Η επιλογή των παιχνιδιών και η διαμόρφωση των στερεοτύπων του φύλου

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2015, 11:49
Η επιλογή των παιχνιδιών και η διαμόρφωση των στερεοτύπων του φύλου
Ακόμα και σήμερα, τα κορίτσια αποθαρρύνονται από την ενασχόληση τους με την επιστήμη και τη μηχανική, γεγονός που σύμφωνα με βρετανούς επιστήμονες προκύπτει από τις σεξιστικές στάσεις και επιλογές παιχνιδιών που επηρεάζουν τα άτομα κατά την πρώιμη παιδική ηλικία.

Τα νεαρά κορίτσια είναι πιο πιθανό να πάρουν για δώρο μια κούκλα Barbie παρά ένα σετ χημείας, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να δυσκολεύονται να προσπαθήσουν για μια καριέρα στο πεδίο των επιστημών.

Τα στερεότυπα που σχετίζονται με το φύλο, λοιπόν, αρχίζουν να λειτουργούν από πολύ νωρίς, συχνά μέσω των παιχνιδιών που επιλέγονται για τα παιδιά, και καλλιεργούν τη στάση ότι η επιστήμη είναι για τα αγόρια και όχι για τα κορίτσια. Είναι πολύ σημαντικό, σύμφωνα με τους ερευνητές, να αλλάξει ο τρόπος σκέψης αναφορικά με το τι είναι κατάλληλο για τα αγόρια και τα κορίτσια ξεκινώντας από πολύ μικρή ηλικία και σίγουρα η επιλογή των παιχνιδιών έχει σημασία.

Η στερεοτυπική επιλογή των παιχνιδιών από την πρώτη στιγμή της γέννησης εισάγει το παιδί σε ένα κοινωνικό οικοδόμημα με συγκεκριμένες προσδοκίες. Τα παιχνίδια για τα κορίτσια συνήθως οδηγούν στην υιοθέτηση παθητικών συμπεριφορών, όπως είναι το χτένισμα της κούκλας και δε δίνουν την ευκαιρία για δημιουργικότητα και εξάσκηση της φαντασίας όπως κάνουν, για παράδειγμα, τα Lego που συνήθως χαρίζονται σε αγόρια. Σίγουρα η επιλογή των παιχνιδιών δεν είναι ο μόνος παράγοντας διαμόρφωσης των στερεοτύπων του φύλου που επηρεάζουν τις μετέπειτα επιλογές των παιδιών, φαίνεται όμως ότι είναι πολύ σημαντικός. Αν, για παράδειγμα, σε ένα κορίτσι είχε δοθεί η ευκαιρία να παίξει με ένα σετ χημείας ή να συνθέσει και να αποσυνθέσει μια κατασκευή με τουβλάκια, αυτό θα μπορούσε ίσως να επηρεάσει διαφορετικά τις μελλοντικές επιλογές.

Η αλήθεια είναι ότι παρά τις προσπάθειες που γίνονται αργότερα για να ενθαρρύνουν τα κορίτσια να ακολουθήσουν θετική κατεύθυνση στο σχολείο, είναι λίγα αυτά που τελικά το κάνουν. Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι αυτά που κάνει το παιδί στα 4 δεν έχουν σχέση με την επιλογή κατεύθυνσης. Οι ειδικοί όμως φαίνεται να έχουν διαφορετική άποψη.

Τα παιδιά φαίνεται ότι έχουν μια καλή ιδέα σχετικά με το ποια σταδιοδρομία δε θέλουν να ακολουθήσουν περίπου όταν ξεκινούν το γυμνάσιο. Τα κορίτσια που πηγαίνουν σε σχολείο θηλέων μάλιστα είναι 2/12 φορές πιο πιθανό να ακολουθήσουν θετική κατεύθυνση σε σύγκριση με τα κορίτσια που πηγαίνουν σε μικτό. Περίπου τα μισά σχολεία στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχουν ούτε ένα κορίτσι στη θετική κατεύθυνση.

Αυτό δε θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη, όμως, από τη στιγμή που οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι συνομήλικοι και τα media περνούν το μήνυμα ότι η φυσική και η μηχανική είναι για τα αγόρια και τους άνδρες.

Παράλληλα, το εκπαιδευτικό σύστημα δε βοηθά, όταν απαιτεί από τα παιδιά να διαλέξουν τόσο νωρίς ανάμεσα σε θεωρητική και θετική κατεύθυνση. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί μαθητές να εγκαταλείπουν πρόωρα τη μελέτη σημαντικών μαθημάτων.

Δεν είναι πολλοί οι μαθητές για παράδειγμα που συνεχίζουν τη μελέτη των μαθηματικών μετά τα 16. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, τα συστήματα παιδείας να ενθαρρύνουν τη συνεχόμενη μάθηση και όχι την πρώιμη διακοπή της. Φαίνεται σαν η κοινωνία να απαιτεί από εφήβους να πάρουν θεμελιώδεις αποφάσεις για τη ζωή τους τη στιγμή που δέχονται πιέσεις που σχετίζονται με την αναπτυξιακή τους φάση, το πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργούν , καθώς και από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους συνομηλίκους τους.

Το ευτυχές είναι ότι οι γονείς έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται την περιοριστική επίδραση της στερεοτυπικής επιλογής παιχνιδιών στις μετέπειτα επιλογές των παιδιών και έχουν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται μέσα από καμπάνιες ενάντια στην προώθηση προϊόντων για αγόρια και για κορίτσια.

Το 2012, μια ανάρτηση σε ένα site σχετικό με τη γονεϊκότητα εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του για τη διαφημιστική προώθηση διαφορετικών παιχνιδιών για το κάθε φύλο και οδήγησε στην καμπάνια με τίτλο «Αφήστε τα παιχνίδια να είναι παιχνίδια». Στη συνέχεια, η συνεργασία διάφορων συνεργατικών δράσεων είχε πολλά αποτελέσματα, μεταξύ των οποίων, τη συμφωνία πολλών εταιριών να αφαιρέσουν τα ενδεικτικά σήματα σχετικά με το φύλο από τα παιχνίδια. Το Μάιο μάλιστα, το Amazon ανακοίνωσε ότι θα αφαιρέσει τους όρους «αγόρι» και «κορίτσι» από τις κατηγορίες παιχνιδιών. Εξέλιξη φαίνεται να υπάρχει και στο τομέα της κατασκευής παιχνιδιών αφού η Lego κυκλοφόρησε την πρώτη γυναικεία φιγούρα επιστήμονα.

Οι γονείς πιστεύουν ότι έκτος από τα παιχνίδια η στερεοτυπική επιλογή φαίνεται να επηρεάσει και τα βιβλία. Τον περασμένο χρόνο, λοιπόν, ξεκίνησε παράλληλα η καμπάνια με τίτλο «Αφήστε τα βιβλία να είναι βιβλία».

Πηγή : independent.co.uk

Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ.Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2015, 11:49