Γιάζντ – Φωτεινά νήματα στο παζάρι
Φωτοκεντήματα της Νάντια αλ-Φοντέρι
Μουσείο Μπενάκη
Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

11 Νοεμβρίου 2009 – 17 Ιανουαρίου 2010

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H Ελληνο-Κουβεϊτιανή καλλιτέχνης Νάντια αλ-Φοντέρι περιηγήθηκε το χειμώνα του 2007 το
Ιράν αναζητώντας την τέλεια συνταγή του fasanjoon, του κοτόπουλου με σάλτσα από ρόδια,
που κάποτε μαγείρευε η γιαγιά της. Δεν κατόρθωσε να ανακαλύψει τη συνταγή, ωστόσο
βρήκε το νήμα της έμπνευσής της στα στενά δρομάκια της παλαιάς πόλης της Γιαζντ.

Το αποτέλεσμα της περιήγησης είναι μια σειρά από μαυρόασπρες φωτογραφίες επεξεργασμένες με λεπτοϋφασμένα κεντήματα και ειδικό φωτισμό οι οποίες θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης από τις 10 Νοεμβρίου 2009 έως τις 17 Ιανουαρίου 2010.

Η Γιάζντ είναι μια πόλη με αξιοθαύμαστο ιστορικό παρελθόν. Βρίσκεται σε μια όαση ανάμεσα σε δύο ερήμους και κάποτε υπήρξε σημαντικό κέντρο της ζωροαστρικής λατρείας. Στις παρυφές της πόλης υψώνονται οι περίφημοι Πύργοι της Σιωπής, πάνω στους οποίους
αφήνανε τους νεκρούς έως ότου κατασπαραχθούν από τα όρνεα. Στην καρδιά της πόλης βρίσκεται το παλιό πλίνθινο παζάρι, επί αιώνες τόπος συνάντησης των ντόπιων και των ταξιδιωτών. Από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή το παζάρι στη Γιάζντ, χαμένο μέσα
στο μαγικό λαβύρινθο των στενών δρομίσκων και των ισλαμικών τρούλων, αποτέλεσε το
σκηνικό αμέτρητων ιστοριών και μύθων για το εμπόριο και τις ανθρώπινες δοσοληψίες, για τη
ζωή και τον έρωτα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Περπατώντας στα σκιερά στενοσόκακα, κάτω από τη σειρά των πλίνθινων τρούλων που κορυφώνονται σε οπαίο, με έκπληξη είδα την εντύπωση που προκαλεί το φως του ήλιου καθώς, διαπερνώντας τους διάτρητους θόλους, δημιουργεί φωτοσκιάσεις στους τοίχους και το δάπεδο.

Οι σκιές αλλάζουν σχήμα από το χάραμα έως τη δύση του ήλιου και η αντιπαράθεση των τέλειων γεωμετρικών σχημάτων, που κανείς συναντά στην ισλαμική αρχιτεκτονική, με τους χειροποίητους πλίνθινους τοίχους δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που φτάνει τα όρια του εξωπραγματικού. Το παζάρι είναι ζωντανό. Δεν είναι μια συμπαγής αρχιτεκτονική μάζα, είναι μια χορευτική κίνηση ανάμεσα στη γη και τον ήλιο, λέει η Νάντια αλ- Φοντέρι.

Αυτή τη σχέση εξερευνά η Νάντια αλ- Φοντέρι στη νέα της συλλογή. Οι φωτογραφικές της εικόνες είναι μαυρόασπρες λήψεις από το εσωτερικό και το εξωτερικό του παζαριού, από το έδαφος και τις οροφές. Αφού τυπωθούν, η καλλιτέχνης ράβει και κεντάει πάνω στο χαρτί και
μετά φωτίζει το έργο από πίσω για να του δώσει διαφορετική διάσταση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αποτέλεσμα είναι ένα νέο καλλιτεχνικό ιδίωμα που η Νάντια αλ-Φοντέρι ονομάζει «φωτοκεντήματα».

Μέσα από αυτόν τον πρωτότυπο συνδυασμό μαυρόασπρης φωτογραφίας και χειροτεχνίας η νεαρή
Ελληνο-Κουβεϊτιανή καλλιτέχνης, προσκαλεί το θεατή να ζήσει την εμπειρία του παζαριού σαν
ένα ζωντανό καμβά όπου η γη, ο ήλιος, η ύλη, καθώς και ο κόσμος της φαντασίας
συνενώνονται.

Εγγενώς αφαιρετικά και σχεδιασμένα να βλέπονται τόσο με φυσικό φωτισμό
όσο και στο ημίφως, τα έργα της Νάντια αλ-Φοντέρι στη συλλογή της Γιάζντ είναι χωρίς τίτλο
διότι η καλλιτέχνης δε θέλει να τα περιορίσει.

Θέλω να σεβαστώ τον θεατή αφήνοντάς τον ελεύθερο να ταυτίσει τις εικόνες μεοποιοδήποτε τρόπο επιθυμεί, χωρίς την επιρροή μου. Μόλις το έργο ολοκληρωθεί, δεν μου ανήκει πια, και άρα ζητήματα όπως η ονομασία των πραγμάτων είναι έξω από τη δικαιοδοσία μου.

Βιογραφικό

Η Νάντια αλ-Φοντέρι είναι μια Ελληνο-Κουβεϊτιανή καλλιτέχνης που την περίοδο αυτή ζει στην
Ελλάδα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ταξιδεύει και πειραματίζεται με διάφορες καλλιτεχνικές
μορφές.

Το χειμώνα του 2007 ξεκίνησε μια φωτογραφική αναζήτηση στο δικό της παρελθόν που την οδήγησε στο Ιράν και στο παζάρι της Γιάζντ. Το ταξίδι τη βοήθησε να αναπτύξει ένα προσωπικό ύφος έκφρασης που φαίνεται στα έργα που θα παρουσιαστούν στην έκθεση.

Παράλληλα με την έκθεση της Αθήνας επεξεργάζεται το υλικό της Γιάζντ για μια έκθεση στο
Κουβέιτ, στο Sultan Gallery. Ένα ποσοστό των εσόδων θα διατεθεί για φιλανθρωπικούς
σκοπούς στην Παλαιστίνη.

Πρόσφατες εκθέσεις
2008 Fair Trade Festival, Αθήνα: Photo-embroidery streets portraits from India
2008 Jazzmin Café, Αμοργός: Photo-embroidery architectural photographs from Iran
2009 Sultan Gallery, Κουβέιτ: Yazd, a thread of light through the bazaar

Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 09:00-15:00
Τετάρτη: 09:00-21:00
Δευτέρα κλειστά
Επικοινωνία:
Μουσείο Μπενάκη
Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης
Αγίων Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12 – Αθήνα
Τηλ: 210 3251311, Φαξ: 210 3225500

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης