Πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) ημερίδα για την παρουσίαση του πιλοτικού προγράμματος «ΝΕΑΡΧΟΣ», για την ενίσχυση της απασχόλησης των ανέργων νέων ναυτικών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αντικείμενο της ημερίδας ήταν η ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων φορέων, καθώς και των δυνητικά ωφελούμενων του πιλοτικού προγράμματος «ΝΕΑΡΧΟΣ», μία πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, που σχεδίασε και θα υλοποιήσει το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ).

Οι ομιλίες του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη και του Προέδρου του Δ.Σ. του ΓΕΝΕ, Πλοιάρχου Λ.Σ. Νικόλαου Σπανού.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κωστής Μουσουρούλης:

Μοιραζόμαστε την ίδια αγωνία για τη ναυτική ανεργία αλλά ταυτόχρονα και την ίδια επιθυμία για νέες κοινές προσπάθειες αντιμετώπισής της. Το πιλοτικό πρόγραμμα «Νέαρχος» είναι η πρώτη από αυτές τις προσπάθειες. Αξιοποιεί σημαντικούς πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου για να δημιουργήσει ευκαιρίες στους νέους άνεργους ναυτικούς.

 

Είναι το πρώτο που σχεδιάστηκε με σκοπό τη βελτίωση των επαγγελματικών τους δεξιοτήτων και τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά ναυτικής εργασίας. Είναι επίσης το πρώτο που υλοποιεί το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, το οποίο, μετά από μήνες σκληρής δουλειάς, απέκτησε Διαχειριστική Επάρκεια προκειμένου να μπορεί να υλοποιεί Ευρωπαϊκά προγράμματα. Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να ευχαριστήσω δημόσια τον Υπουργό κύριο Βρούτση και τους συνεργάτες του για την υποστήριξή τους.

 

Ο «Νέαρχος» σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να μην οδηγεί στην υποκατάσταση των ήδη απασχολούμενων από επιδοτούμενους εργαζομένους. Δεν προσφέρει εργασία, αλλά θεωρητική κατάρτιση από πιστοποιημένους φορείς και πρακτική άσκηση επί πλοίου ανάλογη με την ειδικότητα των ωφελούμενων. Οι ωφελούμενοι δεν θα καταλάβουν οργανικές θέσεις πληρώματος, αλλά θα περιληφθούν στις λίστες επιβαινόντων. Σε όλη τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης θα εξακολουθήσουν να χαρακτηρίζονται ως άνεργοι ναυτικοί.

 

Τα μέλη της Ομάδας Σχεδιασμού θα σας παρουσιάσουν λεπτομέρειες για τη σχετική πρόσκληση που καταρτίσαμε μετά από δημιουργική συζήτηση με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τα στελέχη του Υπουργείου Εργασίας. Αντίστοιχα προγράμματα υλοποιούνται στη στεριά εδώ και χρόνια.

 

Και κάτι ακόμη. Κανείς συνδικαλιστικός φορέας δεν σκέφθηκε να τα υπονομεύσει ή να τα χρησιμοποιήσει ως πεδίο επίδειξης μαχητικότητας. Τα τείχη που ορισμένοι θέλουν να υψώνουν, δεν μας εμποδίζουν να κοιτάμε μπροστά. Χρέος και υποχρέωσή μας είναι να βρούμε λύσεις με συντονισμένες ενέργειες, με συνέργειες πολιτικών και με νέα προγράμματα. Το εγχείρημα στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν ήταν εύκολο, αφού δεν υπήρξαν άλλα αντίστοιχα προγράμματα κατά το παρελθόν.

 

Το όνομα του Προγράμματος δεν το επιλέξαμε τυχαία. Ο Νέαρχος ήταν ο αρχηγός του στόλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Όταν ο στόλος, στην αρχή της εκστρατείας προς την Περσία, συνάντησε ανυπέρβλητα εμπόδια, ο Νέαρχος με θάρρος και αποφασιστικότητα τα ξεπέρασε και άνοιξε τον δρόμο της προέλασης.

 

Αυτός είναι ο στόχος μας. Να ξεπεράσουμε τις αντιξοότητες που δημιουργούν η κρίση και η ανεργία και να ανοίξουμε δρόμο σε μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση νέων ανθρώπων στην ανταγωνιστική αγορά ναυτικής εργασίας.

 

Δεν λέω ότι είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα που λόγω της ύφεσης, πήρε διαστάσεις πανδημίας σε αρκετούς τομείς της αγοράς εργασίας. Στη ναυτιλία ήδη παρατηρούνται ανησυχητικά φαινόμενα έξαρσης που θα πρέπει να προλάβουμε αξιοποιώντας κάθε πρόταση, κάθε μέσο, με κάθε τρόπο.

 

Η ανεργία εκτείνεται πέρα από την άμεση απώλεια εισοδήματος. Δεν απαξιώνει μόνο το εργασιακό ηθικό αλλά και τις δεξιότητες του ανέργου. Η απαξίωση των δεξιοτήτων θα επηρεάσει αρνητικά τις μακροχρόνιες αποδοχές του ανέργου. Μην ξεχνάμε ότι διαρθρωτική ανεργία είναι η ανεργία που οφείλεται στην αναντιστοιχία των δεξιοτήτων που διαθέτουν οι άνεργοι και αυτών που ζητούν οι εργοδότες. Και εδώ υπεισέρχεται η διάσταση της αναβάθμισης των δεξιοτήτων αυτών. Από εδώ θα ξεκινήσει ο ενάρετος κύκλος της απασχόλησης.

 

Παράλληλα, παρεμβαίνουμε στις αιτίες της κρίσης, προωθώντας τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές. Και οι αλλαγές αυτές δεν αφορούν μόνο στις επενδύσεις που θα αυξήσουν τη ζήτηση εργασίας, αλλά και στους εργαζόμενους, γιατί για να έχουν δουλειά θα πρέπει ο κλάδος τους να μην καταρρεύσει.

 

Η αντιμετώπιση της ανεργίας απαιτεί διαφοροποιημένες πολιτικές, όπως αυτή που υλοποιεί το πρόγραμμα «Νέαρχος». Είμαι βέβαιος ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες θα στηρίξουν το νέο πρόγραμμα και θα διαθέσουν τα πλοία τους για τους σκοπούς του.

 

Ομιλία Προέδρου του Δ.Σ. του ΓΕΝΕ

 

Σας καλωσορίζω στη σημερινή Ημερίδα, ως Πρόεδρος του Δ.Σ. ΓΕΝΕ, θέλοντας να μοιραστώ μαζί σας, βλέψεις, στόχους, σκέψεις και προβληματισμούς. Επιτρέψτε μου μία σύντομη αναδρομή στο θεσμό, μία ανάλυση της σημερινής του εικόνας, καθώς και τους μελλοντικούς άμεσους στόχους.

 

·                     Το ΓΕΝΕ είναι ένας ιστορικός φορέας, που δραστηριοποιείται στον Πειραιά από το 1934, όπου και πρωτοιδρύθηκε, και από τότε είναι κατοχυρωμένος στη συνείδηση του Έλληνα ναυτικού και της ναυτιλιακής οικογένειας, ως ο μόνος θεσμοθετημένος φορέας ο οποίος μεριμνά για την εξεύρεση εργασίας επί πλοίου στους ναυτικούς της πατρίδας μας και εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους. Είναι άλλωστε ένας φορέας που είναι κατοχυρωμένος και στη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας και προβλέπεται από την πρώτη έκδοσή της, ήδη από το 1929. Είναι συνεπώς ένας φορέας, που η αναγκαιότητα της ύπαρξής του και η προσφορά του, δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανέναν.

 

·                     Με την πάροδο των χρόνων, το ΓΕΝΕ πέρασε τις δικές του στιγμές ακμής, αλλά και παρακμής, ίσως και απαξίωσης στη συνείδηση κάποιων, όμως, για να έλθουμε στο σήμερα και στις ημέρες Διοίκησης του σημερινού Δ.Σ. τα στοιχεία που θα σας παραθέσω μιλούν από μόνα τους.

 

·                     Τα τρία τελευταία χρόνια, το ΓΕΝΕ, που απασχολεί 17 άτομα πολιτικό προσωπικό και 3 άτομα ένστολο προσωπικό, έχει εξυπηρετήσει:

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1

 

ΕΤΟΣ

NAYTIKOI ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ ΜΕ ΤΟ ΓΕΝΕ

-ΕΚΔΟΣΗ ΚΑΡΤΑΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

-ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

-ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ

ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΟΛΟΓΗΣΗ

2010

4.848

12.120

2011

4.995

12.471

2012

4.296

11.818

 

 

·                     Όμως, δυστυχώς, τα χρόνια της κρίσης επηρέασαν αρνητικά τη ναυτική εργασία και τα φαινόμενα ανεργίας έχουν πλήξει και τη ναυτιλία, έναν από τους δυο αναπτυξιακούς και εξωστρεφείς πυλώνες της χώρας μας, μαζί με τον τουρισμό.

 

·                     Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που βλέπετε στις Διαφάνειες 2, 3 και 4 κατά την τριετία 2010-2012 ο συνολικός αριθμός ανέργων ναυτικών ΓΕΝΕ – Λιμενικών Αρχών έχει ως εξής:

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 2

ΕΤΟΣ

ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ

ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ

Γ.Ε.Ν.Ε.

ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ

ΑΡΧΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ

ΑΥΞΗΣΗ

2010

276

160

436

 –

2011

512

172

684

57%

2012

714

196

910

33%

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 3

ΕΤΟΣ

ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ

ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΗΣ

Γ.Ε.Ν.Ε.

ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ

ΑΡΧΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ

ΑΥΞΗΣΗ

2010

151

62

213

 –

2011

225

75

300

41%

2012

272

94

366

22%

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 4

ΕΤΟΣ

ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑ

ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

Γ.Ε.Ν.Ε.

ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ

ΑΡΧΕΣ

ΣΥΝΟΛΟ

ΑΥΞΗΣΗ

2010

1239

663

1902

 –

2011

1762

900

2662

 40%

2012

2200

882

3082

15,7%

 

 

Τα συνολικά ποσοστά αύξησης της ανεργίας κατά την τριετία 2010-2012 έχουν ως εξής:

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 5

ΑΥΞΗΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΡΙΕΤΙΑ 2010-2012

v ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ: 109%

v ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΗΣ: 72%

v ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: 62%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Εάν αθροιστούν οι αριθμοί του πίνακα προκύπτει ότι ο αριθμός ανέργων ναυτικών ανεξαρτήτου ειδικότητας παρουσίασε:

 

·                     το 2011 αύξηση 43,76% και

·                     το 2012 αύξηση 20,07%.

 

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 6

Το συνολικό ποσοστό αύξησης της ναυτικής ανεργίας κατά την τριετία 2010-2012 ανέρχεται στο 72,6%.

 

 

 

 

 

 

 


Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι η ανεργία χτύπησε έντονα και την πόρτα της ναυτικής οικογένειας.

 

Θεωρήσαμε λοιπόν καθήκον και υποχρέωσή μας, αλλά και πρόκληση, τόσο η πλειοψηφία του Δ.Σ. του ΓΕΝΕ, όσο και το σύνολο του προσωπικού του, να υιοθετήσουμε την πρόταση που μας έγινε από τον Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας τον περασμένο Ιανουάριο, προκειμένου να διαχειριστούμε για πρώτη φορά στην ιστορία του ΓΕΝΕ ευρωπαϊκούς πόρους και να συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, υπό την καθοδήγηση του Κου Υπουργού και με την αρωγή της συνεργάτιδάς του, κυρίας Βεργοπούλου Μαίρης, η οποία μας παρείχε αμέριστα, τόσο την συμπαράσταση, όσο και τις πολύτιμες γνώσεις της.

 

Η πρόκληση μεγάλη, αλλά η προετοιμασία και η ένταση δουλειάς από όλους μέχρι τη σημερινή ημέρα ανάλογη, διότι, προκειμένου να εναρμονιστούμε με το κανονιστικό πλαίσιο του Υπ. Εργασίας και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, έπρεπε σε ελάχιστο χρόνο:

 

·                     να γίνει η διαπραγμάτευση με την αρμόδια Γεν Δ/νση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,

 

·                     να πραγματοποιηθούν όλες οι συζητήσεις και οι συσκέψεις ωρίμανσης με τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΠΑΝΑΔ (και τους ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας για την άψογη συνεργασία και αποτελεσματικότητα),

 

·                     να σχεδιαστεί το πιλοτικό πρόγραμμα εναρμονισμένο στις ανάγκες της ναυτιλίας,

 

·                     να εγκριθούν οι όποιες εξαιρέσεις για την εφαρμογή του, όπως π.χ. η αύξηση της αποζημίωσης που θα λαμβάνουν οι ωφελούμενοι άνεργοι νέοι ναυτικοί που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, σε σχέση με την αντίστοιχη της χερσαίας εργασίας που είναι 400 €,

 

·                     να προετοιμαστεί το ΓΕΝΕ και να υποβάλει στο Υπ. Εργασίας Φάκελο, προκειμένου να λάβει Διαχειριστική Επάρκεια, απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει να υλοποιήσει ευρωπαϊκό πρόγραμμα,

 

·                     να καταρτιστούν και να υποβληθούν Τεχνικά Δελτία με το φυσικό και οικονομικό περιεχόμενο του προγράμματος, προκειμένου να γίνει η κατανομή των δεσμευμένων πόρων κατ΄ έτος και Περιφέρεια,

 

·                     να συνταχθεί η σχετική Πρόσκληση με τα παραρτήματά της, όπως θα σας παρουσιαστεί αργότερα,

 

·                     να δημιουργηθούν ή να προσαρμοστούν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες και βάσεις του ΓΕΝΕ και του Υπ. Εργασίας για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων,

 

·                     να οργανωθεί όλο αυτό το οποίο βλέπετε γύρω σας σε αυτή την αίθουσα,

 

·                     και βέβαια και μη σας φανεί ευκαταφρόνητο – να διδαχθούμε κυρίες και κύριοι, αγαπητοί συνάδελφοι, τι είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ορολογίες και τεχνικές που άλλοι στη Δημόσια Διοίκηση είναι χρόνια εξοικειωμένοι και εμείς έπρεπε σε μηδενικό χρόνο να μάθουμε και να ανταποκριθούμε.

 

Προσπαθήσαμε, δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και πιστεύω ότι το αποτέλεσμα μας δικαιώνει, δεδομένου ότι το πιλοτικό πρόγραμμα είναι ήδη στον αέρα και 1.000 άνεργοι νέοι ναυτικοί όλων των ειδικοτήτων θα μπορέσουν να επιδοτηθούν και κυρίως να τους δοθεί μια νέα ευκαιρία, να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στο ναυτικό επάγγελμα και να έρθουν σε επαφή με δυνητικούς εργοδότες τους, που είναι οι ναυτιλιακές εταιρίες που θα δηλώσουν συμμετοχή στο πρόγραμμα, που διαφορετικά, δεν θα υπήρχε ίσως ποτέ δυνατότητα επαφής και συνεργασίας.

 

Κυρίες και κύριοι,

 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Εκφράστηκε σκεπτικισμός από μέλη της ΠΝΟ και της ΠΕΝΕΝ για το πρόγραμμα, πως ίσως λειτουργήσει, ως «κερκόπορτα για μαύρη εργασία», (ή) ανταγωνιστικά για τα πληρώματα. Αφουγκραζόμαστε τον σκεπτικισμό, αλλά δεν τον συμμεριζόμαστε. Το περιεχόμενο του προγράμματος και η νομική του βάση, όπως θα σας εξηγηθεί αναλυτικά στη σημερινή Ημερίδα, προστατεύουν ωφελούμενους, εταιρείες, πληρώματα από το οποιοδήποτε ηθελημένο ή αθέλητο ολίσθημα.

 

Όμως, όσο και αν τα κείμενα και οι κανόνες προστατεύουν – και οι κανόνες του προγράμματος είναι από την αρχή, αυστηροί και διαφανείς – ο ανθρώπινος παράγων και εδώ θα παίξει τον πρώτο ρόλο. Οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα, από όποιο μετερίζι και αν λειτουργήσουν, θα προστατέψουν καταρχήν τους νέους ανθρώπους που θα καταρτιστούν επί πλοίου, αλλά κυρίως, θα προστατέψουν το ναυτικό επάγγελμα και τους ναυτικούς, τη ναυτιλία μας που παραμένει, παρόλα τα προβλήματα, ο αναπτυξιακός πυλώνας της χώρας.

 

Εγώ έχω εμπιστοσύνη στους ανθρώπους και πίστη στο πρόγραμμα και τις ευκαιρίες που δημιουργεί για μια ομάδα νέων ανθρώπων, που ήδη σε νεαρή ηλικία βιώνει την ανεργία και χαίρομαι που στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που όλοι βιώνουμε, κατορθώσαμε ως ΓΕΝΕ, σε ένα ανταγωνιστικό και δύσκολο περιβάλλον, να δεσμεύσουμε 6,4 εκατ. ευρώ, για τους άνεργους νέους ναυτικούς.

 

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης