Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Αφού αδυνατούμε να λύσουμε τα προβλήματα της κανονικής πραγματικότητας, ας ξεφύγουμε στην επαυξημένη, με… επαυξημένα προβλήματα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook, ανακοίνωσε πρόσφατα την τελευταία της καινοτομία, των Orion – τα πρώτα της “Γυαλιά Αληθινής Επαυξημένης Πραγματικότητας” – σε μια εντυπωσιακή εκδήλωση προϊόντος που διοργανώθηκε από τον CEO Μαρκ Ζούκερμπεργκ.

Η επίδειξη των Orion ήταν εντυπωσιακή, όχι μόνο για την τεχνική ικανότητα των γυαλιών, αλλά και επειδή στην πραγματικότητα δείχνουν και ωραία — ή τουλάχιστον μπορεί κανείς να φανταστεί εύλογα να τα φοράει και να μην ντρέπεται.

Τα wearable επαυξημένης πραγματικότητας (AR) ενδέχεται τελικά να εισέλθουν στο mainstream. Και υπάρχουν πολλοί λόγοι για αισιοδοξία για την εν λόγω τεχνολογία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πριν από δύο δεκαετίες, οι επιτραπέζιοι υπολογιστές και τα προγράμματα περιήγησης ιστού άνοιξαν την πόρτα στο Web1 και την εποχή του dot-com. Στη συνέχεια, τα smartphone και οι εφαρμογές για κινητά οδήγησαν στο Web2 και στον κοινωνικό ιστό. Τώρα το AR/VR — μαζί με τα ψηφιακά πορτοφόλια που διευκολύνουν τον έλεγχο των δικών μας ψηφιακών δεδομένων και ψηφιακών αγαθών — θα μπορούσε να είναι η πύλη μας στην επόμενη εποχή του ιστού, γνωστή ως Web3.

Τα wearables είναι επίσης η πύλη μας στο Metaverse, κοινώς κατανοητό ως μια καθηλωτική και νέα κοινή διαδικτυακή πραγματικότητα. Επιπλέον, τα wearables διευκολύνουν τα άτομα με περιορισμένες ικανότητες να χρησιμοποιούν την τεχνολογία και μπορούν να παρακολουθούν και να βελτιώσουν την υγεία και την ευημερία μας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Ο Ζούκερμπεργκ πιστεύει ότι τα αυτά τα γυαλιά θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν ακόμη και τα smartphone μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας. Πιστεύει επίσης ότι τα wearables του Facebook θα μυήσουν τους χρήστες στο δικό του Metaverse και ξοδεύει πολλά για να το μάθει.

Το τμήμα Reality Labs του Facebook που είναι υπεύθυνο για την έρευνα και την ανάπτυξη του λογισμικού/υλισμικού των τεχνολογιών VR/AR του, εξακολουθεί να είναι all-in στο όραμα Metaverse. Το τελευταίο τρίμηνο, το τμήμα έχασε 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ένα εκπληκτικό ποσό.

Όπως έχει πει ο Ζούκερμπεργκ στο παρελθόν, «το Metaverse δεν είναι κάτι που κατασκευάζει μια εταιρεία. Είναι το επόμενο κεφάλαιο του Διαδικτύου συνολικά».

Η χρηματιστηριακή αγορά φαίνεται να επιβραβεύει επιτέλους το μακροπρόθεσμο όραμα του Ζούκερμπεργκ, αφού τον τιμώρησε τα προηγούμενα χρόνια για άσκοπες δαπάνες στην τεχνολογία φορητών συσκευών και τις μεταστροφικές φιλοδοξίες του. Σήμερα, η μετοχή του Facebook βρίσκεται σε υψηλό όλων των εποχών και η περιουσία του Ζούκερμπεργκ έχει διογκωθεί σε περισσότερα από 200 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψη. Θέλουμε πραγματικά το Facebook και άλλοι τεχνολογικοί γίγαντες να δημιουργούν τα πρότυπα και τη διεπαφή τεχνολογίας για τον τρόπο πρόσβασης στην επόμενη εποχή του Ιστού;

Η επιχείρηση του Facebook είναι ένας περιφραγμένος κήπος, σχεδιασμένος για να συλλέγει και να μεταπωλεί τα δεδομένα μας σε διαφημιστές, ενώ μας κλειδώνει σε ένα οικοσύστημα που δίνει προτεραιότητα στα κέρδη της πλατφόρμας έναντι των δικαιωμάτων και ελευθεριών των ατόμων. Αυτό είναι το web2 ξανά.

Εδώ υπάρχουν δύο ζητήματα. Πρώτον, θέλουμε οι πλατφόρμες υλικού να είναι ανοιχτές, ώστε να μην επαναλαμβάνουμε τον ίδιο έλεγχο που έχουν η Apple και η Google στα smartphone, χρεώνοντας ενοίκια και καταπνίγοντας την καινοτομία.

Δεύτερον, θέλουμε τα εικονικά περιβάλλοντα στα οποία έχουμε πρόσβαση χρησιμοποιώντας AR και VR να είναι κωδικοποιημένα με βασικά δικαιώματα — όπως το απόρρητο, τα δικαιώματα ιδιοκτησίας και η ελευθερία συναλλαγών — έτσι ώστε τα δεδομένα μας να προστατεύονται και να έχουμε περισσότερο έλεγχο αυτή τη φορά.

Ονομάστε το «Open Metaverse», που καθοδηγείται από τις αρχές του Web3, όπου η αποκεντρωμένη ιδιοκτησία και τα ψηφιακά δικαιώματα κατέχουν το επίκεντρο.

Ο Yat Siu, ιδρυτής του πρωτοπόρου Web3 metaverse, Animoca Brands, λέει ότι το εταιρικό metaverse που φαντάζεται το Facebook και άλλοι γίγαντες του Web2 μοιάζει περισσότερο με θεματικό πάρκο παρά με μια πραγματική διαδικτυακή οικονομία ή μια νέα κοινή πραγματικότητα για την ανθρωπότητα. «Η Ντίσνεϋλαντ είναι διασκεδαστική… αλλά δεν έχεις ιδιοκτησία σε αυτό. Δεν υπάρχει κανένα διακύβευμα σε αυτό. Ως εκ τούτου, δεν έχει νόημα, εκτός από αυτούς που το κατέχουν».

Σε χώρες όπως ο Καναδάς και οι ΗΠΑ,  διασφαλίζονται ορισμένα δικαιώματα μας από το νόμο. Για παράδειγμα: το δικαίωμα ιδιοκτησίας, το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή, και η ελευθερία συναλλαγών και εμπορίου με νόμιμο τρόπο. Γιατί να μην επεκταθούν αυτά τα δικαιώματα στο διαδίκτυο και σε εικονικούς χώρους;

Σε ένα «Open Metaverse», ένα αποκεντρωμένο δίκτυο εικονικών κόσμων και περιβαλλόντων, οι χρήστες θα μπορούν να αγοράζουν, να πωλούν και να μεταφέρουν ελεύθερα ψηφιακά αγαθά σε πλατφόρμες χωρίς τον κίνδυνο να τα χάσουν εάν μια εταιρεία κλείσει ή αλλάξει τους όρους παροχής υπηρεσιών της, άλλος ένας κρυφός κίνδυνος.

Η Arianna Simpson του Andreessen Horowitz υποστηρίζει ότι στη σημερινή ψηφιακή οικονομία, τα ψηφιακά δικαιώματα ιδιοκτησίας απουσιάζουν εμφανώς. «Δεν έχετε ιδιοκτησία, δεν υπάρχουν δικαιώματα ιδιοκτησίας. Υπάρχουν μέσα στο σύμπαν κάποιου άλλου με το προνόμιό τους».

Η OMA3 είναι μια ομάδα που προσπαθεί να το κάνει σωστά. Είναι ένας συνασπισμός σχεδόν 100 εταιρειών Web3 (συμπεριλαμβανομένης της Siu’s Animoca Brands) που έχουν δεσμευτεί να δημιουργήσουν ένα αποκεντρωμένο, διαλειτουργικό μετασύμπαν.

Η αποστολή του OMA3 είναι να διασφαλίσει ότι το μετασύμπαν δεν ελέγχεται από μερικές μεγάλες εταιρείες, αλλά είναι ένα ανοιχτό οικοσύστημα όπου οι χρήστες έχουν τον πλήρη έλεγχο των δεδομένων, των ταυτοτήτων και των ψηφιακών τους στοιχείων.

Η συμμαχία επικεντρώνεται στη δημιουργία κοινών πρωτοκόλλων και προτύπων που θα επιτρέψουν σε διαφορετικά περιβάλλοντα metaverse να συνδέονται απρόσκοπτα. Αυτή η διαλειτουργικότητα είναι κρίσιμη για το μέλλον του μετασύμπαντος.

Σε ένα ανοιχτό μετασύμπαν, είπε ο Alfred Tom, Εκτελεστικός Διευθυντής του OM3, ένας χρήστης θα μπορούσε να μετακινήσει τα ψηφιακά του αγαθά —είτε πρόκειται για εικονικό οικόπεδο, είτε για ένα avatar ή ένα έργο τέχνης— μεταξύ διαφορετικών εικονικών κόσμων, διατηρώντας την αξία και τη λειτουργικότητα παντού.

Το VR και το AR μπορεί να μας επιτρέψουν να βιώσουμε το μετασύμπαν, αλλά από μόνα τους δεν αρκούν για να το μετατρέψουμε σε ύπαρξη.

Με πληροφορίες από New York Post

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης