To Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής οργανώνει την έκθεση:
Σύγχρονη Νορβηγική Αρχιτεκτονική, 2000 – 2005
στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138,
16 Δεκεμβρίου 2009 – 10 Ιανουαρίου 2010
Εγκαίνια: Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2009, ώρα 21:00
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της περιόδου 2009 – 2010
ΥΠΕΡΒΟΡΕΙΕΣ ΔΙΑΘΛΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
Η έκθεση Σύγχρονης Νορβηγικής Αρχιτεκτονικής υλοποιήθηκε από το Νορβηγικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής (ΝΑΜ).
Η έκθεση αυτή έχει μια σημαντική περιοδικότητα και αποτελεί πλέον θεσμό: το Νορβηγικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής οργάνωσε για πρώτη φορά το 1978 την έκθεση «10 χρόνια Αρχιτεκτονικής στη Νορβηγία» και από τότε έχει πραγματοποιήσει έξι συνολικά εκθέσεις με τις οποίες η νορβηγική αρχιτεκτονική παρουσιάζεται κατά πενταετίες.
Με την οργάνωση σε πέντε κατηγορίες (Μετατροπές και Επεκτάσεις, Μορφή και Λειτουργία, Συμβολισμός και Ταυτότητα,
Υλικά και Κατασκευή, Αντίθεση και Συνάφεια), οι επιμελητές επιδιώκουν να συνοψίσουν τη νορβηγική συμβολή στη σύγχρονη αρχιτεκτονική μέσα από τα αιώνια θέματα της φύσης, του τόπου, της ταυτότητας, της «πολιτισμικής βιωσιμότητας», αλλά και μέσα από τον ρόλο της οικονομίας, των κοινωνικών συνθηκών και του υψηλού επαγγελματισμού των μελετητών που έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη αυτού του πολύτιμου προϊόντος: της διάχυτης ποιότητας στην αρχιτεκτονική της Νορβηγίας.
Στην έκθεση παρουσιάζεται μια μεγάλη ποικιλία έργων, μερικά από τα οποία αποτελούν διάσημες και εξαιρετικές κατακτήσεις της σύγχρονης αρχιτεκτονικής: από τη Νέα Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας των Snøhetta και το Πανεπιστημιακό Κέντρο στο Σβάλμπαρντ, ως το κτίριο της Βουλής των Σάμι την καινούργια γέφυρα στο Svinesund, που συνδέει τη Νορβηγία με την Ευρώπη. Αυτά τα παραδείγματα σύγχρονης νορβηγικής αρχιτεκτονικής αποδεικνύουν γι’ άλλη μια φορά πώς η αναζήτησης της τοπικότητας, της ταυτότητας και του ιδιαίτερου χαρακτήρα, ιδιότητες που η σκανδιναβική γενικότερα αρχιτεκτονική δεν αποποιήθηκε ποτέ, μπορούν να συνυπάρχουν με τις πιο προωθημένες αντιλήψεις της νεωτερικότητας και με μια επικοινωνιακή αρχιτεκτονική γλώσσα.
Και όλα αυτά σε ένα πλαίσιο ρεαλισμού και παιγνιώδους ευελιξίας, καθώς και μιας πρωτότυπης και ευρηματικής χρήσης των παραδοσιακών υλικών και των κατασκευαστικών μεθόδων.
Η νορβηγική αρχιτεκτονική, ταυτόχρονα, δεν ακολουθεί ό,τι θεωρείται κάθε φορά η διεθνής μόδα αλλά, σε ένα πλαίσιο ανανεωτικού τυπολογικού και μορφοπλαστικού λεξιλογίου, διεκδικεί τη μοναδικότητα και τη δική της πολιτισμική αυτονομία. Αυτά συμβαίνουν παράλληλα σε μια χώρα που, όπως και στις άλλες σκανδιναβικές χώρες, η αρχιτεκτονική αποτελεί όχημα χειραφέτησης και ευημερίας, και μια συνεχώς διευρυνόμενη κοινωνική κατάκτηση.
Είναι μια έκθεση για τη συνάντηση Βορρά και Νότου και για την προσέγγιση θεμάτων όπως η απώθηση του φορμαλισμού, η καλλιέργεια της μικρής κλίμακας, το ζήτημα του τοπικισμού και η σχέση με το περιβάλλον, θέματα χαρακτηριστικά της σύγχρονης νορβηγικής αρχιτεκτονικής που ταυτόχρονα απασχολούν έντονα και τους έλληνες αρχιτέκτονες.
Η επιτροπή επιλογής των έργων αποτελείτο από τους Sixten Rahlff και Ellen Hellsten (αρχιτέκτονες), Ingebjørg Hage (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Tromsø), Dietmar Eberle (καθηγητής στο Πολυτεχνείο της Ζυρίχης), Ulf Grønvold (έφορος του Εθνικού Μουσείου Τέχνης), Ingerid Helsing Almaas (συντάκτρια περιοδικού Byggekunst) και τη γραμματέα της επιτροπής Anne Marit Lunde (επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου Τέχνης).