Η διαλείπουσα νηστεία βοηθάει στην απώλεια βάρους αλλά δεν υπερτερεί σε σχέση με άλλες δίαιτες

Η διαλείπουσα νηστεία βοηθάει στην απώλεια βάρους αλλά δεν υπερτερεί σε σχέση με άλλες δίαιτες
Ζήσης Ψάλλας

Η διαλείπουσα νηστεία βοηθάει στην απώλεια βάρους και προάγει την υγεία. Ωστόσο, δεν είναι ανώτερη από τις συμβατικές δίαιτες περιορισμού των θερμίδων, λένε επιστήμονες από το Γερμανικού Κέντρο Ερευνών για τον Καρκίνο (DKFZ) και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Χαϊδελβέργης. Το συμπέρασμα βασίζεται σε μια μελέτη που ονομάζεται HELENA και είναι η μεγαλύτερη έρευνα για διαλείπουσα νηστεία μέχρι σήμερα.

​Όσοι μειώνουν το σωματικό τους βάρος μόνο κατά 5% χάνουν περίπου το 20% του επικίνδυνου σπλαχνικού λίπουςΗ διαλείπουσα νηστεία, επίσης γνωστή ως δίαιτα 16: 8 ή διατροφή 5: 2, είναι από τις πιο μοντέρνες δίαιτες. Πολλά δημοφιλή βιβλία αυτοβοήθειας σχετικά με αυτό το θέμα υπόσχονται απώλεια βάρους καθώς και άλλα οφέλη για την υγεία. Η Γερμανική Εταιρεία Διατροφής (DGE), από την άλλη πλευρά, προειδοποιεί ότι η διαλείπουσα νηστεία δεν είναι κατάλληλη για μακροπρόθεσμη ρύθμιση του βάρους. Επιπλέον, σύμφωνα με την DGE, δεν υπάρχουν επαρκή επιστημονικά στοιχεία σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της μεθόδου δίαιτας.

«Υπάρχουν μόνο λίγες μικρότερες μελέτες σχετικά με την διαλείπουσα νηστεία μέχρι τώρα, αλλά έχουν καταλήξει σε εντυπωσιακά θετικά αποτελέσματα για την μεταβολική υγεία», λέει ο Ruth Schübel από το DKFZ. «Αυτό μας έκανε περίεργους να ανακαλύψουμε εάν αυτά τα αποτελέσματα μπορούν επίσης να αποδειχθούν σε μια μεγαλύτερη ομάδα ασθενών και για μια παρατεταμένη περίοδο».

Ο Schübel και οι συνεργάτες του εξέτασαν 150 συμμετέχοντες, οι οποίοι ήταν παχύσαρκοι φοιτητές, για διάστημα ενός έτους. Κατά την έναρξη της μελέτης, οι συμμετέχοντες ταξινομήθηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες:

  • Το ένα τρίτο ακολούθησε μια συμβατική δίαιτα περιορισμού θερμίδων που μείωσε την ημερήσια πρόσληψη των θερμίδων κατά 20%.
  • Η δεύτερη ομάδα διατηρούσε ένα διατροφικό σχέδιο 5: 2 που επίσης μείωσε κατά 20% την πρόσληψη θερμίδων κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.
  • Η ομάδα ελέγχου δεν ακολούθησε συγκεκριμένο σχέδιο διατροφής αλλά, όπως και όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες, ενημερώθηκε ώστε να καταναλώνει μια ισορροπημένη διατροφή.
Μετά την περίοδο της δίαιτας, οι ερευνητές κατέγραψαν το βάρος και την κατάσταση υγείας των συμμετεχόντων για άλλες 38 εβδομάδες. Οι αλλαγές στην κατανομή σωματικού βάρους στους συμμετέχοντες προσδιορίστηκαν επακριβώς με τη χρήση ειδικής απεικόνισης που εκτελέστηκε από την Johanna Nattenmüller στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Χαϊδελβέργης.

Τα καλά νέα

Οι ερευνητές της HELENA διαπίστωσαν ότι οι βελτιώσεις στην κατάσταση υγείας ήταν οι ίδιες και με τις δύο μεθόδους διατροφής. «Στους συμμετέχοντες και των δύο ομάδων, το σωματικό βάρος και, μαζί με αυτό, το σπλαχνικό λίπος -το ανθυγιεινό λίπος της κοιλιάς- χάθηκε ενώ το επιπλέον λίπος στο ήπαρ μειώθηκε», ανέφερε ο Schübel. Οι ερευνητές επίσης δεν βρήκαν διαφορά μεταξύ των δύο μεθόδων δίαιτας σε οποιεσδήποτε άλλες μεταβολικές τιμές που αναλύθηκαν ή βιοδείκτες και γονιδιακές δραστηριότητες.



Τα καλά νέα είναι ότι μια μικρή επιτυχία στην δίαιτα είναι ένα μεγάλο κέρδος για την υγεία. Όσοι μειώνουν το σωματικό τους βάρος μόνο κατά 5% χάνουν περίπου το 20% του επικίνδυνου σπλαχνικού λίπους και περισσότερο από το 33% του λίπους στο ήπαρ - ανεξάρτητα από τη διατροφική μέθοδο που έχουν χρησιμοποιήσει.

Πάντως, η μελέτη HELENA δείχνει ότι η διαλείπουσα νηστεία δεν είναι λιγότερο ευεργετική από τις συμβατικές δίαιτες απώλειας βάρους.

H μελέτη δημοσιεύθηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition.

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2018, 16:02