Ρεπορτάζ: Χρήστος Μαζάνης
Κάμερα: Νίκος Χριστοφάκης
Μοντάζ: Αποστόλης Μαρούσης

Είναι σε ετοιμότητα 24ώρες το 24ωρο και διακινδυνεύουν τη ζωή τους για το καθήκον. Ρίχνονται στη μάχη με τις δασικές πυρκαγιές κάθε καλοκαίρι αλλά είναι και σε θέση να μεταφέρουν από οποιοδήποτε μέρος της χώρας κάποιον ασθενή του οποίου η ζωή βρίσκεται σε κίνδυνο. Με αφορμή την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, η ηλεκτρονική μας εφημερίδα βρέθηκε στη βάση της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος και συνάντησε από κοντά τους ιπτάμενους πρωταγωνιστές των πυροσβεστικών ελικοπτέρων. Eπίσης πραγματοποιήσαμε πτήση με το ελικόπτερο BK-117 προκειμένου να δούμε από κοντά την ετοιμότητα χειριστών και διασωστών των Super Puma, αλλά και την εκπαίδευση με ρίψεις νερού που γίνεται με τα ελικόπτερα ΒΚ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρακολουθήστε το ρεπορτάζ:

Η έδρα της υπηρεσίας  βρίσκεται στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Εκεί στεγάζονται μερικά από τα ελικόπτερα τα οποία χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο για την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών. Ο διοικητής της υπηρεσίας, Πύραρχος Γιώργος Πορτοζούδης, μας υποδέχτηκε στο γραφείο του το οποίο είναι γεμάτο φωτογραφίες και πλακέτες με διακρίσεις. «Πετάμε παντού. Μόλις δοθεί η εντολή για μια πυρκαγιά είμαστε στον αέρα σε 15 λεπτά», αναφέρει στο zougla.gr.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Φέτος για πρώτη φορά, ρίχνονται στη μάχη της εναέριας δασοπυρόσβεσης τα ελικόπτερα BΚ-117,τα οποία έως τώρα χρησιμοποιούνταν για αεροδιακομιδές και μεταφορά προσωπικού. Τα συγκεκριμένα ελικόπτερα θα μεταφέρουν τον ειδικό κάδο με το νερό, όπως ακριβώς χρησιμοποιούνται και τα Super Puma.

BK-117

Η τεχνική υποστήριξη παρέχεται από την εταιρεία Aeroservices με έδρα τα Μέγαρα η οποία είναι αντιπρόσωπος της Airbus στην Ελλάδα. Η υποδομή του αεροδρομίου εξασφαλίζει άρτιες κτηριακές εγκαταστάσεις, χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης πτητικών μέσων και προσωπικού ενώ η εκπαίδευση των ιπτάμενων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών- χειριστών του Π.Σ έγινε από το αρχικό μέχρι και το προχωρημένο στάδιο από την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα (Σ.Ε.Χ.Ο.Α.).

Τα ελικόπτερα BK-117 φέτος ρίχνονται στη μάχη της εναέριας δασοπυρόσβεσηςΗ Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2000 και στελεχώθηκε το 2002 μετά την απόκτηση δύο ελικοπτέρων ΒΚ-117 της εταιρίας «Eurocopter». Στη συνέχεια ενισχύθηκε το 2004 με ένα ακόμη. Η διαμόρφωση των συγκεκριμένων ελικοπτέρων είναι τέτοια ώστε να μπορούν να μεταφέρουν δύο άτομα πλήρωμα και 6 επιβάτες. Τα έτη 2004-2005 νηολογήθηκαν επίσης και άλλα δύο ελικόπτερα «πολλαπλών ρόλων» για λογαριασμό του Πυροσβεστικού Σώματος, γνωστά σε όλους ως Super Puma.

Στις αποστολές της υπηρεσίας περιλαμβάνονται:

• Η αεροπυρόσβεση με χρήση ειδικού πυροσβεστικού κάδου 
• Η εναέρια επιτήρηση και συντονισμός επίγειων μέσων που μάχονται με δασικές πυρκαγιές
• Η μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων δασοπυροσβεστών
• Αποστολές αεροδιακομηδών, έρευνας και διάσωσης

Το ελικόπτερο BK-117 με το οποίο και πραγματοποιήσαμε πτήση, διαθέτει δύο κινητήρες Turbomeca Arriel-1E2.Στην πυροσβεστική έκδοση μπορεί να μεταφέρει με εξωτερικό γάντζο ειδικό κάδο με νερό βάρους 970 κιλών. Βέβαια κατά την αντιπυρική περίοδο κάθε έτους μισθώνονται επιπλέον ελικόπτερα πυρόσβεσης για να συνδράμουν στο έργο κατάσβεσης των δασικών πυρκαγιών, όπως τα γνωστά «Ericson».

Γιώργος Πορτοζούδης

«Επιχειρούμε για να καθυστερήσουμε την εξάπλωση της φωτιάς και όχι για να την σβήσουμε» συμπληρώνει ο διοικητής της υπηρεσίας. «Το προσωπικό μας, 35 άτομα, χειριστές και μέλη πληρώματος είναι άριστα εκπαιδευμένο και είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε απειλή. Οι χειριστές στο σύνολο είναι 12», προσθέτει.

Ο Γ. Πορτοζούδης, στο φακό του zougla.gr αναφέρεται μεταξύ άλλων και σε περιπτώσεις όπου το προσωπικό κινδύνεψε στην προσπάθεια εναέριας επιχείρησης. Κι αυτό, όπως εξηγεί, συνέβη λόγω του καιρού.

«Ό,τι πετάει, πέφτει. Εχθρός μας δεν είναι τόσο η πυρκαγιά όσο ο άσχημος καιρός. Και ειδικά όταν οι άνεμοι είναι δυνατοί»«Υπάρχουν περιπτώσεις που ο καιρός δεν είναι σύμμαχός μας και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Ό,τι πετάει, πέφτει. Και τέτοιο περιστατικό συνέβη σε επιχείρηση. Φύσαγε πολύ δυνατός αέρας. Eίδαμε ξαφνικά ένα αεροπλάνο να πέφτει. Αφήσαμε τα πάντα και προσπαθήσαμε να σώσουμε τους συναδέλφους», εξηγεί.

«Ξέρουμε ότι όλοι περιμένουν τη βοήθεια από ψηλά, όταν βλέπουν τα σπίτια τους να απειλούνται από μια μεγάλη πυρκαγιά. Πολλές φορές παραπονιούνται και φωνάζουν. Λένε…πού είναι τα ελικόπτερα. Εμείς κάνουμε αυτό που μπορούμε πάντα. Ξεπερνάμε τους εαυτούς μας. Δυστυχώς δεν μπορούμε να έχουμε ελικόπτερα σε κάθε μέρος της χώρας», τονίζει.

Οι ελικοπτεράδες δεν σβήνουν μόνο φωτιές αλλά και τις αγωνίες ασθενών και συγγενών τους«Πολλές φορές παρατηρούμε πως όταν πλησιάζουμε σε σημεία για να κάνουμε ρίψεις νερού, ο κόσμος βρίσκεται ακριβώς από κάτω. Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο διότι το νερό έχει βάρος. Μπορεί να υπάρξει τραυματισμός. Θα πρέπει οι πολίτες να το γνωρίζουν  και να απομακρύνονται από το σημείο της ρίψης», συμπληρώνει άλλος χειριστής της υπηρεσίας.

Όπως ειπώθηκε και πριν, οι ελικοπτεράδες δεν σβήνουν μόνο φωτιές αλλά και τις αγωνίες ασθενών και συγγενών τους. Mε τους έλικες των ελικοπτέρων τους γυρνούν σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδας, εκεί που πολλοί συνάνθρωποί μας αισθάνονται μόνοι και αβοήθητοι. Πολλοί τους αποκαλούν και…πυροσβέστες της υγείας. 

«Η Ελλάδα δεν έχει να ζηλέψει τίποτα στο θέμα της δασοπυρόσβεσης από ψηλά, σε σχέση με άλλες χώρες»Για να πραγματοποιηθεί βέβαια μια αεροδιακομιδή ασθενούς, όπως εξηγούν, αλλάζουν πολλά στο ελικόπτερο. Βγάζουν σειρά καθισμάτων προκειμένου να τοποθετηθεί και να ασφαλιστεί το φορείο μεταφοράς ή κάποια θερμοκοιτίδα αν πρόκειται να γίνει μεταφορά νεογνού ή βρέφους.

Στον φακό της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας μίλησαν ακόμα ο Γιώργος Αντωνακόπουλος, Αντιπύραρχος, αξιωματικός ασφαλείας πτήσεων, και ο Στράτος Αναστασόπουλος, Επιπυραγός, εναέριος συντονιστής. 

Εντός του ελικοπτέρου BK- 117

«Πριν βρεθούμε στο πεδίο συγκεντρώνουμε κάποιες πληροφορίες για το τι θα αντιμετωπίσουμε. Καταρχάς ελέγχουμε τα στοιχεία του καιρού αλλά βλέπουμε και τους χάρτες για να καταλάβουμε τη διαμόρφωση του χώρου. Στη συνέχεια ψάχνουμε να βρούμε την κοντινότερη πηγή υδροληψίας», τονίζει ο Γ. Αντωνακόπουλος.

Όπως επισημαίνουν οι έμπειροι χειριστές, «η Ελλάδα δεν έχει να ζηλέψει τίποτα στο θέμα της δασοπυρόσβεσης από ψηλά, σε σχέση με άλλες χώρες. Ίσα ίσα που εμείς εδώ χρησιμοποιούμε κάποιες τεχνικές που στο εξωτερικό δεν τις δοκιμάζουν. Σκεφτείτε ότι έχουμε τη δυνατότητα μεταφοράς  πεζοπόρου τμήματος  με ελικόπτερο σε απομακρυσμένο σημείο αλλά και κάδου νερού παράλληλα. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε μια αποτελεσματική πυρόσβεση».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης