Το κόστος λειτουργίας των πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% τόσο το 2012 όσο και το 2013, σύμφωνα με μια νέα μελέτη της διεθνούς εταιρείας λογιστικής και Moore Stephens. Πλήρωμα και λιπαντικά είναι οι δύο παράγοντες που θα συμβάλουν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον στην αύξηση του κόστους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μελέτη της Moore Stephens στηρίχθηκε σε απαντήσεις σημαντικών «παικτών» της διεθνούς ναυτιλίας, από τις οποίες προέκυψε ότι το κόστος λιπαντικών θα αυξηθεί 2,9% και 2,8% το 2012 και 2013 αντίστοιχα, με το κόστος πληρωμάτων να ακολουθεί με ποσοστά 2,3% και 2,4% για 2012 και 2013 αντίστοιχα.

Υπερπροσφορά

Πολλοί πλοιοκτήτες, αναφερόμενοι στο κόστος πληρωμάτων, εξέφρασαν την ανησυχία τους για την έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού το αμέσως επόμενο διάστημα λόγω και της υπερπροσφοράς χωρητικότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο εκπρόσωπος της Moore Stephens Richard Greiner, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το λειτουργικό κόστος των πλοίων αυξήθηκε 2,1% στη διάρκεια του 2011 και δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι θα συνεχίζει να αυξάνει με υψηλότερους ρυθμούς το 2012 και το 2013.

Επιλογή διάλυσης

Πάντως, η συνεχής αύξηση των λειτουργικών εξόδων σε συνδυασμό με τους χαμηλούς ναύλους, αλλά με τις ελκυστικές τιμές των διαλύσεων, κάνει πιο «εύκολη» την απόφαση των πλοιοκτητών να επιλέξουν τη ρότα της διάλυσης, αναφέρει ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas».

Αγοραπωλησίες

Το χαρακτηριστικό στοιχείο του 2012 είναι ότι ο αριθμός των αγοραπωλησιών στα μεταχειρισμένα πλοία είναι μικρότερος από τον αριθμό των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση. Επίσης, παρατηρείται μείωση του μέσου όρου ηλικίας των πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα περίπου 984 μεταχειρισμένα πλοία έχουν αλλάξει χέρια συγκριτικά με περίπου 1.028 τα οποία έχουν πάει για διάλυση. Σχετικά με την ηλικία των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση το 2012, το 30% είναι κάτω των 25 χρόνων και είναι αυξημένα κατά 13% από το 2011.

Να σημειώσουμε ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους το ποσοστό των πλοίων κάτω των 25 ετών ήταν στο 20%, αλλά από τον Αύγουστο και μετά αυξήθηκε απότομα στο 30%.

Χαμηλοί ναύλοι

Ταυτόχρονα, με την αύξηση των λειτουργικών εξόδων οι τιμές καυσίμων των πλοίων έχουν και αυτές αυξητική τάση και σε γενικές γραμμές είναι πέντε φορές πάνω απ’ ό,τι πριν από 10 χρόνια, ενώ αντίθετα οι ναύλοι είναι σε χαμηλά επίπεδα.

Η σχέση αυτή, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο, δημιουργεί την ανάγκη για πλοία που προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση, όπως είναι τα επονομαζόμενα «eco». Η εξέλιξη αυτή των «eco» πλοίων εκτιμάται ότι θα αυξήσει περαιτέρω τον αριθμό των πλοίων προς διάλυση και ενδεχομένως να δώσει ώθηση στον τομέα των ναυπηγήσεων το 2013, δεδομένων και των ελκυστικών τιμών που επικρατούν στην αγορά για νεότευκτα πλοία.

Νεότευκτα τύπου «eco»

Σύμφωνα με τον κ. Παναγιώτη Τσιλιγγίρη του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, τα πλοία τύπου «eco» (eco-type) αποτελούν το μέλλον μιας οικονομικής, αποτελεσματικής, ασφαλούς και φιλικής προς το περιβάλλον εμπορικής ναυτιλίας, εάν ληφθεί υπόψη η νέα πραγματικότητα στο κόστος καυσίμου, αλλά και τις υπάρχουσες και κυρίως μελλοντικές νομοθεσίες σχετικές με τις εκπομπές καυσαερίων και την προστασία του περιβάλλοντος.

Ομως, παρότι υπάρχουν διάφορες γενιές «eco» που θα μπορούσαν να προσφέρουν εξοικονόμηση 10 – 20% καυσίμου, η οποία μεταφράζεται σε εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια ετησίως, αναμένουμε την περεταίρω βελτιστοποίηση-ωρίμανσή τους, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν ουσιαστικά δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες ναυσιπλοΐας, τονίζει ο κ. Τσιλιγγίρης.

naftemporiki

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης