Ανέτρεψαν τις συγκρατημένες εκτιμήσεις της αγοράς για τη χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας το 2011 οι Έλληνες εφοπλιστές, παρουσιάζοντας τελική αύξηση του χαρτοφυλακίου κατά 2,2% σε σχέση με το 2010.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Petrofin Bank Research του Ted Πετρόπουλου τα «προγνωστικά» ανέτρεψαν 16 νέες τράπεζες (55 συνολικά) που έκαναν την είσοδό στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, με αποτέλεσμα το συνολικό χαρτοφυλάκιο να διαμορφωθεί στα 67,694 δισ. δολάρια, από 66,235 δισ. δολάρια το 2010.

Ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν, αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, το 2011 παρατηρείται μια πτώση στα δάνεια που έχουν εγκριθεί αλλά δεν έχουν εκταμιευτεί.

Ειδικότερα, από 9,153 δισ. δολάρια το 2010 έπεσαν 7,115 δισ. δολάρια, σημειώνοντας μείωση κατά 22,27%. Όπως σημειώνεται στην έρευνα, αυτό σημαίνει ότι οι «δεσμεύσεις» που μετατράπηκαν σε δάνεια για νεότευκτα δεν αντικαταστάθηκαν με νέα. Το γεγονός αυτό επηρεάζει, σημειώνει η Petrofin, τόσο τις υπάρχουσες παραγγελίες όσο και τη δυνατότητα κατάθεσης νέων παραγγελιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι κεφαλαιακές ροές σε ό, τι αφορά τους τραπεζικούς «παίκτες» που είχαν καταγραφεί το 2010 (εξαιρουμένων των 16 νέων τραπεζών του 2011) συνεχίζουν για τρίτη χρονιά να καταγράφουν «αρνητικό» πρόσημο, αλλά με τάσεις σταθεροποίησης για το 2010 και το 2011. Πιο συγκεκριμένα, το 2009 το ελληνικό χαρτοφυλάκιο είχε διαμορφωθεί στα 67,020 δισ. δολάρια με κάμψη 8,47% σε σχέση με το 2008, το 2010 στα 66,235 (-1,17%) και το 2011 έφτασε τα 64,983 δισ. δολάρια σημειώνοντας μείωση κατά 1,89%.

Τα προβλήματα

Η Petrofin χαρακτηρίζει δύσκολες τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί για τα νέα δάνεια και μόνο οι οικονομικά εύρωστες εταιρείες μπορούν να έχουν περιορισμένη χρηματοδότηση.

Οι λόγοι, όπως τους αναφέρει στην έρευνά του ο κ. Πετρόπουλος, είναι η φτωχή ναυτιλιακή αγορά στους περισσότερους κλάδους, η μείωση των κερδών και των αξιών των πλοίων, οι κακές για τους περισσότερους κλάδους προοπτικές για το άμεσο μέλλον λόγω του μεγάλου αριθμού νέων παραγγελιών και της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, οι αυξημένες προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις, οι αναδιαρθρώσεις ή και αθετήσεις δανείων, η ελληνική κρίση, αλλά και η αποχώρηση από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας ενός αριθμού τραπεζών.

Στην ουσία, σημειώνει η Petrofin, οι διεθνείς τράπεζες, μέσω των πιστωτικών περιορισμών που θέτουν, θα αποβούν καθοριστικές για την αποκατάσταση, με την πάροδο του χρόνου, της ισορροπίας της αγοράς. Ωστόσο, ο κ. Πετρόπουλος παραμένει αισιόδοξος για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, αφού όπως σημειώνει η βιομηχανία αναμένεται να ανακάμψει σε ένα με δύο χρόνια, αλλά για το 2012 θεωρεί ότι μπορεί να εξελιχθεί σε μια πολύ δύσκολη χρονιά.

Η εικόνα

Σε ό, τι αφορά την τραπεζική πραγματικότητα, οι ελληνικές τράπεζες κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση στη συμμετοχή τους στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας. Πιο συγκεκριμένα, από τα 15,884 δισ. δολάρια του 2011 έπεσαν στα 14,517 δισ. δολ. (8,6%).

Μάλιστα, καταγράφηκε και μια αλλαγή στην πρώτη θέση των ελληνικών τραπεζών, στην οποία πέρασε η Εμπορική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 2,7 δισ. δολάρια, με την Εθνική Τράπεζα να ακολουθεί έχοντας χαρτοφυλάκιο 2,56 δισ. δολάρια. Σημειώνεται ότι καμία τράπεζα δεν βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα της γενικής κατάταξης, για πρώτη φορά.

Στην πρώτη θέση της κατάταξης για άλλη μια χρονιά παραμένει η Royal Bank of Scotland με 11,455 δισ. δολάρια. Στη δεύτερη θέση είναι η Commerzbank-Deutsche Schiffsbank, με τις Credit Suisse, DNB, και DVB να διαμορφώνουν τη πρώτη πεντάδα.

Τη μεγαλύτερη αύξηση στα χαρτοφυλάκιά τους είχαν η ABN Amro και η ING, με άνοδο κατά 228% και 199% αντίστοιχα.

Οι 16 τράπεζες

Όπως επισημαίνει η Petrofin, οι 16 νέες τράπεζες που άλλαξαν την τελική εικόνα για το 2011 έχουν συνολικό χαρτοφυλάκιο ύψους 2,71 δισ. δολαρίων και είχαν τα προηγούμενα κάποια πολύ μικρή συμμετοχή στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Petrofin, η συμμετοχή τους ήταν σε επίπεδα κάτω από την ακτίνα του… ραντάρ της αγοράς και είχαν επιλέξει να μη δημοσιοποιήσουν τα στοιχεία τους.

Πηγή: Ναυτεμπορική

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης