Ακόμα κι αν ασκείστε, το να κάθεστε πολλές ώρες αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου

Ακόμα κι αν ασκείστε, το να κάθεστε πολλές ώρες αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου
Ζήσης Ψάλλας

Mελέτη από το Πανεπιστήμιο του Χάντερσφιλντ διαπίστωσε ότι τόσο ο συνολικός καθιστικός χρόνος μέσα στην ημέρα όσο και η καθιστική διάρκεια πριν κάνετε κάτι ενεργά, σχετίζονται με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος βρέθηκε για όσους κάθονται πάνω από 12,5 ώρες την ημέρα και όταν οι περίοδοι συνεχίζουν για περισσότερο από 10 λεπτά κάθε φορά.

Τα οφέλη της άσκησης ανατρέπονται από την υπερβολική καθιστική ζωήΠερίπου 8.000 Αυστραλοί συμμετέχοντες, ηλικίας 45 ετών και άνω, παρακολουθήθηκαν για τέσσερα χρόνια ενώ τα δεδομένα δραστηριότητας συλλέχθηκαν μόνο για μία εβδομάδα - κάτι που αποτελεί ένα σημαντικό περιορισμό της μελέτης. Μια συσκευή -επιταχυνσιόμετρο-χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση της σωματικής δραστηριότητας. Το επιταχυνσιόμετρο δεν είναι τέλειο γιατί δεν μπορεί να διακρίνει το κάθισμα από την όρθια στάση.

Ωστόσο, παρά τους περιορισμούς αυτούς, η μελέτη αποκαλύπτει μια ανησυχητική αλήθεια. Μπορούμε να ανταποκριθούμε στις συστάσεις για τη σωματική δραστηριότητα, αλλά να παραμένουμε καθισμένοι για σημαντικό μέρος της ημέρας. Κι αυτό μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θανάτου. Οι τρέχουσες κατευθυντήριες οδηγίες προτείνουν 150 λεπτά άσκησης ανά εβδομάδα, και συνήθως ερμηνεύονται ως 30 λεπτά σε πέντε ημέρες κάθε εβδομάδα.

Η έρευνα έδειξε ότι ακόμη και όταν οι άνθρωποι είναι σωματικά ενεργοί για περισσότερο από 300 λεπτά την εβδομάδα εξακολουθεί να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος θανάτου που συνδέεται με την παρατεταμένη καθιστική ζωή.

60 με 75 λεπτά άσκηση την ημέρα

Αυτό το πρότυπο ήταν συνεπές μεταξύ των φύλων, των ηλικιακών ομάδων, των κατηγοριών του δείκτη μάζας σώματος και σε όλους τους υγιείς συμμετέχοντες. Αυτό σημαίνει ότι η καθιστική ζωή είναι ένας παράγοντας κινδύνου ανεξάρτητος από την άσκηση. Να σημειωθεί ότι μια ανασκόπηση εξέτασε 36 μελέτες και βρήκε ότι το 39% εξ' αυτών κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα οφέλη της άσκησης ανατρέπονται από την υπερβολική καθιστική ζωή.



Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι τα στοιχεία που δείχνουν ότι η υπερβολική καθιστική ζωή είναι κακή δεν υποδηλώνουν ότι η άσκηση είναι ανώφελη. Μια μετα-ανάλυση 16 μελετών διαπίστωσε πρόσφατα ότι τα υψηλότερα επίπεδα άσκησης - 60 με 75 λεπτά την ημέρα - εξάλειψαν τον αυξημένο κίνδυνο θανάτου που συνδέεται με την καθιστική ζωή.

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 27 Δεκεμβρίου 2018, 16:41