Στη Βουλή των Ελλήνων κατατέθηκε σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις» λαμβάνοντας υπόψη τα σχετικά σχόλια που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο των δυο δημόσιων διαβουλεύσεων. Με τη «Διακομψιμότητα» που θεσπίζεται μειώνεται το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας στη βιομηχανία.

Στο νέο σχέδιο νόμου έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις με τις οποίες επιδιώκεται η άρση στρεβλώσεων του θεσμικού πλαισίου ΑΠΕ και κατ΄επέκταση η εξυγίανση και ο εξορθολογισμός του πλαισίου προώθησης των ΑΠΕ, που θα διασφαλίζουν την αξιοπιστία του συστήματος και θα διαμορφώνουν ένα υγιές επενδυτικό κλίμα προς όφελος του τελικού καταναλωτή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α’, που αφορά στα ζητήματα Α.Π.Ε., αποτελεί το επόμενο βήμα, μετά τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες με τους νόμους 4093/2012 και 4152/2013, για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε., στην κατεύθυνση της αναμόρφωσης του πλαισίου προώθησης των Α.Π.Ε. στη χώρα. Οι ρυθμίσεις στοχεύουν στην αποσαφήνιση της χορήγησης παράτασης αδειών εγκατάστασης, στην αποσαφήνιση ζητημάτων για την αδειοδότηση μεγάλων υδροηλεκτρικών σταθμών, στην απόδοση στους δικαιούχους (οικιακούς καταναλωτές) των ποσών που αντιστοιχούν στην εισφορά 1%, στη δημιουργία του πλαισίου για την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών στην δημιουργία των προϋποθέσεων για τη μεταφορά θέσης εγκατάστασης σταθμών ΑΠΕ. Τέλος με τις ρυθμίσεις παρέχεται δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών και μικρών ανεμογεννητριών από αυτοπαραγωγούς και λαμβάνεται μέριμνα για την αποφυγή υπεραποζημιώσεων στην παραγόμενη από ΑΠΕ ενέργεια και συνεπώς την αποφυγή αναίτιας επιβάρυνσης του καταναλωτή.

Ταυτόχρονα, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ανάμεσα στα οποία εισάγονται δυο σημαντικές καινοτομίες στην ελληνική νομοθεσία.

Διακοψιμότητα:

Πρώτον, θεσπίζεται για πρώτη φορά η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων διακοψιμότητας μεταξύ του Διαχειριστή του Συστήματος, ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) και των ενεργοβόρων βιομηχανιών υψηλής τάσης (χαλυβουργίες, τσιμεντοβιομηχανίες, υαλουργίες κ.ά.).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ρύθμιση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο πρωτοβουλιών της ελληνικής Κυβέρνησης για τη στήριξη της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας και ευρύτερα του παραγωγικού τομέα. Με τη Διακοψιμότητα, ο διαχειριστής του συστήματος θα έχει τη δυνατότητα να ζητά από τις ενεργοβόρες βιομηχανίες – με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης- όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο για την επάρκεια και ασφάλεια του συστήματος (για παράδειγμα όταν η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια είναι μεγάλη), να περιορίσουν την κατανάλωσή τους ή ακόμη και να τη διακόψουν σταθεροποιώντας το σύστημα με την απόσυρση φορτίων ηλεκτρικού ρεύματος. Για αυτή τη δυνατότητα και την ευχέρεια του διαχειριστή, οι βιομηχανίες που θα συμφωνήσουν και θα υπογράψουν τις συγκεκριμένες συμβάσεις θα αποζημιώνονται, εξασφαλίζοντας μια μείωση στο ενεργειακό κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που θα κυμαίνεται μέχρι περίπου 18%.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες και τα ποσοστά επιμερισμού της χρηματοδότησης της διακοψιμότητας θα εξειδικευθούν μετά την ψήφιση του νόμου με σχετική υπουργική απόφαση.

Η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, διασφαλίζοντας θέσεις εργασίας και δημιουργώντας νέες προοπτικές ανάπτυξης για τον κλάδο. Περαιτέρω, η αναδιάρθρωση του ρυθμιστικού πλαισίου, ο εξορθολογισμός της εγχώριας αγοράς ενέργειας σε συνδυασμό και με τις νέες επενδύσεις θα οδηγήσουν στην ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και στην ανακούφιση των τελικών καταναλωτών από το ενεργειακό κόστος.

Τέλη ιδιωτικών μεταλλείων:

Δεύτερον, ορίζεται σαφώς στο σχέδιο νόμου ότι τόσο η απόδοση ποσοστού στους οικείους Δήμους από τα εισπραττόμενα μισθώματα δημόσιων μεταλλείων, όσο και τα τέλη υπέρ του Δημοσίου από τα ιδιωτικά μεταλλεία ισχύουν από 1/1/2013 και η είσπραξή τους θα γίνει αναδρομικά και απολογιστικά, αφού αφορούν δραστηριότητες που έγιναν κατά το προηγούμενο κάθε φορά έτος. Η απόδοση του ποσοστού σε οικείους Δήμους από μισθώματα δημόσιων μεταλλείων και η είσπραξη τελών υπέρ του Δημοσίου από ιδιωτικά μεταλλεία ισχύουν για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία, καθώς δεν προβλέπονταν στον Μεταλλευτικό Κώδικα που βρίσκεται σε ισχύ εδώ και 40 χρόνια.

Περαιτέρω με την συγκεκριμένη διάταξη διευκρινίζεται ο τρόπος επιμερισμού του ποσοστού 20% που δικαιούνται οι οικείοι δήμοι από τα μισθώματα των δημόσιων μεταλλείων, ενώ αντίστοιχο ποσοστό 20% θα διατίθεται στους οικείους δήμους και από τα τέλη των ιδιωτικών μεταλλείων.

Με την ψήφιση του νόμου, θα υπογραφεί άμεσα και η ΚΥΑ που προσδιορίζει τον τρόπο υπολογισμού των τελών για τα ιδιωτικά μεταλλεία, όπως έχει καθοριστεί από το πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής, που συγκροτήθηκε με την Απόφαση Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκη Παπαγεωργίου Δ8/Δ/Φ1/οικ.3601/595/25.2.2013.

Με την συγκεκριμένη διάταξη ενισχύονται περαιτέρω τα ανταποδοτικά οφέλη υπέρ του ελληνικού Δημοσίου και ιδίως των περιοχών, στις οποίες πραγματοποιούνται μεταλλευτικές δραστηριότητες. Ειδικότερα, όσον αφορά στην καθιέρωση τελών από ιδιωτικά μεταλλεία, είναι η πρώτη φορά που συνδέεται άμεσα η επιτυχής εξόρυξη μεταλλευμάτων με την είσπραξη προκαθορισμένων και συγκεκριμένων ποσών υπέρ του Δημοσίου επιπλέον των φορολογικών, ασφαλιστικών και λοιπών εσόδων.

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε αναλυτικά το σχέδιο νόμου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης