Η Αρλ στην καρδιά της Νέας Υόρκης, με αναδρομική έκθεση της Χέλεν Λεβίτ

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 6 Ιουλίου 2019, 02:00
Η Αρλ στην καρδιά της Νέας Υόρκης, με αναδρομική έκθεση της Χέλεν Λεβίτ

Έζησε όλη τη ζωή της στη Νέα Υόρκη και της αφιέρωσε όλα της τα ρεπορτάζ: για πρώτη φορά, οι Συναντήσεις Φωτογραφίας της Αρλ, το διεθνές φωτογραφικό φεστιβάλ που διεξάγεται κάθε καλοκαίρι στην πόλη αυτή της νότιας Γαλλίας,  παρουσιάζουν αναδρομική έκθεση της Χέλεν Λεβίτ (1913-2009), μια πρόσκληση για περιήγηση στις φτωχογειτονιές του "Μεγάλου Μήλου". 

Εκτός από μια διαμονή στο Μεξικό, αυτή η αυτοδίδακτη καλλιτέχνης που γεννήθηκε στο Μπρούκλιν, αφιέρωσε τη δουλειά της αποκλειστικά στη γενέτειρά της, στην οποία περπατούσε πολύ έχοντας τη φωτογραφική της μηχανή, μια Leica 35mm, όπως ο μέντοράς της Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν.

"Τα δύο τρίτα των φωτογραφιών της είναι παιδιά", υπογραμμίζει ο Βάλτερ Μόζερ, ο επιμελητής της έκθεσης. Όλες οι φωτογραφίες της έκθεσης είναι  πρωτότυπες εκτυπώσεις και οι πρώτες της φωτογραφίες χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1930.

Η Λεβίτ δουλεύει τότε με τον φωτογράφο και φωτορεπόρτερ Γουόκερ 'Εβανς και κάνει μια σειρά φωτογραφιών για το μετρό της Νέας Υόρκης έχοντας την κάμερα κρυμμένη κάτω από το παλτό της. Χρόνια αργότερα, το 1954, θα το επαναλάβει κρατώντας φανερά τη μηχανή της.

Οι δεκαετίες του 1930 και του 1940 και η οικονομική ύφεση είναι, σύμφωνα με τον Μόζερ, τα καλύτερα χρόνια για τη documentary photography, εκείνη δηλαδή τη φωτογραφία που καταγράφει την κοινωνική πραγματικότητα. Κατά τη διάρκεια των ετών αυτών, η Λεβίτ φωτογραφίζει πολύ παιδιά που κινούνται ελεύθερα στους νεοϋορκέζικους δρόμους, στα πεζοδρόμια, σε λιθόστρωτα όπου δεν υπάρχουν αυτοκίνητα.

Φωτογράφος ντοκιμενταρίστρια, η Λεβίτ επηρεάστηκε ωστόσο από τους σουρεαλιστές. "Μετατρέπει την πραγματικότητα σε κάτι μη πραγματικό", εξηγεί ο Μόζερ, διευθυντής στο τμήμα φωτογραφίας του αυστριακού μουσείου Αλμπερτίνα, στη Βιένη, που συγκέντρωσε εκατοντάδες φωτογραφίες από δημόσια αρχεία και ιδιωτικές συλλογές.

Σε αντίθεση με τον δάσκαλό της, η Λεβίτ εστιάζει εκ νέου τις φωτογραφίες της: "Ο Καρτιέ-Μπρεσόν το επέκρινε", σημειώνει ο Μόζερ, ο οποίος αποφάσισε να παρουσιάσει στην έκθεση φύλλα κοντάκτ των φιλμ "για να δείξει πώς η Λεβίτ ξαναδούλευε τις φωτογραφίες της".

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 6 Ιουλίου 2019, 02:00