Έκκληση στους Έλληνες εφοπλιστές να στηρίξουν την Ελλάδα με νέες επενδύσεις οι οποίες θα δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας αλλά και ρευστότητα, απηύθυνε ο πρωθυπουργός Παναγιώτης Πικραμμένος, στα εγκαίνια της 23ης Διεθνούς Έκθεσης «Ποσειδώνια 2012 », στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα.
Ειδικότερα τόνισε: «Η Ελλάδα είναι μία παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα και η εμπορική της ναυτιλία έχει διαδραματίσει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξή της, στην αύξηση του κύρους της σε διεθνές επίπεδο, καθώς επίσης και στην κοινωνική και περιφερειακή συνοχή».
Στη συνέχεια έκανε αναφορά στην συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομία, χρησιμοποιώντας στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Πιο συγκεκριμένα, είπε ότι από το 2000 μέχρι το 2011 η ελληνική ναυτιλία πρόσφερε 154 δισ. ευρώ στην Ελλάδα σε ναυτιλιακό συνάλλαγμα ωστόσο, πρόσθεσε, το 40% του ποσού αυτού επανεξήχθη στο εξωτερικό, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες.
Οι Έλληνες εφοπλιστές επανειλημμένα έχουν υποστηρίξει ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες δομές στην Ελλάδα για να γίνουν επενδύσεις και να μείνουν τα χρήματα στον τόπο αυτό. Ο πρωθυπουργός επεσήμανε την ανάγκη να δημιουργηθούν οι δομές αυτές. 
Επίσης, σχολίασε τις εξελίξεις στον κλάδο της ελληνικής κρουαζιέρας και υπογράμμισε ότι η Ελλάδα μπορεί να κινηθεί έξυπνα, να διπλασιάσει τα έσοδα ενώ προσέθεσε ότι πρέπει να διατηρήσει ο Πειραιάς τα πρωτεία στη Μεσόγειο.
Τόνισε ότι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα τα έσοδα υπερβαίνουν τα 360 εκατ. ευρώ: «Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700.000.000 το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016».

Μεταξύ άλλων, σε ομιλία που θα δώσει ο Υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Γ. Στουρνάρας στην έναρξη των Ποσειδωνίων 2012, θα αναφερθεί στο ότι πρέπει «να αναπτύξουμε μια μακροπρόθεσμη, σταθερή πολιτική που θα στηρίζεται στην εξής αμοιβαίως επωφελή σχέση: σταθερότητα, υποδομές, απλοποιημένες διαδικασίες εγγραφής στο Εθνικό Νηολόγιο και κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία, αποσκοπώντας στην προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό και περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας ναυτιλιακής δραστηριότητας και των κόμβων γύρω από αυτή» και αυτό ως πολιτεία.

Ουσιαστικά ο κ. Στουρνάρας επικεντρώνει στην ναυτιλιακή πολιτική μέσα από μία δέσμη επτά αξόνων που συνοψίζονται ως εξής καθώς ο υπουργός σημειώνει πως ως πολιτεία οφείλουμε:
. Να αναπτύξουμε μια μακροπρόθεσμη, σταθερή πολιτική που θα στηρίζεται στην εξής αμοιβαίως επωφελή σχέση: σταθερότητα, υποδομές, απλοποιημένες διαδικασίες εγγραφής στο Εθνικό Νηολόγιο και κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία, αποσκοπώντας στην προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό και περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας ναυτιλιακής δραστηριότητας και των κόμβων γύρω από αυτή.
. Να επιφέρουμε και άλλες μεταβολές στο θεσμικό πλαίσιο όπου αυτό χρειάζεται – όπως έγινε και στην περίπτωση της απελευθέρωσης του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, με τα πρώτα θετικά δείγματα να κάνουν την εμφάνισή τους (home porting διεθνών εταιριών από Ρόδο και Κρήτη).
. Όπως τονίστηκε, κλειδί για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού κεκτημένου είναι η απλοποίηση των διαδικασιών εγγραφής στο Εθνικό Νηολόγιο και η παροχή κινήτρων για την προσέλκυση στην ελληνική σημαία, αλλά και την εγκατάσταση ναυτιλιακών και συναφών επιχειρήσεων στην ελληνική επικράτεια. Σήμερα, πολλές ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες είναι εισηγμένες στα μεγαλύτερα διεθνή χρηματιστήρια και αποτελούν πόλους έλξης ταλαντούχων εργαζομένων σε πλείστους όσους τομείς: καπετάνιοι, μηχανικοί, οικονομολόγοι, νομικοί, και πάμπολλα άλλα επαγγέλματα που συνδέονται με το πλοίο και τις δραστηριότητες του.
. Θεμελιώδους σημασίας είναι η σύγχρονη Ναυτική Εκπαίδευση. Έχει ήδη γίνει μια προεργασία και σε συνεννόηση με τους φορείς της ναυτιλίας θα κτίσουμε το μέλλον της. Ήρθε η ώρα των αποφάσεων. Αποτελεί κλασσικό παράδειγμα σπατάλης εθνικού ανθρώπινου κεφαλαίου η ταυτόχρονη ύπαρξη μεγάλης ανεργίας ιδιαιτέρως μεταξύ των νέων της χώρας μας και ανικανοποίητης ζήτησης για καπετάνιους, μηχανικούς, και άλλα συναφή με τη ναυτιλία επαγγέλματα.
. Να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες, που πρέπει να συνδιαμορφωθούν με όλη την ναυτιλιακή κοινότητα – καθώς το μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον προσθέτει δυσκολίες και προκλήσεις στη διαμόρφωση μακροχρόνιων πολιτικών για τη διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και του πρωταγωνιστικού ρόλου της ελληνικής ναυτιλίας.
. Η προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό μέσω μετεγκατάστασης ελληνόκτητης ναυτιλιακής δραστηριότητας στη χώρα και η περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας ναυτιλιακής δραστηριότητας θα έχει σημαντικές ευεργετικές επιπτώσεις. Προωθώντας ένα νέο εξωστρεφές πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, σαν αυτό που έχει σήμερα ανάγκη η πατρίδα μας, δεν πρέπει να αφήσουμε να χαθούν ευκαιρίες, όπως αυτές που η ανάπτυξη της ναυτιλίας προσφέρει. Σύμφωνα με αποτελέσματα αδημοσίευτης μελέτης του ΙΟΒΕ η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στη Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ (έναντι του περίπου 10 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας η ανεργία στον τόπο μας θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%!!!
. Οφείλουμε να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες που θα επικουρούνται από ένα σύγχρονο και σταθερό φορέα διοίκησης των θεμάτων. Άξονας ένα αυτοτελές Υπουργείο Ναυτιλίας, με δομές που θα υπηρετούν αποτελεσματικά τον κρίσιμο τομέα ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, ώστε να διατηρηθεί η αξιοθαύμαστη ναυτική και ναυτιλιακή μας παράδοση, με την ελληνική ναυτιλία να συνεχίσει να συνδέει τις θάλασσες του κόσμου και να ωφελεί την Ελλάδα.
Όσον αφορά στα της ναυτιλίας ο κ. Στουρνάρας σημειώνει πως με δεδομένο το ρόλο που διαδραματίζει στις θαλάσσιες μεταφορές, η πρόοδος και η βελτίωση της ελληνικής ναυτιλίας:
. Είναι εθνικής σημασίας. Το μέγεθος και η συνεισφορά της στην εθνική οικονομία επιτρέπουν την καθοριστική συμβολή στην απασχόληση, τις επενδύσεις, την επιχειρηματικότητα. Η ιδιαιτερότητα της εποχής υπενθυμίζει ότι η αποδεδειγμένα ανταγωνιστική και πρωτοπόρος ελληνική ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην αναζήτηση εξόδου από την οικονομική και κοινωνική κρίση, μπορεί να μειώσει την ανεργία, ιδιαίτερα των νέων.
. Είναι ευρωπαϊκής σημασίας – με δεδομένη τη σημασία της ναυτιλιακής οικονομίας και του θαλάσσιου εμπορίου για το ενδο-κοινοτικό εμπόριο και τις διεθνείς συναλλαγές.
. Είναι παγκόσμιας σημασίας. Η ναυτιλία αποτελεί το συγκριτικά (περιβαλλοντικά) φιλικότερο μέσο μεταφοράς, με καθοριστική συμβολή στην προσδοκώμενη αειφόρο ανάπτυξη.
Η ανάγκη συνάντησης της ναυτιλίας, παρατηρεί ο κ. Στουρνάρας, πολλαπλασιάζεται σε έναν οικονομικό και ναυτιλιακό κόσμο που αλλάζει. Μάλιστα παρατηρεί πως:
. Η ναυτιλία, μαζί με τον τουρισμό, προσφέρουν το υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα από οποιαδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας
. Η ελληνική πλοιοκτησία με 3.800 ποντοπόρα και 4.200 και πλέον πλοία
. Με 17.000 εργαζόμενους σε ποντοπόρα και σημαντικό αριθμό εργαζόμενων στην ακτοπλοΐα/ κρουαζιέρα, συνολικά όμως 200.000 εργαζόμενοι ασχολούνται άμεσα και έμμεσα στις δραστηριότητες που σχετίζονται με την ναυτιλία.
Τέλος για τη σημασία της έκθεσης των Ποσειδωνίων παρατηρεί ότι
. Προσφέρουν διαχρονικά, ανά διετία τον τόπο συνάντησης της παγκόσμιας ναυτιλίας την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου.
. Οι πρόσθετες δραστηριότητες συμβάλλουν στην ανάπτυξη των παρα-ναυτιλιακών δραστηριοτήτων και συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός σημαντικότατου Ναυτιλιακού Κόμβου Δραστηριοτήτων (Cluster).
. Η εθνική οικονομία έχει ανάγκη την ανάπτυξη των σχετικών με την ναυτιλία υπηρεσιών, όπως έχει ανάγκη την ενίσχυση των προσπαθειών για την δημιουργία ενός ισχυρού ναυτιλιακού κέντρου στον τόπο μας. Όπως έχει ανάγκη τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού λιμενικού συστήματος μέσω της επιτάχυνσης της θεσμικής και λειτουργικής εναρμόνισης του με ανταγωνιστικά πρότυπα που ήδη έχουν υιοθετηθεί από τους ευρωπαϊκούς λιμένες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης