Στο κόκκινο η ελληνική ναυτιλία και οι εφοπλιστές

Στο κόκκινο η ελληνική ναυτιλία και οι εφοπλιστές

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016, 11:04
Σοβαρά προβλήματα ρευστότητας προκαλεί σε ολοένα και περισσότερους εφοπλιστές η πρωτοφανής κρίση στην αγορά ξηρού φορτίου. Στον «κατάλογο» των εφοπλιστών βρίσκονται «ηχηρά» ονόματα, όπως ο Γ. Οικονόμου και ο Πέτρος Παππάς, η Αγγελική Φράγκου, ο Πήτερ Γεωργιόπουλος, ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο Συμεών Παληός.

Στη μέγγενη ο Γ. Οικονόμου

Όπως αναφέρει και η Ημερησία, σε πιο δύσκολη θέση φαίνεται να είναι ο Γ. Οικονόμου, ο οποίος βρέθηκε στο επίκεντρο το προηγούμενο διάστημα, με την απόφαση της DryShips να μην πληρώσει τρεις δόσεις των δανείων της, με σκοπό να διατηρήσει τη ρευστότητά της. Η εταιρεία που είναι εισηγμένη στο Nasdaq αποφάσισε να αναστείλει τις πληρωμές και των υπόλοιπων δανειακών της υποχρεώσεων λόγω της παρατεταμένης ύφεσης στις τιμές των ναύλων ξηρού φορτίου, ενώ ανακοίνωσε πως «βρίσκεται σε συζητήσεις με τους δανειστές της για την αναδιάρθρωση των δανειακών της υποχρεώσεων».

Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η DryShips, η οποία ελέγχει 23 φορτηγά πλοία βαρύνεται με τραπεζικές υποχρεώσεις της τάξεως των 236 εκατ. δολαρίων, ενώ στο τέταρτο τρίμηνο παρουσίασε ζημιές ύψους 527,6 εκατ. δολαρίων λόγω της απομείωσης της αξίας του στόλου της αλλά και της απομείωσης της συμμετοχής της στην επίσης εισηγμένη ναυτιλιακή Ocean Rig, που δραστηριοποιείται στην έρευνα και ανάπτυξη υπεράκτιων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

Ζημιές-μαμούθ και για τη Star Bulk

«Θύμα» της κρίσης που σαρώνει τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι και ο Πέτρος Παππάς της Star Bulk. Η ναυτιλιακή του Έλληνα πλοιοκτήτη, ο οποίος το 2015 συγκέντρωσε τα βλέμματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας με το κολοσσιαίο deal που έκανε με το αμερικανικό fund Oaktree, δημιουργώντας έναν στόλο 100 πλοίων, ανακοίνωσε ζημιές-μαμούθ, ύψους σχεδόν μισού δισ. δολ. για τη χρήση 2015 λόγω της κατακόρυφης πτώσης των ναύλων ξηρού φορτίου.

Η εικόνα του ισολογισμού της Star Bulk θα ήταν πολύ χειρότερη εάν δεν λάμβανε δραστικά μέτρα περιορισμού του κόστους συνολικού ύψους 660 εκατ. δολ. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία συμφώνησε με τα ναυπηγεία να μεταθέσει τις παραλαβές πέντε πλοίων τύπου Newcastlemax από το 2016 στο 2017 και το 2018, με αποτέλεσμα να εξοικονομήσει για δύο χρόνια δαπάνες ύψους 188 εκατ. δολ.

Επιπρόσθετα, κατάφερε να αναπροσαρμόσει τις δαπάνες για τα υπόλοιπα υπό κατασκευή πλοία, πετυχαίνοντας ένα συνολικό όφελος της τάξεως των 223,1 εκατ. δολ., ενώ παράλληλα τον Δεκέμβριο του 2015 συμφώνησε να πουλήσει 10 πλοία αποκομίζοντας έσοδα 56 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή του χρέους και διαφόρων υποχρεώσεων. Συνολικά, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών η Star Bulk έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκατ. δολ. μετά την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX.

Στο σφυρί πλοία

Την ίδια στιγμή, με το πρόβλημα ρευστότητας να είναι σοβαρό, τη λύση της πώλησης πλοίων επιστρατεύει μεταξύ άλλων και η Paragon Shipping Inc, η οποία δίνει μάχη επιβίωσης. Η εταιρεία του Μιχάλη Μποδούρογλου ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να πουλήσει έξι πλοία προκειμένου να διευθετήσει τα χρέη της.

Τα πλοία είχαν υποθηκευτεί ως προϋπόθεση της συμφωνίας αναχρηματοδότησης 160 εκατ. δολαρίων που σύναψε η εταιρεία με τις τράπεζες. Τον Σεπτέμβριο του 2015 το συνολικό χρέος της Paragon που βρισκοταν σε εκκρεμότητα ανερχόταν στα 206 εκατ. δολάρια. Παράλληλα, η ναυτιλιακή ανακοίνωσε ότι συζητά με τα ναυπηγεία Jiangsu Yangzijiang για την αναβολή της παράδοσης τριών νέων πλοίων που έχει παραγγείλει προς το τέλος του 2016, λόγω των συνθηκών και χωρίς να υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση. Η Paragon ακύρωσε ήδη την παραλαβή ενός νεότευκτου πλοίου από το ναυπηγείο Yangzhou Dayang που ήταν προγραμματισμένο να παραδοθεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2015 και βρίσκεται στη διαιτησία με την Dayang για την ακύρωση ακόμη ενός καινούργιου ultramax που επρόκειτο να παραδοθεί τον Δεκέμβριο του 2015.

Εκτός από την πώληση πλοίων και την ακύρωση στις παραλαβές νεότευκτων, αυξάνεται ο αριθμός των ναυτιλιακών που προχωρούν σε παροπλισμό μέρους του στόλου τους, έως ότου βελτιωθούν οι συνθήκες στην αγορά.

Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, στην Ελευσίνα έχουν «δέσει» ήδη περίπου 30 φορτηγά πλοία, ενώ στον Πειραιά κυκλοφορούν πληροφορίες ότι έχουν γίνει αιτήσεις για παροπλισμό περίπου 500 πλοίων. Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλα διεθνή λιμάνια. Σύμφωνα με το Reuters, στα ανοικτά των ακτών στο νότιο Χονγκ Κονγκ, τουλάχιστον 10 πολύ μεγάλα πλοία που μεταφέρουν συνήθως εκατοντάδες χιλιάδες τόνους άνθρακα ή σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται σε αδράνεια κοντά σε μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της International Shipcare, στον κόλπο του Brunei, όπου θεωρείται περιοχή για δέσιμο πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αλλά και Oil Rigs, έχουν γεμίσει και οι 135 συνολικά θέσεις, για πρώτη φορά στα 41 χρόνια που η εταιρεία προσφέρει υπηρεσίες παροπλισμού (Lay Up).

Σχεδόν 40% από τα δεμένα πλοία αφορούν Capes και Panamax, ενώ ήδη υπάρχει λίστα αναμονής για 50 πλοία. Η βελγική Bocimar, η οποία έχει 22 φορτηγά capes, πρόσφατα επιβεβαίωσε ότι έχει προχωρήσει σε παροπλισμό πλοίων, ενώ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο διάλυσης των παλαιοτέρων. Παρά την ελαφρά άνοδο του δείκτη BDI, που αποτυπώνει την πορεία των ναύλων ξηρού φορτίου παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η ανάκαμψη θα αργήσει.

Μάλιστα, δεν αποκλείουν η πρωτοφανής κρίση να επηρεάσει και την αγορά των τάνκερ. Παρότι δεν αντιμετωπίζουν την κρίση του ξηρού φορτίου, εντούτοις η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και ειδικότερα της Κίνας εκτιμάται ότι μπορεί να μειώσει τη ζήτηση, πλήττοντας τα έσοδά τους.

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016, 11:50


Εκτύπωση
Αποστολή
Μέγεθος κειμένου: A A A
Αρχική σελίδα