Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις όπως λέει ο θυμόσοφος. Ο τομέας της κρουαζιέρας στην Ελλάδα αποτελεί ειδικά αυτή την εποχή, αντικείμενο προσφιλές για αναλύσεις και δημιουργία εντυπώσεων.
Το κλίμα που υπάρχει στον κλάδο είναι συγκρατημένα αισιόδοξο. Όλοι ελπίζουν για το καλύτερο. Όμως ίσως η πραγματικότητα να μην είναι ακριβώς όπως την περιγράφουν.
Το πιο αποκαρδιωτικό γεγονός είναι ότι ενώ ο παγκόσμιος τουρισμός κρουαζιέρας αυξάνεται ετησίως σε ποσοστά 5% έως 7%, ενώ δημιουργούνται συνεχώς νέοι προορισμοί, παρ΄ όλα αυτά στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου υπάρχει μείωση και των αφίξεων κρουαζιεροπλοίων αλλά και του αριθμού επιβατών παρά το γεγονός ότι προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια 3ης γενιάς δυναμικότητας άνω των 4.000 επιβατών το καθένα.
Βάση των στατιστικών καταγράφεται μία φθίνουσα πορεία από το έτος 2013 μέχρι σήμερα. Πιο συγκεκριμένα το 2014 υπήρξε μείωση κατά 12,88% σε επιβάτες και 10,77% σε προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων σε σύγκριση με το έτος 2013.
Διακινήθηκαν σε όλα τα λιμάνια της χώρας το 2014 4.932.373 επιβάτες έναντι 5.661.889 το έτος 2013.
«Η κρουαζιέρα δυστυχώς δοκιμάζεται σκληρά τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα να βλέπουμε με απογοήτευση να μειώνονται οι αριθμοί των διερχομένων επιβατών από τα κυριότερα λιμάνια που φιλοξενούν επιβάτες κρουαζιέρας ενώ παράλληλα ο αριθμός των home porting επιβατών να έχει καθηλωθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα. επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής της MAJESTICINTERNATIONAL CRUISES INC, ο οποίος έχει εμπειρία 50 ετών στον κλάδο:
«Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις των λεγομένων ως υπευθύνων παραγόντων της κρουαζιέρας για το έτος 2015 θα έχουμε ακόμα λιγότερες αφίξεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα στον Πειραιά και στα ελληνικά νησιά τα οποία είναι ο καλύτερος προορισμός κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα». Σε ό,τι αφορά επιβάτες Home porting οι οποίοι είναι εκείνοι που αφήνουν αρκετό συνάλλαγμα περίπου 150-200 ευρώ κατ΄ άτομο επιβάτη σε σύγκριση με τους διερχόμενους οι οποίοι ξοδεύουν περίπου 50 ευρώ η Ελλάδα βρίσκεται πολύ χαμηλά σε επιδόσεις. Μόλις και μετά βίας έφθασε το έτος 2014 τις 250.000 επιβάτες ενώ αντίστοιχα είχαμε στην Ιταλία 1,5 εκατομμύρια και στην Ισπανία περίπου 1 εκατομμύριο.
«Νομίζω ότι πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας σε άλλες μορφές τουρισμού που ήδη εφαρμόζονται στις γειτονικές μας χώρες με επιτυχία και αποδίδουν. Πιο συγκεκριμένα οι αναπτυσσόμενες διεθνώς εναλλακτικές μορφές τουρισμού αναφέρονται στον ιατρικό τουρισμό, στον θρησκευτικό τουρισμό, στον αγροτικό τουρισμό και άλλες μικρότερης μορφής κατηγορίες» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος και εξηγεί:
«Ο κυριότερος κλάδος εναλλακτικού τουρισμού καλύπτει σήμερα τον ιατρικό τουρισμό.
Τα ποσοστά του ιατρικού τουρισμού παγκοσμίως που φιλοξενούν οι Ευρωπαϊκές χώρες είναι πράγματι πολύ ικανοποιητικά και αυξάνονται κάθε χρόνο με ρυθμό που υπολογίζεται ότι θα τριπλασιαστεί την επόμενη πενταετία. Πιο συγκεκριμένα τα περίπου 2,5 εκατομμύρια τουριστών ιατρικού τουρισμού τον χρόνο θα μπορούν να αποτελέσουν μια πηγή άντλησης επιβατών για κρουαζιερόπλοια που θα εκτελούν κρουαζιέρες γι’ αυτόν τον σκοπό, αρκεί να έχει προηγηθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του ιδιωτικού τομέα υγείας σε συνεργασία με την Πολιτεία και τους τουριστικούς επιχειρηματίες για την προσέλκυση στη χώρα μας ενός έστω μικρού ποσοστού επισκεπτών σε κατάλληλα διαμορφωμένα ξενοδοχεία» και προσθέτει:
«Σύμφωνα με την έρευνα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, η χώρα μας θα μπορούσε στα επόμενα χρόνια να υποδεχτεί 100,000 ιατρικούς τουρίστες και γιατί όχι το έτος 2025 να διεκδικεί ακόμα και 400.000.
Η γειτονική μας Τουρκία αποτελεί παράδειγμα για τη χώρα μας διότι μπήκε δυναμικά στον τομέα του ιατρικού τουρισμού πριν από πέντε χρόνια, και σήμερα υποδέχεται 200000 επισκέπτες το χρόνο.
Μόνο στην Κωνσταντινούπολη λειτουργούν σαράντα πιστοποιημένες κλινικές και ξενοδοχεία για ιατρικό τουρισμό.
Με δεδομένη την υψηλή ποιότητα ιατρικών υποδομών και γιατρών στη χώρα μας, είμαι σίγουρος ότι η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει μερίδιο σε αυτή την αγορά.
Ένα κρουαζιερόπλοιο χωρητικότητας περίπου 600 επιβατών χρειάζεται οπωσδήποτε έναν αριθμό περίπου 24000 επιβατών για μια περίοδο περίπου 280 ημερών σε σαράντα επταήμερες κρουαζιέρες στα Ελληνικά νησιά και σε δύο τουρκικά λιμάνια. Ένα λογικό ποσό χρέωσης ανά επιβάτη ανά κρουαζιέρα είναι περίπου μεταξύ 900-1.000 ευρώ στο οποίο συμπεριλαμβάνονται όλες οι παροχές εκτός από ποτά και εκδρομές» και καταλήγει:
«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι εάν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα, εάν η Πολιτεία βοηθήσει θετικά, εάν ξεκινήσει δειλά-δειλά η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού στα ξενοδοχεία μας, τότε θα δημιουργηθούν κατά πάσα πιθανότητα οι προϋποθέσεις για την επέκταση αυτού του τουρισμού και σε κρουαζιερόπλοια».
Εκτός από τον ιατρικό Τουρισμό μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και στον Θρησκευτικό Τουρισμό.
«Συναντήθηκα πρόσφατα για αυτόν τον λόγο με τον Σεβασμιώτατον Δωδώνης πρώην Ζακύνθου κ.κ Χρυσόστομο ο οποίος είναι υπεύθυνος για την προώθηση και για την οργάνωση του Θρησκευτικού Τουρισμού στην πατρίδα μας και έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την συμμετοχή κρουαζιεροπλοίων σε οργανωμένες εκδρομές.
Στην Ελλάδα έχουμε να επιδείξουμε πολλά σημεία εκτός Αττικής που έχουν ενδιαφέρον για προσέλκυση επισκεπτών με κρουαζιερόπλοια όπως π.χ. η Πάτμος, η Τήνος, ο Βόλος, για τα Μετέωρα το Άγιο Όρος κ.λ.π.» δηλώνει ο Μιχάλης Λάμπρος: «Πιστεύω ακράδαντα ότι η βαθμιαία οργάνωση του Θρησκευτικού Τουρισμού στη χώρα μας θα ενισχύσει τον τομέα της κρουαζιέρας και ιδιαίτερα την αύξηση του homeporting επιβατών κάτι λείπει από την Ελλάδα αυτή την δύσκολη εποχή».
Του Μηνά Τσαμόπουλου από το Newmoney

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης