Το υπουργείο Αιγαίου προωθεί πέντε σχέδια δράσης για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή της νησιωτικής Ελλάδας, όπως ανέφερε στη Βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κώστας Μουσουρούλης, στο πλαίσιο συζήτησης επερώτησης του ΣυΡιζΑ για τη νησιωτική πολιτική.

Κατά τον κ. Μουσουρούλη, τα πέντε σχέδια δράσης που καταρτίζονται σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, αναμένεται να παραδοθούν εντός του τρέχοντος έτους, και αφορούν στην στήριξη της ντόπιας παραγωγής πρώτων υλών, τις διαδικασίες πιστοποίησης ποιότητας νησιωτικών προϊόντων, την προώθηση ηλεκτρονικών υπηρεσιών, την αύξηση της επιχειρηματικότητας, την δια βίου μάθηση και την στήριξη της απασχόλησης ευπαθών κοινωνικών ομάδων και ανέργων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, κατόπιν συμφωνίας που έχει ήδη υπογραφεί με την ΕΥΔΑΠ, το υπουργείο θα προχωρήσει σε τριμερείς συμβάσεις με την εταιρεία και τους ενδιαφερόμενους δήμους, προκειμένου να γίνουν έργα διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των λυμάτων, με προτεραιότητα στην αφαλάτωση.

Αναπτύσσοντας την επερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣυΡιζΑ κατηγόρησαν την κυβέρνηση, πως με τις πολιτικές που ακολουθούνται σήμερα, η «νησιωτικότητα» υποβαθμίζεται περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. «Οι φοροαπαλλαγές των μικρών νησιών κάτω απ’ τους 3.100 κατοίκους καταργούνται, ενώ ο κίνδυνος κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ παραμένει ορατός. Καταργούνται βασικές υπηρεσίες, όπως οι Δ.Ο.Υ.» παρατήρησε ο πρώτος επερωτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Νίκος Συρμαλένιος.

«Ο κίνδυνος ακτοπλοϊκής απομόνωσης πολλών νησιών, ήδη από φέτος το χειμώνα, έχει γίνει ορατός με τη μείωση δρομολογίων λόγω περικοπών των επιδοτήσεων ύψους 18 εκατομμυρίων ευρώ» συνέχισε ο βουλευτής. «Με το υπό συζήτηση νέο νομοσχέδιο, προβλέπεται ακόμα μεγαλύτερη απομόνωση, αφού λόγω των προβλεπόμενων μειωμένων δρομολογίων κατά τους μη καλοκαιρινούς- μήνες περισσότερα νησιά θα μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή κάλυψη», υποστήριξε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Γιατί κινδυνολογείτε;», απάντησε ο υπουργός Αιγαίου. «Με το νέο νομοσχέδιο δεν καταργείται η υποχρέωση για συγκοινωνιακή κάλυψη όλο το χρόνο – δεν αλλάζει το καθεστώς της δωδεκάμηνης δρομολόγησης των πλοίων. Να σταματήσει το ψεύδος που καλλιεργείται από ορισμένους» ανέφερε ο υπουργός.

«Οι γραμμές που θα καλυφθούν με ένα πλοίο σε ετήσια βάση θα είναι αυτές που θα δηλωθούν», ανταπάντησε ο βουλευτής του ΣυΡιζΑ. «Αν δεν δηλωθούν αυτά τα νησιά από τις εταιρείες και δεν είναι τακτικές γραμμές, πάμε στη διαδικασία των γραμμών δημοσίου συμφέροντος. Ποιοι εφοπλιστές θα τις καλύψουν, όταν έχουν μειωθεί οι επιδοτήσεις κατά 18 εκατομμύρια φέτος και θα μειωθούν ακόμα παραπάνω;» συμπλήρωσε ο κ. Συρμαλένιος, χωρίς να λάβει απάντηση από τον υπουργό, καθώς η συζήτηση της επερώτησης έληξε νωρίτερα, προκειμένου να συνεδριάσει το υπουργικό συμβούλιο.

Ο ΣυΡιζΑ, πρότεινε ένα έκτακτο σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών της κρίσης, ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές, που να προβλέπει μεταξύ άλλων, διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και των καταργούμενων φοροαπαλλαγών, καθώς και δημιουργία ενός δημόσιου φορέα παροχής ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για την κατοχύρωση ενός ελάχιστου συγκοινωνιακού δικτύου.
«Το 80% των προϊόντων που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία της Ρόδου έρχεται από το εξωτερικό λόγω έλλειψης εσωτερικής σύνδεσης των νησιών» παρατήρησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣυΡιζΑ, κ. Π. Κουρουμπλής, ενώ τέθηκε επίσης και το ζήτημα της αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την ενεργειακή επάρκεια των νησιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Δυστυχώς οι τοπικές κοινωνίες σε ορισμένες περιπτώσεις εμποδίζουν τα έργα διασυνδέσεων» απάντησε ο υπουργός Αιγαίου. «Πρέπει να βοηθήσουμε κι εμείς, να κατανοήσουν οι τοπικές κοινωνίες ότι η διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων είναι έργο εθνικής σημασίας».

«Εκτός από τον Ίκαρο σ’ αυτά τα νερά υπερασπίζοντας το όνειρο, έπεσαν και άλλοι Ίκαροι, ο Ηλιάκης στην Κάρπαθο, ο Καραθανάσης, ο Γιαλοψός, ο Βλαχάκος στα Ίμια – και εσείς ετοιμάζεστε να δώσετε στους Αμερικανούς και τα πετρέλαια, την ύπαρξη των οποίων δήθεν δεν γνωρίζατε» ανέφερε η βουλευτής Σάμου του ΣυΡιζΑ, κυρία Αγνή Καλογερή.

«Η κυβέρνηση διαφυλάσσει τα εθνικά συμφέροντα κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο με γνώμονα πάντα το σεβασμό των κανόνων και των αρχών του διεθνούς δικαίου» απάντησε ο κ. Μουσουρούλης. «Όσο για την «εθνική διάσταση του Αιγαίου», έχω καλυφθεί από τον τρόπο που χειριστήκατε τα λεγόμενα του συντρόφου σας, του κ. Θεοδωρίδη…», συμπλήρωσε ο υπουργός.

Από πλευράς ΝΔ, η κυρία Σοφία Βούλτεψη ζήτησε «να μην αποκλείονται τα νησιά» από τους συνδικαλιστές ναυτεργάτες και «ο συνδικαλισμός να μην είναι μαξιμαλιστικός. Δεν μπορούμε να καταστρέψουμε την οικονομία μας, επειδή κάθε φορά κάποιος τα θέλει όλα ή τίποτε» σχολίασε.
Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (ΠαΣοΚ), ζήτησε να αντιμετωπιστεί από κοινού με την Τρόικα το πρόβλημα της «κατάρρευσης της ακτοπλοΐας», εκ του γεγονότος ότι οι βασικοί μέτοχοι των περισσοτέρων ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων είναι οι ελληνικές τράπεζες.

Τον κίνδυνο «τουρκοποίησης των λιμανιών, των μαρίνων και των αεροδρομίων στο όνομα του μνημονίου και της δήθεν εξόφλησης του χρέους» επεσήμανε ο Νότης Μαριάς (Ανεξάρτητοι Έλληνες).
«Να δοθεί έμφαση στην εντοπιότητα για να λυθεί το δημογραφικό μας πρόβλημα και να βοηθηθεί η τοπική παραγωγή, ώστε το κάθε νησί να είναι αυτάρκες» πρότεινε ο Νίκος Κούζηλος (Χρυσή Αυγή).
«Δεν μπορεί να ζητάτε οικονομική ανάπτυξη και να συνδράμετε σε υστερικά, ανόητα και κάκιστα αιτήματα, όπως το δεν θέλουμε μαρίνες»» παρατήρησε ο Βασίλης Οικονόμου (ΔημΑρ) απευθυνόμενος προς τον ΣυΡιζΑ.

«Η ζωή επιβεβαιώνει ότι όσο διατηρείται η εξουσία της αστικής τάξης, των μονοπωλίων, όσο τα πλοία είναι στα χέρια των εφοπλιστών, δεν μπορούν να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των εργαζομένων, των νησιωτών» υποστήριξε ο Νίκος Μωραΐτης (ΚΚΕ).

Eπιμέλεια: Μυρτώ Τσάβαλου
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης