Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 30ο)

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010, 17:25
Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 30ο)
ΤΡΟΦΕΣ ΧΑΜΗΛΩΝ ΛΙΠΑΡΩΝ; ΜΥΘΟΣ!

Ωφέλιμες οι τροφές χαμηλών λιπαρών; Μύθος! Τα τελευταία 30 χρόνια, μείζονες ιατρικοί φορείς, όπως το American Heart Association και το American Diabetes Association, προειδοποιούν ότι η κατανάλωση λιπαρών, και ιδιαιτέρως κορεσμένων λιπαρών, αυξάνει τον κίνδυνο καρδιοπάθειας. Ως εκ τούτου, ο αναπτυγμένος κόσμος κυριεύθηκε από λιποφοβία, και ακόμα κι εκείνοι που δεν έκαναν δίαιτα αδυνατίσματος άρχισαν να αποφεύγουν τα λιπαρά, φοβούμενοι ότι θα «βουλώσουν τις αρτηρίες τους».

Όλη αυτή η προπαγάνδα δημιούργησε και μια τεράστια ευκαιρία για τη βιομηχανία τροφίμων. Νέες κατηγορίες προϊόντων με χαμηλότερο κόστος πρώτων υλών και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στο ράφι: τρόφιμα χωρίς, με χαμηλά ή ελαττωμένα λιπαρά.

Τι δείχνουν, όμως, στην πραγματικότητα οι επιστημονικές έρευνες; Για τώρα θα αρκεστούμε σε λίγες μόνο προκαταρκτικές επισημάνσεις, διότι σύντομα θα δοθούν στη δημοσιότητα αναλυτικά όλες οι σχετικές έρευνες μία μία ξεχωριστά και τότε να είστε προετοιμασμένοι για τη μια έκπληξη μετά την άλλη!

Το ξέρατε ότι οι καρδιοπαθείς δεν είχαν φάει περισσότερα κορεσμένα λιπαρά από άλλους ανθρώπους; Και ότι αυτοί που έπαθαν εγκεφαλικό είχαν φάει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά από τους άλλους;

Η σύνδεση μεταξύ των λιπαρών, ακόμα και των κορεσμένων λιπαρών, και της καρδιοπάθειας ποτέ δεν αποδείχθηκε πραγματικά. Και μάλιστα, σπουδαίες επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι η αντικατάσταση των υδατανθράκων από λιπαρά -οποιαδήποτε φυσικά λιπαρά, συμπεριλαμβανόμενων των ζωικών κορεσμένων- στην πραγματικότητα μειώνει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά (εμφράγματα, εγκεφαλικά).

Συνέπεια αυτού είναι το ότι ακόμα και το εξαιρετικά συντηρητικό American Heart Association δεν θέτει πια ανώτατο όριο στη συνολική ημερήσια πρόσληψη λιπαρών, παρά μόνο στην πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών (χωρίς όμως και αυτό να βασίζεται πουθενά). Ωστόσο, τα τρόφιμα χαμηλών λιπαρών παραμένουν στην ημερήσια διάταξη των διαφημίσεων που σας προπαγανδίζουν κάτι επιστημονικά ατεκμηρίωτο, για να μην πούμε και επικίνδυνο για την υγεία σας.

Αν αντί για τον όρο «χαμηλών λιπαρών», βάζατε «υψηλών σακχάρων ή υδατανθράκων», θα καταλαβαίνατε αμέσως ότι αυτό το χαρακτηριστικό σημαίνει κάτι αντίθετο με την υγεία. Για παράδειγμα, ερευνητές από το πανεπιστήμιο Johns Hopkins πρόσφατα συμπέραναν ότι το υψηλό σάκχαρο αίματος αποτελεί ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για καρδιοπάθεια.

Συνεπώς, τα τρόφιμα υψηλών γλυκαιμικών φορτίων (που δίνουν γρήγορα ικανές ποσότητες σακχάρων στο αίμα αφού τα φάμε) -όπως είναι ό,τι περιέχει ζάχαρη και αλεύρι δημητριακών- είναι από τη φύση τους ανθυγιεινά, όταν καταναλώνονται.

Βεβαίως, η άλλη δράση των τροφίμων υψηλών σακχάρων είναι ότι ξαναγεμίζουν τα αποθέματα γλυκογόνου και ανεβάζουν τα επίπεδα ινσουλίνης, που και τα δυο τους εμποδίζουν την ικανότητά σας να καίτε λίπος για καύσιμο. Τι είναι το γλυκογόνο; Μπορείτε να διαβάσετε για αυτό στα προηγούμενα άρθρα της σειράς.

Δυστυχώς, πολλοί κατασκευαστές τροφίμων εξαρτώνται από την επιτυχία αυτής της σφαλερής διατροφικής λογικής. Στο κάτω κάτω, οι περισσότεροι άνθρωποι υποθέτουν ότι, αν μια τροφή είναι «υγιεινή» ή «χαμηλών λιπαρών», τότε δεν θα προκαλέσει αύξηση σωματικού λίπους. Έτσι, θα εντρυφήσουν σε, ας πούμε, τσιπς πατάτας χαμηλών λιπαρών παρά κανονικών, αν και τα πρώτα έχουν περισσότερους υδατάνθρακες που φουλάρουν τα αποθέματα γλυκογόνου (οι κατασκευαστές κατά κανόνα απομακρύνουν τα λιπαρά για να τα αντικαταστήσουν με υδατάνθρακες, συχνά στη μορφή ζάχαρης).

Και μάλιστα, ερευνητές του πανεπιστημίου Cornell ανέφεραν ότι, όταν υπέρβαροι άνδρες και γυναίκες νόμιζαν ότι έτρωγαν γνωστές καραμέλες χαμηλών λιπαρών, κατανάλωναν 47% περισσότερες θερμίδες από εκείνους που έτρωγαν κανονικές τέτοιες καραμέλες. Μόνο που η μόνη διαφορά στις καραμέλες ήταν η ετικέτα. Όλες τους ήταν κανονικού τύπου, όχι χαμηλών λιπαρών!

Οι επιστήμονες επίσης υπολόγισαν ότι, κατά μέσο όρο, τα τρόφιμα χαμηλών λιπαρών περιέχουν 59% λιγότερα λιπαρά, αλλά μόνο 15% λιγότερες θερμίδες από τα τρόφιμα κανονικών λιπαρών.

Ο Φιλήμων Χατζηπαναγιώτου είναι ιατρός Αντιγήρανσης




Διαβάστε επίσης:

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 29ο), 2 Οκτωβρίου 2010

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 28ο), Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2010, 14:00

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 27ο), Σάββατο, 4 Σεπτεμβρίου 2010, 10:49

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 26ο), Σάββατο, 21 Αυγούστου 2010, 10:10

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 25ο), Σάββατο, 31 Ιουλίου 2010, 10:18

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 24ο),  Σάββατο, 17 Ιουλίου 2010, 10:57

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 23ο),  Σάββατο, 3 Ιουλίου 2010, 09:17

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 22ο),  Σάββατο, 19 Ιουνίου 2010

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 21ο), Σάββατο, 5 Ιουνίου 2010

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 20ο), Σάββατο, 22 Μαΐου 2010

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 19ο), Σάββατο, 8 Μαϊου 2010, 09:41

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 18ο), Σάββατο, 24 Απριλίου 2010, 10:03

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 17ο), Σάββατο, 10 Απριλίου 2010, 10:05

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 16ο), Σάββατο, 27 Μαρτίου 2010, 10:48

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 15ο), Σάββατο, 13 Μαρτίου 2010, 10:00

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 14ο), Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου 2010, 10:00

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 13ο), Σάββατο, 23 Ιανουαρίου 2010, 13:15

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 12ο), Σάββατο, 9 Ιανουαρίου 2010, 11:10

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 11ο), Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2009, 10:00

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα (μέρος 10ο), Σάββατο, 12 Σεπτεμβρίου 2009, 15:54

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 9ο) Σάββατο, 29 Αυγούστου 2009, 11:15

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 8ο)  Σάββατο 15 Αυγούστου 2009, 10:44

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 7ο)  Σάββατο, 18 Ιουλίου 2009, 12:26

Ορμονικά έξυπνη διατροδή και αδυνάτισμα (μέρος 6ο)  Σάββατο, 4 Ιουλίου 2009, 12:09

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 5ο)   Σάββατο, 20 Ιουνίου 2009, 10:13

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 4ο)  Σάββατο, 6 Ιουνίου 2009, 11:19

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 3ο)  Σάββατο, 23 Μαΐου 2009, 10:55

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα(μέρος 2ο)  Δευτέρα, 4 Μαΐου 2009, 11:41

Ορμονικά έξυπνη διατροφή και αδυνάτισμα                  Σάββατο, 1 Αυγούστου 2009, 11:47

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010, 17:25