Το αδιέξοδο του claw back και της χαμηλής δαπάνης για την Υγεία 

Το αδιέξοδο του claw back και της χαμηλής δαπάνης για την Υγεία 

Ένα ακόμα επεισόδιο στο αδιέξοδο του claw back, των κλειστών προϋπολογισμών και της χαμηλής δημόσιας δαπάνης στην υγεία, αποτελεί το «λουκέτο» που μπήκε τις προηγούμενες μέρες στα διαγνωστικά κέντρα για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. 

Τα δημοσιονομικού χαρακτήρα μέτρα είναι ξεκάθαρο ότι έχουν κλείσει τον κύκλο τους με το τέλος των μνημονίων και αυτά που παραμένουν δεν είναι μόνο αντιαναπτυξιακά, αλλά εξελίσσονται σε αντικοινωνικά, όταν κατεβάζουν ρολά τα εργαστήρια που πραγματοποιούν το 90% των εξετάσεων των πολιτών. 

Ο κλάδος του φαρμάκου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και πολύ καιρό, παρουσιάζοντας στοιχεία για τις τεράστιες επιβαρύνσεις σε rebate και claw back, αλλά προτείνοντας και λύσεις. Παράλληλα, με την επιτάχυνση της εφαρμογής των διαρθρωτικών μέτρων, χρειάζονται και άμεσες παρεμβάσεις που θα γλιτώσουν την αγορά και το σύστημα υγείας από τα… χειρότερα. 

Τα θεραπευτικά πρωτόκολλα, που θα ελέγξουν τον όγκο της συνταγογράφησης και η επιτροπή HTA και διαπραγμάτευσης, που θα μειώσει το κόστος των καινοτόμων θεραπειών, δεν έχουν παρουσιάσει ακόμα ορατά αποτελέσματα. Επομένως, ο εξορθολογισμός της χρηματοδότησης της δαπάνης για το φάρμακο και ο καθορισμός ανώτατου ορίου στο claw back, είναι αναγκαίες παρεμβάσεις. 

Η φαρμακοβιομηχανία ζητά διόρθωση της φαρμακευτικής δαπάνης δεδομένου ότι η φαρμακευτική κάλυψη του πληθυσμού δεν μπορεί να γίνεται μόνο με τις πλάτες των εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι υποχρεωτικές επιστροφές και εκπτώσεις για τα έτη 2012-2018 ανέρχονται σε 5,3 δισ. ευρώ. Διόρθωση της φαρμακευτικής δαπάνης γίνεται είτε άμεσα, με αύξηση κατά 500 εκατ. ευρώ όπως έχουν τονίσει εκπρόσωποί της πολλές φορές, είτε με έμμεσα, δηλαδή με εξαίρεση των εμβολίων -που ούτως ή άλλως ανήκουν στην πρόληψη- και σκευασμάτων όπως τα παράγωγα αίματος, που έχουν ανελαστική ζήτηση. 

Τέλος, για το claw back η επικρατέστερη πρόταση είναι η εισαγωγή της συνυπευθυνότητας με την Πολιτεία και η θέσπιση ανώτατου πλαφόν. Επίσης, για όσο είναι σε ισχύ το μέτρο, προτείνεται η κατανομή της φαρμακευτικής δαπάνης σε τρεις κλειστούς προϋπολογισμούς: μία κατηγορία για τα ακριβά φάρμακα του ν. 3816, μία για τα εντός πατέντας φάρμακα και μία για τα εκτός πατέντας και τα γενόσημα. Με τον τρόπο αυτό, κάθε κατηγορία φαρμάκου θα επιβαρύνεται με αυτό που της αναλογεί. 

Εφόσον, όμως, βρισκόμαστε ήδη σε προεκλογική περίοδο, πρέπει να ληφθούν σοβαρά όλα τα παραπάνω από τη νέα κυβέρνηση που θα εκλεγεί στις 7 Ιουλίου. 

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2019, 19:11