Πλησιάζουμε στο τέλος της τουριστικής περιόδου της κρουαζιέρας και πρέπει να κάνουμε τον απολογισμό μας για το τι έχουμε πετύχει, αλλά και τι χρειάζεται ακόμη για να υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.

Θα πρέπει να δούμε τα αποτελέσματα ανά προορισμό και να προτείνουμε λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κρουαζιέρα, με πρωταρχικό σκοπό την εξασφάλιση ανταγωνιστικότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παραθέτουμε κατωτέρω πίνακα με τα στοιχεία από τους κύριους προορισμούς στη Χώρα μας.

Για σύγκριση, αναφέρονται τα στοιχεία κίνησης των ετών 2012, 2013, 2014 και κατά μεγάλη προσέγγιση το 2015, μια που υπάρχει ακόμη ικανοποιητική κίνηση μέχρι το τέλος του έτους.

Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι, η κίνηση από Σεπτέμβριο έως Νοέμβριο είναι αρκετά ηυξημένη στην περιοχή μας, μια που μεγάλος αριθμός κρουαζιεροπλοίων, μετά τα προγράμματα τους στη Βόρεια Ευρώπη, εκτελούν αρκετές κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, πριν αναχωρήσουν για τους προγραμματισμένους χειμερινούς προορισμούς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ – ΣΕ ΚΥΡΙΑ ΛΙΜΑΝΙΑ

 

 

2012

2013

2014

2015 (προσέγγισης)

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

α/α

ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Αριθμός αφίξεων κ/ζ

Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)

Αριθμός αφίξεων κ/ζ

Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)

Αριθμός αφίξεων κ/ζ

Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)

Αριθμός αφίξεων κ/ζ

Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρ
(χωρίς αναχωρήσ)

1

ΠΕΙΡΑΙΑΣ

763

1,208,050

711

1,302,581

606

1,055,556

627

1,092,000

2

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

718

838,875

582

778,057

512

742,553

592

859,000

3

ΚΕΡΚΥΡΑ

485

624,179

480

744,651

395

672,368

406

587,000

4

ΜΥΚΟΝΟΣ

585

657,511

485

587,501

441

610,207

540

747,000

5

ΚΑΤΑΚΟΛΟ

337

749,892

307

763,966

251

584,879

256

639,000

6

ΡΟΔΟΣ

448

472,308

373

409,991

314

311,182

310

307,000

7

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

156

215,700

177

270,020

160

242,951

176

286,000

8

ΠΑΤΜΟΣ

194

112,587

177

113,339

156

109,429

165

115,000

9

ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ

98

120,739

100

135,659

79

88,032

85

95,000

10

ΒΟΛΟΣ

21

11,926

31

20,227

53

57,825

58

63,000

11

ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ

71

48,204

52

43,817

66

46,432

47

33,000

12

ΚΩΣ

64

41,171

86

64,756

79

42,040

75

40,000

13

ΜΥΤΙΛΗΝΗ

39

29,951

56

42,423

53

34,150

42

27,000

14

ΧΑΝΙΑ

54

129,087

47

124,205

38

33,304

68

59,000

45 Σούδα

15

ΛΑΥΡΙΟ

19

17,339

20

13,504

30

30,493

78

79,000

16

ΝΑΥΠΛΙΟ

63

30,868

54

23,732

46

26,050

52

29,000

17

ΣΑΜΟΣ

29

37,374

25

38,676

23

24,865

15

16,000

18

ΣΥΜΗ

15

7,521

16

3,715

48

24,050

32

16,000

19

ΣΥΡΟΣ

71

12,944

37

9,396

53

24,012

42

19,000

20

ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ

49

13,504

29

11,621

39

22,068

40

23,000

21

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚ

11

8,014

18

14,585

31

19,720

26

17,500

22

ΓΥΘΕΙΟ

30

7,772

40

48,200

20

18,144

18

16,000

23

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

12

12,595

6

3,128

16

17,951

37

40,000

24

ΧΙΟΣ

25

8,349

33

9,924

36

16,963

35

16,500

25

ΚΑΒΑΛΑ

10

4,323

14

6,995

26

13,087

24

12,000

26

ΖΑΚΥΝΘΟΣ

9

5,630

34

34,143

13

10,953

15

13,000

27

ΜΗΛΟΣ

27

6,272

9

2,962

17

10,362

32

19,500

28

ΙΤΕΑ

87

11,455

88

8,141

50

8,309

80

17,000

29

ΛΗΜΝΟΣ

25

6,183

19

4,777

24

7,657

39

12,500

30

ΠΑΡΟΣ

100

5,341

88

7,071

65

7,048

61

6,500

31

ΣΚΙΑΘΟΣ

12

3,446

11

3,158

14

4,563

20

6,500

32

ΡΕΘΥΜΝΟ

25

3,825

5

1,336

18

4,220

10

2,500

33

ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣ

4

1,827

14

4,650

13

3,096

15

3,500

34

ΣΗΤΕΙΑ

1

64

1

910

4

2802

6

4200

35

ΠΥΛΟΣ

18

5,028

13

4,133

9

1,435

7

1,100

36

ΠΡΕΒΕΖΑ

4

667

4

908

4

1112

4

1,100

37

ΝΑΞΟΣ

45

4,529

16

1,023

16

780

16

780

38

ΠΑΤΡΑ

3

374

2

1,278

2

745

2

750

39

ΣΚΟΠΕΛΟΣ

2

320

6

645

4

585

4

600

40

ΚΥΘΗΡΑ

21

895

20

862

2

395

4

790

41

ΑΝΔΡΟΣ

3

1,981

1

727

0

0

0

0

42

ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ

0

0

1

474

0

0

1

500

 

ΣΥΝΟΛΟ:

4,753

5,478,620

4,288

5,661,867

3,826

4,932,373

4,162

5,323,820

Αναλύοντας τα στοιχεία αυτά οδηγούμεθα στα ακόλουθα συμπεράσματα:

1.    Το 2015 ήταν έτος που μας επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις γενικά, αρχίζοντας από τον αρχικό προϋπολογισμό αφίξεων πλοίων που έδειχνε ότι ήτο κατά περίπου 5 % χαμηλότερα του 2014. Αυτό ήταν βέβαια σωστό μέχρι και τον Ιούλιο, αλλά στη συνέχεια, λόγω των εξελίξεων, κυρίως στην Τουρκία, αλλά και γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο, είχαμε αισθητά αυξημένες extra αφίξεις και αναφερόμεθα σε πλοία που ήταν προγραμματισμένα κυρίως για τούρκικους λιμένες. Έτσι λοιπόν άρχισε η αντίστροφη μέτρηση, ευνοώντας την Ελλάδα, μέχρι και σήμερα και όπως φαίνεται μέχρι το τέλος του έτους. Η προβλεπόμενη πτώση για το 2015 της τάξεως του 3 – 5 % φαίνεται να μετατρέπεται σε αύξηση αφίξεων και αύξηση επιβατών. Αναμένομαι να δούμε στο τέλος του έτους τα τελικά αποτελέσματα.

2.    Η εφαρμογή των Capital Controls έφερε αρκετά σημαντικές ανωμαλίες στη διαχείριση της κρουαζιέρας, αλλά και στις συναλλαγές των επιβατών, πλην όμως δεν είχαμε ακυρώσεις αφίξεων και απεφεύχθησαν τα χειρότερα.

Βέβαια, υπήρξαν οικονομικές επιπτώσεις, δεδομένου ότι τα πλοία ήταν αδύνατον να προβούν σε προμήθειες (κυρίως) στην Ελλάδα και να εκτελεστούν διατραπεζικές συναλλαγές για τις ανάγκες των πληρωμάτων, με αποτέλεσμα να καταλήξουν να εκτελούνται όλα αυτά στη γείτονα Τουρκία και να υπάρξει απώλεια εσόδων για τη Χώρα μας. Παρόμοια περίπτωση υπήρξε και η απώλεια εσόδων από τους επιβάτες που ήταν πολύ δύσκολο να διακινηθούν στην αγορά.

Ο απολογισμός στο τέλος του χρόνου θα δείξει τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα.

3.    Το πρόβλημα με τους μετανάστες ήταν και είναι το πιο σοβαρό θέμα για τον τουρισμό στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και Δωδεκάνησα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες αλλαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Αυτό φαίνεται και από τα πρόσφατα αποτελέσματα αφίξεων (2015) με σημαντικές απώλειες στη Ρόδο, στην Κω, στη Μυτιλήνη, στη Σάμο, στη Σύμη κλπ.

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα μπορέσει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, έτσι ώστε την επόμενη σεζόν η κατάσταση να επανέλθει, στους προορισμούς αυτούς, στην κανονική ροή.

4.    Η Μύκονος και η Σαντορίνη, ως πλέον ενδιαφέροντες προορισμοί, είχαν για μία φορά ακόμη αλματώδη αύξηση.

5.    Το Λαύριο επίσης είναι το λιμάνι που το 2015 κερδίζει τις εντυπώσεις όλων μας, λόγω της μεγάλης επισκεψημότητας. Βέβαια αυτό είναι λόγω της σοβαρής χρήσης από την Celestyal Cruises ως λιμένας εκκίνησης κρουαζιέρας (homeporting). Το λιμάνι αυτό παρουσιάζει πλεονεκτήματα γιατί βρίσκεται πλησιέστερα στο αεροδρόμιο, οι αποστάσεις προς τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντικά μικρότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μείωση των εξόδων διαχείρισης.

6.    Η Καλαμάτα έδειξε επίσης σημαντική αύξηση και προσπαθώντας να κάνουμε την ανάλυσή μας, ο κύριος λόγος φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση για το Γύθειο, μια που ο προβλήτας Γυθείου ήτο υπό ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

7.    Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος, το Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το 2015 θεωρούμενοι ως νέοι προορισμοί από τους tour operators, μαζί με άλλους αξιόλογους εξίσου προορισμούς όπως η Ύδρα (14 calls), η Ίος κλπ, που δεν συμπεριλαμβάνονται και φέτος στους κύριους λιμένες προορισμού.

Σας παραθέτουμε κατωτέρω πίνακα νέων προορισμών προτεινόμενων από αρκετούς tour operators.

Η τελευταία ανάλυση του order book για τα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως, αποδεικνύει για μια φορά ακόμη την μεγάλη εξέλιξη στον κλάδο αυτό.

Σύνολον 43 πλοία έχουν παραγγελθεί και κατασκευάζονται σήμερα, έτσι ώστε έως αρχές 2021 το capacity θα αυξηθεί κατά 134.000 Lower Berths.

Τα 23 από τα 43 είναι πλοία άνω των 125.000 gross tonnage το καθένα και μέσης μεταφορικής ικανότητας πάνω από 3.200 επιβάτες.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο από τα νεοναυπηγούμενα είναι χωρητικότητας 5.400 επιβατών με gross tonnage 227.700 και κόστος κατασκευής 1,3 bill USD.

Βάση των προαναφερομένων στοιχείων, θα πρέπει να οδηγηθούμε σε ανάλογη ανάπτυξη λιμενικών υποδομών στα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας που προσεγγίζουν

τα πλοία αυτά.

Με το τέλος 2015 και μετά την εξαγωγή των ακριβέστερων αποτελεσμάτων θα μπορέσουμε να συνοψίσουμε ακριβέστερα τα συμπεράσματα μας και να οδηγηθούμε σε προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.

Φυσικά δεν μπορεί κανείς να είναι βέβαιος για τις εξελίξεις στην περιοχή, που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό – προσφυγικό και βεβαίως την κρίση στην Ελλάδα και της Ευρώπης γενικότερα.

Είναι γεγονός ότι έχει προβληματίσει ιδιαίτερα η μετατόπιση ισχυρού tonnage κρουαζιεροπλοίων σε άλλους προορισμούς και κυρίως προς Σιγκαπούρη, Εμιράτα, Ασία, Κίνα, Αυστραλία.

Θέλουμε να ελπίζουμε πως στο τέλος θα κυλήσει η κατάσταση στην ομαλότητα, έτσι ώστε και με τις προσπάθειές μας να υπάρξει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου για την κρουαζιέρα στις κεντρικές και νότιες κυρίως περιοχές, για να οδηγήσει στο επιθυμητό full year operation.

Αξίζει για την χώρα μας να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή από την Πολιτεία, στην λήψη των αναγκαίων μέτρων στήριξης αυτού του τόσο πολύτιμου κλάδου, προσφέροντας τα μέγιστα στην Εθνική Οικονομία, που τόσο ανάγκη έχει η χώρα, ιδιαίτερα την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε.

Εμείς πάντως, ως Φορέας αποκλειστικής και ευρείας εκπροσώπησης της κρουαζιέρας, ακολουθούμε συστηματικά την τακτική συζητήσεων με τις αρμόδιες τοπικές Αρχές των λιμένων – Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία – με επισκέψεις που πραγματοποιούνται εκεί από κλιμάκια της Ενώσεως, προκειμένου να εξετάζονται επιτόπου όλα τα θέματα που έχουν σχέση με την κατασκευή νέων λιμένων, τη βελτίωση υπάρχουσας υποδομής και εξοπλισμού, ώστε να ανταλλάσσονται απόψεις που

διευκολύνουν τις διαδικασίες υλοποίησης των έργων.

Θεόδωρος Κόντες

Πρόεδρος ΕΕΚΦΝ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης