Persona. To προσωπείο που φορούν όλοι οι άνθρωποι σύμφωνα με τον Carl Jung και μία από τις καλύτερες σειρές στον χώρο των JPRG. Με δεδομένη την τεράστια εμπορική επιτυχία του 3DS ήταν σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα βλέπαμε κάποιο κεφάλαιό της και στην φορητή κονσόλα της Nintendo. H Atlus γενικά “αγαπά” τις φορητές κονσόλες της ιαπωνικής εταιρείας, καθώς μας έχει προσφέρει σημαντικές δημιουργίες όπως το Shin Megami Tensei: Devil Survivor για το DS και το πρόσφατο Shin Megami Tensei IV για το 3DS.

Οφείλουμε πάντως να τονίσουμε πως το Persona Q: Shadow of the Labyrinth δεν είναι ένα συνηθισμένο Persona, καθώς στην ουσία αποτελεί μία crossover κυκλοφορία, η οποία περιλαμβάνει στοιχεία από τους προκατόχους του (Persona 3 και Persona 4) και από την σειρά Etrian Odyssey. H ανακοίνωση κυκλοφορίας του έγινε τον περασμένο Νοέμβριο, παράλληλα με αυτήν του πολυαναμενόμενου Persona 5. Γενικά θα λέγαμε ότι τα τελευταία χρόνια επικρατεί ένας εργασιακός οργασμός στην ιαπωνική εταιρεία, καθώς πριν από λίγες μέρες είδαμε το επίσης crossover Persona 4 Arena Ultimax, ενώ σύντομα αναμένουμε και το Persona 4: Dancing All Night. Mε το τελευταίο η Atlus θέλει να εξερευνήσει τα…dance floors των Rhythm games και να μας προσφέρει μία ακόμη ιδιαίτερη δημιουργία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Φυσικά οι απορίες σχετικά με το Persona Q: Shadow of the Labyrinth είναι σίγουρα πολλές, καθώς το σημαντικότερο στοίχημα που καλείται να κερδίσει είναι να μπορεί να μας προσφέρει την Persona εμπειρία που όλοι αγαπήσαμε χωρίς τα dating και life simulation στοιχεία. Οι μνήμες μάλιστα από το κορυφαίο Persona 4: Golden του PlayStation Vita παραμένουν νωπές και νομίζω ότι έχει τρομερό ενδιαφέρον να δούμε αν μέσα σε μόλις λίγους μήνες η Atlus θα καταφέρει να μας χαρίσει ένα ακόμη JRPG “διαμάντι”. Φορέστε λοιπόν το προσωπείο σας και ετοιμαστείτε για μία συγκλονιστική περιπέτεια στα δαιδαλώδη dungeons του Persona Q: Shadow of the Labyrinth.

For whom the bell tolls
Η νέα δημιουργία της Atlus λαμβάνει χώρα στο λύκειο Yasogami, στο οποίο οι μαθητές έχουν διαδώσει διάφορους αστικούς μύθους. Ένας από αυτούς του μύθους αναφέρει ότι όποιος μαθητής ακούσει την καμπάνα του κεντρικού ρολογιού του σχολείου πολύ σύντομα θα βρεθεί νεκρός. Βέβαια πλέον στο σχολείο δεν υπάρχει αυτό το ρολόι, οπότε όσοι γνωρίζουν αυτή την ιστορία την έχουν ακούσει από παλιότερους σπουδαστές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χωρίς περιττές φανφάρες και σε αντίθεση με τα προηγούμενα Persona όπου η ιστορία εξελίσσονταν με ρυθμούς “παγετώνα”, το Persona Q: Shadow of the Labyrinth σας πετάει απ’ ευθείας στα βαθιά, καθώς η ομάδα σας βρίσκεται παγιδευμένη σε μια εναλλακτική πραγματικότητα, σε ένα Yasogami High School όπου όλοι οι μαθητές είναι ανδρείκελα χωρίς αναμνήσεις και βούληση. Παράλληλα, το κεντρικό ρολόι εμφανίζεται από το πουθενά και αρχίζει να χτυπά προμηνύοντας τον θάνατο. Θα καταφέρετε άραγε να εξιχνιάσετε το μυστήριο πριν πεθάνετε;

Μία ιστορία, δύο πρωταγωνιστές
Η βασική διαφορά του Persona Q σε σχέση με τους προκατόχους του, είναι ότι διαθέτει δύο ξεχωριστά campaigns. Ανάλογα λοιπόν με το ποιον βασικό πρωταγωνιστή επιλέξετε η ιστορία ξετυλίγεται με διαφορετικούς τρόπους. Οι δύο κεντρικοί ήρωες, είναι οι ανώνυμοι πρωταγωνιστές των Shin Megami Tensei: Persona 3 και Shin Megami Tensei: Persona 4. Λέμε ανώνυμοι γιατί κανένας από αυτούς δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο όνομα, αντίθετα έχετε την δυνατότητα να τους δώσετε όποιο ακριβώς όνομα επιθυμείτε.

Φυσικά κάθε χαρακτήρας συνοδεύεται και από τους συντρόφους του, έτσι λοιπόν έχουμε την Specialized Extracurricular Execution Squad (Persona 3) και την Midnight Investigation Team (Persona 4). Αυτό που θα πρέπει να τονίσουμε ότι η επιλογή του κεντρικού χαρακτήρα δεν επηρεάζει σημαντικά την πλοκή, καθώς κάποια στιγμή οι δύο ομάδες θα γνωριστούν μεταξύ τους και θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για λύσουν μαζί του μυστήριο του Yasogami High School. Παρόλα αυτά, οι διάλογοι που θα παρακολουθήσετε εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ποίον έχετε επιλέξει ως κεντρικό πρωταγωνιστή.

Συνολικά πάντως το σενάριο κρίνεται εξαιρετικό, με αρκετές ανατροπές που θα κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον σας στις 80 περίπου ώρες που θα χρειαστεί να αφιερώσετε για να δείτε τα credits. Φυσικά το στοιχείο αναφοράς είναι ότι εδώ συναντάμε ένα καστ από δεκάδες αξιομνημόνευτους χαρακτήρες που προέρχονται από τα Persona 3 και Persona 4. Οι δεσμοί πάντως μεταξύ των χαρακτήρων δεν είναι τόσο ισχυροί, κάτι που οφείλεται στην απουσία των life simulation στοιχείων. Όπως και να έχει πάντως σε σύγκριση με τα -να μας επιτραπεί η έκφραση- απρόσωπα Etrian Odyssey (εξαιρείται το Etrian Odyssey Untold: The Millenium Girl) είναι φανερό ότι έχουμε πολύ περισσότερα RPG στοιχεία.


Ταξίδι στα μπουντρούμια
Το gameplay θα λέγαμε ότι ακολουθεί την παραδοσιακή dungeon crawler φόρμουλα της σειράς Etrian Odyssey. Κοινώς έχουμε δύο βασικούς πυρήνες, τις μάχες και την εξερεύνηση των διαφόρων dungeons, τα οποία εδώ ονομάζονται labyrinths. Τα encounters με τα διάφορα τέρατα είναι random και οι μάχες είναι turn-based μορφής. Όπως έχουμε δει στα προγούμενα Persona και Etrian Odyssey επιλέγετε τις εντολές που θέλετε να δώσετε στο party σας μέσα από το combat menu. Σε αυτό το κομμάτι δεν συναντάμε κάτι πρωτοποριακό, καθώς οι διαθέσιμες εντολές είναι τυπικές του στυλ “Attack”, “Defend”, “Spell”, κ.ο.κ.

Η βασική διαφορά που συναντάμε στις μάχες είναι η μετάβαση από τον Press Turn στον Boost μηχανισμό. Στο παρελθόν κάθε φορά που εκμεταλλευόσασταν το weakness σε κάποιο element ενός αντιπάλου ή προκαλούσατε ένα critical hit ανταμειβόσασταν με έναν έξτρα γύρο για να επιτεθείτε ξανά και παράλληλα ο αντίπαλος σας έπεφτε κάτω και δεν είχε περιθώριο αντίδρασης. Οι προϋποθέσεις ενεργοποίησης του Boost μηχανισμού είναι οι ίδιες, παρόλα αυτά το τελικό αποτέλεσμα είναι διαφορετικό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι με το Boost τα επόμενα skills που θα χρησιμοποιήσετε μέσα στην μάχη έχουν μηδενικό κόστος σε hit ή spell points.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το party σας αποτελείται από πέντε χαρακτήρες, τους και θα πρέπει να τοποθετήσετε σε δύο rows, front και back. Φυσικά είναι αυτονόητο ότι οι χαρακτήρες με τα λιγότερα hit points θα πρέπει να μπουν στην οπισθοφυλακή, καθώς η ζημιά που προκαλούν οι εχθροί εκεί είναι δραστικά μειωμένη. Οι βετεράνοι της σειράς Persona γνωρίζουν ότι χαρακτήρες όπως ο Kanji και η Chie είναι πιο αποτελεσματικοί στην πρώτη γραμμή της μάχης, παρόλα αυτά ακόμη κι αν δεν έχετε ασχοληθεί με τα προηγούμενα κεφάλαια της σειράς, το Persona Q: Shadow of the Labyrinth φροντίζει να σας υποδείξει σε ποίο row είναι πιο αποτελεσματικός ο κάθε ήρωας.

Να προσθέσουμε ότι γενικά υπάρχουν πάρα πολλοί χαρακτήρες που μπορείτε να εντάξετε στο party σας, αλλά ανά πάσα στιγμή μπορείτε να εξερευνήσετε ένα dungeon μόνο με πέντε εξ’ αυτών. Στα θετικά συγκαταλέγεται ότι γεγονός ότι μπορείτε να σχηματίσετε προκαθορισμένα teams. Η διαδικασία αυτή μειώνει δραστικά τον χρόνο που απαιτείται για να σχηματίσετε το party, χωρίς να διακόπτεται άσκοπα η ροή του gameplay.

H A.I συμπεριφέρεται ιδανικά, καθώς τα mobs εκμεταλλεύονται τα elemental weaknesses των μελών της ομάδας σας, προκαλώντας σας παράλληλα αρκετές φορές status ailments (blindness, poison, sleep). O βαθμός δυσκολίας στο Normal επίπεδο δυσκολίας παραμένει υψηλός χωρίς να γίνεται απαγορευτικός για τον μέσο παίκτη, αν και είναι σίγουρο ότι αν μπείτε σε έναν labyrinth χωρίς την απαραίτητα προετοιμασία δύσκολα θα βγείτε ζωντανοί. Για να φέρετε εις πέρας την αποστολής σας θα πρέπει να εξοικειωθείτε με τους τύπους των εχθρών που θα συναντήσετε σε κάθε level, κοινώς να μάθετε τα elemental weaknesses τους και να συνθέσετε το ιδανικό party για κάθε περίσταση. Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να έχετε φροντίσει να προμηθευτείτε αρκετά healing items, revive potions και ένα τουλάχιστο Goho-M. Το τελευταίο είναι ένα item που σας επιτρέπει να τηλεμεταφερθείτε από τον λαβύρινθο στο Yasogami High School. Μην διστάσετε λοιπόν να το χρησιμοποιήσετε αν δείτε ότι δύσκολα τα βγάζετε πέρα.

Εν τω μεταξύ, στον κόσμο του Persona Q: Shadow of the Labyrinth υπάρχουν διάσπαρτα αρκετά mini bosses που ονομάζονται FOEs. Τα τελευταία είναι συνήθως πολύ δυνατότερα από το party σας και ουσιαστικά θα πρέπει να αποφύγετε οποιαδήποτε αναμέτρηση μαζί τους. Φυσικά με λίγο grinding και αφού ανεβείτε μερικά levels μπορείτε να επισκεφθείτε ξανά τα dungeons, στα οποία τα συναντήσατε και να τα ξεπαστρέψετε για να κερδίσετε μπόλικα exp.

Θα ενθουσιάσει τόσο τους φίλους των Persona, όσο και αυτούς των Etrian Odyssey.


Ο εύχρηστος map editor

H εξερεύνηση των διαφόρων labyrinths προϋποθέτει την σωστή χαρτογράφησή τους από την πλευρά σας. Στην κάτω οθόνη του 3DS απεικονίζεται μια πολύ γενική μορφή του εκάστοτε dungeon και εσείς καλείστε χρησιμοποιώντας το stylus να τον οριοθετήσετε και να τον “εμπλουτίσετε” με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Κοινώς θα πρέπει να τοποθετήσετε στον χάρτη σας διάφορα σημεία ενδιαφέροντος, όπως πόρτες, σεντούκια, μυστικά περάσματα, τις farming τοποθεσίες κ.ο.κ. Συν τις άλλοις, έχετε την δυνατότητα να κρατήσετε σημειώσεις σε διάφορα σημεία που σας κινούν την περιέργεια, έτσι ώστε όταν τα επισκεφθείτε ξανά να τα εξερευνήσετε διεξοδικότερα. Για την διαδικασία αυτή επιστρατεύεται ο map editor που είχαμε συναντήσει στα Etrian Odyssey IV: Legends of the Titan και Etrian Odyssey Untold: The Millenium Girl. Οι επιλογές που έχετε στην διάθεση για να αποτυπώσετε σωστά ένα dungeon είναι πάρα πολλές, αλλά το κυριότερο είναι ότι η όλη διαδικασία είναι πολύ πιο από όσο ακούγεται. Κοινώς, υπάρχουν αρκετά επεξηγηματικά tutorials και τα απαραίτητα εικονίδια για να χαρτογραφήσετε με ακρίβεια την κάθε περιοχή.

Ένας επίσης χρήσιμος μηχανισμός είναι το auto walk. Στην προκειμένη περίπτωση καλείστε να χαράξετε το μονοπάτι που επιθυμείτε να ακολουθήσει το party σας μέσα σε ένα dungeon. Ενεργοποιώντας το auto walk ο χαρακτήρας σας θα κινηθεί αυτόματα πάνω στο προκαθορισμένο μονοπάτι. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να ταξιδέψετε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε dungeons που έχετε προηγουμένως επισκεφθεί.

Persona!
To χαρακτηριστικό γνώρισμα της σειράς είναι ότι κάθε χαρακτήρας μπορεί να επικαλεστεί το Persona του μέσα στην μάχη και όπως είναι φυσικό κάτι αντίστοιχο συναντάμε και εδώ. Κάθε Persona έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένα Skills και ενδεχομένως κάποια resistances ή weaknesses σε συγκεκριμένα στοιχεία της φύσης όπως πάγο, φωτιά και κεραυνό. Επιπλέον, τα Personas κερδίζουν exp από τις μάχες και ανεβαίνουν level, μαθαίνοντας σταδιακά νέα skills. Η βασική διαφορά εδώ είναι ότι κάθε χαρακτήρας πέρα από το main Persona του, έχει την δυνατότητα να κάνει equip αρκετά ακόμη sub Personas. Με τον τρόπο αυτό έχετε πρόσβαση σε πολύ περισσότερα skills μέσα στην μάχη, αρά το party σας είναι σαφώς πιο αξιόμαχο.

Εν τω μεταξύ, υπάρχει η δυνατότητα να κάνετε Fuse τα Personas σας για να δημιουργήσετε ένα ισχυρότερο. Η διαδικασία αυτή γίνεται φυσικά στο Velvet Room, μία εξαιρετικά γνώριμη τοποθεσία για όσους έχουν ασχοληθεί με την σειρά Persona στο παρελθόν. Φυσικά και εδώ υπάρχουν δεκάδες διαφορετικά Personas για να δημιουργήσετε και η όλη διαδικασία παραμένει διασκεδαστική και εθιστική. Το μόνο μας παράπονο είναι ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με μηχανισμούς που έχουν παραμείνει αμετάλλακτοι τα οχτώ τελευταία χρόνια. Η φόρμουλα σίγουρα παραμένει λειτουργική ακόμη και σήμερα, παρόλα αυτά θα πρέπει κάποια στιγμή η Atlus να εξελίξει αυτούς τους μηχανισμούς, καθώς είναι φανερό ότι έχει πέσει στην παγίδα της επανάληψης.

Στη νοσοκόμα
Πέρα από τα dungeons υπάρχουν αρκετές ακόμη τοποθεσίες για να επισκεφθείτε στο Yasogami High School. Σε αυτές μπορείτε να θεραπεύσετε τις πληγές σας, να κάνετε save την πρόοδό σας και φυσικά να προμηθευτείτε νέα όπλα και πανοπλίες για το party σας. Ο βασικός vendor που συναντάμε εδώ είναι η Margatet, η οποία με το κατάλληλο χρηματικό αντίτιμο σας προσφέρει τις παραπάνω υπηρεσίες. Η διαδικασία εξοπλισμού του χαρακτήρα σας με καλύτερα όπλα πάντως χωλαίνει για τους ίδιους ακριβώς λόγους που είχαμε αναφέρει στο παρελθόν στο Etrian Odyssey IV. Κοινώς από τις μάχες λαμβάνετε materials, τα οποία θα πρέπει στην πορεία να πουλήσετε στην Margaret για να ξεκλειδώσετε νέα όπλα, items και accessories. Αναγκαστικά λοιπόν θα χρειαστεί να κάνετε αρκετό backtracking μεταξύ του vendor και των dungeons για να εξοπλίσετε επαρκώς το party σας.

Μοναδικό level design
Από οπτικής πλευράς, το Persona Q: Shadow of the Labyrinth είναι ένας από τους πιο άρτια τεχνικά τίτλους του 3DS. Τα dungeons είναι επιμελώς σχεδιασμένα, ευφάνταστα και η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιείται δημιουργεί ένα εντυπωσιακό ψυχεδελικό αποτέλεσμα. Σε αντίθεση με τα Etrian Odyssey πάντως, το level design στέκεται στο ύψος του και στο τεχνικό κομμάτι, καθώς παρατηρείται ελάχιστο aliasing. H υποτυπώδης παρουσία του συγκεκριμένου φαινομένου, αν μη τι άλλο οφείλεται στο hardware του 3DS και όχι στην δουλειά των developers. Φυσικά το όλο αποτέλεσμα γίνεται ακόμη πιο φαντασμαγορικό από το 3D εφέ, το οποίο δίνει το απαραίτητο βάθος στην οπτική πρώτου προσώπου που συναντάμε εδώ.

Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων επίσης δεν πάει πίσω, αν και είναι θέμα γούστου το αν θα σας αρέσει η chibi αισθητική με την οποία απεικονίζονται. Προσωπικά προτιμάμε το character design των προγενέστερων Persona, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι χαριτωμένο anime ύφος που είδαμε εδώ μας απογοήτευσε. Σε αντίθεση με το “αναχρονιστικό” Shin Megami Tensei IV, εδώ ευτυχώς έχουμε 3D μοντέλα στους εχθρούς με ρεαλιστικά animations και όχι 2D sprites. Θετική επίσης κρίνεται η δουλειά της Altus και στο κομμάτι των lighting και particle effects.

Τα μουσικά themes του Persona Q: Shadow of the Labyrinth αποτελούνται στην πλειοψηφία τους από συνθέσεις του Shoji Meguro. H ποιότητά τους είναι και πάλι υψηλή, αλλά είναι γεγονός ότι εδώ συναντάμε ελάχιστα νέα tracks. Αντίθετα τα περισσότερα μουσικά κομμάτια είναι επανεκτελέσεις γνωστών themes από τα προηγούμενα Persona. To ανυπέρβλητο Aria of the Soul πάντως εξακολουθεί να μας συγκινεί όσα χρόνια κι αν περάσουν. Στο voice acting η Atlus μας έχει συνηθίσει σε εξαιρετικά αγγλικά voice overs τα τελευταία χρόνια και η θετική αυτή παράδοση διατηρείται και σε αυτή την δουλειά της.

Etrian Odyssey vs. Persona σημειώσατε χ
Το Persona Q: Shadow of the Labyrinth αποτελεί μια ιδανική crossover δημιουργία, καθώς συνδυάζει μαεστρικά τα καλύτερα στοιχεία των σειρών Etrian Odyssey και Persona. Οι δύο σειρές μάλιστα αλληλοσυμπληρώνονται τελικά ιδανικά, καθώς το βασικό ελάττωμα των Etrian Odyssey είναι ότι δεν είχαν ένα στιβαρό σενάριο για να στηρίξει το dungeon crawler ύφος τους. Εν τέλει, η Atlus αποδεικνύει ότι έχει το άγγιγμα του Μίδα, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια μας παρουσιάζει ένα σταθερά καλό πρόσωπο, κάτι που αν μη τι άλλο γιγαντώνει τις προσδοκίες μας για το Persona 5. Εάν πρέπει να καταλογίσουμε κάτι αρνητικό σε αυτό το crossover project, είναι ότι δεν κάνει ένα βήμα παραπάνω για να μας προσφέρει κάτι το ξεχωριστό. Ειδικά εάν κάποιος έχει ασχοληθεί εκτενέστατα και με τις δύο σειρές θα παρατηρήσει ότι στην ουσία οι βασικοί μηχανισμοί τους ανακυκλώνονται. Όπως και να έχει πάντως, το Persona Q: Shadow of the Labyrinth υπόσχεται 80 διασκεδαστικές ώρες μέσα στα μπουντρούμια του, οι οποίες συνοδεύονται από ένα στιβαρό σενάριο που θα κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον σας.

Θετικά:
– Εμπνευσμένο σενάριο που υπόσχεται συγκινήσεις
– Τεράστια διάρκεια
– Υψηλός βαθμός πρόκλησης
– Εξαιρετικό level design
– Λειτουργικός map editor
– Τεχνικά άρτιο σε όλους τους τομείς
– Η χρήση του 3D εφέ
– Η δυνατότητα χρήσης δεκάδων Personas
– Δύο ξεχωριστά campaigns

Αρνητικά:
– Επανεκτελέσεις στα μουσικά themes
– Διστάζει να καινοτομήσει στο gameplay
– H απουσία των dating και life simulation στοιχείων

Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.5

Το καλύτερο RPG του 3DS για το 2014.

Παντελής Δασκαλέλος 

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης