Και μετά το σχολείο, τι; Βασικό ερώτημα που απασχολεί κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές οι οποίοι καλούνται να περάσουν την ψυχοφθόρα διαδικασία των Πανελληνίων και να αποφασίσουν για το μέλλον τους επιλέγοντας μια σχολή για να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Με το πέρασμα του χρόνου, αρκετοί εξ αυτών διαπιστώνουν ότι η επιλογή που έκαναν δεν ήταν τελικά αυτή που ταίριαζε στα πραγματικά τους «θέλω».

Η πρότασή της «Re-Straw» για την έκθεση είναι το Gideon, μια συσκευή που δίνει τη δυνατότητα προβολής εικόνων και video με τρισδιάστατο τρόποΠόσο διαφορετική άραγε μπορεί να γίνει αυτή η πορεία αν κατά τη διάρκεια του σχολικού βίου δίνονται ευκαιρίες για μια ρεαλιστική επαφή με την αγορά εργασίας, με παροχή κινήτρων για ανάληψη πρωτοβουλιών, αξιοποίηση της δημιουργικότητας και παρουσίαση καινοτόμων ιδεών με άμεση εφαρμογή στον χώρο των επιχειρήσεων; Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/JA Greece (ΣΕΝ/JA Greece) έρχεται και εφέτος να δώσει νέες κατευθύνσεις στους μαθητές, προάγοντας τη βιωματική μάθηση για την παραγωγή νέων επιχειρηματικών ιδεών, με απώτερο στόχο οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν την απαραίτητη γνώση αλλά και την εμπειρία του επιχειρείν, διαμορφώνοντας παράλληλα μια πραγματική εικόνα για την αγορά εργασίας, τον τρόπο λειτουργίας της και τις ανάγκες της.

Το 3ο Γενικό Λύκειο Κηφισιάς δημιούργησε τη δική του «εικονική επιχείρηση», με την οποία συμμετέχει στην 11η Μαθητική Εμπορική Έκθεση Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του ΣΕΝ, που πραγματοποιείται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η εταιρεία ονομάζεται «Re-Straw» και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε οργάνωση και δομή από αντίστοιχες στον κόσμο του επιχειρείν. Η πρότασή της για την έκθεση είναι το Gideon, μια συσκευή που δίνει τη δυνατότητα προβολής εικόνων και video με τρισδιάστατο τρόπο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ομάδα Re-Straw του 3ου ΓΕΛ Κηφισιάς

Ο Οδυσσέας Ηλιόπουλος (Υπεύθυνος Πωλήσεων) και ο Κώστας Χάλκος (Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων) μίλησαν στο zougla.gr για το καινοτόμο προϊόν που κατασκεύασε η Re-Straw και τις εμπειρίες που αποκόμισαν από αυτήν τη διαδικασία.

Για την εταιρεία
Οδ.: Το όνομα προέρχεται από τον συνδυασμό των λέξεων refraction (διάθλαση) και straw (καλαμάκι). Η αρχική μας ιδέα ήταν η διάθλαση που κάνει το καλαμάκι στο νερό. Το συζητήσαμε με τα υπόλοιπα παιδιά και καταλήξαμε σε αυτήν την ονομασία.
Κωστ.: Η εταιρεία απαρτίζεται από 28 μαθητές της Α’ και της Β’ Λυκείου. Υπάρχει ξεκάθαρη δομή, με συγκεκριμένη ιεραρχία και ευδιάκριτους ρόλους. Κομβική ήταν η συνδρομή της υπεύθυνης καθηγήτριας για θέματα επιχειρηματικότητας, Δήμητρας Σουλτάτη.
Οδ.: Τα περισσότερα παιδιά έχουν κάνει μάθημα μαζί της και όταν ήρθε η στιγμή της εικονικής σύστασης της εταιρείας, πρότεινε τον καθένα από εμάς σε συγκεκριμένη θέση όπου πίστευε ότι θα μπορούσαμε να αποδώσουμε καλύτερα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δημιουργήθηκε ένα «κλειστό» σύστημα. Αν κάποιος είχε αντίθετη άποψη και ήθελε κάποιο άλλο πόστο, το έλεγε και προχωρούσαμε σε αλλαγές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για το Gideon
Κωστ.: Το όνομα της συσκευής το πήραμε από την τηλεοπτική σειρά «Flash».
Οδ.: Ουσιαστικά είναι ένας χαρακτήρας που παρουσιάζεται πάνω σ’ ένα ολόγραμμα.
Κωστ.: Πρόκειται για μια «οθόνη» ατμού. Φανταστείτε μια τηλεόραση χωρίς περίγραμμα γύρω-γύρω όπου στο πάνω μέρος της υπάρχει μια υποδοχή που κατεβάζει ατμό, πάνω στον οποίο ένας ειδικός προτζέκτορας προβάλει τρισδιάστατα εικόνες και video. Είναι σαν μια «κουρτίνα» πάνω στην οποία μπορεί να προβάλει ο καθένας ό,τι του αρέσει. Η συγκεκριμένη συσκευή έχει άμεση εφαρμογή τόσο στον εκπαιδευτικό τομέα (σχολική αίθουσα) όσο και στον πολιτιστικό (μουσεία).
Οδ.: Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από εταιρείες που θέλουν να προβληθούν με ξεχωριστό τρόπο.
Κωστ.: Η πρώτη μας σκέψη ήταν το Gideon να χρησιμοποιηθεί στα σχολεία, αρχής γενομένης σε παρουσιάσεις της διδασκόμενης ύλης. Θεωρούμε ότι θα έκανε την παράδοση του μαθήματος πιο ενδιαφέρουσα. Είναι κάτι συναρπαστικό, θεαματικό όταν το βλέπει κάποιος.
Οδ.: Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το Gideon από αρχές Οκτωβρίου. Υπήρξαν πολλές ιδέες. Στην αρχή σκεφτήκαμε να το φτιάξουμε με πρίσμα, κάτι το οποίο όμως δεν δούλεψε και έτσι προσανατολιστήκαμε σε άλλες λύσεις.
Κωστ.: Η αρχική ιδέα ήταν δύο παιδιών που ασχολούνται με την καλαθοσφαίριση. Σκέφτηκαν να φτιάξουμε ένα ολόγραμμα που θα ήταν ένας «αντίπαλος» ο οποίος θα τους δυσκολεύει στην προπόνηση. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν μπορούσε να φτιαχτεί και έτσι κατευθυνθήκαμε προς την ιδέα του πρίσματος, που είπε και ο Οδυσσέας. Καταλήξαμε στο Gideon έπειτα από συναντήσεις με όλα τα μέλη της ομάδας κατά τη διάρκεια των οποίων υπήρξε πολύ συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων. Πλέον, έχουμε τελειώσει τη συσκευή και θα την παρουσιάσουμε στην έκθεση.

Για τη χρηματοδότηση
Οδ.: Μέχρι στιγμής έχουμε διαθέσει το ποσό των 150 ευρώ. Από την πρώτη απόπειρα μέχρι το προϊόν στην τελική του μορφή. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να επισημάνω ότι το διαθέσιμο budget ήταν περιορισμένο. Τα χρήματα στο ταμείο συγκεντρώθηκαν από ένα bazaar που έγινε στο σχολείο. Στήσαμε τον πάγκο της εταιρείας μας και δίναμε «μετοχές» σε όποιον ήθελε να στηρίξει την ιδέα μας.
Κωστ.: Το Τμήμα Παραγωγής ασχολήθηκε με την κατασκευή, έχοντας σημαντική βοήθεια από τεχνικούς που διέθεσε η εταιρεία «Moda Light».
Οδ.: Ανταποκριθήκαμε σε πολλές εταιρείες για την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Σε γενικές γραμμές η ανταπόκριση ήταν καλή. Ωστόσο, παρατηρήσαμε ότι αργήσαμε να τις προσεγγίσουμε, με την έννοια ότι κανένας δεν απάντησε άμεσα. Το αίτημα έπρεπε να περάσει από συγκεκριμένα τμήματα και αυτό χρειάζεται χρόνο.
Κωστ.: Μας ζητούσαν περισσότερο χρόνο για να γίνουν χορηγοί και ήθελαν να δουν το προϊόν στην τελική του μορφή ή κοντά σε αυτήν. Υπήρχε, φυσικά, ένα προσχέδιο και μια λεπτομερής περιγραφή της ιδέας μας, αλλά οι περισσότεροι έλεγαν ότι ήθελαν κάτι άλλο να δουν. Εν τω μεταξύ, δεν μας βοήθησε και το γεγονός ότι εφέτος η έκθεση έπεσε νωρίς.
Κωστ.: Αυτό, πάντως, δεν σημαίνει ότι δεν συγκεντρώσαμε χορηγούς. Είμαστε καλά σε αυτόν τον τομέα. Η «Moda Light» μάς πρόσφερε όλα τα υλικά που χρειαζόμασταν και οι υπόλοιποι σημαντική οικονομική ενίσχυση.

Για την ομαδική δουλειά και τη συνεργασία
Οδ.: Αυτό που είχαμε πει από την αρχή ήταν πως δεν έχει σημασία ποιος βρίσκεται στις υψηλότερες βαθμίδες της εταιρείας, ούτε ποιος είναι στις κατώτερες. Όλοι είμαστε διαθέσιμοι για όλες τις δουλειές. Υπάρχει αλληλοβοήθεια και ομαδικό πνεύμα. Π.χ. αν κάποιος από το Τμήμα Παραγωγής ζητούσε τη βοήθεια μου που είμαι στο Τμήμα Marketing (διευθυντής πωλήσεων) να βοηθήσω στην κατασκευή δεν υπήρχε περίπτωση να του πω “δεν μπορώ επειδή ανήκω σε άλλο τμήμα”. Υπάρχουν ρόλοι αλλά πάνω απ’ όλα μπαίνει το καλό της ομάδας.

Για τον ρόλο του σχολείου
Κωστ.
: Το σχολείο στήριξε πάρα πολύ. Πρώτα απ’ όλα από την άδεια που δόθηκε τόσο σε εμένα όσο και στον Οδυσσέα, έτσι ώστε να προβούμε σε όλες αυτές τις ενέργειες που στόχο είχαν τη συγκέντρωση χορηγιών. Τα περισσότερα πράγματα που έπρεπε να κάνουμε, έγιναν σε σχολικές ώρες, καθώς μετά έχουμε φροντιστήρια και χίλια δυο άλλα πράγματα. Οι διευθυντές των τμημάτων είναι μαθητές Β’ Λυκείου και έπρεπε να συντονίζουν τα μέλη τους. Π.χ. Εγώ που είμαι διευθυντής δημοσίων σχέσεων έπρεπε να συντονίζω αυτούς που ήταν πιο κάτω στην ιεραρχία. Όλα αυτά χρειάζονται χρόνο, τον οποίο το σχολείο μας τον πρόσφερε απλόχερα, και ευχαριστούμε πολύ τη διοίκησή του για αυτό.
Οδ.: Είχαμε την ευθύνη να τρέξουμε για χορηγούς και να δώσουμε έμφαση στον τομέα των δημοσίων σχέσεων. Το σχολείο μάς πρόσφερε τις απαιτούμενες ώρες έτσι ώστε η εικονική επιχείρησή μας να βρει τους απαιτούμενους πόρους για τη δημιουργία του Gideon.
Κωστ.: Το συγκεκριμένο project είναι ανεξάρτητο από τη βαθμολογία σε κάποιο μάθημα. Εξάλλου, οι περισσότερες ώρες που αφιερώναμε και τα 28 μέλη της ομάδας ήταν εκτός σχολικού προγράμματος.

Για την εμπειρία της συμμετοχής
Κωστ.:Είναι μια εμπειρία που αξίζει να τη ζήσεις σε μια τέτοια ηλικία. Βλέπεις τον επιχειρηματικό κόσμο, μαθαίνεις τον τρόπο λειτουργίας του. Προσωπικά εγώ έμαθα να στέλνω καλύτερα e-mail (προσεγμένη γλώσσα, παρουσίαση του αιτήματος με συνοπτικό και εύστοχο τρόπο), αντιλαμβανόμενος παράλληλα τη σημασία που έχει να παρακολουθώ συχνότερα το ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο όταν εκκρεμούν απαντήσεις σε πολλαπλά αιτήματα. Επιπλέον, έμαθα να χειρίζομαι καλύτερα μια κατάσταση όταν χρειάζεται να επικοινωνήσω με μια εταιρεία για να ζητήσω μια χορηγία και φυσικά είδα στην πράξη πόσο σημαντικό είναι η τήρηση του προγράμματος και η υπευθυνότητα. Ωραία πράγματα για να τα ζήσει ένας 17χρονος. Και σίγουρα θα του χρησιμεύσουν στη συνέχεια.
Οδ.: Είμαστε σε μια ηλικία κατά την οποία καλούμαστε να διαλέξουμε επάγγελμα και να μπούμε σιγά – σιγά σε μια διαδικασία για το τι θέλουμε να κάνουμε όταν ενηλικιωθούμε. Το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» ήταν μια καλή έξοδος ώστε να δούμε τον κόσμο των επιχειρήσεων και το πώς λειτουργεί αυτό στην πράξη, καθώς μπορεί να θέλουμε να ασχοληθούμε στο μέλλον με αυτόν τον τομέα. Ήταν σαν μια προσομοίωση, όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να προτείνουμε πράγματα, να αναλάβουμε πρωτοβουλίες και ευθύνες και να λειτουργήσουμε ομαδικά για έναν κοινό σκοπό.

Για την 11η Μαθητική Εμπορική Έκθεση Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας
Κωστ.: Στην έκθεση συμμετέχουν μαθητικές ομάδες Γυμνασίων και Λυκείων απ’ όλη την Ελλάδα. Απ’ όσο γνωρίζω εφέτος έχουν λάβει μέρος περισσότεροι από 2.000 μαθητές από 120 σχολεία. Θα γίνουν δύο ξεχωριστές συναντήσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα, όπου και συμμετέχει το 3ο Γενικό Λύκειο Κηφισιάς, η έκθεση θα γίνει στο THE MALL ATHENS στο Μαρούσι, την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου, 09.00-15.00. Η κάθε μαθητική επιχείρηση θα έχει το περίπτερό της, όπου και θα παρουσιάζει τη δουλειά της, προσελκύοντας επενδυτές-αγοραστές.
Οδ.: Με εξαίρεση ορισμένα παιδιά που δεν θα βρίσκονται στην Αθήνα, όλη σχεδόν η ομάδα θα είναι στο περίπτερο που θα υπάρχει στους χώρους της έκθεσης. Ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά το Gideon, να παρακολουθήσει την παρουσίαση και να μιλήσει μαζί μας για τις εντυπώσεις του. Έχουμε ετοιμάσει ενημερωτικό φυλλάδιο, καθώς και ερωτηματολόγια για ποσοτική και ποιοτική ανάλυση του προϊόντος. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να προσθέσω πως το σχολείο μας συμμετέχει για 5η συνεχόμενη χρονιά στο πρόγραμμα. Πέρυσι, μάλιστα, είχε προκριθεί στον τελικό με τις 10 καλύτερες μαθητικές επιχειρήσεις.

Για τα μελλοντικά σχέδια:

Οδ.: Είναι ακόμα περίεργο να αποφασίσουμε. Είμαστε σε μικρή ηλικία για να καταλήξουμε στο τι θέλουμε να κάνουμε σε επαγγελματικό επίπεδο. Προσωπικά θα ασχοληθώ με τις επιχειρήσεις και τα ναυτιλιακά ή με το περιβάλλον (κάτι σχετικό με τη γεωπονία ή ορυκτών πόρων).
Κωστ.: Νομική ή Δημοσιογραφία.

Για την κρίση:

Οδ.: Η κατάσταση στην Ελλάδα έχει φθάσει στο απροχώρητο λόγω κρίσης, και πράγματα -ειδικά αν σκεφτούμε το οικονομικό επίπεδο (μισθοί, διάταξη για νέους κάτω των 25 ετών)- δεν είναι καλά. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν αυτήν την κατάσταση, το εξωτερικό φαντάζει ως μια λύση. Αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με τις επιχειρήσεις, γνωρίζει ότι δεν είναι καθόλου εύκολο στην Ελλάδα, οπότε έχει βλέψεις για έξω. Κι εγώ, δηλαδή, σκοπεύω να σπουδάσω σ’ ένα ελληνικό πανεπιστήμιο και στη συνέχεια να πάω  στο εξωτερικό για ένα μεταπτυχιακό. Μου αρέσει το εξωτερικό και τα ταξίδια. Θα με ενδιέφερε να μείνω εκεί για ένα διάστημα. Πιστεύω, πάντως, ότι η γενιά μας και αυτές που ακολουθούν θα καταφέρουν να αλλάξουν προς το καλύτερο τα πράγματα.

Κωστ.: Από τον κύκλο που συναναστρέφομαι (φίλοι, συγγενείς), οι περισσότεροι σκέφτονται να σπουδάσουν Ελλάδα και να φύγουν έξω, καθώς εδώ τα πράγματα δεν είναι καλά όσον αφορά τις προοπτικές τόσο σε επαγγελματική αποκατάσταση όσο και σε επίπεδο μισθών. Π.χ. αν κάποιος σπουδάσει ιατρική δεν θα βρει άμεσα δουλειά και αν βρει, αποτελεί ερώτημα με πόσα θα πληρώνεται για τις υπηρεσίες που θα προσφέρει και τις ώρες που θα αφιερώνει καθημερινά. Σε μια άλλη χώρα είναι πιο πιθανό να βρει αυτά που θέλει. Προσωπικά, το σκέφτομαι να φύγω έξω όταν τελειώσω τα πάντα, ωστόσο θα ήθελα κάποια στιγμή να γυρίσω. Αναφορικά, πάντως με την κρίση, πιστεύω ότι είναι η… κρίση στο μυαλό μας. Θεωρώ ότι αυτή η γενιά και η επόμενη θα διορθώσει τα πράγματα, θα πάρει πρωτοβουλίες και δεν θα επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος.

—————————————
Η ομάδα Re-Straw

Πρόεδρος: Νίκη Σκορδάκη
Γραμματεία: Ζωή Μουστάκα

Τμήμα Οικονομικών
Βασίλης Γιαννέλος (Υπεύθυνος Λογιστηρίου & Ταμείου)
Πάρις Διαμαντόπουλος: Υπεύθυνος Μετόχων
Μαρία Κούστα
Μαρία Χατζηαναστασιάδου

Τμήμα Παραγωγής
Μανώλης Μένξης (Υπεύθυνος Παραγωγής)
Σταμάτης Γιακουμής
Μιχάλης Φούντος
Δήμητρα Χατζημιχαήλ
Γρηγόρης Δεναξάς

Τμήμα Marketing & Πωλήσεων
Οδυσσέας Ηλιόπουλος (Υπεύθυνος Πωλήσεων)
Ιωάννα Σκούφη: Υπεύθυνη Marketing
Ιάσωνας Κερασώτης
Αναστασία Κιαχάκη
Εβελίνα Σπαχιάι

Τμήμα Πληροφορικής
Μαριάννα Σιμωτά (Υπεύθυνη Πληροφορικής)
Μαίρη Καρπετή
Κατερίνα Ξηνταβελώνη

Τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης
Αλεξάνδρα Μαυρικάκη (Υπεύθυνη Έρευνας & Ανάπτυξης)
Μιχάλης Κρέστας

Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων
Κώστας Χάλκος (Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων)
Χαρά Νταραμέγουα
Νικόλας Παπαδόπουλος
Κατερίνα Παναγιωτοπούλου

Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού
Έρη Κατσίπη (Υπεύθυνη Ανθρώπινου Δυναμικού)
Γεράσιμος Βιτωράτος
Εμμανουέλλα Κηρύκου
Ιωάννα Φακλή

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης