Τα ερεθίσματα που προκαλούν τη σεξουαλική διέγερση συχνά φαίνονται παράξενα και μυστηριώδη, γιατί είναι δύσκολο να εξηγηθεί άμεσα η σχέση τους με τη σεξουαλική επιθυμία και ικανοποίηση. Πολλές φορές μάλιστα, φαίνεται τελείως απίθανο κάποια από αυτά τα ερεθίσματα να εμπνέουν σεξουαλικό πόθο. Ακριβώς όμως αυτή η δυσδιάκριτη και απρόβλεπτη φύση των σεξουαλικών διεγερτών είναι που δυσκολεύει τους σεξουαλικούς συντρόφους να μιλήσουν για αυτά που θέλουν. Ενώ, για παράδειγμα, στην πραγματική ζωή μπορεί κανείς να αποφεύγει και να καταδικάζει οποιαδήποτε σκληρή ή βίαιη συμπεριφορά, στο επίπεδο της φαντασίωσης μπορεί μια τέτοια συμπεριφορά να είναι διεγερτική.

Ο Φρόυντ ήταν από τους πρώτους επιστήμονες που εξέτασαν αυτή τη σύγχυση και τις ανησυχίες που σχετίζονται με τη σεξουαλική διέγερση. Η ανάλυση ωστόσο του μηχανισμού που κινεί τη σεξουαλική διέγερση δεν οδηγούσε σε λόγους που μπορούσε κανείς να συνειδητοποιήσει. Τα σεξουαλικά κίνητρα ήταν ασυνείδητα και συχνά οι εξηγήσεις βρίσκονταν σε μνήμες που ανασύρονταν από την παιδική ηλικία. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να ισχυριστεί ότι η θεωρία του Φρόυντ όχι μόνο δε διευκόλυνε τα ζευγάρια να συζητήσουν για το τι τους διεγείρει, αλλά μάλλον τόνισε ακόμα περισσότερο το μυστηριώδες και άγνωστο κομμάτι της σεξουαλικότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην πραγματικότητα όμως, δεν υπάρχει λόγος τα άτομα να ντρέπονται γι αυτό που τους διεγείρει και να προσπαθούν να το κρατήσουν μυστικό. Αυτό που αναδύθηκε από τη θεωρία του Φρόυντ και του οποίου η μελέτη συνεχίστηκε και στα επόμενα χρόνια είναι η ύπαρξη ενός μοτίβου που θέλει το άγχος να προηγείται της επιθυμίας. Πρόκειται για ένα φυσιολογικό μηχανισμό, σύμφωνα με τον οποίο τα στοιχεία που μας διεγείρουν αποτελούν στην ουσία λύσεις απέναντι στους μεγαλύτερους φόβους μας και σύμβολα των ιδανικών μας.

Για παράδειγμα, το άγχος που προκαλούν οι θέσεις εξουσίας και ο φόβος της τιμωρίας που μπορεί να επιβληθεί από αυτούς που τις κατέχουν, μπορεί να ανακουφιστεί μέσω μιας σεξουαλικής φαντασίωσης που περιλαμβάνει άτομα με στολές. Συνήθως πρόκειται για επαγγελματικές στολές, όπως αυτή του ιατρού, της νοσοκόμας ή του πιλότου. Τα επαγγέλματα αυτά συχνά προκαλούν φόβο ή δέος και οι στολές στην ουσία επικαλούνται τη φαντασίωση για να μειώσουν ακριβώς τα αρνητικά αυτά συναισθήματα. Η στολή είναι το σύμβολο της εξουσίας, αλλά η ίδια η εξουσία απουσιάζει. Το σύμβολό της μέσα στα πλαίσια της σεξουαλικής φαντασίωσης, όχι μόνο δε φοβίζει, αλλά στηρίζει την επιθυμία και εξυπηρετεί την απόλαυση.

Στην πραγματικότητα οποιοδήποτε φετίχ και να αναλύσει κανείς, θα βρει μια παρόμοια δομή. Το άγχος που οδηγεί σε μια επιθυμία, η οποία συνδέεται με ένα σεξουαλικό φορτίο. Από αυτή τη σκοπιά τα σεξουαλικά σενάρια θα μπορούσαν να εξηγηθούν με ένα λογικό τρόπο και πολύ συχνά ένα ζευγάρι είναι σημαντικό να τα συζητήσει για να κατανοήσει καλύτερα ο ένας τις σεξουαλικές ανάγκες του άλλου. Η σχέση άλλωστε του κάθε ατόμου με το σώμα του, ο σεβασμός των ορίων του και η αναγνώριση των τρόπων με τους οποίους απολαμβάνει από αυτό περνούν διάφορες περιπέτειες. Ιδιαίτερα στις κρίσιμες φάσεις της ανάπτυξης του ατόμου, όπως είναι η εφηβεία, η σχέση με το σώμα μπορεί να είναι πολύ προβληματική και η αναζήτηση της λύσης οδηγεί στη σύνθεση μιας φαντασίωσης ικανής να στηρίξει την επιθυμία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Γνωρίζοντας την ύπαρξη μιας λογικής δομής πίσω από το πως λειτουργεί ένα σεξουαλικό ερέθισμα για τον καθένα, είναι ίσως πιο εύκολο να μειωθεί η ντροπή και ο φόβος των ατόμων να αποκαλύψουν τις σεξουαλικές λύσεις που έχουν επινοήσει. Υπάρχει πάντα μια υποκειμενική λογική σε αυτές, ακριβώς όπως υποκειμενική είναι και η απόλαυση που εξυπηρετούν.

Πηγή : thephilosophersmail

Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ.Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης