Η Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του Ινστιτούτου Υγείας Παιδιού (ΙΥΠ) υλοποιεί από τον Απρίλιο του 2013 το πρόγραμμα «Αλκυόνη: Εθνική Πρωτοβουλία Προαγωγής του Μητρικού Θηλασμού».  Πρόκειται για ένα Εθνικό πρόγραμμα προαγωγής του Μητρικού Θηλασμού. Η ανάγκη χάραξης Εθνικής πρωτοβουλίας για τον Μητρικό Θηλασμό αποτυπώθηκε στην Εθνική Μελέτη που πραγματοποίησε η Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του ΙΥΠ το 2007, κατά την οποία τα ποσοστά αποκλειστικού μητρικού θηλασμού ήταν εξαιρετικά χαμηλά. Η «ΑΛΚΥΟΝΗ» στόχευσε και στοχεύει στην αλλαγή της στάσης της Ελληνικής κοινωνίας απέναντι στο Μητρικό Θηλασμό, με σκοπό ο Μητρικός Θηλασμός να αποτελέσει την αυτονόητη επιλογή. Ο στόχος αυτός υλοποιείται μέσα από δράσεις για την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού, την υποστήριξη των θηλαζουσών και την ενημέρωση των επαγγελματιών υγείας. 

Η δράση της «Αλκυόνης» από το 2013 έως σήμερα είναι διαρκής και συνοψίζεται σε:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
  • Ενημέρωση επαγγελματιών υγείας (εγχειρίδιο επαγγελματιών, εργαστήρια ενημέρωσης, E-learning, ιστοσελίδα http://www.epilegothilasmo.gr/)
  • Υποστήριξη μητέρων/οικογενειών (τηλεφωνική  γραμμή, Μητρικός Θηλασμός – Οδηγός για γονείς, ενημερωτικά φυλλάδια, αφίσες, ιστοσελίδα http://www.epilegothilasmo.gr/, μέσα κοινωνικής δικτύωσης https://el-gr.facebook.com/epilegothilasmo/)
  • Δημιουργία συμβουλευτικών σταθμών Μητρικού Θηλασμού Φιλικά προς τα Βρέφη Νοσοκομεία (ΦΒΝ) (Έγινε αξιολόγηση 3 νοσοκομείων τα οποία χαρακτηρίσθηκαν ως Φιλικά προς τα Βρέφη και υποστηρίζονται άλλα 5 νοσοκομεία για αυτό τον σκοπό, Προτυποποίηση διαδικασίας αναγνώρισης ΦΒΝ, Προτυποποίηση πρωτοβουλίας ΦΒΝ για ΜΕΝΝ)
  • Υποστήριξη του Μητρικού Θηλασμού στην εργασία και την κοινότητα (Χώροι θηλασμού/άντλησης σε φορείς, Σημεία φιλικά για τον Θηλασμό)
  • Κοινωνική ευαισθητοποίηση – Προβολή Μητρικού Θηλασμού (ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σποτ, αφίσες της «ΑΛΚΥΟΝΗ» με κοινωνικό μήνυμα, προβολή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης: (Facebook, twitter).

Πρόσθετα σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας ο Μητρικός Θηλασμός υποστηρίχθηκε με την διαμόρφωση ανάλογου θεσμικού πλαισίου (Νόμος 4316/2014, Εγκύκλιοι, Υπουργικές αποφάσεις) 

Μετά από εντατικές προσπάθειες της «ΑΛΚΥΟΝΗΣ», τα αποτελέσματα της 2ης Εθνικής Μελέτης για τον Μητρικό Θηλασμό (2017), επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα του προγράμματος αλλά και υπογραμμίζουν την ανάγκη συνέχισής του. Σύμφωνα με την πρόσφατη Εθνική Μελέτη τα ποσοστά του Μητρικού Θηλασμού στη χώρα μας σχεδόν διπλασιάστηκαν. Στο τέλος του 6ου μήνα οι μισές περίπου μητέρες συνεχίζουν να θηλάζουν και το 1/3 θηλάζουν χωρίς να χορηγούν υποκατάστατο μητρικού γάλακτος. Επίσης, βελτιώθηκαν σημαντικά οι πρακτικές των μαιευτηρίων που αφορούν στην προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού, παρά το διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό των γεννήσεων με  καισαρική τομή.

Ο εορτασμός της Εβδομάδας Μητρικού Θηλασμού

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Φέτος ο εορτασμός της Εβδομάδας Μητρικού Θηλασμού στην Ελλάδα (1-7 Νοεμβρίου) πραγματοποιήθηκε κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες, συνθήκες κοινωνικών αποστάσεων και προφυλάξεων. Ωστόσο ειδικά φέτος ο μητρικός θηλασμός πρέπει να δώσει ένα ηχηρό παρόν ως ένα επιπλέον όπλο στην πανδημία του κορωνοϊού. Ο μητρικός θηλασμός όχι μόνο παρέχει ασφαλή και ιδανική τροφή για τα νεογνά και τα βρέφη, αλλά αποτελεί και ένα από τα σπουδαιότερα μέτρα συναισθηματικής ενδυνάμωσης και αντιμετώπισης κοινωνικο-οικονομικών ανισοτήτων.

Η Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, με το πρόγραμμα «Αλκυόνη: Εθνική Πρωτοβουλία Προαγωγής του Μητρικού Θηλασμού», έκανε κάλεσμα στους επαγγελματίες υγείας διαφορετικών ειδικοτήτων από ολόκληρη την ελληνική περιφέρεια -με κοινό ενδιαφέρον τον μητρικό θηλασμό- για την δημιουργία σύντομων βίντεο με στόχο την προώθηση του μητρικού θηλασμού με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Με αφορμή και έμπνευση την έκθεση* με θέμα «Ο δρόμος της φύσης», Νέοι καλλιτέχνες δημιουργούν για τον Μητρικό Θηλασμό, που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μητρικού θηλασμού του 2019 σε συνεργασία με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, δημιουργήθηκαν 2 βίντεο προβολής των έργων τέχνης καθώς και ένα λεύκωμα. Στις σελίδες του λευκώματος παρουσιάζονται τα έργα και περιγράφονται από τον ίδιο τον δημιουργό οι σκέψεις του και τα συναισθήματά του για το έργο, πώς εμπνεύστηκε από την ιστορία και τα πλεονεκτήματα του μητρικού θηλασμού, αλλά και τον συμβολισμό των υλικών που χρησιμοποιεί. Η κοινοποίηση και η διαρκής προβολή των έργων με μέσο την τεχνολογία έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας.

Η εβδομάδα μητρικού θηλασμού φέτος βασίζεται περισσότερο από ποτέ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενημέρωσης και στηριζόμαστε σε εσάς για την προβολή και ενημέρωση για τον μητρικό θηλασμό. Στόχος όλων μας είναι η αλλαγή της κουλτούρας του θηλασμού στη χώρα μας. Γιατί ο θηλασμός είναι ο δρόμος της φύσης.

*Η έκθεση πραγματοποιείται με την εποπτεία του Κοσμήτορα και Καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ. κ. Άγγελου Αντωνόπουλου σε οργάνωση και επιμέλεια κ. Πέννυ Γκέκα Ε.ΔΙ.Π. Α΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης