Μία νέα εποχή για το φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας εγκαινιάζει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Γιάννης Σακαρίδης, ο οποίος δηλώνει έτοιμος να απογειώσει τον ιστορικό αυτό θεσμό, επενδύοντας στην εξωστρέφεια και στον εκπαιδευτικό του ρόλο.

Η μεγάλη γιορτή των μικρομηκάδων σήκωσε αυλαία χθες στη Δράμα (20-26/9) για 43η φορά μοιράζοντας τις δράσεις της σε φυσική και online παρουσία. Συνολικά θα προβληθούν 141 ταινίες από 37 χώρες σε όλα τα προγράμματά του Φεστιβάλ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δραστήριο μέλος της κινηματογραφικής κοινότητας, με μακρά διαδρομή πίσω από την κάμερα και διεθνείς διακρίσεις, ο Γιάννης Σακαρίδης ανέλαβε τα ηνία του φεστιβάλ σε μία δύσκολη συνθήκη. «Σε μια χρονιά που όλος ο κόσμος έχει κλονιστεί από την πανδημία, ετοιμάσαμε ένα φεστιβάλ που θα υποστηρίξει τις ταινίες και θα δώσει ελπίδες στους δημιουργούς. Σε καιρούς κρίσης, οι ταινίες μπορούν να προκαλέσουν, να μας μεταφέρουν σε άλλα μέρη, να ενημερώσουν, να μαγέψουν, να μας θεραπεύσουν» δηλώνει.

Από τον περασμένο Μάιο είχαν προετοιμάσει τρεις διαφορετικές εκδοχές του φεστιβάλ: μια δια ζώσης, μια υβριδική και μια διαδικτυακή. «Τελικά προχωράμε με τη δεύτερη εκδοχή. Για να υποστηριχθεί η ομαλή διεξαγωγή, αλλά και για να αποσυμφορηθούν ο κινηματογράφος Ολύμπια και η αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου, εγκαινιάζουμε δύο νέους χώρους. Το θερινό σινεμά Αλέξανδρος, το οποίο ανακαινίσαμε και βρίσκεται στο κέντρο της Δράμας, και το drive-in στο γήπεδο Κραχτίδη (το κλειστό γυμναστήριο της Δράμας). Αμφότερα φιλοξένησαν προ-φεστιβαλικές δράσεις κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού που αγκαλιάστηκαν από τους κατοίκους της Δράμας. Παράλληλα, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ, το ελληνικό κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει όλο το πρόγραμμα δωρεάν (και να ψηφίζει για το Βραβείο Κοινού) καθώς και τις εκδηλώσεις της διοργάνωσης σε live streaming» εξηγεί στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, οι πλατφόρμες βοηθούν αδιαμφισβήτητα, γιατί δίνουν πρόσβαση στους ανθρώπους που δεν μπορούν να έρθουν σε ένα φεστιβάλ, και είναι μια μεγάλη υποστήριξη για τους δημιουργούς σε μια δύσκολη εποχή για τον πολιτισμό. «Ωστόσο, σε καμία περίπτωση η αίθουσα δεν μπορεί να αντικατασταθεί από μία online πλατφόρμα. Αυτό θα πρέπει να το κρατήσουμε όταν βγούμε από αυτή την κρίση» τονίζει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η πρώτη επαφή του Γιάννη Σακαρίδη με το φεστιβάλ Δράμας ήταν το 1993 όταν επισκέφτηκε τη διοργάνωση ύστερα από πρόσκληση της Κινηματογραφικής Λέσχης της Έδεσσας από όπου κατάγεται. «Τότε σπούδαζα στο Λονδίνο. Ήταν το φεστιβάλ όπου γνώρισα τον Νίκο Τριανταφυλλίδη που κέρδισε και το πρώτο βραβείο και ξεκίνησαν και οι πρώτες φιλίες μου με τους Έλληνες κινηματογραφιστές. Η Δράμα έχει έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο να φιλοξενεί και να δημιουργεί συνδέσεις. Δεν είναι ένα γιγαντιαίο φεστιβάλ όπου συμβαίνουν διάφορα πράγματα, χωρίζονται οι παρέες σε διάφορα σινεμά και χάνονται μέσα στην πόλη. Υπάρχει ένα πρόγραμμα το οποίο όλοι παρακολουθούν την ίδια στιγμή». Στο φεστιβάλ του 2006, πήρε μέρος με το μικρού μήκους ντεμπούτο του «Αλήθεια», το οποίο μάλιστα απέσπασε και βραβείο, ενώ αργότερα συμμετείχε σε προκριματικές και κριτικές επιτροπές της διοργάνωσης (2014-2015, 2017-2018).

Εξωστρέφεια και εκπαιδευτικές δράσεις

Στην ερώτηση ποιο είναι το φεστιβάλ που έχει οραματιστεί, ο Γιάννης Σακαρίδης είναι σαφής: «Να αγκαλιάσουμε και να συνεργαστούμε με αυτή τη χρυσή γενιά των μικρομηκάδων οι οποίοι αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην κορυφή του κινηματογραφικού κόσμου. Το απέδειξαν άλλωστε, με σημαντικές διακρίσεις και συνεχείς συμμετοχές τα τελευταία χρόνια στα μεγάλα φεστιβάλ, με τους οποίους θα ήθελα το Φεστιβάλ να συνεργαστεί όχι μόνο σε επίπεδο προβολών αλλά και σε εκπαιδευτικές δράσεις.

Η ελληνική μικρού μήκους πρωταγωνιστεί στο εξωτερικό. Και αυτό θέλουμε να το διατηρήσουμε. Γι’ αυτό δίνουμε μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση και στη συνέχιση αυτής της χρυσής γενιάς. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα δουλέψουμε με νέους δημιουργούς, όλων των ηλικιών. Ήδη, δημιουργήσαμε ένα νέο Διεθνές Σπουδαστικό Διαγωνιστικό, που θα φέρει στο φεστιβάλ ταινίες και συντελεστές από τις καλύτερες κινηματογραφικές σχολές του κόσμου. Επιπλέον, θα συντελέσει στην επίτευξή του οράματος μας για μια Κινηματογραφική Σχολή στη Δράμα. Θέλουμε να επεκτείνουμε και να ενδυναμώσουμε αυτό το πρόγραμμα, να φέρουμε παλιούς βραβευμένους κινηματογραφιστές, τεχνικούς και ηθοποιούς για να παραδίδουν σεμινάρια και εργαστήρια, κάτι που θα επιχειρηθεί να γίνεται online όλη τη χρονιά, αλλά και να επανασυνδεθούμε με δημιουργούς που τα τελευταία χρόνια για διάφορους λόγους δεν έρχονταν στη Δράμα».

Η εξωστρέφεια, όπως και η μετακίνηση του Φεστιβάλ και σε άλλες πόλεις και χώρες (πέρα από τις 90 που ταξιδεύει ήδη) καθώς και η πρόσκληση καλλιτεχνών και παραγωγών από το εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθεί η ελληνική παραγωγή ταινιών βρίσκονται στα άμεσα σχέδια του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε και η εφετινή επιλογή του βραβευμένου με Όσκαρ Πάβελ Παβλικόφσκι στην κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, ο Πολωνός σκηνοθέτης θα συμμετάσχει σε μια ανοιχτή συζήτηση για την τελευταία του ταινία «Ψυχρός Πόλεμος», την οποία θα συντονίσει η κινηματογραφοθεραπεύτρια Ντενίς Νικολάκου.

«Με τον Πάβελ, γνωριζόμαστε από το 2013, όταν συναντιόμασταν στα ίδια φεστιβάλ κι έκτοτε έχουμε διατηρήσει μια πολύ καλή επαφή. Αγαπάει την Ελλάδα και περνάει τα καλοκαίρια του εδώ. Όταν ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση, του πρότεινα να έρθει στη Δράμα για να μας βοηθήσει και να προβληθεί ακόμα περισσότερο το φεστιβάλ. Πέρα από τις ταινίες του, ο Πάβελ είναι ένας υπέροχος άνθρωπος και ιδανικός για να μας εισαγάγει στο θέμα, της κινηματογραφοθεραπείας» λέει ο Γ. Σακαρίδης .

Μικρού μήκους και lockdown

Έχοντας παρακολουθήσει όλες τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού, αποκαλύπτει πως δεν πρόκειται για έργα του lockdown αλλά για δημιουργίες που έγιναν σε κανονικό χρόνο. Ωστόσο, στις ειδικές προβολές του Φεστιβάλ θα φιλοξενηθούν τα προγράμματα της Στέγης (Enter) και του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (Spaces 1) που περιλαμβάνουν πρωτότυπα έργα που δημιουργήθηκαν μέσα στην καραντίνα. «Θεωρώ πως ακόμα είναι νωρίς για ταινίες με θέμα την πανδημία. Φέτος υπάρχουν κάποιες συμμετοχές, αλλά ίσως του χρόνου θα έχουμε περισσότερες δημιουργίες ως προς την εμπειρία που όλοι ζήσαμε. Ωστόσο είναι σημαντικό το ότι είχαμε ρεκόρ συμμετοχών τόσο στο Εθνικό Διαγωνιστικό όσο και στο Διεθνές παρά τη μεγάλη καθυστέρηση. Γεγονός που αποδεικνύει πολύ δυνατά ότι η μικρού μήκους μπορεί να αντέξει σε όλες τις συνθήκες».

Μειωμένο Διαγωνιστικό και Σχολή Κινηματογράφου

Μια χαρακτηριστική αλλαγή όσον αφορά στο πρόγραμμα, είναι η αισθητή μείωση των ταινιών του Εθνικού Διαγωνιστικού Τμήματος, καθώς η διοργάνωση είχε δεχθεί έντονη κριτική για τον μεγάλο αριθμό συμμετοχών τα τελευταία χρόνια. «Προσωπικά πιστεύω ότι όταν έχεις 70-80 ταινίες στο Διαγωνιστικό, απλά μπαίνεις σε μία διαδικασία να παρουσιάσεις ένα πρόγραμμα στο οποίο σ’ ένα πολύ μεγάλο κομμάτι φαίνεται ότι εσύ ο ίδιος δεν έχεις κάνει μια προσωπική επιλογή. Σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ το ίδιο συμβαίνει. Δεν μιλάμε για μία γενιά της οποίας το όνειρό της είναι αποκλειστικά να παίξει την ταινία της στο φεστιβάλ Δράμας, όπως ήταν η δική μου γενιά. Δεν ξέραμε τίποτα άλλο τότε. Τώρα πλέον αυτή η γενιά φτάνει κάποιες φορές με μεγάλα βραβεία από το εξωτερικό στη διοργάνωση. Για εμένα, δεν υπάρχει ένα μαγικό νούμερο, εμείς επιλέξαμε τις ταινίες οι οποίες θεωρήσαμε ότι θα στέκονταν σε όλα τα παγκόσμια φεστιβάλ. Βέβαια, θα το δούμε ξανά, και ίσως στο μέλλον κάνουμε ένα παράλληλο τμήμα, στο οποίο να συμμετέχουν δημιουργοί στα πρώτα τους βήματα»

Σχετικά με το σχέδιο της χρήσης της Καπναποθήκης ως κέντρου του Φεστιβάλ, αλλά και με την αναζήτηση μεγαλύτερης αίθουσας προβολής (από τον κινηματογράφο Ολύμπια) για να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες του θεσμού, ο ίδιος δηλώνει πως «είναι θέματα που εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες πέραν των αρμοδιοτήτων ενός καλλιτεχνικού διευθυντή». Ενώ σε ό,τι αφορά την Κινηματογραφική Σχολή στη Δράμα, σημειώνει ότι έχουν γίνει μεγάλα βήματα και κατά τη διάρκεια φεστιβάλ θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις από τη δημοτική αρχή».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης