Tι λένε τα επιστημονικά στοιχεία για τρία συμπληρώματα απώλειας βάρους

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019, 23:14
Tι λένε τα επιστημονικά στοιχεία για τρία συμπληρώματα απώλειας βάρους

Ζήσης Ψάλλας

Για τα παρακάτω τρία διατροφικά συμπληρώματα υπάρχει ο ισχυρισμός ότι επιταχύνουν την απώλεια βάρους. Αλλά ας δούμε τι λένε τα στοιχεία.

1. Raspberry ketones

Οι κετόνες βατόμουρου, που πωλούνται ως δισκία απώλειας βάρους, είναι ουσίες που βρίσκονται στα σμέουρα (red raspberry) και ευθύνονται για αυτή τη ξεχωριστή γεύση και μυρωδιά βατόμουρου. Μπορούν επίσης να δημιουργηθούν στο εργαστήριο.

Μία μελέτη σε παχύσαρκους αρουραίους έδειξε ότι οι κετόνες βατόμουρου μείωσαν τη συνολική περιεκτικότητά τους σε σωματικό λίπος.

Σε μια άλλη μελέτη, 70 ενήλικες με παχυσαρκία τέθηκαν σε πρόγραμμα δίαιτας και άσκησης για απώλεια βάρους και τυχαιοποιήθηκαν για να λάβουν ένα συμπλήρωμα που περιέχει κετόνες βατόμουρου ή άλλα συμπληρώματα όπως καφεΐνη ή σκόρδο ή ένα εικονικό φάρμακο. Μόλις 45 συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν αυτή τη μελέτη. Οι 27 που πήραν το συμπλήρωμα έχασαν περίπου 1,9 κιλά, σε σύγκριση με 400 γραμμάρια των 18 στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου. Το ποσοστό απόρριψης ήταν υψηλό και άρα τα αποτελέσματα αυτά πρέπει να ερμηνευθούν με μεγάλη προσοχή.

Μια άλλη μικρή πιλοτική μελέτη πέντε ενηλίκων δεν έδειξε καμία επίδραση στο βάρος όταν οι συμμετέχοντες είχαν ενημερωθεί για να διατηρήσουν τα τρέχοντα πρότυπα κατανάλωσης και άσκησης και απλά έλαβαν συμπληρώματα των 200 mg την ημέρα κετόνες βατόμουρου.

2. Matcha

Matcha σημαίνει “σκόνη τσαγιού”. Είναι σκόνη πράσινου τσαγιού φτιαγμένη από φύλλα Camellia sinensis ή φυτό τσαγιού που μπορεί να αναμιχθεί σε υγρά ή τρόφιμα. Επειδή πριν από τη συγκομιδή των φύλλων, το φυτό τίθεται στη σκιά για λίγες εβδομάδες, αυξάνεται η περιεκτικότητά του σε αλανίνη και καφεΐνη.

Μια ανασκόπηση έξι μελετών που χρησιμοποίησαν παρασκευάσματα από πράσινο τσάι για την απώλεια βάρους εντός 12 εβδομάδων βρήκε μεικτά αποτελέσματα ανάλογα με τη χώρα. Σε μελέτες που διεξήχθησαν εκτός Ιαπωνίας, οι άνθρωποι που κατανάλωναν πράσινο τσάι δεν έχασαν περισσότερο βάρος.

Σε οκτώ μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στην Ιαπωνία, η μέση απώλεια βάρους κυμαινόταν από 200 γραμμάρια έως 3,5 κιλά υπέρ των παρασκευασμάτων πράσινου τσαγιού.

3. Garcinia cambogia

Το Garcinia cambogia είναι τροπικό φρούτο που περιέχει μεγάλη ποσότητα υδροξυκιτρικού οξέος (HCA), για το οποίο υπάρχει ο ισχυρισμός ότι βοηθά στην απώλεια βάρους.

Σε μελέτες σε ζώα, το HCA παρεμβαίνει στη συνήθη παραγωγή λιπαρών οξέων. Εάν αυτό ισχύει στους ανθρώπους, θα μπορούσε θεωρητικά να καταστήσει πιο δύσκολο το μεταβολισμό του λίπους και να επιταχύνει την απώλειας βάρους. 

Μια δοκιμή 12 εβδομάδων σε υπέρβαρες γυναίκες τις τυχαιοποίησε σε δίαιτα χαμηλών θερμίδων με ή χωρίς HCA και διαπίστωσε ότι η ομάδα του HCA έχασε μεγαλύτερο βάρος (3,7 κιλά σε σύγκριση με 2,4 κιλά για το εικονικό φάρμακο). Αλλά δύο άλλες άλλες δοκιμές δεν διαπίστωσαν διαφορά στην απώλεια βάρους.

Μια δοκιμή 12 εβδομάδων σε 135 άνδρες και γυναίκες δεν διαπίστωσε διαφορά στην απώλεια βάρους μεταξύ της ομάδας του HCA (3,2 κιλά) και της ομάδας του εικονικού φαρμάκου (4,1 κιλά).

Μια δοκιμή 10 εβδομάδων σε 86 άνδρες και γυναίκες που ήταν υπέρβαροι και τυχαιοποιήθηκαν για να πάρουν είτε εκχύλισμα Garcinia cambogia είτε εικονικό φάρμακο, αλλά δεν είχαν τεθεί σε δίαιτα απώλειας βάρους, διαπίστωσε ελάχιστη απώλεια βάρους (650 γραμμάρια έναντι 680 γραμμάρια στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου).

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019, 23:14