Οι 10 καλύτεροι τρόποι ενίσχυσης της γονιμότητας

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2015, 08:15
Οι 10 καλύτεροι τρόποι ενίσχυσης της γονιμότητας
Η περίοδος που ένα ζευγάρι προσπαθεί να τεκνοποιήσει μπορεί να είναι ευχάριστη, αλλά ταυτόχρονα και πολύ αγχωτική. Η προσπάθεια για τη σύλληψη αποτελεί στρεσογόνο παράγοντα τόσο για τη γυναίκα όσο και για τον άνδρα. Σε κάποιες περιπτώσεις η εγκυμοσύνη έρχεται αμέσως. Σε κάποιες άλλες, καθυστερεί τόσο που τα ζευγάρια απογοητεύονται.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι όταν ένα ζευγάρι προσπαθεί να συλλάβει, υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει για να ενισχύσει τη γονιμότητα είτε πρόκειται για το πρώτο παιδί είτε για το δέκατο.

Οι δέκα καλύτεροι τρόποι για να αυξήσει ένα ζευγάρι τις πιθανότητες σύλληψης είναι:

• Η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους

Οι περισσότερες γυναίκες θα ήθελαν να έχουν το τέλειο κορμί, αλλά αυτό που θεωρείται ιδανικό σύμφωνα με τα πρότυπα ομορφιάς, μπορεί να μην είναι ιδανικό για τη γονιμότητα. Εάν μια γυναίκα είναι υπέρβαρη ή λιποβαρής, μπορεί να δυσκολευτεί στη σύλληψη.
Το σωματικό βάρος μπορεί να επηρεάσει την ωορρηξία, για τον λόγο αυτόν η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του κύκλου και να αυξήσει την πιθανότητα εγκυμοσύνης.

• Η διαφύλαξη της υγείας του σπέρματος

Μπορεί πολλά ζευγάρια να επικεντρώνονται στην υγεία και ποιότητα των ωαρίων τους και τον χρόνο της ωορρηξίας, αλλά ξεχνούν πόσο σημαντικά είναι τα σπερματοζωάρια.

Ο αριθμός, η κίνηση και η μορφολογία των σπερματοζωαρίων είναι καθοριστικοί παράγοντες για την υγεία τους. Προκειμένου να τη διασφαλίσουν, οι άνδρες είναι σημαντικό να διατηρούν ένα υγιές σωματικό βάρος, να τρέφονται σωστά, να προλαμβάνουν τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, να διαχειρίζονται το στρες και να ασκούνται. Παράλληλα, η διακοπή του καπνίσματος, ο περιορισμός του αλκοόλ και η αποφυγή τοξίνων, όπως είναι τα χημικά και τα παρασιτοκτόνα, μπορεί να βοηθήσουν στην προαγωγή της ανδρικής αναπαραγωγικής υγείας.

Η διατήρηση χαμηλών θερμοκρασιών στην περιοχή του όσχεου είναι ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει διχογνωμία και η έρευνα δεν έχει ακόμα καταλήξει αναφορικά με την επίδραση της θερμότητας στην παραγωγή σπερματοζωαρίων. Δεν βλάπτει, πάντως, ο άνδρας να αποφεύγει προληπτικά την αύξηση της θερμοκρασίας στην περιοχή. Αυτό μπορεί να επιτευχτεί με την επιλογή χαλαρών εσωρούχων, τη μείωση του χρόνου στην καθιστή θέση και την αποφυγή πηγών θερμότητας, όπως είναι η σάουνα ή η τοποθέτηση κινητών τηλεφώνων ή laptop κοντά στο όσχεο.

• Η πρόληψη των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων (ΣΜΝ)

Η πρόληψη των ΣΜΝ είναι σημαντική για την προστασία της γενικής υγείας και της γονιμότητας. Πιο συγκεκριμένα, τα χλαμύδια και η γονόρροια μπορεί να προκαλέσουν υπογονιμότητα τόσο στον άνδρα όσο και στη γυναίκα. Υπάρχουν τρόποι για να μειώσει κανείς τον κίνδυνο να προσβληθεί από κάποιο ΣΜΝ, όπως είναι η χρήση προφυλακτικού και ο περιορισμένος αριθμός σεξουαλικών συντρόφων. Σε μια μονογαμική σχέση πρέπει κανείς να σιγουρευτεί ότι ο σύντροφός του έχει κάνει εξετάσεις και δεν έχει κάποιο ΣΜΝ.

• Η συχνή σεξουαλική δραστηριότητα

Ένα ζευγάρι που επιθυμεί να τεκνοποιήσει είναι σημαντικό να κάνει πολύ συχνά κολπικό σεξ, ιδιαίτερα κατά τις γόνιμες ημέρες της γυναίκας. Κατά μέσο όρο η γόνιμη περίοδος περιλαμβάνει τις 5 μέρες πριν από την ωορρηξία και 2-3 ημέρες μετά. Η σεξουαλική επαφή κάθε μέρα ή κάθε δύο μέρες αυξάνει την πιθανότητα εύρεσης της γόνιμης περιόδου.

• Η προσεκτική χρήση λιπαντικών ουσιών

Κάποια ζευγάρια χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν προϊόντα λίπανσης του κόλπου. Είναι πολύ σημαντικό, όμως, να επιλέξουν τα κατάλληλα. Εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν λιπαντικές ουσίες που βρίσκουν στο σπίτι τους, κατάλληλα είναι το baby oil, το κραμβέλαιο και τα ασπράδια αβγού. Εάν προτιμούν ένα προϊόν του εμπορίου θα πρέπει να επιλέξουν ένα που μιμείται το περιβάλλον του τραχηλικού βλεννογόνου ως προς το pH, τη σύσταση και τη συγκέντρωση ιόντων. Το PreeSeed είναι ιδανικό, γιατί δεν περιέχει γλυκερίνη, επιτρέποντας έτσι στα σπερματοζωάρια να κολυμπούν, ενώ, παράλληλα, τα υποστηρίζει στη διαδρομή τους προς το ωάριο με τις αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχει. Όταν χρησιμοποιούνται προϊόντα με βάση το νερό, όπως είναι το Astroglide και το KY Jelly, η κινητικότητα των σπερματοζωαρίων αναστέλλεται έως και 100%. Το Astroglide TTC, όμως, έχει δημιουργηθεί ειδικά για ζευγάρια που θέλουν να τεκνοποιήσουν. Αν και έχει ως βάση το νερό, οι κλινικές δοκιμές έχουν δείξει ότι δεν εμποδίζουν την κίνηση των σπερματοζωαρίων.

• Η κατανάλωση αλκοόλ να γίνεται με μέτρο

Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες χρειάζεται να επιλέγουν με προσοχή τα ποτά τους προκειμένου να βελτιώσουν τη γονιμότητά τους.

Στους άνδρες, το υπερβολικό αλκοόλ μπορεί να μειώσει την παραγωγή τεστοστερόνης, να προκαλέσει στυτική δυσλειτουργία, καθώς και να συμβάλει σε μια μείωση της παραγωγής σπερματοζωαρίων.

Στις γυναίκες, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε διάφορες διαταραχές της λειτουργίας των ωοθηκών, επηρεάζοντας έτσι την ικανότητα σύλληψης. Μια σουηδική μελέτη μάλιστα ανέφερε μια μείωση της τάξεως του 60% στη γονιμότητα των γυναικών που έπιναν δύο αλκοολούχα ποτά κάθε μέρα.

• Ο περιορισμός της κατανάλωσης καφέ

Η καφεΐνη επίσης φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση υπογονιμότητας όταν καταναλώνονται από 500mg την ημέρα και πάνω. Η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση καφεΐνης κυμαίνεται στα 200-250mg.

• Η διακοπή του καπνίσματος

Το κάπνισμα δεν βλάπτει μόνο τη γενική υγεία αλλά και τη γονιμότητα. Μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής και της κινητικότητας των σπερματοζωαρίων, καθώς και να προκαλέσει καταστροφή του DNA. Στις γυναίκες προκαλεί πρόωρη γήρανση των ωοθηκών.

• Η αποφυγή της υπερβολικής άσκησης

Μπορεί η άσκηση να είναι ευεργετική για την υγεία, αλλά όταν ένα ζευγάρι προσπαθεί να συλλάβει, η πολύ έντονη φυσική δραστηριότητα μπορεί να αποβεί περισσότερο βλαπτική παρά ωφέλιμη. Όταν η φυσική δραστηριότητα ξεπερνά τις 5 ώρες την εβδομάδα και έχει υψηλή ένταση, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην αναπαραγωγική υγεία εξαιτίας της αναστολής της ωορρηξίας, αλλά και της ορμόνης προγεστερόνης. Ακριβώς επειδή κάθε άτομο έχει διαφορετικό επίπεδο φυσικής δραστηριότητας και διαφορετικές προσδοκίες από αυτή, είναι σημαντικό να συμβουλευτεί ειδικό για τον καθορισμό της φυσικής δραστηριότητας που στην περίπτωσή του είναι ασφαλής για την αναπαραγωγική του υγεία.

• Η προστασία από την έκθεση σε τοξίνες

Όπου και να κοιτάξει κάποιος, υπάρχει κάποιο τοξικό χημικό και κάποια από αυτά μπορεί να συμβάλουν στην ανδρική και τη γυναικεία υπογονιμότητα.

Τα άτομα, για παράδειγμα, που εκτίθενται σε παρασιτοκτόνα, μόλυβδο και οργανικούς διαλύτες μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα υπογονιμότητας. Κάποια επαγγέλματα, όπως είναι οι ελαιοχρωματιστές, οι κομμωτές οι στεγνοκαθαριστές, οι αγρότες, οι βοηθοί οδοντιάτρων και οι εργαζόμενοι στη βιομηχανία, έχουν αυξημένο κίνδυνο υπογονιμότητας εξαιτίας της έκθεσής τους σε χημικά που σχετίζονται με το επάγγελμά τους.

Καλό είναι κάποιος να αναγνωρίζει τον κίνδυνο έκθεσης σε τοξίνες που διατρέχει και να ζητεί τη γνώμη του ειδικού προκειμένου να περιφρουρήσει την αναπαραγωγική του υγεία.

Πηγή : medicalnewstoday

 Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ. Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2015, 08:19