Για πρώτη φορά από τις αρχές του έτους ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο Baltic Dry Index (BDI) ξεπέρασε έστω και οριακά τις 1.000 μονάδες. Χθες έκλεισε στις 1.006 μονάδες σημειώνοντας από το κατώτερο σημείο των 647 μονάδων που είχε βρεθεί στις 3 Φεβρουαρίου μία άνοδο κατά 55,48%, με την αποφασιστική βοήθεια των “μικρών” πλοίων.

Τις τελευταίες ημέρες στην ανοδική κίνηση του BDI συνέβαλε κυρίως ο δείκτης των πλοίων τύπου panamax, surpamax και handysize, τα μικρότερα δηλαδή μεγέθη πλοίων, ωστόσο το προηγούμενο διάστημα ισχυρά ανοδικά είχαν κινηθεί και τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία ξηρού χύδην φορτίου τα capes.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κ. Γιάννης Παχούλης, διευθύνων σύμβουλος της Megachart και πρόεδρος του Σωματείου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, εκτιμά ότι την τελευταία περίοδο υπάρχει μία κίνηση αν και όπως σημειώνει δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί πλήρως οι κινεζικές αγορές στο σιδηρομετάλλευμα. Οι συμφωνίες αγοράς σιδηρομεταλλεύματος υπεγράφησαν με τους παραγωγούς το Μάρτιο και παραδοσιακά μεσολαβεί ένα “κενό” μέχρι την υλοποίηση που ξεκινά συνήθως το Μάιο, σύμφωνα με τον κ. Παχούλη.

Πάντως τα επίπεδα της αγοράς είναι ακόμη πολύ χαμηλά με αποτέλεσμα τα περισσότερα πλοία να λειτουργούν και με ζημιές ή στην καλύτερη περίπτωση στο break even, όπως σημειώνει στη “N” ο κ. Γιώργος Λογοθέτης οικονομικός αναλυτής της “G. Moundreas”.

Σημειώνεται ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος για ένα πλοίο τύπου capes είναι στα 6.600 δολάρια, ενώ στα πλοία τύπου panamax κινούνται λίγο υψηλότερα στα 9.850 δολάρια και στα handysize και supramax στα 8.270 και 10.000 δολάρια αντίστοιχα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τον κ. Παχούλη τα supramax και τα handymax (πλοία χωρητικότητας μεταξύ 50.000-60.000 dwt και 40.000-50.000 dwt αντίστοιχα) αν και μικρότερα σε χωρητικότητα “περπατούν” καλύτερα γιατί είναι πιο ευέλικτα και φέρουν και δικά τους μέσα φορτοεκφόρτωσης. Έτσι κινούνται και σε λιμάνια που δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές. Ο κ. Παχούλης εμφανίζεται θετικός για το μέλλον των supramax γιατί θα αξιοποιηθούν περισσότερο στην ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ Αφρικής (Δυτικής και Ανατολικής) και Κίνας.

Η ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των δυο πλευρών θα ωφελήσει τα πλοία τύπου supramax τα οποία έχουν όπως προαναφέρθηκε δικά τους μέσα φορτοεκφόρτωσης και δεν εμποδίζονται από τις ελλείψεις υποδομών στην αφρικάνικη ήπειρο.

Ένας ακόμη λόγος που κάνει τα πλοία τύπου supramax πιο προσοδοφόρα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, η οποία μειώνει τις πιστώσεις και συνεπώς τον όγκο του εμπορίου και συνακόλουθα το μέγεθος του πλοίου.

Σε ό, τι αφορά τα capes θετικό είναι το γεγονός ότι οι εισαγωγές Iron Ore της Κίνας αναμένεται να αυξηθούν, ενώ τα αποθέματα για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα είναι κάτω από τους 100 εκατ. τόνους.

Επίσης θετικά θα λειτουργήσουν εάν επιβεβαιωθούν, οι προβλέψεις πως για τα επόμενα χρόνια η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος θα κυμανθεί περίπου στα 120 δολ. ανά τόνο. Η τιμή αυτή αποτελεί κίνητρο για εισαγωγές από την Κίνα, καθώς η εγχώρια παραγωγή και διάθεση του χαμηλότερης ποιότητας μεταλλεύματος είναι ακριβότερη, σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη.

Ακόμη, ο ίδιος επισημαίνει ότι η απόφαση της Ινδίας να απαλείψει όλους τους φόρους που επιβάρυναν την εισαγωγή άνθρακα μέχρι το Μάρτιο του 2014, θα επιδράσει θετικά στον τομέα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Οι ναυπηγήσεις

Από την άλλη πλευρά το ζητούμενο είναι η πορεία των ναυπηγήσεων και γενικότερα της προσφοράς πλοίων.

Θετικά επενεργεί, σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη, η σημαντική άνοδος του ρυθμού διαλύσεων πλοίων ξηρού φορτίου, καθώς όλα δείχνουν ότι και φέτος θα πραγματοποιηθεί νέο ρεκόρ απόσυρσης χωρητικότητας, όπως και η μείωση του βιβλίου παραγγελιών νεότευκτων πλοίων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στα τέλη Μαρτίου το βιβλίο παραγγελιών ήτανε στους 349,4 εκατ. dwt δηλαδή 7% μειωμένο από τους 375,8 εκατ. τόνους στις αρχές του 2012.

Πηγή: Ναυτεμπορική

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης