Σε ένα ενδιαφέρον εγχείρημα αποφάσισε να προχωρήσει η μη κερδοσκοπική οργάνωση «One Laptop per Child», που έχει ως στόχο να εξοπλίσει κάθε παιδί των αναπτυσσόμενων χωρών με ένα λάπτοπ.

Σε δύο απομακρυσμένα χωριά της Αιθιοπίας, που βρίσκονται σε απόσταση 50 μιλίων από την πρωτεύουσα Αντίς Αμπέμπα, οι ερευνητές μοίρασαν ταμπλέτες Motorola Xoom (και εγχειρίδιο χρήσης της συσκευής στα αγγλικά) μαζί με ηλιακούς φορτιστές, μαθαίνοντας μόνο στους ενήλικες τον τρόπο με τον οποίο φορτίζουν οι συσκευές. Έχοντας εξοπλίσει τα tablets με παιχνίδια εκμάθησης της αγγλικής αλφαβήτου, ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες, κινούμενα σχέδια, εφαρμογές ζωγραφικής και άλλα apps, οι ερευνητές ήθελαν να εξετάσουν αν τα αναλφάβητα παιδιά, που δεν είχαν συναντήσει ποτέ ξανά στη ζωή τους κάποιο κείμενο, μπορούσαν να μάθουν από μόνα τους να διαβάζουν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για την παρακολούθηση της προόδου των παιδιών, οι συσκευές διέθεταν μια κάρτα μνήμης που κατέγραφε λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο τις χρησιμοποιούσαν οι νεαροί χρήστες. Μία φορά την εβδομάδα ένας τεχνικός αντικαθιστούσε τις κάρτες και συνέλεγε όσες ήταν γεμάτες δεδομένα, ώστε να εξεταστούν προσεχτικά από τους ερευνητές του πρότζεκτ.

Ύστερα από μερικούς μήνες, τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν εκπληκτικά, καθώς τα 40 παιδιά που συμμετείχαν συνολικά στο πείραμα είχαν μάθει να χρησιμοποιούν τις συσκευές αυτές, ενώ πολλά είχαν μάθει το τραγούδι της αλφαβήτου ή ακόμα και να γράφουν διάφορες λέξεις. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων ήταν ένα αγόρι που, αφού πρώτα χρησιμοποίησε μια εφαρμογή για το ζωικό βασίλειο, κατάφερε να γράψει στην εγκατεστημένη εφαρμογή ζωγραφικής τη λέξη «lion» (λιοντάρι).

Η έκπληξη των ερευνητών δεν τελείωσε όμως εκεί, καθώς αντιλήφθηκαν ότι τα ίδια παιδιά, που δεν γνώριζαν πριν από το πείραμα την έννοια της γραπτής λέξης, είχαν καταφέρει να παραβιάσουν το λειτουργικό σύστημα Android των συσκευών ώστε να εξατομικεύσουν την κεντρική επιφάνεια της ταμπλέτας τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο ιδρυτής της OLPC, ο Νicholas Negroponte, μιλώντας τον περασμένο Οκτώβριο στο συνέδριο EmTech του MIT για τα ευρήματα αυτά, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αφήσαμε τα κουτιά στο χωριό. Κλειστά. Σφραγισμένα. Καμία οδηγία, κανένας άνθρωπος. Πίστευα ότι τα παιδιά θα έπαιζαν με τα κουτιά! Εντός τεσσάρων λεπτών, ένα παιδί όχι μόνο άνοιξε το κουτί, αλλά βρήκε τον διακόπτη on/off. Δεν είχε ξαναδεί διακόπτη on/off. Τον πάτησε. Μέσα σε διάστημα πέντε ημερών, κάθε παιδί ημερησίως χρησιμοποιούσε κατά μέσο όρο 47 εφαρμογές. Μέσα σε δύο εβδομάδες, τραγουδούσαν την αγγλική αλφάβητο στο χωριό. Και εντός πέντε μηνών, είχαν χακέψει το Android. Κάποιος από το ίδρυμα ή από το εργαστήριο είχε απενεργοποιήσει την κάμερα! Και κατάλαβαν ότι είχε κάμερα, και χάκεψαν το Android».

Ο Ed McNierney, υπεύθυνος Τεχνολογίας της οργάνωσης, συμπλήρωσε το σχόλιο του Negroponte αναφέροντας ότι τα παιδιά κατάφεραν να παραβιάσουν τις κλειδωμένες ρυθμίσεις για την επιφάνεια εργασίας και αυτό είχε ως αποτέλεσμα το κάθε παιδί να έχει προσαρμόσει στα μέτρα του την αρχική σελίδα της συσκευής.

Η ΟLPC οραματίζεται να δώσει τη δυνατότητα σε περίπου 100 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο να μάθουν χάρη στην τεχνολογία και να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, την ίδια ώρα που τα παιδιά των δυτικών χωρών συναγωνίζονται μεταξύ τους για το μεγαλύτερο έπαθλο εν μέσω ενός ανεξέλεγκτου πληθωρισμού πτυχίων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πηγή: greekteachers.gr
Επιμέλεια: Γεωργία Μανώλη

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης