«Είμαι καλλιτέχνης και διευθυντής του μουσείου Τέχνης Φίλμπρουκ. Δεν πρέπει όλοι να ξεχνάμε ποιοι είμαστε, από πού ξεκινήσαμε. Πιστεύω ότι το μέλλον των μουσείων θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν ώστε να βρίσκονται πιο κοντά στις κοινότητες. Χρειαζόμαστε την προσοχή της κοινότητας στην οποία λειτουργούμε. Να είστε τολμηροί. Τολμήστε να δείτε τι μετρά για την κοινότητα στην οποία λειτουργείτε».

Με τα λόγια αυτά απευθύνθηκε ο πρόεδρος και διευθυντής του Μουσείου Τέχνης Φίλμπρουκ των ΗΠΑ, Σκοτ Στάλεν (Scott Stulen), στο κοινό που παρακολούθησε το συνέδριο με θέμα «το συν-μουσείο», συνέργειες, συνεταιρισμοί και συμπράξεις μεταξύ μουσείων, πολιτιστικών πρωτοβουλιών, της κοινωνίας των πολιτών- και όχι μόνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στη μαγνητοσκοπημένη ομιλία του, που προβλήθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου, ο κ. Στάλεν έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο της κοινότητας και την επικοινωνία των μουσείων μαζί της, ώστε να διοργανώνονται διάφορες εκδηλώσεις τέχνης, συζητήσεις με τα μέλη της κοινότητας, εκθέσεις, και συναντήσεις με στόχο την ανταλλαγή απόψεων για τις συλλογές των μουσείων.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθυντής Ανάπτυξης Κοινού και Συμμετοχής του Ελευσίς 2021, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, Γιάννης Κουκμάς, μίλησε για το παράδειγμα του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης, το οποίο, μεταξύ άλλων, ανέπτυξε δράσεις, που αφορούν τις μετακινήσεις των ατόμων, με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κόσμου στο θέμα της προσφυγιάς και της μετανάστευσης.
Δημιούργησε βάση δεδομένων για τους πρόσφυγες του 1922, συμμετείχε σε δράση για την παρουσίαση ιστοριών μετανάστευσης μέσα από τον κινηματογράφο, σχεδίασε δράσεις για τη συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας για τους πρόσφυγες και ανέπτυξε προγράμματα ξεναγήσεων και διαπολιτισμικής κουζίνας για ασυνόδευτους ανηλίκους σε συνεργασία με την οργάνωση «Άρσις».

«Το μουσείο έδωσε χώρο σε πολλές συλλογικότητες της πόλης να επικοινωνήσουν τα μηνύματά τους σε μεγαλύτερο κοινό», τόνισε χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρουσίασε, άλλωστε, τις δράσεις του οργανισμού Ελευσίς 2021 που, όπως είπε, δημιουργήθηκε για να αποτελέσει τον οργανισμό – όχημα για τη μετάβαση της πόλης σε πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης σε λιγότερο από τρία χρόνια.

Τις εργασίες του συνεδρίου, το οποίο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Γενικό Προξενείο των ΗΠΑ, το Βρετανικό Συμβούλιο (British Council), τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Μπενάκη και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης χαιρέτισε ο γενικός πρόξενος των ΗΠΑ, Γκρέγκορι Φλέγκερ (Gregory Pfleger).

«Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι τα μουσεία αλλάζουν και πρέπει να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας και να προάγουν συνεργασίες», υπογράμμισε.

Από την πλευρά της, η διευθύντρια του Βρετανικού Συμβουλίου στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Τσακάλη, επισήμανε ότι «όταν η διάθεση και οι συνθήκες ευνοούν τις συνεργασίες τότε προωθούνται συνέργειες στον χώρο του πολιτισμού».

Η ίδια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα μετασχηματισμού των μουσείων του μέλλοντος, λέγοντας ότι τα τελευταία 4 χρόνια έγινε έρευνα για την κατάρτιση των επαγγελματιών στον τομέα των μουσείων, παρουσιάστηκαν 8 προγράμματα κατάρτισης, υποστηρίχθηκαν πάνω από 950 επαγγελματίες του χώρου παρουσιάστηκαν και έγιναν ταξίδια σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Γνωστοποίησε, άλλωστε, ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν ανακοινώσεις για την επόμενη φάση του προγράμματος, που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2019.

Πρωτοποριακό παράδειγμα συνέργειας μουσείων στη Θεσσαλονίκη χαρακτήρισε τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης Momus, η εκτελούσα χρέη διευθύντριας του οργανισμού, Μαρία Τσαντσάνογλου.

«Στις 5 Νοεμβρίου ψηφίστηκε ο Νόμος που θέτει σε λειτουργία τον Momus, Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και μέσα στον νέο αυτό οργανισμό ενώνουν τις δυνάμεις τους χωρίς να αλλοιώνεται, ωστόσο ο καλλιτεχνικός επιστημονικός και εκπαιδευτικός τους ρόλος πέντε ιδρύματα: το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Άλεξ Μυλωνάς στην Αθήνα», τόνισε.

Παράλληλα έκανε λόγο για κοινό όραμα στον οργανισμό και σημείωσε ότι «ο νόμος δεν προβλέπει συγχώνευση των μουσείων αλλά μέσα από το λεπτομερώς μελετημένο μοντέλο της πλατφόρμας εισάγει ένα νέο εναλλακτικό κοινό σχήμα λειτουργίας που είναι ευέλικτο και αποτρέπει τη συρρίκνωση των δραστηριοτήτων».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης