Η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, κ. Θεανώ Καρποδίνη έχει εντοπίσει όλα τα πάγια προβλήματα του οργανισμού και θέτει άμεσες πρωτεραιότητες. Μία από αυτά είναι η ανάγκη να αντιμετωπιστεί άμεσα το πρόβλημα υποστελέχωσης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – που περνάει από την δημιουργία οργανογράμματος – έτσι ώστε να προχωρήσουν και τα έργα που θα καταστήσουν τον οργανισμό στρατηγικό αγοραστή υπηρεσιών Υγείας και θα τον μετατρέψουν σε στρατηγικό πυλώνα του ΕΣΥ, όπως, προέταξε η διοικήτρια του Οργανισμού, Θεανώ Καρποδίνη.

Στα πλαίσια της προγραμματισμένης ενημέρωσης που παρείχε σήμερα στην επιτροπή Κοινωνικής Ασφάλισης της Βουλής, ενημέρωσε ότι ο ΕΟΠΥΥ από την ίδρυσή του δεν διαθέτει οργανόγραμμα (δηλαδή Προεδρικό Διάταγμα με την οργανωτική του δομή) πράγμα που του στερεί τη δυνατότητα να κάνει μόνιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και να κάνει αποσπάσεις από άλλους φορείς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, κανείς να μην επιθυμεί να εργαστεί εκεί όπου θεωρεί ότι η θέση του δεν είναι κατοχυρωμένη. Εκθέτοντας την γενική εικόνα του Οργανισμού, αναφορικώς με το προσωπικό, η κα Καρποδίνη ενημέρωσε την επιτροπή της Βουλής, ότι ο ΕΟΠΥΥ απασχολεί σήμερα περίπου 1.468 άτομα (τα 1.232 εκ των οποίων είναι μόνιμο προσωπικό και τα 236 είναι επικουρικό) ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει πάνω από 500 εργαζόμενοι, γεγονός που τον καθιστά υποστελεχωμένο και δυσλειτουργικό, με κύρια συνέπεια να μην μπορούν να προχωρήσουν τα έργα μεταρρύθμισης του οργανισμού, που άλλα υλοποιούνται και άλλα σχεδιάζονται.

Η κα Καρποδίνη είπε πως υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη να προχωρήσει η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος (που με βάση τις δεσμεύσεις από το υπουργείο Εσωτερικών, έχει επαναπροωθηθεί) το συντομότερο δυνατό “για να μπορέσουμε να κάνουμε και εμείς μέσω ΑΣΕΠ την απαραίτητη στελέχωση και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έρχονται” όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Επίσης, κατέθεσε τις προτάσεις της για τις αλλαγές που απαιτούνται στο νέο Οργανόγραμμα ώστε να «θεραπευτούν» οι αγκυλώσεις, να επέλθει εξορθολογισμός με την δημιουργία μιας Γενικής Διεύθυνση Παροχών Υπηρεσιών Υγείας και Σχεδιασμού και χωρίς κόστος να εξασφαλιστεί αποτελεσματικότερη διοίκηση.

«Βασικός μας στόχος είναι να γίνουμε στρατηγικός αγοραστής και όχι παθητικός, όπως είμαστε σήμερα. Αυτό που θέλουμε είναι, με ποιοτικά κριτήρια να μπορούμε να συμβαλλόμαστε με τον καθένα γι’ αυτό που πραγματικά έχουμε ανάγκη και που δεν μπορούμε να καλύψουμε στο δημόσιο σύστημα. Κι εδώ έχουμε τη βασική πρόκληση που είναι η χρηματοδότηση. Ο Οργανισμός, για να μπορέσει να επιτελέσει το έργο του ως δυνατός διαπραγματευτής, αυτό που χρειάζεται είναι να περάσει στη διαχείρισή του το σύνολο των εσόδων που διατίθεται για την Υγεία» είπε η κα Καρποδίνη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η έλλειψη και η στενότητα σε προσωπικό μας δυσκολεύει πάρα πολύ, γιατί τρέχουνε πάρα πολλά και σημαντικά πράγματα. Βασικός στόχος για να μιλάμε για την εξυπηρέτηση του πολίτη στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι να φτάσουμε στο σημείο με τον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ασφάλισης Υγείας και να έχουμε πραγματικά δεδομένα στην Υγεία τα οποία να μπορούμε να χρησιμοποιούμε για να λαμβάνουμε τις σωστές αποφάσεις. Αλλά και ο ίδιος ο ασφαλισμένος, όπου και αν πάει, σε όποια δομή, να μη χρειάζεται να κουβαλάει τη σακούλα με τις εξετάσεις του, το εισιτήριο – εξιτήριό του από το νοσοκομείο, γιατί σήμερα εφημερεύει άλλο και λοιπά. Και να μπορεί, παράλληλα, να είναι και τα μάτια μας, και ο μεγαλύτερος ελεγκτής, στο αν τυχόν καταχωρηθεί κάτι το οποίο πραγματικά μια υπηρεσία δεν έχει λάβει» εξήγησε η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, περιγράφοντας το όραμά της για τον νέο, σύγχρονο Οργανισμό.

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι όπως είπα το μεγάλο μας άγχος, το μεγάλο στοίχημα και το μεγάλο εργαλείο μας, για να τα καταφέρουμε» σημείωσε ακόμη. Επιπλέον, τόνισε ότι πάντα ο πρωταρχικός στόχος είναι να εξασφαλίσουμε την προσβασιμότητα, καθολική και ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας για όλους τους συμπολίτες μας.

«Έχουμε κάνει μεγάλα βήματα. Ξέρουμε, όμως, ότι ακόμα παραμένουν πάρα πολλές περιοχές που χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων, έτσι ώστε όλοι οι συμπολίτες μας ανεξαρτήτως από το πού γεωγραφικά κατοικούν, να μπορούν να έχουν την ίδια ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες υγείας, ενώ ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στον οποίο ξεκινήσαμε τα τελευταία χρόνια να δίνουμε έμφαση – και κάναμε δειλά-δειλά κάποια βήματα – είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους μας, και την αρχή την κάναμε μέσω των συμβάσεων που έχουμε με τους ιδιώτες παρόχους υγείας και φυσικά σε δεύτερο χρόνο» προσέθεσε.

Όσον αφορά τη φαρμακευτική πολιτική, η κα Καρποδίνη τόνισε πως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός είναι η αδυναμία λήψης διαρθρωτικών μέτρων για την εξοικονόμηση των δαπανών, που σχετίζεται με το γεγονός αφενός ότι η θεσμική αρμοδιότητα ανήκει στο υπουργείο Υγείας και σε εποπτευόμενους φορείς, αφετέρου ότι η τιμολόγηση και η προμήθεια, επίσης καθορίζονται από το υπουργείο Υγείας. Έτσι, ενημέρωσε ότι επίκεινται θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενδυναμώσουν τον ρόλο του Οργανισμού, με στόχο να θέτει εκείνος τους κανόνες και να εξορθολογίσει τις δαπάνες. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει κανένας λόγος, επειδή ένα φάρμακο είναι καινούργιο και έχει αλλάξει ετικέτα, αφού καλύπτει την ίδια ιατρική ανάγκη, να αμείβεται περισσότερο. Θα πρέπει να ενσωματώνεται εκεί, και αυτοί οι πόροι να χρησιμοποιούνται έτσι, ώστε να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις που έρχονται σε νέες καινοτόμες θεραπείες που μπορούν να σώσουν ζωές. Είναι η πρόκληση που αντιμετωπίζει γενικά η φαρμακευτική πολιτική σε όλο τον κόσμο, τα νέα καινοτόμα φάρμακα. Όλοι θα έχετε ακούσει για τα φάρμακα της άνοιας, για το Αλτσχάιμερ, τα οποία πραγματικά θα δημιουργήσουν μια βόμβα στους προϋπολογισμούς υγείας σε όλα τα κράτη».

Παράλληλα, αναφέρθηκε στο μεγάλο στοίχημα της διοίκησής της που είναι αποτελεσματικότερος έλεγχος των δαπανών και έκανε λόγο για ένα «εμβληματικό έργο» που «τρέχει» τώρα και αφορά την εισαγωγή, στο σύστημα της εκκαθάρισης, ελέγχου σε πραγματικό χρόνο, όπως κάνουν και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. «Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε κάθε ιδιωτική και δημόσια δομή, θα έχουμε κι εμείς τους ελεγκτές μας οι οποίοι θα κρίνουν τη σκοπιμότητα της εισαγωγής, αν χρεώθηκε κανονικά το νοσήλιο το οποίο έπρεπε, τι χρεώθηκε ο ασθενής, ποια ήταν τα εξαιρούμενα. Έτσι θα έχουμε επιτελέσει ένα πολύ μεγάλο μέρος και το σημαντικότερο της εκκαθάρισης που τώρα γινόταν κατασταλτικά, χωρίς πραγματική παρουσία εκεί, με βάση και μόνο το πρακτικό του χειρουργείου ή ό,τι μας δήλωσε ο θεράπων» επισήμανε η κα Καπροδίνη.

Αυτό το έργο θα προκηρυχθεί, μέχρι τα μέσα Μαρτίου και θα ξεκινήσει εντός τριμήνου που απαιτεί η διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού. Θα ξεκινήσει πρώτα για τους ιδιώτες παρόχους της κλειστής νοσηλείας, και από τα μέσα του χρόνου, θα περιλαμβάνει και στις δημόσιες δομές. Ως μια «μεγάλη πρόκληση» αντιμετωπίζεται και το θέμα των φαρμάκων εξωτερικού, και όπως είπε η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ με εντολή του υπουργού Υγείας «μελετάμε και προσπαθούμε να υλοποιήσουμε να μπουν κανόνες» και να υπάρχει συνυπευθυνότητα και της βιομηχανίας.

Στο σημείο αυτό επισήμανε ότι η δαπάνη του ΙΦΕΤ είναι είναι περίπου 180 εκατ. από 60 εκατ. που ήταν το 2014 και πολύ λιγότερο. «Ένα άλλο θέμα είναι, ότι οι γιατροί μας γρήγορα κι εύκολα και χωρίς τη συνταγογραφική συνείδηση, εύκολα περνάνε σε νέες θεραπείες και υποκαθιστούν τις παλιές δοκιμασμένες θεραπείες. Σε αυτό γίνεται μεγάλη προσπάθεια, με φίλτρα, κανόνες και πρωτόκολλα, έτσι ώστε να το παίρνει πραγματικά αυτός που το χρειάζεται, και να μη γίνεται αλόγιστη συνταγογράφηση» τόνισε επίσης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης