Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας και κατά συνέπεια της ελληνικής ή για την ακρίβεια της ναυτιλίας ελληνικών συμφερόντων.

Σημάδια ανάκαμψης εμφανίστηκαν έστω και αχνά σε διεθνές επίπεδο, αλλά συνεχίζει να κυριαρχεί η αστάθεια και αβεβαιότητα. Η πρόσβαση στη χρηματοδότηση παραμένει δύσκολη και στενεύουν τα περιθώρια ανάπτυξης για τη ναυτιλία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Οι τράπεζες δεν δανείζουν πλέον χρήματα, με αποτέλεσμα η ναυτιλιακή χρηματοδότηση να έχει γίνει σήμερα ιδιαίτερα δύσκολη, να σπανίζει και να είναι πολύ ακριβή, αν και δεν εκφράζει ανησυχίες ως προς τη ρευστότητα της εταιρείας του» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Paragon Shipping, κ.Μιχάλης Μποδούρογλου: « Η κατάσταση ενδεχομένως να λειτουργήσει θετικά για τον κλάδο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, καθώς θα μπορούσε να αποτρέψει κερδοσκοπικές παραγγελίες πλοίων σε μία ήδη υπερφορτωμένη αγορά».

Παρ΄ όλη τη στενότητα, οι τράπεζες ήταν και παραμένουν ένας από τους βασικούς παίκτες στη ναυτιλιακή αγορά. Παράλληλα, οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρίες αντλούν σημαντικά κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές, ενισχύοντας την κεφαλαιακή τους δομή και παράλληλα έχοντας πλεονέκτημα για περαιτέρω ανάπτυξη.

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας κ. Αλέκος Τουρκολιάς υποστηρίζει:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

“Κύριος στόχος είναι η διατήρηση της στήριξης της ελληνικής ναυτιλίας.
Η περίοδος είναι δύσκολη για την χώρα αλλά το τραπεζικό σύστημα πρέπει να αντέξει και να δημιουργήσει τις βάσεις για την προσδοκώμενη ανάπτυξη.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι Έλληνες ναυτιλιακοί τραπεζίτες αντιμετωπίζουν κρίση και αυτό έχει γίνει κατανοητό από τις τράπεζες που συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία εν μέσω δύσκολων περιστάσεων τόσο για την παγκόσμια οικονομία όσο και για την ελληνική. Τα ναυτιλιακά στελέχη θεωρούν την νέα χρονιά ως χρονιά των προκλήσεων και των ευκαιριών.»

Ο Γενικός Γραμματέας Γιώργος Ξηραδάκης επισημαίνει: «Η έλλειψη ρευστότητας περιορίζει την δημιουργικές δυνατότητες των Ναυτιλιακών τραπεζιτών που όμως από την άλλη μεριά καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για να διατηρήσουν τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια ελληνικών και ξένων τραπεζών σε υγιή επίπεδα».

Μέσα στο κλίμα αυτό και σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Bank Research οι ελληνικές τράπεζες μείωσαν κατά 8,6% το χαρτοφυλάκιό τους στην ναυτιλία φθάνοντας από τα 15,884 δισεκατομμύρια το 2010 στα 14,517 το 2011, ενώ το 2010 σε σύγκριση με το 2009 ήταν μειωμένα κατά 1,59%.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Petrofin, Ted Πετρόπουλος επισημαίνει ότι το 2012 η στάση των ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία θα παραμείνει ασαφής.

Η Εμπορική Τράπεζα ξεπέρασε την Εθνική στον πίνακα με τις ελληνικές τράπεζες που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία και βρέθηκε στην πρώτη θέση με δάνεια 2,7 δισεκατομμύρια ποσό μειωμένο κατά μείωση 1,10% από το 2011 και ακολουθούν:

Eθνική: 2,566 δισ. (- 6,62%)

Marfin: 2,403 δισ. (- 3,22%)

Alpha Bank: 2,050 δισ. (- 17%)

Πειραιώς: 1,950 δισ. (- 2,5)

Eurobank: 1,265 δισ. (- 10,23%)

FBB: 613 εκατ. (- 10,8%)

Aegean Baltic: 362 εκατ. (+ 10,85%)

Tράπεζα Κύπρου: 332 εκατ. (- 11,72%)

Proton Bank: 159 εκατ. (- 27,71%)

Τbank: 69 εκατ. ( – 37,26% )

ΑΤΕ: 46 εκατ. (+ 29,38%).

Ο κ. Χάρης Αντωνίου, Global Head Energy, Commodities & Transportation, Fortis Bank Nederland, σε πρόσφατο συνέδριο με θέμα «Το Νέο Πρότυπο στη Ναυτιλιακή Χρηματοδότηση» επεσήμανε το γεγονός ότι η παραδοσιακή χρηματιστηριακή ναυτιλιακή αγορά έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές τα τελευταία 1-2 χρόνια.

«Οι παραδοσιακές πηγές χρηματοδότησης έχουν μειωθεί σημαντικά και πιο συντηρητικές προσεγγίσεις γίνονται προς την χρηματοδότηση πλοίων.
Στο μεταξύ, οι χρηματοοικονομικές απαιτήσεις παραμένουν υψηλές. Η Fortis Bank Nederland βλέπει σαφείς ευκαιρίες, ως αποτέλεσμα των προβλημάτων χρηματοδότησης. Μέρος των αναγκαίων κεφαλαίων θα αντληθεί από την κεφαλαιαγορά – μετοχές και ομόλογα – και ιδιωτικές τοποθετήσεις από θεσμικούς επενδυτές. Οι αγορές για άντληση μετοχικού κεφαλαίου και ομολόγων υψηλής απόδοσης ανοίγουν και πάλι, και για τη ναυτιλιακή βιομηχανία» και προσέθεσε:
«Αυτό προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία, μέσω της δημιουργίας εξειδικευμένων ναυτιλιακών κεφαλαίων, επιτρέποντας έτσι τους επενδυτές να επενδύσουν σε προσεκτικά επιλεγμένα και διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια ναυτιλιακών δανείων που προσφέρουν δυνατότητες ελκυστικών αποδόσεων με λογικό ρίσκο».

Στο μεταξύ, οι μεγάλες τράπεζες με παράδοση στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση όλο και μειώνουν την συμμετοχή τους στην ναυτιλία στην προσπάθεια τους να ανταπεξέλθουν στην Ευρωπαϊκή κρίση χρέους.
Όμως η ανάγκη χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιρειών είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς τα έσοδά τους είναι μειωμένα λόγω των χαμηλών ναύλων. Οι δανειακές υποχρεώσεις των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών υπερβαίνουν τα 60 δισ. δολάρια.

Πιο συγκεκριμένα, η χρηματοδότηση αυξήθηκε το 2011 από 66,2 δισεκατομμύρια στα 67,694 ποσοστό 2,2%.

Ο αριθμός των τραπεζών που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία ανέρχεται στις 55 συμπεριλαμβανομένων και 16 τραπεζών που πρωτοεμφανίστηκαν μέσα στο 2011 στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι τράπεζες LBG, Bank of Irland, Stanander και Natixis αποσύρθηκαν από τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας και σύμφωνα με σενάρια φέρεται ότι θέλουν να πουλήσουν το ναυτιλιακό τους χαρτοφυλάκιο.

Οι 10 κορυφαίες ελληνικές τράπεζες είχαν το 59,29% του ελληνικού ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου το 2011 έναντι 63,10% το 2010. Τα εκταμιευμένα δάνεια έφθασαν τα 60,58 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 57, 08 δισεκατομμυρίων το 2010 ποσοστό αύξησης 6,13%.

Το χαρτοφυλάκιο διεθνών τραπεζών με παρουσία στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 1,65% στα 35,29 δισεκατομμύρια από 35,8 το 2010.

Αντιθέτως διεθνείς τράπεζες- μη ελληνικές- χωρίς παρουσία στην Ελλάδα, δηλαδή χωρίς υποκαταστήματα αύξησαν το χαρτοφυλάκιό τους κατά 4,8% στα 15,176 δισεκατομμύρια. Αν υπολογίσουμε και τις 16 πρωτοεμφανιζόμενες στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας τράπεζες τότε το ποσοστό αύξησης εκτινάσσεται στο 23,62% και φθάνει τα 17,88 δισεκατομμύρια από 14,1 δισεκατομμύρια το 2010.

Πηγή: Marinews

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης