Τα 41 θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε για μια πιο υγιή ζωή

Τα 41 θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε για μια πιο υγιή ζωή

Ζήσης Ψάλλας

«Η διατροφή μας είναι πολύ κακή, από τη σκοπιά της λήψης θρεπτικών συστατικών που χρειαζόμαστε, και το αποτέλεσμα είναι να γερνάμε γρηγορότερα. Νομίζω ότι θα μπορούσαμε όλοι να ζήσουμε πολύ περισσότερο αν κάναμε μια καλύτερη διατροφή». Αυτά είναι τα λόγια του Bruce Ames, ενός γνωστού Αμερικανού επιστήμονα στο Children’s Hospital Oakland Research Institute και καθηγητή βιοχημείας και μοριακής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, στο Μπέρκλεϊ.

​Η ιδέα των βιταμινών μακροζωίας βασίζεται σε μια έννοια που αναπτύχθηκε από τον Ames πριν από μια δεκαετίαΜετά από μια επισκόπηση της έρευνας στον τομέα της επιστήμης της διατροφής, ο Ames έχει εντοπίσει 41 θρεπτικά συστατικά που μπορεί να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της υγιούς γήρανσης.

Αυτές οι θρεπτικές ουσίες περιλαμβάνουν 14 γνωστές βιταμίνες, όπως βιταμίνες Α, Β-1, Β-2, Β-6, Β-12, C, D, Ε, Κ, βιοτίνη, χολίνη, φολικό οξύ, νιασίνη και παντοθενικό.

Περιλαμβάνουν επίσης 16 ιχνοστειχεία, όπως ασβέστιο, χλώριο, χρώμιο, κοβάλτιο, χαλκό, ιώδιο, σίδηρο, μαγγάνιο, μαγνήσιο, μολυβδαίνιο, φώσφορο, κάλιο, σελήνιο, νάτριο, θείο και ψευδάργυρο.

Επιπλέον, ο Ames εντόπισε 11 άλλες ουσίες που δεν ταξινομούνται επί του παρόντος ως βιταμίνες, αλλά πρέπει να είναι, σύμφωνα με τον ίδιο. Αυτά περιλαμβάνουν δύο τύπους ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και εννέα αμινοξέων.

Συνολικά, ο Ames ονομάζει αυτές τις θρεπτικές ουσίες "βιταμίνες μακροζωίας" λόγω του ρόλου που πιστεύει ότι παίζουν για την προώθηση μιας μακράς και υγιούς ζωής.

Η ιδέα των βιταμινών μακροζωίας βασίζεται σε μια έννοια που αναπτύχθηκε από τον Ames πριν από μια δεκαετία. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, ο οργανισμός χρησιμοποιεί τα σπάνια θρεπτικά συστατικά κατά τρόπο που προνοεί υπέρ της βραχυπρόθεσμης επιβίωσης και αναπαραγωγής παρά της μακροχρόνιας υγείας.

Ο Ames λέει: «Όταν μειώνεται μια βιταμίνη ή μέταλλο, η φύση δεν θέλει να πεθάνετε επειδή θέλει να αναπαραχθείτε. Και πως αμύνεται; Λοιπόν, ένας τρόπος είναι να γίνει ένα "παζάρι" μεταξύ της μακροπρόθεσμης και της βραχυπρόθεσμης υγείας. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτό αφορά τα ένζυμα που είναι απαραίτητα για την επιβίωση και στα οποία δίνεται προτεραιότητα».

Απαραίτητη η φυτική διατροφή

Όταν το σώμα παίρνει λιγότερα θρεπτικά συστατικά από αυτά που χρειάζεται, κατευθύνει τα διαθέσιμα θρεπτικά συστατικά σε βιοχημικές διεργασίες που είναι απαραίτητες για τη βραχυπρόθεσμη επιβίωση και την αναπαραγωγή. Που σημαίνει ότι ο οργανισμός παρέχει χαμηλότερη προτεραιότητα σε βιοχημικές διεργασίες που είναι σημαντικές για τη μακροχρόνια όπως είναι η επισκευή του DNA. Οι βιταμίνες μακροζωίας βοηθούν στην υποστήριξη αυτών των διαδικασιών. Με την πάροδο του χρόνου, ακόμη και τα χαμηλά επίπεδα θρεπτικών ανεπαρκειών μπορεί να μειώσουν την ικανότητα του σώματος να θεραπευθεί, αυξάνοντας τον κίνδυνο χρόνιας ασθένειας και πρόωρου θανάτου.

Προκειμένου να πάρουμε τις βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειαζόμαστε, ο Ames υπογράμμισε τη σημασία μιας ποικίλης και πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά διατροφής αντί για χάπια. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αρκετά φυτικά τρόφιμα. Οι περισσότερες τροφές πρέπει να προέρχονται από τα φυτά και να μην αλλάζουν πάρα πολύ από το πώς αναπτύσσονται στη φύση, δηλαδή να μην είναι πολύ επεξεργασμένα. Πρόκειται για μια σημαντική δοσολογία φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως και οσπρίων.

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 10 Νοεμβρίου 2018, 12:22