Το 2011, η πολωνική Techland μας παρουσίασε το Dead Island, ένα αξιόλογο Survival Horror που έμελλε να αποτελέσει την καλύτερη ως τώρα δημιουργία της. Παρά τα ελαττώματά του, το Dead Island είχε ότι θα μπορούσε να ζητήσει ένας απαιτητικός gamer, όπως ένα τεράστιο open world κόσμο, αρκετούς playable χαρακτήρες, RPG στοιχεία, zombies και φυσικά μπόλικο gore. Πέρυσι η Techland φρόντισε να διατηρήσει το ενδιαφέρον μας για την σειρά με το stand-alone expansion Dead Island: Riptide, το οποίο βασίστηκε στην φόρμουλα του προκατόχου του, χωρίς να έχει κάτι καινούργιο να μας προσφέρει.

Η πολωνική εταιρεία πάντως δεν είναι διατεθειμένη να εγκαταλείψει την zombie θεματολογία, καθώς έχει στα σκαριά το Dead Island 2 και το Dying Light που αναμένονται μάλιστα για τις next-gen κονσόλες. Με δεδομένο ότι παραπάνω δημιουργίες θα κυκλοφορήσουν την προσεχή χρονιά, η Deep Silver που έχει αναλάβει την έκδοση όλων των Dead Island ανέθεσε στην Fatshark την δημιουργία ενός spin-off, το οποίο προσπαθεί να μας ανοίξει την όρεξη για το δεύτερο κεφάλαιο της σειράς. Η Fatshark βέβαια είναι ένας μετριοπαθής developer, αν και στο παρελθόν μας έχει παρουσιάσει τα συμπαθητικά War of the Roses και War of the Vikings, οπότε είναι λογικό να μην έχουμε μεγάλες προσδοκίες για το Escape Dead Island.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

To γεγονός ότι αυτό το spin-off κυκλοφορεί τελείως αθόρυβα, χωρίς μεγαλεπήβολες παρουσιάσεις και εντυπωσιακά τρέιλερ μας προδιαθέτει αρνητικά. Παρόλα αυτά, από την πλευρά μας του δώσαμε μια ευκαιρία. Δυστυχώς, όμως οι φόβοι μας βγήκαν αληθινοί, καθώς εδώ έχουμε να κάνουμε με μία από τις χειρότερες κυκλοφορίες της χρονιάς. Εάν νομίζετε ότι παραλέμε δεν έχετε παρά να διαβάσετε παρακάτω και να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.

Cliff Calo όπως λέμε Frank West
Το Escape Dead Island λαμβάνει χώρα χρονικά μετά τα γεγονότα του πρώτου κεφαλαίου της σειράς και σε αυτό πρωταγωνιστεί ένας νέος χαρακτήρας, ο Cliff Calo. O τελευταίος είναι ο γιος ενός μεγιστάνα των media της Αμερικής, ο οποίος τρέφει έχθρα προς τον πατέρα του και ψάχνει να βρει ένα συγκλονιστικό ρεπορτάζ για να του δείξει την αξία του ως ρεπόρτερ. Το zombie outbreak στο αρχιπέλαγος Banoi είναι προφανώς ένα ρεπορτάζ που θα σπάσει κόκαλα αν δει το φως της δημοσιότητας και γι’ αυτό το λόγο ο νεαρός δημοσιογράφος παρέα με δύο συνεργάτες του, την Linda και τον Devan αποφασίζει να εξερευνήσει σε βάθος την υπόθεση ταξιδεύοντας στα τροπικά νησιά.

Βέβαια πριν φτάσουμε σε αυτό το σημείο έχουμε τα γεγονότα του προλόγου, τα οποία αρχικά τουλάχιστον μοιάζουν αποκομμένα από την υπόλοιπη ιστορία. Στην προκειμένη περίπτωση αναλαμβάνετε τον έλεγχο ενός ειδικού πράκτορα ονόματι Kilo Two, o οποίος θα πρέπει να εισχωρήσει σε μία μυστική βάση της Geopharm (η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την εξάπλωση του ιού) και να συλλέξει πληροφορίες. Μάλιστα την επίβλεψη της όλης αποστολής την έχει αναλάβει η Xian Mei, μία από τους βασικούς χαρακτήρες του πρώτου Dead Island.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το σενάριο είναι το μόνο πράγμα που θα καταφέρει να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον σας, καθώς ο Cliff Calo έχει συχνές παραισθήσεις, deja-vu και γενικά ακούει και βλέπει πράγματα που στην ουσία δεν υπάρχουν. Κάτι αντίστοιχο είχαμε στο δει στο Spec Ops: The Line, το οποίο κατά την ταπεινή άποψη του γράφοντα, προσφέρει την πιο συγκλονιστική ιστορία που έχουμε δει σε video game την τελευταία πενταετία. Φυσικά το Escape Dead Island δεν διαθέτει ούτε τις εξαιρετικές ερμηνείες του Spec Ops: The Line, αλλά ούτε και το ανατρεπτικό φινάλε του, καθώς αν δώσετε λίγη προσοχή στους διαλόγους θα καταλάβετε πολύ γρήγορα τι πρόκειται να επακολουθήσει. Όπως και να έχει πάντως η υπόθεση είναι ένα από τα ελάχιστα στοιχεία που καταφέρνουν να διασωθούν από το γενικότερο “ναυάγιο”.

Κρίση ταυτότητας
Τα Dead Island και Dead Island: Riptide ανήκαν στην κατηγορία των FPS και διέθεταν αρκετά RPG στοιχεία. Στην προκειμένη περίπτωση το Escape Dead Island ακροβατεί σε διάφορα genres, αλλά τελικά χάνει την μπάλα. Η ξεκάθαρη διαφορά με τους προκατόχους του είναι ότι η κάμερα πρώτου προσώπου έχει δώσει σε την θέση της σε μία τρίτου προσώπου. Από εκεί και πέρα υπάρχουν Action, Adventure, Stealth και Survival Horror στοιχεία. Τι είναι όμως τελικά το Escape Dead Island; Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά πως ενσωματώνονται τα στοιχεία αυτά και με το τρόπο καθορίζουν τον πυρήνα του gameplay.

O κεντρικός ήρωας, αν και φωτορεπόρτερ, αποδεικνύεται εξαιρετικά ικανός στην χρήση διαφόρων melee όπλων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λοιπόν τσεκούρια, σπαθιά και λοστούς για να σπάσετε τα μούτρα των zombies και να ακρωτηριάσετε τα μέλη τους. Το σύστημα μάχης είναι απλοϊκό και στηρίζεται στην λογική του button mashing. Βέβαια για να καταφέρετε να ζήσετε θα πρέπει να εξοικειωθείτε στην χρήση του μηχανισμού dodge και να αποφύγετε τις επιθέσεις των εχθρών σας. Στην πράξη αυτό είναι ακόμη πιο εύκολο από ότι ακούγεται, καθώς πολύ σύντομα θα μάθετε να “διαβάζετε” τα animations των zombies. Κοινώς θα γνωρίζετε πότε και με ποιον τρόπο θα σας επιτεθούν πριν ακόμη προλάβουν να δράσουν.

Τους παραπάνω μηχανισμούς θα τους δείτε στον πρόλογο, αλλά θα χρειαστεί να περάσουν δύο περίπου ώρες για να ξεκινήσετε ως Cliff Calo τις σώμα με σώμα αναμετρήσεις με τα zombies. Στο διάστημα αυτό το Escape Dead Island λειτουργεί ως Adventure, καθώς θα πρέπει συλλέξετε συγκεκριμένα αντικείμενα για να προχωρήσετε, να τραβήξετε φωτογραφίες από το νησί και γενικώς να εξερευνήσετε τις διάφορες τοποθεσίες. Να τονίσουμε εδώ ότι η διαδικασία της εξερεύνησης δύσκολα θα σας συγκινήσει, καθώς σε πρώτη φάση ο κόσμος του Escape Dead Island είναι πραγματικά μικρός. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μέσα σε τρεις περίπου ώρες θα δείτε όλες τις διαθέσιμες περιοχές, οι οποίες ανακυκλώνονται στην υπόλοιπη διάρκεια της περιπέτειάς σας. Fast travel δεν υπάρχει, οπότε αναγκαστικά θα περάσετε έξι τουλάχιστον ώρες κάνοντας backtracking από την μία περιοχή σε κάποια άλλη. Το pathfinding είναι λειτουργικό, αλλά ειλικρινά ακόμη κι αν δεν ήταν σε έναν τόσο μικρό κόσμο θα ήταν αδύνατο να χάσετε το δρόμο σας.

Εν τω μεταξύ, για να επιβιώσετε στον αφιλόξενο κόσμο του Escape Dead Island, θα χρειαστεί να εφαρμόσετε και stealth τακτικές. Με δεδομένο ότι ακόμη και το πιο αδύναμο zombie μπορεί να σας ξεπαστρέψει με τρία ή τέσσερα hits, καλό θα είναι να εξουδετερώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα μπορείτε αθόρυβα. Ευτυχώς για εσάς τα zombies εδώ έχουν μηδενική A.I., οπότε αργούν να σας αντιληφθούν εκτός κι αν περάσετε από μπροστά τους. Το πρόβλημα είναι ότι αρκετές φορές δεν μπορείτε να καθορίσετε προς ποια κατεύθυνση κοιτά το zombie ή το πως κινείται μέσα στον χάρτη. Εδώ να προσθέσουμε ότι υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες εχθρών, τα “απλά” zombies και τα πιο εξελιγμένα, τα οποία φτύνουν οξύ, ουρλιάζουν για να καλέσουν τους συντρόφους τους στην μάχη, κάνοντας σας παράλληλα stun αν βρίσκεστε κοντά τους ή έχουν νύχια σαν τους Hunters του Resident Evil και πηδούν κατά πάνω σας από μακρινή απόσταση.

To Escape Dead Island δανείζεται στοιχεία από πολλά genres, αλλά δεν καταφέρνει να αξιοποιήσει ούτε ένα από αυτά!

Ας εξετάσουμε όμως και τα Survival Horror στοιχεία. Το Horror στοιχείο είναι ανύπαρκτο, όπως ήταν άλλωστε και στα προηγούμενα Dead Island, στα οποία όμως τα πυρομαχικά σας ήταν περιορισμένα και γενικώς χρειάζονταν αρκετή προσπάθεια και καλή διαχείριση των resources σας για να επιβιώσετε. Εδώ τα πυρομαχικά όχι απλά είναι άπλετα, αλλά για έναν αδιευκρίνιστο λόγο κάθε φορά που κάνετε respawn πλάι σας βρίσκετε 5-10 σφαίρες για το πιστόλι και την καραμπίνα σας. Να προσθέσουμε εδώ ότι τα σημεία όπου θα τα βρείτε σκούρα και θα πεθάνετε είναι αρκετά και μάλιστα οι θάνατοί σας αυτοί προέρχονται από το κάκιστο game desisn και όχι γιατί εσείς κάνατε κάποιο λάθος. Για παράδειγμα όταν σας την πέφτουν τέσσερα zombies σε έναν κλειστό χώρο, τα οποία κινούνται σαν το Flash και σας σκοτώνουν με τρία hits κάτι δεν πάει καλά. Υπάρχουν φορές που το stamina σας δεν αρκεί για να κάνετε dodge και να επιτεθείτε, ενώ με τα ranged όπλα δεν μπορείτε να κάνετε lock-on, άρα και σωστό dodge προς τα πίσω. Τι συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις; Απλά θα πεθάνετε.


Epic Fail
Με βάση τα όσα προαναφέραμε είναι φανερό ότι παρά την ύπαρξη στοιχείων από διαφορετικά genres, το Escape Dead Island είναι οριακά playable. Αυτά δεν είναι τα μόνο στοιχεία όμως που το εμποδίζουν να διακριθεί. Προηγουμένως σας δώσαμε μια πρώτη εικόνα σχετικά με την A.I., παρόλα αυτά εντοπίσαμε αρκετές ακόμη ατέλειες στο navigation mesh. Για παράδειγμα, τα zombies δεν μπορούν να σας ακολουθήσουν αν ανεβείτε σκάλες ή αν κρυφτείτε πίσω από έναν τοίχο. Μιλάμε για σκηνικά που είχαμε συναντήσει στο πρώτο Resident Evil πριν από 20 χρόνια περίπου και έκτοτε το game development έχει κάνει δραματικά άλματα εξέλιξης. Το ίδιο ηλίθιο zombie όμως που δεν μπορεί να πηδήξει έναν τοίχο 30 εκατοστών, μπορεί να εκτοξευτεί από πέντε μέτρα μακριά και να εφορμήσει κατά πάνω σας ή να κινηθεί πιο γρήγορα και από την αστραπή.

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι το auto save, καθώς το Escape Dead Island αποθηκεύει την πρόοδό σας σε συγκεκριμένα checkpoints. H δυνατότητα για manual save δεν υπάρχει, αλλά ούτε μπορείτε έστω να κάνετε back-up τα saves σε ένα δεύτερο file. Γιατί το λέμε αυτό; Γιατί πολύ απλά όταν το παιχνίδι crashάρει στο desktop (κάτι που συμβαίνει μερικές φορές) το save σας απλά εξαφανίζεται και δεν υπάρχει η επιλογή Continue στο κεντρικό μενού. Στην δική μας περίπτωση χάσαμε έξι περίπου ώρες από την πρόοδο μας πριν πάρουμε την απόφαση να κάνουμε το σταυρό μας και να το τερματίσουμε μονοκοπανιά μέσα σε οχτώ περίπου ώρες.

Η συνολική διάρκεια του Escape Dead Island κυμαίνεται στις 10 ώρες περίπου (εμείς γνωρίζαμε ήδη τι να κάνουμε από τα χαμένα saves και γι αυτό το ολοκληρώσαμε στις 8), στις οποίες το μόνο πράγμα που ενδεχομένως να σας κρατήσει είναι το σενάριο. Η συλλογή των collectables θα μπορούσε να δώσει λίγο παραπάνω βάθος στο lore, αλλά αποτυγχάνει παταγωδώς, ενώ η διαδικασία του να τραβάτε φωτογραφίες είναι απλά αδιάφορη. Για τους γενναίους, καθότι το πρώτο playthrough είναι ούτως ή άλλως μαρτυρικό, υπάρχει και η επιλογή για New Game+ στο οποίο ο χάρτης είναι ελαφρώς αλλαγμένος. Φυσικά για να φτάσετε σε αυτό θα πρέπει να έχετε και το save σας και όπως προαναφέραμε στο Escape Dead Island, τίποτα δεν είναι σίγουρο, ούτε καν τα save files σας!

Βλέπεται τουλάχιστον
Στο οπτικό κομμάτι ευτυχώς η κατάσταση δεν είναι τόσο τραγική, αφού η BitSquid engine που χρησιμοποιείται εδώ αποδίδει ικανοποιητικά τα cel-shaded γραφικά. Η maximum ανάλυση στα PC είναι 1920×1080 με ένα σταθερό frame rate στα 60fps. Ευτυχώς πτώσεις των frames ή ενοχλητικό screen tearing δεν παρατηρείται και γενικά δεν είδαμε κάποιο άλλο σημαντικό glitch ή bug. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων και των zombies είναι ελαφρώς καρτουνίστικος (σε αυτό συμβάλλει και η cel-shaded απεικόνιση), αλλά δεν απογοητεύει σε καμία περίπτωση.

Δυστυχώς δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για το level design, καθώς ο χάρτης είχε σχεδιαστεί με την λογική copy-paste. Κοινώς η βλάστηση είναι παντού ίδια και γενικά η χλωρίδα του νησιού Narapela περιορίζεται σε μερικά φυτά και σε δύο διαφορετικά λουλούδια. Σημειωτέον τα textures της βλάστησης είναι flat και το γεγονός ότι παρατηρείται clipping κάθε φορά που διασχίζετε έναν θάμνο είναι τελείως αντιαισθητικό. Τα shadows και lighting effects είναι ειλικρινά κάκιστα και αυτό είναι κάτι που θα το διαπιστώσετε αμέσως, αφού μόλις μπείτε σε ένα κτήριο τα πάντα σκοτεινιάζουν λες και γίνεται έκλειψη ηλίου. Επίσης, απογοητευτική είναι η δουλειά που έχει γίνει στο draw distance. Σε έναν τόσο μικρό χάρτη, όσο αυτόν του Escape Dead Island τέτοιες παραλείψεις είναι απαράδεκτες.

Από ηχητικής πλευράς επικρατεί μετριότητα, καθώς μόνο το soundtrack είναι άξιο αναφοράς. Όχι φυσικά ότι έχουμε να κάνουμε με κάτι σπουδαίο, αλλά τουλάχιστον τα μουσικά themes συντροφεύουν ευχάριστα τις περιπλανήσεις σας. Τα voice overs είναι απαράδεκτα και καταφέρνουν να αμαυρώσουν την όποια θετική εικόνα έχουμε για το σενάριο, καθώς όσο καλή κι αν είναι η υπόθεση είναι δώρον άδωρο, αν οι ηθοποιοί δεν ερμηνεύουν πειστικά τον ρόλο τους. Επιεικώς κάκιστα κρίνονται και τα ηχητικά εφέ, καθώς οι ήχοι των zombies είναι απλά γελοίοι. Αρκετές φορές μάλιστα ακούγονται βρυχηθμοί από zombies, χωρίς να υπάρχει κανένα στην γύρω περιοχή.

Είναι άραγε τόσο κακό;
Νομίζω με τα όσα αναφέραμε μέχρι στιγμής δεν θα πρέπει να έχετε ιδιαίτερες αμφιβολίες σχετικά με την συνολική ποιότητα του Escape Dead Island. Είναι πράγματι άξιο απορίας για ποιον λόγο η Deep Silver έδωσε το πράσινο φως στην Fatshark για να μας παρουσιάσει αυτό το έκτρωμα. Το timing της όλης κυκλοφορίας μάλιστα είναι κάκιστο, καθώς η προκειμένη δημιουργία κυκλοφορεί παράλληλα με τα Far Cry 4, Dragon Age Inquisition, Assassin’s Creed Unity κ.ο.κ. Ακόμη και το “χλιαρό” The Evil Within φαίνεται ως ο triple A τίτλος της δεκαετίας μπροστά στο Escape Dead Island. Πρόκειται για ένα game που με το ζόρι μπορεί να χαρακτηριστεί playable, εάν αγαπάτε την σειρά και θέλετε οπωσδήποτε να το αποκτήσετε, τότε προσεγγίστε το με κάθε επιφύλαξη.

Θετικά:
– Καλούτσικο σενάριο
– Συμπαθητικό soundtrack
– Μπόλικο gore

Αρνητικά:
– Απαράδεκτη Α.Ι.
– Τραγικά voice overs
– Άδικα δύσκολο σε ορισμένα σημεία
– Σβήνονται τα saves, δεν υπάρχει δυνατότητα για manual save
– Τα ηχητικά εφέ μόνο γέλιο μπορούν να προκαλέσουν
– Backtracking επί έξι συνεχόμενες ώρες
– Οι stealth μηχανισμοί δεν λειτουργούν πάντα
– Αραιά checkpoints
– Άπλετα πυρομαχικά, κάκιστη survival εμπειρία
– Τα shadows και lighting effects

Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 6
Gameplay: 3
Αντοχή: 3
Γενικά: 4.5

Ενδεχομένως είναι η χειρότερη κυκλοφορία του 2014.

Παντελής Δασκαλέλος 

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης