Φρένο στην πτωτική πορεία της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης στην ακτοπλοΐα φαίνεται να μπήκε το 2013, ωστόσο ο κλάδος εξακολουθεί να εκπέμπει «SOS» για την αναδιάρθρωσή του, που κρίνεται απαραίτητη όσο ποτέ άλλοτε, με όλους τους παράγοντες να αναμένουν το «σήμα» από τις δανείστριες τράπεζες.
Σύμφωνα με τα πρώτα ανεπίσημα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους ακτοπλοϊκές εταιρείες και αφορούν την κίνηση από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου, στη διάρκεια του 2013 η επιβατική κίνηση παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2012 (περίπου στα 7 εκατ. επιβάτες), ενώ ελαφρά μείωση της τάξης του 1% εμφανίζει η κίνηση των Ι.Χ. οχημάτων (μεταφέρθηκαν περίπου 840.000 Ι.Χ.) και μείωση 2% η κίνηση των φορτηγών οχημάτων (μεταφέρθηκαν 380.000 φορτηγά).
Δεδομένου όμως ότι έγιναν 6% λιγότερα δρομολόγια (υπολογίζονται σε 12.200), μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι οι πληρότητες στα πλοία ήταν λίγο καλύτερες. Όμως στα χρόνια που η κρίση πλήττει την ακτοπλοΐα χάθηκαν περισσότεροι από 2,5 εκατ. επιβάτες, περίπου 400.000 Ι.Χ. και 60.000 φορτηγά, ενώ και η τιμή του καυσίμου εξακολουθεί να κινείται σε επίπεδα σχεδόν 60% υψηλότερα από ό,τι το 2008.
Ωστόσο, οι τιμές καυσίμων μειώθηκαν σε σύγκριση με το 2012. Σε συνδυασμό με το φρενάρισμα στην πτώση της κίνησης, έχουμε δύο παράγοντες που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών για το 2013 θα είναι μάλλον καλύτερα απʼ ό,τι του 2012, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει σε καμία περίπτωση επιστροφή στην κερδοφορία, η οποία παραμένει ζητούμενο από το 2008.
Τα όποια μέτρα ελήφθησαν σε θεσμικό επίπεδο, όπως ήταν η μείωση των συνθέσεων, είχαν ως όφελος μόλις κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ετήσια βάση, παρά το γεγονός ότι αύξησαν την ανεργία στον κλάδο των ναυτικών, όπως υποστηρίζουν οι ναυτεργατικές οργανώσεις. Οι ζημιές εξακολουθούν να μετριούνται σε δεκάδες εκατομμύρια για την κάθε μία από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Αναδιάρθρωση

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αναδιάρθρωση του κλάδου παραμένει το κύριο θέμα στην ημερήσια διάταξη, με τους περισσότερους παράγοντες να αναμένουν το σήμα για τις εξελίξεις από τις τράπεζες και πρωτίστως την Τραπεζα Πειραιως, η οποία έχει βρεθεί μετά τις αλλαγές στον τραπεζικό κλάδο να έχει τη μεγαλύτερη έκθεση στην ακτοπλοΐα, από τις υπόλοιπες τράπεζες. Παράλληλα, ο ρόλος της ενδυναμώνεται και από το γεγονός ότι εμφανίζει ισχυρή θέση ως εκπρόσωπος μετόχων στη Hellenic Seaways, καθώς έχει αγοράσει και ενεχυριάσει μετοχές έναντι δανείων.
Όπως τονίζεται από αρμόδιους παράγοντες, οι κοινοπραξίες, οι συγχωνεύσεις γραμμών, αλλά και εταιρειών είναι η λύση προκειμένου να επιβιώσει ο κλάδος. Οι σκέψεις, οι συζητήσεις και οι διεργασίες και προς αυτή την κατεύθυνση εντείνονται, ωστόσο φαίνεται ότι τα όποια σχέδια συνενώσεων δεν έχουν ωριμάσει πλήρως στο μυαλό των μετόχων των εταιρειών.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, όταν οι τράπεζες αποφασίσουν να κινηθούν, ο ακτοπλοϊκός χάρτης θα αλλάξει. Άλλωστε ενδεικτική είναι η χθεσινή τοποθέτηση του προέδρου της Τράπεζας Πειραιώς Μιχάλη Σάλλα, ο οποίος μιλώντας σε εκδήλωση του ΣΕΒ αναφέρθηκε και στην ακτοπλοΐα ως κλάδος που χρειάζεται επειγόντως αναδιάρθρωση.

Μείωση ΦΠΑ
Στο μεταξύ, τη μείωση του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, που αποτελεί καίρια συμβολή στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης των νησιωτικών προορισμών, δρομολογεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, όπως ανακοίνωσε στη χθεσινή, πρώτη, συνεδρίαση του νέου διοικητικού συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος.

Δηλώσεις
Για τα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών μεταφορών, ο υπουργός στη συνεδρίαση του ΞΕΕ δήλωσε ότι έχουν ήδη εγκριθεί όλα τα δρομολόγια από το υπουργείο Ναυτιλίας και επομένως είναι άμεσα δημοσιοποιήσιμα προς ενημέρωση των τουριστών.
Για τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις και τα τέλη όσον αφορά τον ελλιμενισμό των τουριστικών σκαφών, ο κ. Βαρβιτσιώτης υποστήριξε ότι το υπουργείο καταργεί μια σειρά από γραφειοκρατικού τύπου αγκυλώσεις που αναφέρονται στον απόπλου και τον κατάπλου των σκαφών κ.λπ.
Σε σχέση με τα υδατοδρόμια, πρόσθεσε ότι ολοκληρώθηκε από το υπουργείο όλο το νομοθετικό πλαίσιο και αναμένεται η εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος από εταιρείες υδροπλάνων.
Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης