Θέλουμε να βρούμε μια πληροφορία στο Διαδίκτυο, μια οποιαδήποτε πληροφορία, από την πιο απλή όπως μια διεύθυνση, έως την πλέον σύνθετη; Η πρώτη κίνηση που θα κάνουμε, αν όχι όλοι τουλάχιστον οι περισσότεροι, είναι να μεταβούμε στην μηχανή αναζήτησης της Google. Αντίστοιχα, θέλουμε να βρούμε έναν αριθμό τηλεφώνου; Τότε θα τον αναζητήσουμε στις «επαφές» στο κινητό μας τηλέφωνο. Το ίδιο ακριβώς και με μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, απευθείας θα τον βρούμε στον υπολογιστή / ταμπλέτα / κινητό τηλέφωνό μας. Αυτή είναι η «δύναμη» της σύγχρονης τεχνολογίας: να κάνει την καθημερινότητά μας εύκολη, άμεση και απλή. Είναι όμως τα πράματα ακριβώς έτσι; Μόνο οφέλη λαμβάνουμε ή μήπως έχουμε αρχίσει αν βιώνουμε κάτι αρνητικό από όλη αυτή την ψηφιακή εξυπηρέτηση; Μήπως το μυαλό μας και πιο συγκεκριμένα η μνήμη μας, έχει αρχίσει να «τεμπελιάζει»; Η αλήθεια είναι δυστυχώς, ότι η κατάσταση ρέπει προς το δεύτερο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το «Google Effect», η επίδραση δηλαδή που έχει στη μνήμη μας η δυνατότητα να βρίσκουμε πληροφορίες στο Διαδίκτυο, έχει επεκταθεί και φτάνει πλέον και στις σημαντικές πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα, αλλά και στις φορητές συσκευές, σύμφωνα με νέα έρευνα της Kaspersky Lab. Η μελέτη αποκαλύπτει ότι οι περισσότεροι «διασυνδεδεμένοι καταναλωτές» στην Ευρώπη δε μπορούν να ανακαλέσουν στη μνήμη τους σημαντικούς τηλεφωνικών αριθμών, όπως εκείνοι των παιδιών τους (53%), των σχολείων των παιδιών τους (90%) και του χώρου εργασίας τους (51%). Επιπλέον, περίπου το ένα τρίτο δε μπορούσε να θυμηθεί τον αριθμό του/της συντρόφου του, ενώ τέσσερις στους δέκα δήλωσαν ότι είχαν ξεχάσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σπιτιού τους κατά την ηλικία των 10-15 ετών.

Στην έρευνα της Kaspersky Lab συμμετείχαν 6.000 καταναλωτές ηλικίας 16 ετών και άνω από έξι Ευρωπαϊκές χώρες. Τα ευρήματα αυτά δείχνουν πως η αδυναμία μας να θυμόμαστε σημαντικές πληροφορίες, οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε παραδώσει την ευθύνη για τη διαχείριση των πληροφοριών σε ψηφιακές συσκευές, όπως τα smartphone. Σχεδόν οι μισοί (43%) από τους νεότερους καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα (16-24 ετών) δηλώνουν ό,τι στο smartphone τους βρίσκονται αποθηκευμένα σχεδόν όλα όσα χρειάζεται να ξέρουν ή να θυμηθούν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Kaspersky Lab αποκαλεί αυτό το φαινόμενο ως «Ψηφιακή Αμνησία», για να περιγράψει το γεγονός ότι κάποιος ξεχνά πληροφορίες, καθώς εμπιστεύεται μια ψηφιακή συσκευή για να τις αποθηκεύει και να τις θυμάται για λογαριασμό του. Η μελέτη βρήκε δείγματα «Ψηφιακής Αμνησίας» σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες.

Δεν αποτελεί έκπληξη πώς η έρευνα ανέδειξε ότι η απώλεια ή η διαρροή δεδομένων που αποθηκεύονται σε ψηφιακές συσκευές -και ειδικότερα στα smartphone- θα δημιουργήσει προβλήματα σε πολλούς χρήστες. Τέσσερις στις δέκα γυναίκες, αλλά και τέσσερις στους δέκα ερωτώμενους στο γενικό πληθυσμό ηλικίας 16-24 ετών, θα αισθάνονταν βαθιά θλίψη, δεδομένου ότι έχουν αναμνήσεις αποθηκευμένες στις συσκευές τους, που πιστεύουν ότι δε θα μπορούσαν να ανακτήσουν ποτέ ξανά. Μία στις τέσσερις γυναίκες και αλλά και ένας στους τέσσερις νεότερους ερωτηθέντες θα ήταν εντελώς έξαλλοι, καθώς οι συσκευές τους είναι το μόνο μέρος που αποθηκεύουν εικόνες και στοιχεία επικοινωνίας.

Επομένως, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι παρά την αυξανόμενη εξάρτηση από τις ψηφιακές συσκευές, το γεγονός ότι τις αντιμετωπίζουμε ως θεματοφύλακα των αναμνήσεων μας, αλλά και παρά το βαθύ συναισθηματικό αντίκτυπο της απώλειας των αναμνήσεων αυτών, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν προστατεύουν επαρκώς τις συσκευές αυτές με τεχνολογία ασφαλείας.

Ιδιαίτερα ελλιπής είναι η προστασία των smartphones και των tablets. Μόνο ένας στους τρεις (36%) εγκαθιστά επιπλέον λύση ασφαλείας στο smartphone του και μόνο το ένα τέταρτο περίπου (23%) εγκαθιστά μια λύση ασφάλεια στο tablet του. Ένας στους πέντε χρήστες (21%) δεν προστατεύει οποιαδήποτε από τις συσκευές του με πρόσθετη ασφάλεια.

«Οι διασυνδεδεμένες συσκευές εμπλουτίζουν τη ζωή μας, αλλά ταυτόχρονα έχουν συμβάλει στην εμφάνιση της λεγόμενης ‘‘Ψηφιακής Αμνησίας’’. Πρέπει να κατανοήσουμε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που έχει αυτό για το πώς θυμόμαστε, αλλά και για το πώς θα προστατεύσουμε τις αναμνήσεις αυτές. Οι τηλεφωνικοί αριθμοί που είναι σημαντικοί για τον καθένα μας είναι πλέον μόνο ένα κλικ μακριά. Έτσι, δεν καταβάλουμε πλέον καμία προσπάθεια να απομνημονεύσουμε λεπτομέρειες.

Επιπλέον, ένα συντριπτικό 86% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι στο σύγχρονο διασυνδεδεμένο κόσμο, οι άνθρωποι καλούνται απλά να θυμούνται πάρα πολλούς αριθμούς, διευθύνσεις και υποχρεώσεις, κάτι που θεωρούν ανέφικτο, ακόμα και αν το επιθυμούν. Ανακαλύψαμε ότι πιθανή απώλεια ή διαρροή αυτών των πολύτιμων πληροφοριών δεν θα αποτελέσει μόνο μια ενόχληση, αλλά θα αφήσει πολλούς ανθρώπους βαθιά στενοχωρημένους. Η Kaspersky Lab έχει δεσμευθεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να κατανοήσουν τους κινδύνους στους οποίους θα μπορούσαν να εκτεθούν τα δεδομένα τους, καθώς και να τους προσφέρει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους αυτούς. Για παράδειγμα, αυτό μπορεί να γίνει με την εγκατάσταση λογισμικού ασφαλείας, το οποίο θα κρατήσει τις συσκευές και τα δεδομένα τους προστατευμένα», δήλωσε ο David Emm, Principal Security Researcher της Kaspersky Lab.

Περισσότερες πληροφορίες:

https://blog.kaspersky.com/files/2015/06/005-Kaspersky-Digital-Amnesia-19.6.15.pdf

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης