Με 96 πλοία που έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία, ο Ελληνας εφοπλιστής κυριαρχεί στους πέντε ωκεανούς και βρίσκεται στην κορυφή της λίστας του Lloyd’s με τις 100 μεγαλύτερες και ισχυρότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας
Είναι στην κορυφή των ισχυρότερων παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας και μάλιστα ο υπ’ αριθμόν ένα πλοιοκτήτης.  Ο Γιάννης Αγγελικούσης, σε ηλικία 66 ετών, συνεχίζει να πρωταγωνιστεί και στους πέντε ωκεανούς, τους οποίους δια¬σχίζουν τα 97 πλοία του στόλου του. Δεξαμενόπλοια, φορτηγά και μεταφοράς αερίου, με υψωμένη την ελληνική σημαία, δηλώνουν το μεγαλείο της ελληνικής ναυτιλίας και ναυτοσύνης. Το όνομά του φιγουράρει και για το 2014 στην κορυφή της λίστας που συντάσσει κάθε χρόνο η Lloyd’s List και αφορά το top 100 με τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες προσωπικότητες οι οποίες πρωταγωνίστησαν στη ναυτιλία με τις κινήσεις και τις επενδύσεις τους. Τις πρώτες τρεις θέσεις της λίστας καταλαμβάνουν ο πρόεδρος της Κίνας Ξι Τζινπίνγκ, οι επικεφαλής της Maersk, Νιλς Αντερσεν και Σόρεν Σκου, καθώς και ο OPEC. Ο κ. Αγγελικούσης, αν και βρίσκεται στην τέταρτη θέση, είναι ο κορυφαίος πλοιοκτήτης αφού οι τρεις πρώτοι της λίστας δεν έχουν αυτή την ίδια ιδιότητα.
Ανθρωπος χαμηλών τόνων, λιγομίλητος, αποφεύγει τη δημοσιότητα. Οταν τον συναντήσεις σε κάποιο από τα ελάχιστα συνέδρια στα οποία δίνει το «παρών», αν δεν τον ξέρεις, δύσκολα θα μπορέσεις να καταλάβεις το μέγεθός του. Εχοντας τρεις ναυτιλιακές εταιρείες, τη Maran Τankers με 37 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 9,6 εκατομμυρίων τόνων, την Anangel με 48 πλοία χωρητικότητας 8,3 εκατομμυρίων τόνων και τη Maran Gas με 11 πλοία μεταφοράς αερίου, οι οποίες διαχειρίζονται στόλο που αποτελείται από 96 πλοία συνολικής χωρητικότητας 19 εκατομμυρίων τόνων μπορεί να κοιτάζει τον κόσμο από ψηλά. Το ναυπηγικό πρόγραμμα που έχει σε εξέλιξη ο όμιλος περιλαμβάνει την κατασκευή 8 δεξαμενόπλοιων και 15 gas carrier πλοίων, αξίας 2 δισ. δολαρίων.
Οικογενειακή παράδοση
Ο Ιωάννης Αγγελικούσης συνεχίζει μια οικογενειακή παράδοση γεμάτη διακρίσεις και ιδιαίτερη αγάπη για την πατρίδα. Αλλωστε ο ιδρυτής της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας, ο αείμνηστος Αντώνης Αγγελικούσης, πατέρας του Ιωάννη, εκτός από επιτυχημένος εφοπλιστής, υπήρξε ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και παρασημοφορήθηκε δύο φορές από την ελληνική και άλλες δύο από την αγγλική κυβέρνηση για τη δράση και την αυταπάρνηση που έδειξε στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου. Το 1941 είχε μεταβεί στη Μέση Ανατολή ως ασυρματιστής και στη συνέχεια συμμετείχε στη ριψοκίνδυνη αποστολή της απαγωγής του Γερμανού στρατιωτικού διοικητή της Κρήτης, στρατηγού Κράιπε, που αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην Αντίσταση. Πάντοτε αναφέρεται στον πατέρα του, από τον οποίο, όπως ο ίδιος τονίζει, έμαθε όλα τα μυστικά της δουλειάς. «Ξεκίνησα με τη γνώση και τις εμπειρίες του πατέρα μου. Κάθε ημέρα που περνούσε στη δουλειά ένιωθα ότι μάθαινα όλο και περισσότερα», έλεγε πριν από χρόνια όταν βραβεύτηκε με το Lloyd’s Award ως η Προσωπικότητα της Χρονιάς για τη Ναυτιλία. Τότε είχε στο πλευρό του και την πολυαγαπημένη του μητέρα, Μαρία Παπαλιού, η οποία είχε πάει για να τον καμαρώσει σε μια μεγάλη προσωπική του στιγμή. Δυστυχώς, έφυγε από τη ζωή το 2008. Η πίστη του Ιωάννη Αγγελικούση στις αξίες της οικογένειας είναι αδιαμφισβήτητη. Δεν ξεχνά τη στήριξη που είχε στις δύσκολες στιγμές, στα «up and down», όπως συνηθίζει να λέει, από τη σύζυγό του Λίζα, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας.
«Το σημερινό επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιρειών μας», συμπληρώνει για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του. Ο Ιωάννης Αγγελικούσης γεννήθηκε το 1948 στον Πειραιά και σπούδασε Business Administration στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Λονδίνου και Ελλάδας και θεωρείται εργασιομανής. Είναι μοναχογιός, όχι όμως και μοναχοπαίδι. Εχει μία αδελφή, την Αννα, με την οποία διοίκησαν από κοινού τη ναυτιλιακή εταιρεία μετά τον θάνατο του πατέρα τους το 1989. Το 2000 ο Ιωάννης και η Αννα ακολούθησαν χωριστή πορεία. Η αδελφή του ίδρυσε τότε μαζί με τον σύζυγό της Χρήστο Κανελλάκη την εταιρεία Alpha Tankers & Freighters.

Η Μαρία Αγγελικούση

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μεγάλη του αγάπη, η κόρη του Μαρία, σπούδασε γιατρός και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία προτού αποφασίσει να ασχοληθεί με τον όμιλο και τη ναυτιλία πριν από έξι χρόνια.  Πανέξυπνη όσο και ευαίσθητη, προσέφερε τις υπηρεσίες της αφιλοκερδώς σε δοκιμαζόμενες από τη φτώχεια χώρες του Τρίτου Κόσμου, κάποιες φορές και μέσα στη ζούγκλα, πολύ μακριά από τον πολιτισμό, όπου η οικογένειά της έχανε κάθε επαφή μαζί της.
Ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα της, αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας και την επίδειξη πλούτου. Το πώς από την Ιατρική βρέθηκε στη ναυτιλία το εξηγεί η ίδια σε παλαιότερη συνέντευξή της: «Η συναναστροφή μου ως γιατρού με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία». Η ανάγκη να παίρνει αποφάσεις κάτω από μεγάλη πίεση αλλά και η πολυσχιδής δράση που αναλάμβανε σε δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες καλούνταν να δουλέψει ως γιατρός σε απομακρυσμένες από τον πολιτισμό περιοχές σφυρηλάτησαν τον χαρακτήρα της. Στον πατέρα της αναγνωρίζει το γεγονός ότι, εκτός από τις συμβουλές που της έδωσε αρχικά, την άφησε ελεύθερη να χαράξει το δικό της μονοπάτι στη ναυτιλιακή επιχείρηση μαθαίνοντας από τα λάθη της: «Μου έμαθε να σκέφτομαι έξω από τα συνήθη πλαίσια, να είμαι ευφάνταστη και με δίδαξε ότι για κάθε πρόβλημα υπάρχει πάντοτε λύση».

Τιμάει την ελληνική σημαία

Η οικογένεια Αγγελικούση αποδεικνύει στην πράξη πόσο αγαπάει και τιμάει την ελληνική σημαία, την ελληνική ναυτιλία και κατά συνέπεια την πατρίδα. Στην πλειονότητα των πλοίων του στόλου της είναι υψωμένη η ελληνική σημαία, αν και το κόστος είναι μεγαλύτερο απ’ ό,τι θα ήταν αν ο όμιλος τα είχε σε ξένα νηολόγια. Σε όλα τα πλοία υπηρετούν Ελληνες αξιωματικοί. Οσοι επιχειρηματίες τον συναναστρέφονται αλλά και οι συνεργάτες του χαρακτηρίζουν τον Ιωάννη Αγγελικούση διεθνή προσωπικότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας και ένθερμο υποστηρικτή της ελληνικής ναυτιλίας και του Ελληνα ναυτικού. Είναι από τους λίγους γηγενείς εφοπλιστές που δίνει αγώνα συστηματικό για να μη χαθεί ο Ελληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε την ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη.
Ενδεικτικό του χαρακτήρα και της αγάπης του για την πατρίδα είναι το περιστατικό που σημειώθηκε τον Μάιο του 2006: είχε στείλει μήνυμα προς τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη ότι «αν δεν λάβει η κυβέρνηση μέτρα υποστήριξης της ελληνικής σημαίας, τότε θα σηκώσει άλλες σημαίες στα πλοία του». Την ίδια ώρα ύψωνε τη σημαία της Μάλτας στο νεότευκτο capesize πλοίο του «Anangel Sailor». Η κίνησή του αυτή προκάλεσε αίσθηση στα ξένα ΜΜΕ, τα οποία έκαναν λόγο για «τελεσίγραφο Αγγελικούση προς την κυβέρνηση». Μάλιστα ο ξένος Τύπος χαρακτήρισε την κίνηση Aγγελικούση «ευθεία προειδοποιητική βολή» του προς τις ελληνικές αρχές.
«Δραστηριοποιούμεθα όλοι μας σε μια βιομηχανία κεφαλαιακής έντασης και οι επενδύσεις μας στα πλοία είναι ιδιαίτερα ακριβές. Το γεγονός όμως ότι τα πλοία αυτά επιχειρούν χιλιάδες ναυτικά μίλια μακριά από τα γραφεία μας αναδεικνύει τον ανθρωποκεντρικό παράγοντα στον σπουδαιότερο όλων», επισημαίνει υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου. Στα περισσότερα από τα 60 χρόνια ύπαρξης του ομίλου, αρχικά με τον αείμνηστο Αντώνη Αγγελικούση και μεταγενέστερα με τον Γιάννη Αγγελικούση, η αναγνώριση του ρόλου των Ελλήνων ναυτικών στην επιτυχή εξέλιξη της εταιρείας ήταν αδιαμφισβήτητη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης ήταν πάντα πρωτοπόρος. Σχεδίασε την εισαγωγή της ναυτιλιακής του εταιρείας στα ξένα χρηματιστήρια. Μάλιστα ήταν η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια που τόλμησε αυτό το εγχείρημα. Το 1987 ίδρυσε την εταιρεία Anangel-American Shipholding Ltd, σε συνεργασία με την American Express Bank, και εισήγαγε μετοχές της στα Χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λουξεμβούργου. Αποχώρησε από την αμερικανική χρηματαγορά με την αλλαγή του αιώνα.
Ο Χιώτης
Η ναυτιλιακή αυτοκρατορία της οικογένειας Αγγελικούση, που κατάγεται από τα Καρδάμυλα της Χίου, στήθηκε από τον πατριάρχη της, Αντώνη Αγγελικούση. Ξεκίνησε ως ασυρματιστής πριν από τον Β’ Π.Π. στην εταιρεία του Νίκου Παπαλιού, με έδρα τον Πειραιά, που αποτέλεσε εφαλτήριο για πολλούς αξιωματικούς οι οποίοι μετέπειτα έγιναν μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου εφοπλισμού. Στη συνέχεια έγινε ναυτικός πράκτορας στην ίδια εταιρεία και αργότερα συμπλοιοκτήτης. Το 1950 αγόρασε το πρώτο του πλοίο, το «Astypalea», αφού πρώτα σύστησε εταιρεία μαζί με τους Δ. Ευθυμίου και Π. Καλούδη. Δέκα χρόνια αργότερα δημιούργησε την εταιρεία Pegasus Ocean Service, αφού συνεργάστηκε με πολύ γνωστά τζάκια του ελληνικού εφοπλισμού, και συγκεκριμένα με τις οικογένειες Περατικού, Ξυλά, Ανδριανόπουλου και Ιγγλέση. Το 1971 ο Αντώνης Αγγελικούσης αποφάσισε να χαράξει τον δικό του δρόμο, τη δική του ρότα. Ηταν η χρονιά που ίδρυσε την Anangel.  Το 1973 δεν παραβρέθηκε στην ειδική τελετή που διοργάνωσε η Χούντα για τα 3.000 πλοία με ελληνική σημαία. Ηταν από τους λίγους εφοπλιστές που περιφρόνησε τους συνταγματάρχες.

Το success story της Αννας Αγγελικούση

Η οικογένεια έχει τη ναυτιλία στο DNA της. Η αδελφή του Γιάννη Αγγελικούση, Αννα, έχει χαράξει τη δική της επιτυχημένη πορεία στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Μετά τον θάνατο του πατέρα τους Αντώνη, το 1989 διοίκησε από κοινού με τον αδελφό της τη ναυτιλιακή εταιρεία που είχε ιδρύσει ο πατριάρχης, την Anangel. Εντεκα χρόνια αργότερα, το 2000, στην αλλαγή του αιώνα, τα δύο αδέλφια αποφάσισαν να ακολουθήσουν χωριστή επαγγελματική πορεία. Η Αννα, με υψηλού επιπέδου σπουδές στα Οικονομικά και στα Ναυτιλιακά, ιδρύει με τον σύζυγό της Χρήστο Κανελλάκη τη δική τους εταιρεία, την Alpha Tankers & Freighters, που διαθέτει σήμερα 16 φορτηγά πλοία χωρητικότητας 2,2 εκατομμυρίων τόνων και έχει ένα LNG υπό ναυπήγηση.
Πριν από τέσσερα χρόνια δημιούργησε και την εταιρεία Amethyst, η οποία σήμερα διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 3 φορτηγά πλοία συνολικής χωρητικότητας 400.000 τόνων, ενώ έχει υπό ναυπήγηση άλλα 3, το καθένα από τα οποία έχει χωρητικότητα 180.000 τόνων. Επίσης έχει την εταιρεία Pantheon Tankers με 12 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2,4 εκατομμυρίων τόνων και την Alpha Bulkers με στόλο που αποτελείται από 13 φορτηγά συνολικής χωρητικότητας 1,6 εκατομμυρίων τόνων. Η Αννα Αγγελικούση ελέγχει συνολικά τέσσερις ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο από 44 πλοία και 4 υπό ναυπήγηση.

Στη νέα γενιά οι εταιρείες

Στις 18 Οκτωβρίου του 2013, στη ναυτιλιακή εφημερίδα «TradeWinds» δημοσιεύτηκε ένα μονόστηλο με τίτλο (σε ελεύθερη μετάφραση) «Οι διάδοχοι της νέας γενιάς στις εταιρείες Alpha και Amethyst». Σε αυτό γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο ότι οι δύο ναυτιλιακές εταιρείες πέρασαν στη νέα γενιά, η οποία αποτελείται από τα τρία παιδιά που απέκτησε το ζευγάρι. Ο Φραγκίσκος, ο Αντώνης και η Μαρία, «υπό την καθοδήγηση της μητέρας τους Αννας Αγγελικούση-Κανελλάκη, η οποία ασχολείται ενεργά με την επιχείρηση από τη σύστασή της».
Ο πρωτότοκος γιος Φραγκίσκος, ο οποίος σπούδασε Οικονομικά στο University of York και πήρε μάστερ στο Imperial College του Λονδίνου, είναι διευθυντής στο εμπορικό και οικονομικό τμήμα της Alpha Tankers & Freighters. Ο αδελφός του Αντώνης, ο οποίος είναι χημικός μηχανικός, ασχολείται με τις ναυλώσεις και εργάζεται στο γραφείο που εδρεύει στο Λονδίνο, όπου και εκεί έγιναν αλλαγές. Η εταιρεία ονομάζεται Agelef Maritime και εξυπηρετεί τους στόλους τόσο της Alpha Tankers & Freighters όσο και του Γιάννη Αγγελικούση. Την εταιρεία ανέλαβε πλήρως η Αννα Αγγελικούση ενώ ο αδελφός της ονόμασε τη δική του Maran UK και έχει έδρα το Λονδίνο.
Η Μαρία επέλεξε να ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα της και σπούδασε Νομικά στο University College of London. Πήρε και την ελληνική επάρκεια ως δικηγόρος και εργάζεται στην Αθήνα.
Οπως επισημαίνει η Αννα Αγγελικούση-Κανελλάκη, η νέα γενιά σκοπεύει να διατηρήσει τα υψηλά στάνταρ της οικογενειακής επιχειρηματικής παράδοσης χωρίς να παραβλέψει τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν για επέκταση της εταιρείας. Επίσης, στα άμεσα πλάνα της ίδιας και των τριών παιδιών της είναι η ενίσχυση της Amethyst με νέες αγορές, ακόμη και ναυπηγήσεις πλοίων ή με πλοία που θα μεταφερθούν από την Alpha Tankers.

Του Μηνά Τσαμόπουλου από το Newmoney

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης