις Κινέζων και Ελλήνων καλλιτεχνών στις δύο χώρες τα τελευταία έτη.

« Σκοπός των δράσεων αυτών είναι η δημιουργία μιας γέφυρας διασύνδεσης των δύο πολιτισμών, η εμβάθυνση των σχέσεων των δύο λαών, η αμοιβαία ανταλλαγή πολιτιστικών και καλλιτεχνικών γνώσεων και πρακτικών με όχημα τον πολιτισμό» τόνισε ο Αρναούτης.

Τον Σεπτέμβριο 2017, εγκαινιάσθηκε επίσης στο NAMOC (Biennale Πεκίνου) η αφιερωματική έκθεση «Το Σώμα – Η Ψυχή – Ο Τόπος. Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες», στο πλαίσιο της «7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης» του Πεκίνου, στην οποία η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα. O τομέας των ανταλλαγών και συνεργασιών στο πεδίο των Καλών Τεχνών, σημείωσε ο ίδιος, κατέχει αναμφίβολα περίοπτη θέση όχι μόνο στον τομέα των ελληνοκινεζικών πολιτιστικών σχέσεων, αλλά και ευρύτερα στον τομέα των επαφών μεταξύ των πολιτών των δύο χωρών μας (people-to-people contacts) ο οποίος περιλαμβάνεται και στο Μνημόνιο Συνεργασίας BRI που υπέγραψε η Ελλάδα με την Κίνα στο Πεκίνο τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους. Ο Γ. Αρναούτης υπογράμμισε την πρωτοβουλία του ελληνικού ΥΠΕΞ με την ενεργό στήριξη της Κίνας, για τη διοργάνωση τον Απρίλιο του 2017 της πρώτης Υπουργικής Διάσκεψης των κρατών του «Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών» (Ancient Civilizations Forum, ACForum, γνωστό ευρύτερα ως GC10) με τη συμμετοχή των 10 χωρών, που αποσκοπεί στο να αναγάγει τον πολιτισμό σε πηγή ήπιας ισχύος και σε βασικό εργαλείο μίας σύγχρονης και πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής. Επιπλέον, στόχος του Φόρουμ, τόνισε, είναι η διεθνής πολιτιστική συνεργασία να λειτουργήσει και ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης.

Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ κα. Κατερίνα Κοσκινά μίλησε για την πρωτότυπη προσέγγιση της έκθεσης η οποία αποσκοπεί στην ανάδειξη της παγκοσμιότητας της καλλιτεχνικής σύλληψης και έκφρασης με παρανομαστή τη γλώσσα, και τον λόγο όπως εμφαίνεται και στον τίτλο της έκθεσης. Ο Λόγος ή γλώσσα, το ελληνικό αντίστοιχο του κινεζικού «Τάο» αποτελεί την απαρχή της καλλιτεχνικής και αισθητικής τάξεως δημιουργίας, η οποία παρά τις διαφορετικές της εκφάνσεις και μορφές, συνέχεται, όπως φιλοδοξεί να δείξει η έκθεση, από την ιδέα των λέξεων και του λόγου που αποτελούν μια παγκόσμια γλώσσα. Πολλά από τα υλικά της έκθεσης είναι εμπνευσμένα άλλωστε από το χαρτί που αποτέλεσε μέσω της γραφής κύριο μέσο επικοινωνίας, ειδικά σε πολιτισμούς όπως ο κινεζικός.

Η συνεργασία των μουσείων ΝΑMOC και EMΣΤ εντάσσεται στο Έτος Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασίας Πολιτιστικών Βιομηχανιών Ελλάδας – Κίνας.

Η Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Κατερίνα Κοσκινά, κατά τη συνέντευξη Τύπου εξήρε την εποικοδομητική συνεργασία των δύο Μουσείων και επεσήμανε ότι, ενώ η πρώτη Έκθεση (“ Κινεζική Ζωγραφική XIEYI. Αριστουργήματα από το Εθνικό Μουσείο Τεχνών της Κίνας”) έδωσε τη δυνατότητα να γίνει κατανοητό ότι ο κινεζικός τρόπος προσέγγισης της Τέχνης είναι διαφορετικός από εκείνον της Δύσης, η δεύτερη Έκθεση (“ Εν αρχή ην ο Λόγος. Έννοιες – Εικόνες – Γραφές”) αποκαλύπτει και αναδεικνύει τις ομοιότητες και τις κοινές αρχές του ελληνικού και του κινεζικού πολιτισμού.

Παράλληλα, εξήγησε την επιλογή του θέματος της Έκθεσης, της σχέσης των δύο πολιτισμών με τη γλώσσα και τη γραφή, με τις έννοιες και τις εικόνες, αναφερόμενη στην επιθυμία σύνθεσης μίας έκθεσης ενδιαφέρουσας για το κινεζικό κοινό, η οποία θα προβάλει τη συμβολή των δύο πολιτισμών στη διαμόρφωση δύο κόσμων σκέψης, και θα προσεγγίζει τη γλώσσα μέσα από την Τέχνη, με ιδιαίτερη έμφαση στο χαρτί ως φορέα σημασίας και επικοινωνίας, και στη γραφή στις διάφορες εκφάνσεις της – με εφαρμογές της γραφής όχι μόνο με τον παραδοσιακό τρόπο αλλά και με σύγχρονες μορφές, ακόμη και ως καταγραφή ήχου ή εικόνας.

Υπογράμμισε, επίσης, ότι η επιλογή των έργων, τα οποία είναι δημιουργίες όχι μόνο Ελλήνων αλλά και ξένων καλλιτεχνών, έγινε με στόχο μία ευρύτερη διεθνή προσέγγιση της Τέχνης, και τόνισε ότι η Έκθεση αυτή αποτελεί φόρο τιμής στην κινεζική ανακάλυψη του χαρτιού και της καλλιγραφίας, σημειώνοντας, παράλληλα, ότι παρά την πλούσια πολιτισμική παράδοση των δύο χωρών, η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία τους δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί και αναγνωρισθεί.

Κατά την ομιλία της στην τελετή εγκαινίων της Έκθεσης, η κα. Κοσκινά απηύθυνε ευχαριστίες στα Υπουργεία Πολιτισμού Ελλάδας και Κίνας για τη συμβολή τους στην υλοποίηση της Έκθεσης και στη συνεργασία των δύο Μουσείων, η οποία αποτελεί σημαντική πολιτισμική προσέγγιση και συνάντηση για την ανάδειξη της σύγχρονης Τέχνης.

Χαρακτηρίζοντας την Τέχνη «παγκόσμια γλώσσα» και «συνέχεια, που δεν σταματά ποτέ», η κα. Κοσκινά υπογράμμισε ότι η γλώσσα της Τέχνης είναι πέρα από όρια και τόνισε τη δυνατότητα συμβολής της κινεζικής πρωτοβουλίας Belt and Road ως αξιοποιήσιμου δρόμου για τις ανταλλαγές στο πεδίο της Τέχνης.

Αναφερόμενη στην Έκθεση, που παρουσιάζεται από την Τρίτη 27 Νοεμβρίου και ως τις 17/1 στο NAMOC, η κα. Κοσκινά σημείωσε ότι ο στόχος είναι να αποτελέσουν οι πολυεπίπεδες αναγνώσεις των εκθεμάτων την αφετηρία για δημιουργικό και γόνιμο προβληματισμό των επισκεπτών της Έκθεσης και για μία διεύρυνση της οπτικής και του πνεύματος, που μόνο η Τέχνη μπορεί να προσφέρει.

Εκ μέρους Πρεσβείας Πεκίνου στα εγκαίνια Έκθεσης παρέστη επίσης ο κος Ν. Σιγάλας, Σύμβουλος Α’. ΓΤΕ Πεκίνου στήριξε την εκδήλωση με την παρουσία στελεχών του και με την πρόκληση από κοινού με το NAMOC κινεζικών ΜΜΕ και την προετοιμασία και διανομή σε αυτά ειδικού Media Kit για την Έκθεση (με ανακοίνωση Τύπου, αποσπάσματα προλόγου και σχολίων στην Έκθεση από την Δ/ντρια ΕΜΣΤ κα Κοσκινά, φυλλαδίων ΕΟΤ πολιτιστικού ενδιαφέροντος), και την διανομή επίσης σε προσκληθέντα ΜΜΕ υλικού για τρέχουσες πολιτικές ΥΨΗΠΤΕ με έμφαση στον τομέα της καλλιτεχνικής δημιουργίας

Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης