Mε αφορμή το πρόσφατο συνέδριο ιατρικού τουρισμού στη Βρετανία, η επικεφαλής της «Doctor Πρίνου», ιατρός αντιγήρανσης, Άλκηστις Πρίνου, μιλώντας στο zougla.gr στέλνει το δικό της μήνυμα για το πώς η Ελλάδα με τη συμμετοχή της ιατρικής κοινότητας και την αρωγή όλων των εμπλεκομένων φορέων θα πρέπει να κερδίσει το στοίχημα του τουρισμού υγείας.

Συνέντευξη στον Θάνο Ξυδόπουλο

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μύθος ή πραγματικότητα η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού στην Ελλάδα;

Ασφαλώς πραγματικότητα. Η Ελλάδα, η πατρίδα του Ιπποκράτη και του Ασκληπιού, μπορεί να διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο, στην παγκόσμια αγορά, του τουρισμού υγείας. Αποτελεί τον ιδανικό συνδυασμό παραγόντων, που καλύπτουν τα διεθνή ζητούμενα για την ανάπτυξη του νέου και ραγδαία ανερχόμενου αυτού κλάδου της παγκόσμιας οικονομίας. Η χώρα μας εκτός από εξαιρετικό κλίμα, που ευνοεί την αποκατάσταση και την αποθεραπεία, έχει άρτιες υλικοτεχνικές υποδομές με αρκετές διεθνείς πιστοποιήσεις, εξειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες, άριστο ξενοδοχειακό δυναμικό και ανταγωνιστικές τιμές στις ιατρικές πράξεις, ενώ εξακολουθεί να είναι μια χώρα ασφαλής. Επιπλέον, σε ορισμένες κατηγορίες ιατρικών υπηρεσιών, η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, τόσο λόγω εξειδίκευσης όσο και λόγω ευνοϊκής νομοθεσίας, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της εξωσωματικής γονιμοποίησης. Πρέπει, επιτέλους, να καταλάβουμε ότι πρέπει να κρατήσουμε τους χιλιάδες κορυφαίους Έλληνες γιατρούς στη χώρα μας γιατί μας υποστηρίζουν.

Ποιος είναι ο στόχος του Συμβουλίου Ελληνικού Ιατρικού Τουρισμού (ΕΛΙΤΟΥΡ), το οποίο είναι ιδρυτικό μέλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιωτικής Υγείας;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Mε τη δημιουργία του Συμβουλίου Ελληνικού Ιατρικού Τουρισμού (ΕΛΙΤΟΥΡ) θεωρώ ότι έχουμε βάλει ένα σημαντικό λιθαράκι για να τρέξουν οργανωμένα προγράμματα ιατρικών επισκεπτών στη χώρα μας. Στο σχήμα της ΕΛΙΤΟΥΡ μετέχουν σημαντικοί γιατροί καθώς και πιστοποιημένα θεραπευτήρια, κλινικές από όλη την επικράτεια. Έχουμε τη στήριξη των ομογενών και να γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι πιο οικονομική σε σχέση με τον ανταγωνισμό στην εξωσωματική, στα ορθοπεδικά, οδοντιατρικά και στα δερματολογικά, ενώ δεν έχουμε λίστες αναμονής όπως στην Ινδία, την Αγγλία, την Αμερική, τον Καναδά και την Κίνα. Για παράδειγμα, μια εξωσωματική γονιμοποίηση στην Ελλάδα κοστίζει περίπου 3.000-5.000 ευρώ, ενώ στην Αμερική και στον Καναδά κοστίζει περί τα 20.000 ευρώ και στην Αγγλία 8.000 ευρώ. Πιστεύω ότι χρειαζόμαστε δυνατά εργαλεία επικοινωνίας και μάρκετινγκ, ώστε να μπούμε με αξιώσεις σε αυτήν την παγκόσμια αγορά. Και, βέβαια, δεν πρέπει να χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος.

Η Ελλάδα πόσους ασθενείς-ταξιδιώτες θα μπορούσε να προσελκύσει ετησίως;

Τα περιθώρια ανάπτυξης του συγκεκριμένου κλάδου στην Ελλάδα είναι μεγάλα, αφού σήμερα κατέχει μόλις το 3% του ιατρικού τουρισμού παγκοσμίως, όταν η Τουρκία, η Πολωνία και η Τσεχία κατέχουν το 13% η καθεμία και το Βέλγιο το 8%. Η χώρα μας εκτιμάται ότι θα μπορούσε να προσελκύει κάθε χρόνο για την επόμενη πενταετία τουλάχιστον 100.000 «ασθενείς-ταξιδιώτες», επιτυγχάνοντας έσοδα άνω των 400 εκατ. ευρώ ετησίως.

Θεωρείτε ότι υπάρχουν οι υποδομές για να υποστηριχθεί ένα εθνικό σχέδιο στρατηγικής για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού;

Βεβαίως. Έχουμε πολύ δυνατές υποδομές, νοσοκομεία και κλινικές με άρτιο ιατρικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό. Πολλές νοσοκομειακές μονάδες και θεραπευτήρια σε όλη την επικράτεια έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν όλο τον χρόνο πακέτα ιατρικού τουρισμού. Τον Οκτώβριο όλη η «Αθηναϊκή Ριβιέρα», η Ρόδος, η Καλαμάτα κι άλλες περιοχές στην Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν πακέτα ιατρικής θεραπείας-φιλοξενίας.

Θα  μπορούσαμε  να προσελκύουμε  κάθε χρόνο τουλάχιστον 100.000 «ασθενείς-ταξιδιώτες», επιτυγχάνοντας έσοδα άνω των 400 εκατ. ευρώ ετησίως

Ακόμα και η Μύκονος θα μπορούσε να δεχτεί ιατρικούς επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Προσπαθήσαμε να φέρουμε σαν «Doctor Πρίνου» με οργανωμένο τρόπο επισκέπτες από τον Λίβανο, καθώς υπάρχουν τέσσερα ιδιωτικά θεραπευτήρια στο νησί, αλλά αυτό δεν είχε επικοινωνηθεί σωστά και δεν προχώρησε. Έτσι, μέχρι σήμερα όλα γίνονται από στόμα σε στόμα και αποσπασματικά. Με ένα εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού θα μπορέσουμε να πετύχουμε την πολυπόθητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Η γειτονική Τουρκία συνεχίζει να μας βάζει τα γυαλιά σε επίπεδο οργάνωσης στον τουρισμό υγείας. Ποια είναι η άποψή σας;

Χρόνια η Τουρκία έχει δημιουργήσει ένα ελκυστικό περιβάλλον για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού. Πέρυσι η Τουρκία, μαζί με τις πλαστικές επεμβάσεις, είχε περίπου 700.000 επισκέπτες υγείας και αυτό λέει πολλά. Το υπουργείο της γειτονικής χώρας δίνει φοροαπαλλαγές στον ιατρικό επισκέπτη, δεν υπάρχει ΦΠΑ, ενώ η Τurkish Airlines κάνει γενναίες εκπτώσεις. Εμείς ακόμα είμαστε ο «φτωχός συγγενής», αλλά υπάρχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, κάτι για το οποίο πρέπει να δουλέψουμε ομαδικά. Πρέπει, επίσης, να έχουμε υπ’ όψιν είναι ότι ο ιατρικός τουρισμός είναι έξι φορές μεγαλύτερος σε σχέση με το εισόδημα που αφήνει ο μέσος επισκέπτης στον υπόλοιπο τουριστικό κλάδο. Άρα, η επένδυση στον ιατρικό τουρισμό έχει πολύ υψηλότερη απόδοση από ό,τι στον κοινό τουρισμό.

Στην Ελλάδα έχουμε «χορτάσει» από διάφορες μελέτες και στρατηγικά σχέδια. Στην πράξη λείπει ένα συνεκτικό θεσμικό πλαίσιο, που να ρυθμίζει το θέμα ώστε τα αρμόδια υπουργεία, ΕΟΤ, ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες να μπορούν να «τρέξουν» αυτήν τη μεγάλη προσπάθεια προσέλκυσης τουριστών υγείας. Ποια είναι η άποψή σας;

Έχετε δίκιο. Θεωρώ πως όλοι πρέπει να συμμετέχουμε σε αυτήν την εθνική προσπάθεια. Είναι καθήκον της Πολιτείας να λειτουργήσει με ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο χωρίς επικαλύψεις και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθεί και ένας χρηστικός πολύγλωσσος ιστότοπος, όπου ο επισκέπτης θα μπορεί να αναζητεί υπηρεσίες κατά σειρά προτεραιότητας: οφθαλμολογικές, οδοντιατρικές, πλαστικής χειρουργικής, μεταμόσχευση μαλλιών και εξωσωματικής γονιμοποίησης στη χώρα μας. Επίσης, μέσα σε αυτόν τον ιστότοπο θα πρέπει να υπάρχουν χρηστικές πληροφορίες για φιλοξενία καθώς και για χώρους εστίασης. Αυτό θεωρώ ότι είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο προσέλκυσης επισκεπτών για να μπορούν να κλείνονται οργανωμένα πακέτα από όλο τον κόσμο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης