Με τη φορολόγηση και των πλοίων με ξένη σημαία κατά τρόπο ίδιο με αυτόν που φορολογούνται όσα πλοία φέρουν την ελληνική σημαία (tonnage tax), των οποίων η διαχειρίστρια εταιρεία είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα, θα συνεισφέρει η ναυτιλιακή βιομηχανία στην προσπάθεια ενίσχυσης των εσόδων του κράτους από τη φορολογία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η πρόβλεψη γίνεται στο άρθρο 26 του νομοσχεδίου για το φορολογικό και τροποποιεί στην ουσία το άρθρο 26 του νόμου 27/1975, με το οποίο απαλλάσσονταν από κάθε φόρο τα ανωτέρω πλοία.

Οι φορολογικές διατάξεις έχουν ιδιαίτερη σημασία, εάν αναλογιστεί κανείς ότι υπό ελληνική σημαία βρίσκεται μόλις 25% περίπου του ελληνόκτητου στόλου.

Σημειώνεται ότι η συμβολή του εφοπλισμού στην αύξηση των φορολογικών εσόδων της χώρας αποτέλεσε και θέμα διαλόγου ανάμεσα στη κυβέρνηση και την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Ενωσης, Θόδωρος Βενιάμης, έχει δηλώσει ότι «ο εφοπλιστικός κόσμος, συναισθανόμενος την κρισιμότητα των στιγμών, αλλά και τη μοναδική ευκαιρία που έχει η χώρα να ανακάμψει και να αναπτυχθεί, ανταποκρίνεται πλήρως στις προκλήσεις, δηλώνει ”παρών” και συμβάλλει στην προσπάθεια μέσα από τα φορολογικά έσοδα που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αναφορικά με τη φορολογία των πλοίων, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, στο άρθρο 26 «ο φόρος υπολογίζεται με τα ίδια κριτήρια, συντελεστές και κλιμάκια που ισχύουν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και τις εκδιδόμενες, δυνάμει του άρθρου 13 του νόμου 2687/1953, πράξεις, για τα πλοία που νηολογήθηκαν υπό ελληνική σημαία κατά το προηγούμενο έτος από το έτος επιβολής του φόρου του παρόντος άρθρου». Η ισχύς του μέτρου αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2013.

Σε περίπτωση, μάλιστα, που η πλοιοκτήτρια εταιρεία αλλάξει τη διαχειρίστρια εταιρεία, στην οποία έχει αναθέσει τη διαχείριση του πλοίου της υπό ξένη σημαία, η διαχειρίστρια εταιρεία ευθύνεται για τη καταβολή του φόρου που αναλογεί στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ασκούσε τη διαχείριση του συγκεκριμένου πλοίου.

Από το ποσό του φόρου για τα πλοία με ξένη σημαία, τα οποία διαχειρίζονται εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, εκπίπτει ο φόρος χωρητικότητας (tonnage tax) η οποιαδήποτε παρόμοια επιβάρυνση που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε για το πλοίο υπό ξένη σημαία και μέχρι του ποσού του φόρου που οφείλεται στην Ελλάδα.

Οπως επισημαίνεται, επίσης, ο φόρος «βαρύνει τους αλλοδαπούς πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία έχουν τεθεί υπό τη διαχείριση ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, οι οποίες είναι αλληλέγγυα υπόχρεες με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες για τη καταβολή του εν λόγω φόρου».

Στις διατάξεις του άρθρου 26 προβλέπεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος εξαντλεί κάθε υποχρέωση της αλλοδαπής εταιρείας πλοιοκτήτριας υπό ξένη σημαία, το οποίο τελεί υπό την εκμετάλλευση ή διαχείριση ημεδαπής ή αλλοδαπής εταιρείας εγκατεστημένης στην Ελλάδα. Επίσης, απαλλάσσονται από το φόρο κληρονομιών οι μεταβιβάσεις πλοίων, μετοχές ή μερίδια ημεδαπών εταιρειών που έχουν στην ιδιοκτησία τους πλοία υπό ελληνική ή ξένη σημαία άνω των 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας, καθώς και οι μετοχές ή μερίδια εταιρειών χαρτοφυλακίου που κατέχουν άμεσα ή μέσω ενδιάμεσων εταιρειών χαρτοφυλακίου τις μετοχές ή τα μερίδια των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών.

Επίσης, στο άρθρο 27 του σχεδίου νόμου προβλέπεται η απαλλαγή από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση του εισοδήματος που αποκτάται από εταίρους ή μετόχους εταιρειών χαρτοφυλακίου, οι οποίες έχουν αποκλειστικά άμεσα ή έμμεσα μετοχές πλοιοκτητριών εταιρειών με ελληνική ή ξένη σημαία. Και εφόσον αυτές οι εταιρείες είναι συμβεβλημένες με το ΝΑΤ ή η εκμετάλλευση ή διαχείριση των πλοίων τους, γίνεται από ημεδαπή ή αλλοδαπή επιχείρηση εγκατεστημένη στην Ελλάδα.

Αυξάνεται η κλίμακα ναυτικών

Ανεβαίνουν οι κλίμακες και στη φορολογία των Ελλήνων ναυτικών και φτάνουν το 15%, από 10% που ήταν για τους αξιωματικούς, και σε 10%, από 3% που ήταν για τα κατώτερα πληρώματα, για τις αμοιβές που θα αποκτήσουν από το ημερολογιακό έτος 2013 και τα επόμενα.

Η αύξηση της φορολογίας των ναυτικών έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την πλευρά των ναυτικών. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία έχει επισημάνει ότι, με τον τρόπο αυτόν, προστίθεται ακόμα ένα αντικίνητρο για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Ναυτεμπορική

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης