Η Μόνικα Βίτι, η Ιταλίδα ηθοποιός που φώτισε το έργο του Μικελάντζελο Αντονιόνι, πέθανε σε ηλικία 90 ετών, ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσεσκίνι. Σύμφωνα με την Corriere Della Sera, η ηθοποιός που έπασχε από τη νόσο Αλτσχάιμερ, πέθανε την Τετάρτη.
«Αντίο Μόνικα Βίτι, αντίο στη βασίλισσα το ιταλικού σινεμά. Η σημερινή είναι μία ημέρα μεγάλης θλίψης, μία μεγάλη καλλιτέχνις και μία μεγάλη Ιταλίδα χάθηκε», αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο υπουργός.
Ο πρώην δήμαρχος της Ρώμης και κριτικός κινηματογράφου Βάλτερ Βελτρόνι, γνωστοποίησε την είδηση μέσα από ανάρτησή του στο Twitter. «Ο Ρομπέρτο Ρούσο, σύντροφός της όλα αυτά τα χρόνια μου ζητά να επικοινωνήσω ότι η Μόνικα Βίττι δεν είναι πια μαζί μας. Το κάνω με μεγάλη θλίψη, στοργή και νοσταλγία», έγραψε στον λογαριασμό του στη δημοφιλή πλατφόρμα.
Η Μόνικα Βίτι είχε χαρακτηριστεί η «ιέρεια του παγωμένου αισθησιασμού» και υπήρξε μούσα του Μικελάντζελο Αντονιόνι, με τον οποίο διατηρούσε πολύχρονο δεσμό, προτού τραβήξουν χωριστούς δρόμους.
Ποια ήταν η Μόνικα Βίτι, η βασίλισσα του ιταλικού σινεμά
Η Μαρία Λουίζα Τσετσαρέλι, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στη Ρώμη στις 3 Νοεμβρίου 1931. Από τα εφηβικά της χρόνια συμμετείχε σε ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις κι έκανε το χόμπι της επάγγελμα, όταν αποφοίτησε από την Εθνική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών της Ρώμης το 1953.
Πρώτη εμφάνιση σε ταινία του Έτορε Σκόλα
Ένα χρόνο μετά την αποφοίτησή της ξεκίνησε την κινηματογραφική της καριέρα με την ταινία του Έτορε Σκόλα «Ridere Ridere Ridere». Οι περισσότερες από τις κινηματογραφικές εμφανίσεις της Βίτι τη δεκαετία του ‘50 ήταν ασήμαντες σε σύγκριση με την ερμηνεία της απόμακρης Κλαούντια στη βραβευμένη ταινία του Μικελάντζελο Αντονιόνι «H Περιπέτεια» («L’ Avventura», 1960), που ήταν η πρώτη από τη λεγόμενη «Τριλογία της αλλοτρίωσης».
Οι άλλες δύο ταινίες που συμπληρώνουν την τριλογία είναι «Η Νύχτα» («La Notte», 1961) και «Στην έξαψη του πάθους» («L’ Eclise», 1963), στις οποίες η μούσα του σπουδαίου δημιουργού έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Βίτι θα πρωταγωνιστήσει και στην ταινία του Αντονιόνι «Η κόκκινη έρημος» («Red Desert», 1964). Οι δρόμοι τους θα χωρίσουν το 1968 με τη διάλυση του δεσμού τους και θα ξαναβρεθούν καλλιτεχνικά το 1980 στην ταινία του Αντονιόνι «Το μυστήριο του Όμπερβαλντ», βασισμένο σε θεατρικό του Ζαν Κοκτώ.
«Στροφή» στην κωμωδία και στο Χόλιγουντ
Μετά τον χωρισμό της με τον Αντονιόνι, η Μόνικα Βίτι στράφηκε στην κωμωδία και πρωταγωνίστησε σε ταινίες του Μάριο Μονιτσέλι, του Λουίτζι Κομεντσίνι, του Έτορε Σκόλα και άλλων Ιταλών σκηνοθετών.
Το 1966 επιχείρησε να κάνει καριέρα στο Χόλιγουντ, αλλά η μοναδική της ταινία με τίτλο «Modesty Blaise» – μια θηλυκή εκδοχή του Τζέιμς Μποντ, βασισμένη στο ομώνυμο κόμικ στριπ – με σκηνοθέτη τον σημαντικό Τζόζεφ Λόουζι, ήταν εμπορική και καλλιτεχνική αποτυχία.
Εκτός από τη συμμετοχή της στην ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ «Το φάντασμα της ελευθερίας» («Le Fantôme de la Liberté», 1974), το υπόλοιπο κινηματογραφικό έργο δεν πρόσθεσε κάτι το σημαντικό στη φιλμογραφία της.
Το 1989 γύρισε την πρώτη και μοναδική της ταινία με τίτλο «Scandalo Segreto». Έγραψε το σενάριο μαζί με τον μετέπειτα συζυγό της Ρομπέρτο Ρούσο και πρωταγωνίστησε με τον Έλιοτ Γκουλντ. Μπορεί να κέρδισε το Ντανατέλο (ιταλικό Όσκαρ) του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, αλλά η εμπορική αποτυχία της ταινίας την απομάκρυνε οριστικά από τον κινηματογράφο. Από τότε επικεντρώθηκε σε σποραδικές εμφανίσεις στην τηλεόραση.
Διακρίσεις και βραβεία
Κέρδισε 5 βραβεία David di Donatello στην κατηγορία Καλύτερης Ηθοποιούς, 7 ιταλικές Χρυσές Σφαίρες Καλύτερης Ηθοποιού, τη Χρυσή Σφαίρα για το σύνολο της καριέρας της στον κινηματογράφο και τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Η Μόνικα Βίτι ερμήνευσε συνολικά 47 χαρακτήρες, μίας τεράστιας γκάμας κι έπαιξε σε καλές και λιγότερες καλές ταινίες, μέχρι το 1989, όταν αποτραβήχτηκε από τα κινηματογραφικά πλατό.
Το 2002 έκανε την τελευταία δημόσια εμφάνισή της στην πρεμιέρα του θεατρικού μιούζικαλ “Notre-Dame de Paris”, στο Παρίσι, ενώ είχαν αρχίσει να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια της νόσου.
Το 2011 έγινε γνωστό ότι η Μόνικα Βίτι είχε προσβληθεί από τη νόσο του Αλτσχάιμερ και μέχρι τον θάνατο της ζούσε απομονωμένη στο σπίτι της στη Ρώμη, μαζί με τον σύζυγό της Ρομπέρτο Ρούσο.