Το παράδοξο της ελληνικής κοινωνίας στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Το παράδοξο της ελληνικής κοινωνίας στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί το μεγάλο στοίχημα ανάπτυξης των οικονομιών και των κοινωνιών στον 21ο αιώνα  και το ερώτημα, όσον αφορά στα καθ' ημάς στην Ελλάδα, δεν είναι το αν πρέπει να κάνουμε τη «στροφή» προς αυτόν τον τομέα, αλλά το πόσο πολύ θα μας κοστίσει η καθυστέρηση να το πράξουμε... Κι αυτό διότι, δυστυχώς, προς το παρόν η χώρα μας υστερεί στην τεχνολογία, στην ανάπτυξη της καινοτομίας και στην εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ κι ο λαός δεν δείχνει να έχει αντιληφθεί όσο θα έπρεπε τα νέα δεδομένα.

Οι Έλληνες σύμφωνα με τα πορίσματα μιας μεγάλης έρευνας, της πρώτης του είδους της, που έγινε από τη Microsoft και την Accenture, αν και δείχνουν να αναγνωρίζουν τη σημασία των εφαρμογών αυτών, δείχνουν επίσης φοβισμένοι και επιφυλακτικοί απέναντι της. Ίδια εικόνα και για τον παραγωγικό τομέα, δηλαδή τις επιχειρήσεις,  που ενώ πιστεύουν στη δυναμική του ΑΙ ως καταλύτη αλλαγής και επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, είναι ακόμα διστακτικές στην ενσωμάτωσή του.

Χαρακτηριστικά, μόλις το 3% των επιχειρήσεων έχει υλοποιήσει ολοκληρωμένα προγράμματα ΑΙ, σε σχέση με το 45% των επιχειρήσεων από το αντίστοιχο παγκόσμιο δείγμα. Τεράστια διαφορά, που μας κατατάσσει αυτομάτως στον... Τρίτο Κόσμο, όσον αφορά στην τεχνολογία.

Όλα αυτά αποτελούν σίγουρα πεδίο προβληματισμού, αν αναλογιστεί κανείς ότι τελικά την εξέλιξη τη φέρνουν οι ίδιες οι κοινωνίες με την αποδοχή και την ενσωμάτωση ή μη του καινούργιου...

Μια μικρή χώρα όμως, μπορεί να γίνει μεγάλη πια μόνο χάρη στην τεχνολογία  και μέσω αυτής να αναπτύξει τη, χρεοκοπημένη εν προκειμένω, οικονομία της. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της έρευνας, η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει σωρευτικά σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 195 δισεκατομμύρια δολάρια, στα επόμενα 15 χρόνια (από το 2020 έως και το 2035)! 

Το ίδιο τόνιζε ο Δρ. Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, ο καθηγητής-φαινόμενο του ΜΙΤ και ειδικός στα θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης, σε πρόσφατη συνέντευξη του στο zougla.gr.

Διαβάστε ένα απόσπασμα:

«Θεωρώ ότι είναι αναγκαίο για την Ελλάδα να προλάβει αυτό το τρένο. Χαρακτηριστικά σας λέω πως η παγκόσμια επένδυση στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης εκτιμάται να είναι πάνω από 200 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025. Οι ΗΠΑ, η Κίνα, ο Καναδάς και άλλες χώρες έχουν βάλει «στοίχημα» να γίνουν ηγέτες στις εξελίξεις.

​»Έχουμε τεράστια ανάγκη από εξαγωγές και κατά τη γνώμη μου πρέπει να βάλουμε στοίχημα σε αυτόν τον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα. Μην ξεχνάμε ότι δεν μπορούμε όλοι να έχουμε iPhone, Samsung ή Huawei αν δεν παράγουμε και εμείς κάτι χρήσιμο. Σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία, όμως, εάν η Ελλάδα χάσει αυτό το τρένο, διατρέχει θεωρώ μεγάλο κίνδυνο. 

»Για να αναπτυχθούμε στον τομέα αυτό πρέπει πρώτα από όλα να βάλουμε φρένο στο brain drain, να εκμεταλλευτούμε το ταλέντο μέσα στη χώρα μας, αλλά και το ταλέντο μας που διαπρέπει στο εξωτερικό. Για να υπάρχει αποτέλεσμα όμως θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία και επιχειρηματικότητα. Πρέπει να δοθούν σημαντικά κίνητρα για επενδύσεις, και πρέπει να καλλιεργήσουμε υψηλής ποιότητας τεχνογνωσία που θα μας επιτρέψει να γίνουμε ηγέτες στις νέες τεχνολογίες».

Ο ίδιος, μάλιστα, μας αποκάλυψε ότι στοχεύει πολύ σύντομα να συμβάλλει σε αυτό, ιδρύοντας ένα κέντρο έρευνας στην Αθήνα, έναν πόλο αριστείας, όπως χαρακτηριστικά είπε.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ.

Τα πορίσματα της μελέτης

Η μελέτη παρουσιάστηκε στο 4ο Microsoft Summit στην Κεντρική Λυρική Σκηνή του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Περίληψη Συμπερασμάτων

Το «παράδοξο» της Τεχνητής Νοημοσύνης για την ελληνική κοινωνία. Αισιόδοξοι αλλά επιφυλακτικοί. Θετικά προσκείμενοι αλλά με ενδοιασμούς. Ενώ δηλαδή οι πολίτες αντιλαμβάνονται σε σημαντικό βαθμό τι είναι το ΑΙ καθώς και το πώς μπορεί να βελτιώσει την καθημερινότητά τους, τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και ευρύτερα σε επίπεδο κοινωνίας, είναι ταυτόχρονα επιφυλακτικοί απέναντί του.

Ομοίως, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί στην Ελλάδα ενώ πιστεύουν στη δυναμική του ΑΙ ως καταλύτη αλλαγής και επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, είναι ακόμα διστακτικοί στην ενσωμάτωσή του, εστιάζοντας μέχρι στιγμής,ως επί το πλείστον, σε πιλοτικά προγράμματα περιορισμένης κλίμακας.

Η ανάλυση της Accenture δείχνει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για την Ελλάδα, καθώς διαπιστώνεται ότι έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει σωρευτικά σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 195 δισεκατομμύρια δολάρια, στα επόμενα 15 χρόνια (από το 2020 έως και το 2035).

Η αντίληψη των Ελλήνων για το ΑΙ | To παράδοξο της ελληνικής κοινής γνώμης

Σύμφωνα με την έρευνα, η προοπτική ενός μέλλοντος με κεντρικό άξονα το ΑΙ, συναρπάζει τους Έλληνες, ωστόσο προκαλεί ταυτόχρονα προβληματισμό. Οι πολίτες έχουν μια καλή αντίληψη για το AI, με ποσοστό 65% να συσχετίζει ως πρώτη σκέψη τον όρο με εφαρμογές, όπως chatbots, digitalassistants και ρομπότ, ενώ μόλις 2% του πληθυσμού να δηλώνει άγνοια.

Ένας στους δύο ερωτηθέντες (56%) ενστερνίζεται την άποψη ότι το ΑΙ θα επιφέρει σημαντικά οφέλη στην κοινωνία, ενώ μεγάλο ποσοστό αναγνωρίζει τα προφανή οφέλη, σε κλάδους όπως η ιατρική και οι επιστήμες. Παρόλα αυτά ο φόβος του αγνώστου, του νέου και η αβεβαιότητα που συνεπάγεται κάνουν τους Έλληνες να αισθάνονται μπερδεμένοι και προβληματισμένοι.

Ως αποτέλεσμα αυτού του παραδόξου, οι Έλληνες ενώ θα εμπιστευόντουσαν τις τεχνολογίες ΑΙ για εφαρμογές Οικιακής Κατανάλωσης Ενέργειας (84%), Οικιακής Ασφάλειας (84%) και Παρακολούθησης Υγείας (69%), είναι δύσπιστοι σε ότι αφορά εφαρμογές για τη Διαχείριση Οικονομικών (58%), την Ασφάλεια Παιδιών (58%) και την Αυτόνομη Οδήγηση (57%). Ανεξάρτητα από τις εφαρμογές, ένα ποσοστό 64% δηλώνει ότι δε θα εμπιστεύονταν πλήρωςτις τεχνολογίες ΑΙ, χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου και παρέμβασης από ανθρώπους.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως «καταλύτης αλλαγής» για τις επιχειρήσεις

Παρόμοια είναι και η αντιμετώπιση του ΑΙ από ηγετικά στελέχη επιχειρήσεων στην Ελλάδα, τα οποία ενώ αναγνωρίζουντη δυναμική της Τεχνητής Νοημοσύνης, είναι διστακτικοί στο να επενδύσουν συστηματικά.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 85% των ερωτηθέντων στελεχών πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και επιχειρηματικών ιδεών. Την ίδια στιγμή, 7 στους 10 (73%) προβλέπουν ότι το ΑΙ θα αλλάξει τη φύση του ανταγωνισμού τα επόμενα 3 χρόνια, προκαλώντας ισχυρές μεταβολές στην αγορά.

Το ίδιο περίπου ποσοστό (71%) εκφράζει την αγωνία ότι εάν η εταιρεία τους δεν αξιοποιήσει συστηματικά τις δυνατότητες που προσφέρει το ΑΙ, θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα.

Ωστόσο, ενώ οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θεωρούν το ΑΙ ως «καταλύτη αλλαγής», φαίνονται μάλλον διστακτικές στο να επενδύσουν αυτή τη στιγμή στην Τεχνητή Νοημοσύνη.

Συγκεκριμένα, το 54% των στελεχών αισθάνεται ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς, θεωρώντας ότι το ΑΙ βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, οπότε προτιμά να περιμένει έως ότου ωριμάσουν οι σχετικές τεχνολογίες και συνθήκες.

Πολύ μικρός αριθμός επιχειρήσεων (3%) έχει υλοποιήσει ολοκληρωμένα προγράμματα ΑΙ σε σχέση με το 45% των επιχειρήσεων από το αντίστοιχο παγκόσμιο δείγμα.

Ωστόσο, ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι 23% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε αρχικά στάδια επενδύσεων επάνω στο ΑΙ, ενώ 37% πειραματίζεται με διάφορες πιλοτικές εφαρμογές. Οι τρεις βασικότεροι λόγοι που εξηγούν την αδράνεια των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τις απόψεις των στελεχών, είναι η έλλειψη ΑΙ δεξιοτήτων (69%), η ασυμβατότητα με τα παραδοσιακά-legacy συστήματα των επιχειρήσεων (57%) καθώς και η ποιότητα των δεδομένων (37%).

Κύριοι τομείς εφαρμογής των πρωτοβουλιών ΑΙ αναμένεται να είναι σε ΙΤ, Marketing, Πωλήσεις και Operations, ενώ τα βασικά οφέλη από την υλοποίηση τέτοιων λύσεων σχετίζονται με τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, το μετασχηματισμό προϊόντων και υπηρεσιών, τη βελτίωση των σχέσεων με τους πελάτες (customer engagement) και την ενδυνάμωση του προσωπικού.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως μοχλός ανάπτυξης της Ελλάδας

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία της Ελλάδας, καθώς διαπιστώνεται ότι έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει σωρευτικά σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 195 δισεκατομμύρια δολάρια, στα επόμενα 15 χρόνια (από το 2020 έως το 2035). Βάσει οικονομετρικών μοντέλων, η μελέτη δείχνει ότι η αύξηση αυτή θα σημειωθεί κυρίως ως απόρροια της «έξυπνης αυτοματοποίησης» και της «ενδυνάμωσης του ανθρώπινου δυναμικού και τουκεφαλαίου».

Συγκεκριμένα, η ελληνική οικονομία θα ενισχυθεί τα 15 αυτά χρόνια με επιπλέον 79 δισεκατομμύρια δολάρια, χάρη στις δυνατότητες που συνεπάγεται η έξυπνη αυτοματοποίηση. Την ίδια στιγμή, η Τεχνητή Νοημοσύνη αναμένεται να δώσει την ευκαιρία στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και το κεφάλαιο να γίνουν πιο αποδοτικά, οδηγώντας στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 88 δισεκατομμύρια δολάρια αθροιστικά.

Τέλος, εκτιμάται ότι η καινοτομία, η οποία αναμένεται να τονωθεί χάρη στις τεχνολογίες ΑΙ, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κατά 29 δισεκατομμύρια δολάρια, μέσα στα επόμενα 15 χρόνια.

Προτεινόμενες Δράσεις

Η συζήτηση γύρω από το ΑΙ και τις προοπτικές του είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Για να μην χαθεί η δυναμική, οι φορείς χάραξης πολιτικής (policy makers) και τα ηγετικά στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου οφείλουν να δουλέψουν μαζί, προκειμένου να ξεκλειδώσουν την αξία που φέρνει το ΑΙ στην καθημερινή ζωή και τις επιχειρήσεις, για ένα βιώσιμο και συναρπαστικό μέλλον, όπως αναφέρει η έρευνα.

Συγκεκριμένα, οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που συνεπάγεται η Τεχνητή Νοημοσύνη, σε οργανωτική, τεχνολογική, πολιτική, ηθική και κοινωνική διάσταση. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εστιάσουν στην:

Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας

Προετοιμασία της νέας γενιάς για την εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Ανάπτυξη κώδικα δεοντολογίας για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Εφαρμογή πολιτικών και δράσεων ένταξης και συνολικής προόδου.

Παράλληλα, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδου, θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στη συστηματική επένδυση και εφαρμογή των τεχνολογιών AI συνολικά στους οργανισμούς τους, το οποίο απαιτεί τις κάτωθι πρωτοβουλίες:

Μετάβαση από την απλή αυτοματοποίηση προς την ολιστική αξιοποίηση του ΑΙ και της καινοτομίας

Διαρκής πειραματισμός με τεχνολογίες ΑΙ

Πλήρης αξιοποίηση των δεδομένων

Ανασχεδιασμός της φύσης της εργασίας

Ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (new-skilling) σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης για την αποδοτικότερη συνεργασία με τις έξυπνες μηχανές

Ο επίλογος της παρουσίασης:

 

 

Παραδείγμα καινοτόμας χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης από επιχειρήσεις, σήμερα

Στο 4ο Microsoft Summit παρουσιάστηκαν στους δημοσιογράφους εφαρμογές εταιρειών με καινοτόμα, όσο και αποδοτική, χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Δείτε την επίδειξη του μοντέρνου τρόπου λειτουργίας ενός εργοστασίου, στο οποίο όλα γίνονται από... απόσταση:

 

Δείτε πως ένα τηλεφωνικό κέντρο χρησιμοποιεί bots αντί για πραγματικούς τηλεφωνητές, με τον πελάτη που καλεί όμως να μην καταλαβαίνει καθόλου τη διαφορά, ενώ εξυπηρετείται άμεσα και γρήγορα:

 

Δείτε τα... έξυπνα ράφια, που έρχονται στα σούπερ μάρκετ, τα οποία χειρίζονται μόνα τους τα logistics των προϊόντων:

 

Τέλος, δείτε τη σύντομη παρουσίαση άλλων επιχειρήσεων που επιβιβάστηκαν στο τρένο της τεχνολογίας και εφαρμόζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη, προσφέροντας λύσεις και καινοτόμες υπηρεσίες, για την Ιατρική, τη Ναυτιλία, τη βιομηχανία, τον εργαζόμενο και την καθημερινότητά του, τα καταστήματα λιανικής και τις πωλήσεις, τον καταναλωτή, ακόμη και την Ελληνική Αστυνομία και φυσικά το... gaming:

 

Διαβάστε ακόμα:

 

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 14 Μαΐου 2019, 17:26