«Η τελευταία φορά που υπήρξε τόσο μεγάλος ενθουσιασμός για μια ταμπλέτα, είχε κάποιες Εντολές επάνω της» είχε γράψει η Wall Street Journal και δεν έχει άδικο. Φήμες επί φημών, συζητήσεις αναρίθμητες, εταιρείες να δηλώνουν ανοιχτά ότι περιμένουν την Apple, για να αποφασίσουν τι θα / να πράξουν, άπειρα υποθετικά σενάρια… Όλα αυτά τα τελευταία δύο περίπου χρόνια γίνονταν, εντός και εκτός Διαδικτύου, για τη νέα συσκευή της Apple, όπου όλοι πίστευαν ότι θα έρθει, για να αντικαταστήσει τα netbook, αλλά πραγματικά κανείς στην ουσία δεν γνώριζε πώς θα είναι, τι ακριβώς θα είναι, τι θα είναι ικανή να κάνει και πώς θα το κάνει… ούτε καν τη μορφή / σχεδίασή της – από φήμες, όμως, άλλο τίποτα. Στις 20:00 ώρα Ελλάδος, χθες, Τετάρτη 27 Ιανουαρίου, στο επίσημο event της στο San Francisco, η Apple είχε γεννητούρια: το νέο αδελφάκι στην οικογένεια ονομάζεται «iPad».
Αυτή είναι η πρότασή μας για το τι εστί η ενδιάμεση κατηγορία μεταξύ κινητού τηλεφώνου και laptop, μια συσκευή που κάνει τα προαναφερθέντα, όχι απλώς καλά, αλλά άψογα και κυρίως επαναπροσδιορίζει την εμπειρία επικοινωνίας του χρήστη με ένα μηχάνημα. Τέλος το ποντίκι, τέλος οι περίπλοκες εγκαταστάσεις, τέλος η ενασχόληση με «κομπιουτερίστικες» λεπτομέρειες – που έτσι κι αλλιώς δυσκολεύουν τον μέσο χρήστη. Η δύναμη είναι στα δάχτυλά σας, κυριολεκτικά. Τα πάντα γίνονται και χειρίζονται διά της αφής και μάλιστα πολλαπλής, δηλαδή χρησιμοποιούνται -όπως και στο iPhone- δύο δάχτυλα για κύλιση σελίδων, μεγέθυνση / σμίκρυνση φωτογραφιών και διάφορες άλλες λειτουργίες.
Αυτόματα αναδεικνύεται η άνεση στη χρήση του iPad: όταν σερφάρετε ή όταν βλέπετε το e-mail σας και κρατάτε το μηχανάκι κάθετα σαν βιβλίο, απολαμβάνετε σχεδόν ολόκληρες τις σελίδες στο Διαδίκτυο, μπορείτε να διαβάσετε μια εφημερίδα, όπως και μια κανονική εφημερίδα. Γυρνώντας το οριζόντια, γυρνά όπως είπαμε και η οθόνη, προσφέροντάς σας έτσι μια πανοραμική ματιά στις σελίδες – το e-mail παίρνει «άλλη» διάσταση, καθώς πλέον έχει περισσότερο χώρο στο πλά, για να δείχνει επιπλέον πληροφορίες. Μια και είπαμε για εφημερίδες, κάποια στιγμή ανέβηκε στην πλατφόρμα της παρουσίασης, ο εκπρόσωπος των New York Times κ. Martin Nisenholtz, όπου επέδειξε την ιστοσελίδα της εφημερίδας και το πόσο τέλεια απεικονίζεται κάθετα και οριζόντια στο iPad.
Όχι το μονόχρωμο / γκρίζο κείμενο του Kindle της Amazon (και αντίστοιχα του Slate PC της Microsoft), αλλά με φουλ χρώματα, αψεγάδιαστο κείμενο, όπως ακριβώς είναι και οι έντυπες εφημερίδες. Όμως: είμαστε στο 2010 πια, δηλαδή: βλέπουμε ένα άρθρο. Μας αρέσει. Το διαβάζουμε. Έχει και φωτογραφίες – τις βλέπουμε. Πατώντας όμως πάνω σε μία… ξεκινά ένα video – ρεπορτάζ να αναπαράγεται αψεγάδιαστα μέσα στο κείμενο, χωρίς να ανοίγουν περαιτέρω παράθυρα που χαλούν τη «ροή» της ανάγνωσης. Καλώς μας έφτασε λοιπόν, ο πρόγονος των εφημερίδων της ταινίας «Minority Report» – χωρίς υπερβολή.
Η χρήση του Διαδικτύου με τον πλοηγό Safari είναι πλέον «παιχνιδάκι», με τις κινήσεις των δαχτύλων και την αρωγή του εικονικού πληκτρολογίου, η εμπειρία είναι άκρως διασκεδαστική, εύκολη και ξένοιαστη. Το ίδιο και στο mail. Και στις φωτογραφίες.
Και στα video (και μάλιστα και σε ανάλυση 720p HD Ready, είτε είναι αποθηκευμένα είτε παίζουν από το YouTube HD).
Και στη μουσική (έχει ενσωματωμένο ένα iPod). Και στους χάρτες.
Και πάμε στο σημείο που καίει άσχημα, κάποιες άλλες εταιρείες (ονόματα δεν λέμε, τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται).
iBooks ονομάζεται και είναι η λειτουργία του iPad να προβάλλει ηλεκτρονικό τύπο, δηλαδή βιβλία, εφημερίδες, κόμικς, περιοδικά. Ωραία, αυτό το κάνουν και «άλλοι». Ναι, μόνο που το iPad το κάνει μοναδικά και με χάρη. Τα βιβλία δείχνουν σαν βιβλία πραγματικά, με το χρώμα του χαρτιού να ποικίλλει όπως και στα κανονικά βιβλία / εκδόσεις, τα γράμματα ποικίλλουν ανάλογα το έντυπο (δυνατότητα αλλαγής χαρακτήρων, μεγέθυνσης κλπ.) και το κυριότερο: η αίσθηση είναι σαν να κρατάς ένα κανονικό τυπωμένο βιβλίο (περιοδικό, κόμικς, εφημερίδα), καθώς στην κάθετη διάταξη βλέπεις μόνο τη μία σελίδα – στην οριζόντια ολόκληρες και τις δύο σελίδες, αλλά το γύρισμα γίνεται με το δάχτυλό μας, όπως θα το κάναμε και στο κανονικό βιβλίο.
Όμως, η Apple δεν σταμάτησε εκεί: με ένα άγγιγμα στο κατάλληλο σημείο (δεν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε «κουμπάκι», αφού δεν «πατιέται») και εμφανίζεται το iBookstore. Μετά το iTunes που αγοράζουμε ταινίες και μουσική και το Appstore που αγοράζουμε εφαρμογές, βιβλία, παιχνίδια για το iPhone, η Apple χτυπά τους πάντες (από Amazon μέχρι Microsoft) με το διαδικτυακό μαγαζί αγοράς ηλεκτρονικών εντύπων, ονόματι iBookstore. Σύμμαχοι στο εγχείρημα της Apple, πέντε από τους μεγαλύτερους εκδοτικούς οίκους των ΗΠΑ με ήδη διαθέσιμους τίτλους: Harper Collins, Simon & Schuster, MacMillan, Hachette και Penguin – για ένα βιβλίο η τιμή είναι στα 14,99 δολάρια. Το βλέπετε, σας αρέσει, το αγγίζετε, «κατεβαίνει» στο iPad και το διαβάζετε. Τόσο απλά, γρήγορα και εύκολα όσο το διαβάσατε.
Τέλος, επιδείχθηκε η σουίτα εφαρμογών γραφείου της Apple, το iWork, που περιλαμβάνει τα προγράμματα Keynote (παρουσιάσεις, σαν το PowePoint), Pages (κειμενογράφος σαν το Word) και Numbers (λογιστικά φύλλα, όπως το Excel). Εν ολίγοις το ξανα-προγραμμάτισαν από την αρχή. Νέο look, νέο design, ώστε να συμβαδίζει με τον δαχτυλικό χειρισμό του iPad.
Καλή αρχή λοιπόν για το iPad της Apple. Προς το παρόν, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να σκεπτόμαστε τις πρώτες μας στιγμές μαζί του, όταν με το καλό έρθει και στα μέρη μας – μέχρι τότε μπορούμε να κοιτάζουμε και να ξανακοιτάζουμε το παρακάτω video…
(περισσότερες πληροφορίες: http://www.apple.com/ipad/features/)
