Βάζουν πλώρη για αυτόνομα πλοία

Βάζουν πλώρη για αυτόνομα πλοία



Πλοία-φαντάσματα μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους στους ωκεανούς σε λίγα χρόνια. Θα είναι μεγάλα εμπορικά καράβια που θα μεταφέρουν φορτία από τη μια ήπειρο στην άλλη, όμως στη γέφυρά τους δεν θα υπάρχει καπετάνιος ή αξιωματικός. Ούτε στα υπόλοιπα διαμερίσματα κάποιος ναυτικός. Θα κινούνται αυτόνομα, ως τηλεκατευθυνόμενα.
Πρόκειται για μια εικόνα που τον τελευταίο καιρό οραματίζονται πολλοί ευρωπαίοι ειδικοί στη ναυσιπλοΐα. Ανάμεσά τους, όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα Daily Mail και επιστήμονες από το τμήμα της θαλάσσιας καινοτομίας της Rolls-Roys.

Το σκεπτικό που χαρακτηρίζει αυτή την πιθανή μελλοντική εξέλιξη είναι η εξοικονόμηση χρημάτων, η μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τον περιορισμό της χρήσης πετρελαίου και εν μέρει η αποτροπή του κινδύνου της πειρατείας. 
Όσο για το πώς θα κυβερνώνται αυτά τα νέας γενιάς πλοία, οι ειδικοί λένε μέσω εξομοιωτών. Σε κάποιες παράκτιες εγκαταστάσεις ή σε λιμάνια θα πάρχουν εξομοιωτές των γεφυρών του πλοίου, όπου καπετάνιοι σε νέα όμως πόστα θα κυβερνούν ένα ή περισσότερα πλοία ταυτοχρόνως μέσα από μεγάλες οθόνες.

Κατά τον Όσκαρ Λεβάντερ, ο οποίος είναι επικεφαλής στο τμήμα θαλάσσιας καινοτομίας της Rolls-Roys, η ναυπήγηση πλοίων που θα ταξιδεύουν αυτόνομα στους ωκεανούς θα επιτρέπει οικονομικά οφέλη. Οι πλοιοκτήτες, κατά τον ίδιο, δεν θα χρειάζεται να δαπανούν χρήματα σε μισθούς τα οποία, όπως λέει, αντιπροσωπεύουν από το 10% έως το 30% του κόστους λειτουργίας του πλοίου.
Μιλώντας στην εφημερίδα Financial Times, ο Όσκαρ Λεβάντερ ανέφερε πως ένα πλοίο χωρίς πλήρωμα δεν θα διέθετε για παράδειγμα ορισμένα κρίσιμα συστήματα ή και υποδομές – όπως το αποχετευτικό σύστημα – με αποτέλεσμα να είναι ελαφρύτερο από ένα συμβατικό πλοίο και επομένως να χρειάζεται μικρότερη ποσότητα καυσίμων για να κινηθεί.

Επιπλέον η έλλειψη πληρώματος και η πλοήγησή του με ασύρματα μέσα νέας τεχνολογίας και δορυφόρους εννοούν στα μεγάλα ταξίδια την αρκετά προσοδοφόρα μέθοδο της λειτουργίας σε χαμηλό φορτίο (slow steaming).
Αυτή η λειτουργία έχει να κάνει με την ταχύτητα του πλοίου και τον όγκο του καυσίμου που καταναλώνει. Για παράδειγμα, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κινείται με 24 κόμβους θα μπορούσε ανάλογα με το μήκος και το βάρος του να χρειάζεται 225 τόνους καυσίμου τη ημέρα. Η συνηθισμένη ταχύτητα ενός τέτοιου πλοίου κυμαίνεται από 20 έως 25 κόμβους, δηλαδή από 37 μέχρι 46,3 χιλιόμετρα την ώρα.
Αν αντί για 24 κόμβους το πλοίο κινείται με 21 κόμβους, τότε η ημερήσια κατανάλωση καυσίμου μειώνεται κατά 33% την ημέρα και περιορίζεται στους 150 τόνους καυσίμου ημερησίως.
Όσο πιο αργά τόσο πιο οικονομικά
Την τεχνική της μειωμένης ταχύτητας για εξοικονόμηση καυσίμων έχουν υιοθετήσει πολλές πλοιοκτήτριες εταιρείες αναφορικά με τα μεγάλα ταξίδια από το 2008 και μετά, οπότε και αυξήθηκαν οι τιμές του πετρελαίου
Τα οφέλη και οι αντιρρήσεις 
Η ευρωπαϊκή επιτροπή χρηματοδοτεί ένα ερευνητικό πρόγραμμα, που λέγεται Munin, αναφορικά με τα οφέλη που μπορεί να έχει η ναυπήγηση αυτόνομων καραβιών στο εξής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ερευνητές που εργάζονται πάνω στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν διαπιστώσει ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα τω θαλάσσιων ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος και πολλά από αυτά είναι αποτέλεσμα της κούρασης. Σύμφωνα με τους ίδιους, η τεχνογνωσία για τη ναυπήγηση αυτόνομων πλοίων υπάρχει. Ήδη έχουν ναυπηγηθεί αυτόνομα σκάφη με μικρότερο μέγεθος, τα οποία εξυπηρετούν στρατιωτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς. 
Οι ειδικοί λένε ότι τα αυτόνομα πλοία θα υποβοηθούνται στα ταξίδια τους από δορυφόρους, όπως άλλωστε συμβαίνει σήμερα , ενώ θα είναι εφοδιασμένα με ραντάρ αλλά και κάμερες.
Ωστόσο, κάποιοι άλλοι ειδικοί εκτιμούν πως τα μεγάλα καράβια είναι περίπλοκα συστήματα και είναι δύσκολο να κυβερνηθούν εξ αποστάσεως χωρίς να υπάρχει κανένας αξιωματικός πάνω τους.
Πηγή : TA NEA

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2014, 09:47


Εκτύπωση
Αποστολή
Μέγεθος κειμένου: A A A
Αρχική σελίδα