Ανασύσταση Υ.Ε.Ν. με Λ.Σ. και εγγυήσεις για συνταγματικό και νομικό πλαίσιο παρέχει η Ν.Δ. για την Ελληνική Ναυτιλία. Τι προβλέπει αναλυτικά το πρόγραμμα της.

Ανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με νέες βελτιωμένες και εκσυγχρονισμένες δομές και με το Λιμενικό Σώμα να επιστρέφει πίσω, προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας την Ελληνική ναυτιλία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 Εξάλλου η Νέα Δημοκρατία, εγγυάται τη σταθερότητα και της διαχρονικότητα του Συνταγματικού και Νομικού Πλαισίου που διέπει τη Ναυτιλία, θεωρώντας ότι η συνταγματική κατοχύρωση (άρθρο 107 του Συντάγματος) καθώς και το σταθερό και διαχρονικό θεσμικό και δημοσιονομικό πλαίσιο που διέπει τη Ναυτιλία, με νόμους αυξημένης τυπικής ισχύος (άρθρο 13 ΝΔ 2687/53 «περί νηολόγησης πλοίων με Ελληνική σημαία, εξομοιούμενων με κεφάλαια εξωτερικού» και συμπληρωματικά Ν.27/1975 «περί φορολογίας πλοίων») αποτελούν εγγύηση βιωσιμότητας και επιτυχίας.

 Αναλυτικά η επίσημη θέση της ΝΔ για τη Ναυτιλία, με βάση το πρόγραμμα του κόμματος είναι η εξής:

 Α. ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 1. Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΑΣ

 Η Ελληνική Ναυτιλία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες στήριξης της Εθνικής Οικονομίας.

 Η δύναμη του ελληνόκτητου στόλου το 2010:

 • 4000 πλοία, έναντι 3584 το 2000.

 • 967 υπό Ελληνική σημαία.

 • Συνολικό μεταφορικό φορτίο 258 εκατ. τόνοι, έναντι των 150,9 εκατ. τόνων το 2000, δηλαδή κατέχει το 40% της Κοινοτικής και το 15% της Παγκόσμιας χωρητικότητας.

 • Μέση ηλικία πλοίων 11 χρόνια, έναντι 20 χρόνια το 2000, με δυναμική περαιτέρω ανανέωσης λόγω των πολλών παραγγελιών που έγιναν το 2008.

 • Σύνολο απασχολουμένων 300.000 (πλοία, ναυτιλιακές εταιρίες, παραναυτικά επαγγέλματα). Έλληνες εργαζόμενοι στα πλοία 15.700. Απασχολούμενοι στην ποντοπόρο ναυτιλία 8.000.

 Η Νέα Δημοκρατία συνέβαλε στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας.

 • Δημιούργησε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

 • Μείωσε τη φορολογία των εισοδημάτων των κατωτέρων πληρωμάτων στο 1% και των αξιωματικών στο 3%.

 • Εναρμόνισε τη νομοθεσία με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή αναφορικά με τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ακτοπλοΐα.

 • Νομοθέτησε για την αναβάθμισης της Ναυτικής Εκπαίδευσης, την επιδότηση των εισφορών των ναυτικών σε πλοία υπό Ελληνική σημαία κλπ.

 Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διέλυσε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας καταργώντας το δύο φορές και αλλάζοντας πέντε φορές το θεσμικό πλαίσιο μέσα σε 20 μήνες. Περιφρόνησε έναν κλάδο που είναι ταυτισμένος με την Ελλάδα και αποτελεί βασική πηγή πλούτου της Οικονομίας μας. Η ατολμία και η αδιαφορία της Πολιτείας οδηγεί στη συρρίκνωση του αριθμού πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο και στη μείωση του υπό ελληνική σημαία στόλου.

 2. ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

 Η Νέα Δημοκρατία εμπιστεύεται την Ελλάδα της Θάλασσας. Πιστεύει στη δύναμη της Ελληνικής Ναυτιλίας και επενδύει στη Ναυτοσύνη.

 Με την πολιτική της προωθεί:

 2.1. Ανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας

 Ανασυστήνεται το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στο πρότυπο της Υπηρεσίας Μιας Στάσης (One Stop Shop), ώστε να ασκεί με ευέλικτο και αποτελεσματικό τρόπο τις αρμοδιότητές του, αποφεύγοντας χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες και παρέχοντας ποιοτικές υπηρεσίες σε πλοία ή ναυτιλιακές επιχειρήσεις σε 24ωρη βάση.

 Το Υπουργείο Ναυτιλίας θα έχει την ευθύνη:

• Παρακολούθησης των μεταβαλλόμενων διεθνών εξελίξεων.

 • Μελέτης και ανάλυσης των δεδομένων και των τάσεων στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης των θεμάτων.

 • Εκπροσώπησης και υπεράσπισης των ελληνικών συμφερόντων στους Διεθνείς Οργανισμούς.

• Διαμόρφωσης Εθνικής Στρατηγικής για τη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας.

• Συστηματική παρουσία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συνδιαμόρφωση της πολιτικής της.

 2.2. Επαναφορά του Λιμενικού Σώματος στο ΥΕΝ και αναβάθμισή του

 • Το Λιμενικό Σώμα επανέρχεται στο ανασυσταθέν Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

• Αναδιοργανώνεται και αναβαθμίζεται, ώστε να ασκεί με αποτελεσματικότητα το σημαντικό του έργο για την ακτοπλοΐα, για την προστασία του περιβάλλοντος, για την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, την προστασία των θαλασσίων συνόρων, την ειδική και γενική πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος στις ελληνικές θάλασσες, στα παράλια και στους λιμένες.

• Η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος συμμετέχει αυτοδικαίως στο νεοσύστατο Γενικό Επιτελείο Σωμάτων Ασφαλείας και Υπηρεσιών (ΑΓΕΣΑΥ), το οποίο έχει την ευθύνη για το Νέο Δόγμα Εσωτερικής Ασφάλειας.

 2.3. Εγγύηση της σταθερότητας και της διαχρονικότητας του Συνταγματικού και Νομικού Πλαισίου που διέπει τη Ναυτιλία

 Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι η συνταγματική κατοχύρωση (άρθρο 107 του Συντάγματος) καθώς και το σταθερό και διαχρονικό θεσμικό και δημοσιονομικό πλαίσιο που διέπει τη Ναυτιλία, με νόμους αυξημένης τυπικής ισχύος (άρθρο 13 ΝΔ 2687/53 «περί νηολόγησης πλοίων με Ελληνική σημαία, εξομοιούμενων με κεφάλαια εξωτερικού» και συμπληρωματικά Ν.27/1975 «περί φορολογίας πλοίων») αποτελούν την εγγύηση της βιωσιμότητας και της επιτυχίας.

2.4. Ναυτική Εκπαίδευση: Επένδυση στη Ναυτοσύνη

 Η Νέα Δημοκρατία επενδύει στη Ναυτοσύνη. Η Ναυτική Εκπαίδευση δίνει επαγγελματικό διέξοδο στη ραγδαία αυξανόμενη ανεργία της νέας γενιάς. Παράλληλα κρατά σε ελληνικά χέρια τη στελέχωση των ελληνόκτητων πλοίων, διασώζοντας την Εθνική Παράδοση αλλά και διανοίγοντας νέα προοπτική.

 Το εντοπισμένο έλλειμμα περίπου 1.900 πλοιάρχων και 2.200 μηχανικών Α’ τάξης, δημιουργεί τις προϋποθέσεις, ώστε κάθε χρόνο να μπορούν να εισάγονται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού 1.130 νέοι ειδικότητος καταστρώματος και 870 ειδικότητας μηχανής, με διασφαλισμένη επαγγελματική καριέρα. Παράλληλα, η Ελληνική Ναυτιλία προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας με καλές αποδοχές και εργασιακή ασφάλεια σε όλες τις βαθμίδες.

 Η Νέα Δημοκρατία προωθεί:

 • Ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικών για μια σύγχρονη Ναυτική Εκπαίδευση.

 • Αναβάθμιση των Ναυτικών Λυκείων και δημιουργία νέων, όπου αυτά κρίνονται απαραίτητα.

 • Εκσυγχρονισμό του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ώστε να αναδεικνύεται η Ναυτοσύνη και να ενημερώνονται με πληρότητα οι μαθητές της χώρας για τις πραγματικές επαγγελματικές προοπτικές που διασφαλίζει η Ναυτιλία σε όλα τα επίπεδα.

• Ποιοτική αναβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού:

 -Ενημέρωση προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των σπουδαστών.

 -Πιστοποίηση των Ακαδημιών και των σπουδαστών τους και αναγνώριση του καταληκτικού διπλώματος πλοιάρχων και μηχανικών Α’ ως ισότιμου πανεπιστημιακού τίτλου.

 -Οικονομική βιωσιμότητα και εξοπλισμός με σύγχρονα εποπτικά μέσα.

 -Εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων.

 -Βελτίωση του περιεχομένου των σπουδών και των αναλυτικών προγραμμάτων.

 -Συνεχής μετεκπαίδευση του εκπαιδευτικού προσωπικού σε θέματα παιδαγωγικής και τεχνικής διδασκαλίας και διαρκή επιμόρφωσή του με παράλληλη αξιολόγηση.

-Διατήρηση του ναυτικού χαρακτήρα των Σχολών.

 • Ενεργοποίηση του Νόμου (3153/2003 και 3450/2006) «Περί Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ)».

• Εξετάσεις για την απόκτηση των αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση STCW του 1995.

 • Τεστ καταλληλότητας για την άσκηση ναυτικού επαγγέλματος.

 2.5. Ανταγωνιστικότητα του Εθνικού Νηολογίου.

 Η Νέα Δημοκρατία στοχεύει:

• Στην πλήρη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών οδηγιών για κρατικές ενισχύσεις στη Ναυτιλία (State Aids Guidelines on Shipping) και για την υιοθέτηση μέτρων που τη στηρίζουν, ώστε να βελτιώνεται συνεχώς η ανταγωνιστικότητα του Εθνικού Νηολογίου, που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα και την ελληνική πρωτοπορία.

 • Στην εφαρμογή πολιτικών που ευνοούν το άνοιγμα των αγορών, την άρση των οποιωνδήποτε εμποδίων ή περιοριστικών μέτρων – πρακτικών και προωθούν τη κανονιστική ρύθμιση του πολυμερούς θαλάσσιου εμπορίου μέσω Διεθνών Συμφωνιών.

• Στην άμεση επαναλειτουργία Ελληνικού Νηογνώμονα με την αναγκαία εναρμόνιση των κανονισμών του τελευταίου στους αντίστοιχους ισχύοντες ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανονισμούς.

 • Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, που συμβάλλει στη μείωση του συναλλαγματικού μας ελλείμματος και στη στήριξη του ισοζυγίου πληρωμών και που τα τελευταία δέκα χρόνια ξεπέρασε τα 200 δις δολάρια, θα αντιμετωπιστεί προνομιακά, εφόσον αυτό κατευθύνεται σε παραγωγικές επενδύσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας.

 2.6. Στήριξη του ρόλου και του έργου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).

 Η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει το ρόλο και αναγνωρίζει το έργο του IMO, του εξειδικευμένου σε θέματα ναυτιλίας Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος επί 60 χρόνια έχει την πρωτοκαθεδρία για θέματα ναυτιλίας, έναντι άλλων Διεθνών και Περιφερειακών Οργανώσεων, ακόμα και έναντι της Ε.Ε., η οποία συχνά επιδιώκει να υιοθετήσει μέτρα περιφερειακού χαρακτήρα για την ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία.

 

Η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την απευθείας συμμετοχή των ναυτιλιακών χωρών στον Οργανισμό, ώστε να μπορεί και η Ελλάδα να διατυπώνει η ίδια τις απόψεις της και να προασπίζει τα ναυτιλιακά της συμφέροντα ως Παγκόσμια Ναυτική Δύναμη.

Προτεραιότητά μας είναι η διαμόρφωση ενός Διεθνούς Κανονιστικού Πλαισίου για τη Ναυτιλία που θα διασφαλίζει την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της ανά την υφήλιο, ικανοποιώντας με τρόπο ρεαλιστικό, οικονομικά αποδοτικό και περιβαλλοντικά αποδεκτό τις ανάγκες της.

 3. ΠΕΙΡΑΙΑΣ: ΔΙΕΘΝΕΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

 Στρατηγικός μας στόχος είναι ο Πειραιάς να μετεξελιχθεί στο ισχυρότερο και μεγαλύτερο Ναυτιλιακό Κέντρο παγκοσμίως, συμβάλλοντας στην αύξηση των πλοίων υπό ελληνική σημαία.

 Για να επιτευχθεί αυτό η Νέα Δημοκρατία προωθεί τη δημιουργία διεθνούς ανταγωνιστικού Ναυτιλιακού Cluster Υπηρεσιών με την ανάπτυξη:

 • Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών

 • Υπηρεσιών Ναυτιλιακής Μεσιτείας – Brokerage (Chartering και αγοραπωλησίες πλοίων)

 • Ναυτιλιακών Ασφαλειών

 • Υπηρεσιών Διαχείρισης Πλοίων (Ship Management)

 • Κατασκευών, Μετασκευών, Επισκευών και Συντηρήσεων Πλοίων

• Υπηρεσιών Διαχείρισης Πληρωμάτων (Personnel Agencies)

• Υπηρεσιών υποστήριξης εφοπλιστών για εναλλακτικές επενδύσεις

 

Η Νέα Δημοκρατία σχεδιάζει:

• Την προώθηση των απαραίτητων νομικών και θεσμικών πρωτοβουλιών.

• Τη βελτίωση των απαιτούμενων Λιμενικών Υποδομών.

• Την εντατικοποίηση της συνεργασίας με το Δήμο Πειραιά και την τοπική κοινωνία.

• Τη διασύνδεση του Πανεπιστημίου Πειραιά με την αγορά εργασίας.

• Την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά με την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής που, σε συνδυασμό με την επαναφορά των «Ποσειδωνίων» και της διασύνδεσης της πόλης με τον Προαστιακό, το Μετρό και τις άλλες υποδομές, θα συμβάλλουν στην εδραίωση του Πειραιά ως Διεθνούς Ναυτιλιακού Κέντρου.

 Η Νέα Δημοκρατία επιδιώκει με την πολιτική της να διαμορφώσει το απαιτούμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον, ώστε να παραμένει στη χώρα το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο προστιθέμενης αξίας, που δημιουργεί η διεθνής δραστηριότητα της Ελληνόκτητης Εμπορικής Ναυτιλίας.

 4. ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ

 Προτεραιότητες της Νέας Δημοκρατίας στον τομέα της ακτοπλοΐας είναι:

 • Η λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού στις θαλάσσιες μεταφορές.

 • Η εγγύηση της υψηλής ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

• Η διασφάλιση του μεταφορικού έργου από και προς όλους τους προορισμούς της νησιωτικής Ελλάδας, κάτι που αποτελεί και προϋπόθεση για την περαιτέρω ανάπτυξη των νησιών μας.

 Για την επίτευξη των στόχων αυτών και την αποτελεσματική αντιμετώπιση των πολλών προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελληνική Ακτοπλοΐα, η Νέα Δημοκρατία σε συνεχή συνεργασία με τον κλάδο διαμορφώνει και προωθεί ολοκληρωμένη πολιτική που εκτός των άλλων συμπεριλαμβάνει:

• Εκσυγχρονισμό του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των σύγχρονων και τεχνολογικά εξελιγμένων πλοίων.

• Επανασχεδιασμό του Θαλάσσιου Δικτύου Μεταφορών με βάση τις πραγματικές ανάγκες της νησιωτικής Ελλάδας.

• Βελτίωση του επιπέδου της ναυτικής εκπαίδευσης και εναρμόνιση των ειδικοτήτων με τις ανάγκες των τεχνολογικά εξελιγμένων πλοίων.

• Εξορθολογισμό του ΦΠΑ που επιβαρύνει την τιμή του εισιτηρίου.

• Βελτίωση των λιμενικών υποδομών με προσπάθεια μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων και χρήσης των πόρων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, μετά από άμεση εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδιασμού που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των επενδύσεων.

 5. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

 Η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την πλήρη άρση του καμποτάζ, σε συνδυασμό με τη βελτίωση και τη δημιουργία κατάλληλων τουριστικών και λιμενικών υποδομών. Αυτό θα τριπλασίαζε το δαπανώμενο ανά επιβάτη συνάλλαγμα στη χώρα μας, και υπολογίζεται ότι θα δημιουργούσε πάνω από 15.000 νέες θέσεις εργασίας στον τομέα του τουρισμού.

 Η στρεβλή εφαρμογή του μέτρου από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, συνδυασμένη με τη λανθασμένη τιμολογιακή πολιτική των λιμανιών μας δεν οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

  Πολιτική της Νέας Δημοκρατίας είναι η συστηματική προσέλκυση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων στα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λαύριο, Κατάκολο, Ηράκλειο, Σαντορίνη κ.α.).

 Η Νέα Δημοκρατία προωθεί Συμβάσεις Παραχώρησης με μεγάλες εταιρίες που πρωταγωνιστούν στην κρουαζιέρα, με στόχο:

• Να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και κατασκευή των υποδομών.

 • Να καταβάλλουν υποχρεωτικά σημαντικό τίμημα στο Ελληνικό Δημόσιο.

 • Να εξασφαλίσουν σημαντικό όγκο τουριστών.

 6. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΛΙΜΕΝΩΝ

Η αυξανόμενη εμπορευματική και επιβατική κίνηση, δημιουργεί την ανάγκη μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Πολιτικής Λιμένων, όχι μόνο για τα 12 μεγάλα λιμάνια της χώρας αλλά και για τα μικρά περιφερειακά λιμάνια και τα λιμενικά ταμεία.

6.1. Τα 12 Μεγάλα Λιμάνια της χώρας

 Η Νέα Δημοκρατία σχεδίασε, ξεκίνησε να υλοποιεί μετά το 2004 και συνεχίζει να προωθεί την Εθνική Πολιτική Λιμένων, που συμπεριλαμβάνει 5 άξονες:

 • Πρώτος άξονας: Η αναβάθμιση του Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο και παράλληλα σε Διεθνές Εμπορευματικό και Διαμετακομιστικό Κόμβο Συνδυασμένων Μεταφορών.

 -Με την αξιοποίηση σύγχρονων χρηματοοικονομικών μεθόδων, όπως η σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, που επέτυχε η Νέα Δημοκρατία με την Κινέζικη εταιρία Cosco.

-Με την αξιοποίηση νέων εργαλείων, όπως η αυτοχρηματοδότηση, η χρήση του Χρηματοδοτικού Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕΠ 2006) στα προγράμματα Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για προσέλκυση επενδυτών, για εκμετάλλευση όλων των πηγών χρηματοδότησης κλπ και με την εφαρμογή διεθνών προτύπων ασφαλείας λιμενικών εγκαταστάσεων (ISPS).

 -Με την μετεξέλιξη του Πειραιά σε Μητροπολιτικό Λιμάνι, που θα ενιαιοποιεί και θα συντονίζει τη λειτουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται τα Περιφερειακά Λιμάνια της Αττικής: Λαύριο, Ραφήνα και Ελευσίνα.

Τα λιμάνια αυτά από μονομετοχικές εταιρίες του Δημοσίου που είναι σήμερα, με υποτυπώδη τεχνική και διοικητική οργάνωση, με αδυναμία πρόσβασης στην τραπεζική αγορά και με χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενοποιούνται στον παραπάνω κεντρικό φορέα και αποκτούν την κατάλληλη τεχνική, οικονομική και διοικητική οργάνωση, τους απαραίτητους πόρους και την αναγκαία αναπτυξιακή στρατηγική.

Ο σχεδιασμός αυτός της Νέας Δημοκρατίας καθίσταται αναγκαίος, διότι:

Μέχρι σήμερα από τον Πειραιά ετησίως διακινούνται 13,5 εκατ. επιβάτες. Με ετήσια αύξηση 4%, όπως προβλέπεται, υπολογίζεται ότι την περίοδο 2017 – 2021 θα διακινούνται πάνω από 18 εκατ.

Το 70% των επιβατών διακινείται μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου. Κατά την περίοδο αιχμής μεταξύ Ιουλίου – Αυγούστου, ο φόρτος επιβατών φτάνει τις 100.000 ημερησίως. Παράλληλα, τα νέα μεγαλύτερα πλοία, με διαφορετικές απαιτήσεις στα βυθίσματα και στις χερσαίες εξυπηρετήσεις, η σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων και η συνεχής αύξηση των οχημάτων, με επιβάρυνση της Αττικής κατά 6,8% την τελευταία δεκαετία, επιβάλλουν την αναζήτηση λύσεων αποσυμφόρησης, γιατί η κατάσταση στο Μεγάλο Λιμάνι είναι ήδη οριακή.

• Δεύτερος άξονας: Η αναβάθμιση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε εμπορική, διαμετακομιστική και τουριστική πύλη των Βαλκανίων καθώς και σε Μητροπολιτικό Λιμάνι της Βορείου Ελλάδος.

Η Νέα Δημοκρατία προωθεί:

-Την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ του Λιμένος Θεσσαλονίκης σε ιδιώτη παγκόσμιο πάροχο λιμενικών υπηρεσιών, με την υποχρέωση αυτός να αναλάβει την κατασκευή υποδομής και την προμήθεια του αναγκαίου μηχανολογικού εξοπλισμού, ώστε η Θεσσαλονίκη να μετεξελιχθεί σε Περιφερειακό Διαμετακομιστικό Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών.

-Τη μετεξέλιξη του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης σε Μητροπολιτικό Λιμάνι της Βορείου Ελλάδος, που θα ενιαιοποιεί και θα συντονίζει, στο πλαίσιο μιας εμπορικής λιμενικής στρατηγικής, τα λιμάνια του Βορειοελλαδικού χώρου (Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Βόλος), αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και την επάρκεια, που διαθέτει στον τομέα των τεχνικών έργων, της διοίκησης και των χρηματοοικονομικών ζητημάτων.

 

• Τρίτος άξονας: Η οργανωτική συνένωση των λιμένων της Ηγουμενίτσας, των Πατρών και της Κέρκυρας, σε μία ενιαία Ανώνυμη Εταιρία, που θα διαχειρίζεται τη δυτική θαλάσσια πύλη της χώρας.

• Τέταρτος άξονας: Η οργανωτική συνένωση του λιμένος Ηρακλείου με άλλα λιμάνια ολοκληρώνει το παζλ της λιμενικής μας πολιτικής για τα 12 μεγάλα λιμάνια της Ελλάδος.

 • Πέμπτος άξονας: Τα ιδιωτικά λιμάνια (πχ Λιμάνι Αστακού) εντάσσονται στο Εθνικό Λιμενικό Σύστημα της χώρας, με στόχο την ευρύτερη ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών.

 H Νέα Δημοκρατία προωθεί τη συνένωση των αντιστοίχων λιμανιών με ενίσχυση του επικεφαλής λιμένος σε μία Ανώνυμη Εταιρία κάθε φορά.

Στόχος της πολιτικής μας είναι:

-Να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο και να επιτευχθεί μερική αποκρατικοποίησή τους.

-Να εξασφαλιστούν πόροι στο Ελληνικό Δημόσιο.

 -Να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ανάπτυξης μέσω της αυτόνομης λειτουργίας τους.

-Να διασφαλιστεί ευκολότερη πρόσβαση στην τραπεζική αγορά.

 -Να απλουστευθεί το νομικό πλαίσιο που διέπει τις εγκρίσεις των οικοδομικών αδειών εντός της χερσαίας ζώνης, ώστε να αξιοποιηθεί ταχύτερα η ακίνητη περιουσία των λιμένων.

6.2. Τα 35 Λιμενικά Ταμεία

 Η υφισταμένη διοικητική διάρθρωση των 35 Λιμενικών Ταμείων δεν επιτρέπει να λειτουργήσουν με σύγχρονη αντίληψη και αναπτυξιακή λογική. Η Νέα Δημοκρατία προωθεί:

• Τη δημιουργία Οργανισμών Λιμένων ΑΕ με τη συγχώνευση λιμανιών που παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον, είτε από πλευράς επιβατικής είτε εμπορευματικής κίνησης.

• Την ένταξη Λιμενικών Ταμείων σε υπάρχοντες Οργανισμούς Λιμένων.

• Τη δημιουργία Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων μετά τις συνενώσεις των ΟΤΑ, με τη συμμετοχή των τελευταίων στο μετοχικό κεφάλαιο.

 Η Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση διασφάλισε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο ύψους 3 δις, που υπέγραψε το ΥΕΝ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων το 2006. Το πρωτόκολλο ισχύει μέχρι το 2015 και χρηματοδοτεί έως 50% τη συνολική δαπάνη βιώσιμων έργων υποδομών και εξοπλισμού των λιμανιών της χώρας. Συμπεριλαμβάνει εξαιρετικά συμφέροντες όρους χρηματοδότησης και εικοσιπενταετή διάρκεια αποπληρωμής.

 7. ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 Η Νέα Δημοκρατία με την πολιτική της θα στηρίξει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. Για τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος προτείνει:

• Τη δημιουργία Ανώνυμης Εταιρίας με τη συμμετοχή του ΟΛΠ, των ιδιωτικών επιχειρήσεων του χώρου, των εργαζομένων και των ΟΤΑ της περιοχής Περάματος και Σαλαμίνος.

• Το κεφάλαιο να διατεθεί από τους μετόχους ή και να χορηγηθεί από αυτούς σε είδος.

• Την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης απευθείας με το Ελληνικό Δημόσιο για την εκμετάλλευση όλης της περιοχής.

 • Την υπαγωγή της ΑΕ στις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων υποδομών.

 Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει ότι η Ναυτιλία είναι η Παγκόσμια Δύναμή μας, το διεθνές συγκριτικό μας πλεονέκτημα και ένας από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της Οικονομίας.

Β. ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ

  1. ΜΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 Στην Ελλάδα κατοικούνται 112 από τα χιλιάδες νησιά, τα οποία καλύπτουν το 18,6% του εδάφους της χώρας και το 15% του συνολικού πληθυσμού. Οι δυσκολίες στις μεταφορές και τις επικοινωνίες, η περιορισμένη ποσότητα φυσικών πόρων καθώς και η μικρή αγορά που εμποδίζει μεγάλες επενδυτικές πρωτοβουλίες, είναι μερικά από τα προβλήματα που δημιουργούν ανισότητες, περιορίζουν τις αναπτυξιακές προοπτικές και απογυμνώνουν δημογραφικά τη νησιωτική Ελλάδα.

 Η Νέα Δημοκρατία προωθεί μια πολιτική Πολυκεντρικής και Πολυνησιωτικής Ανάπτυξης, τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε Εθνικό επίπεδο, η οποία συμπεριλαμβάνει:

• Τη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής διαρθρωτικής πολιτικής αντιμετώπισης των προβλημάτων της νησιωτικότητας, η οποία προστατεύεται και θεσμικά (άρθρο 156, της Συνθήκης της Λισαβόνας για «Περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα» και άρθρο 101, παρ. 4 του Συντάγματος).

• Τη διαμόρφωση μιας Εθνικής Οριζόντιας Πολιτικής για τη Νησιωτικότητα σε θεσμικό, διοικητικό και αναπτυξιακό επίπεδο.

Συγκεκριμένα η Νέα Δημοκρατία προχωρά:

• Στην ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας με Υφυπουργό αρμόδιο αποκλειστικά για τη Νησιωτική Πολιτική.

• Στη λειτουργία αποκεντρωμένων διοικητικών δομών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (One Stop Shop), ώστε να εξυπηρετείται αποτελεσματικά κάθε νησιώτης στο νησί του.

 • Στην κατά προτεραιότητα ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών στα διαρθρωτικά Ταμεία και το Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής.

• Στην ανάπτυξη Έξυπνων Χρηματοδοτικών Εργαλείων για την οικονομική και κοινωνική στήριξη των νησιών.

• Στην ενίσχυση της FRONTEX για την πάταξη της λαθρομετανάστευσης.

• Στην εφαρμογή πολιτικών για την κοινωνική προστασία των πολιτών και την έμπρακτη κατοχύρωση της ισότητας των ευκαιριών και των δικαιωμάτων τους.

Συγκεκριμένα:

 -Προγράμματα φορολογικών και επενδυτικών κινήτρων για την εγκατάσταση ή ίδρυση επιχειρήσεων στα νησιά.

-Ανάπτυξη της Νησιωτικής Αγροτικής Οικονομίας (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία) για την παραγωγή προϊόντων τοπικής ταυτότητας. Πιστοποίηση, τυποποίηση και προώθησή τους μέσα από τις εφαρμογές του ηλεκτρονικού εμπορίου και ειδικών προγραμμάτων εξωστρέφειας.

-Ενίσχυση Δευτερογενούς και Τριτογενούς Τομέα με αναπτυξιακά κίνητρα.

 • Στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Σύγχρονες εφαρμογές τηλεπικοινωνιών, ευρυζωνικών δικτύων και ασύρματων δικτύων wi fi, με στόχο:

-Την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

 -Την προώθηση των ηλεκτρονικών τουριστικών πωλήσεων, που μειώνουν το κόστος.

-Την τηλεργασία, που δημιουργεί νέες ευκαιρίες.

 -Την τηλεϊατρική, που βελτιώνει την ποιότητα υπηρεσιών υγείας και περιορίζει το κόστος και τον κίνδυνο μεταφοράς ασθενών.

-Την τηλεκπαίδευση, που διασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για μόρφωση στη νέα γενιά.

-Την τηλεδιοίκηση ή ηλεκτρονική διακυβέρνηση, που εξυπηρετεί άμεσα και με χαμηλό κόστος τους νησιώτες ή τους τουρίστες.

 • Στην προώθηση μιας πολιτικής Αειφόρου Ανάπτυξης που συμπεριλαμβάνει:

 -Τον ορθολογικό Χωροταξικό Σχεδιασμό, ώστε να μην αλλοιώνεται η νησιωτική φυσιογνωμία, να μην επιτρέπεται η άναρχη δόμηση, οι ανεξέλεγκτες χρήσεις γης και η αλόγιστη διαχείριση φυσικών πόρων.

-Την ολοκλήρωση και λειτουργία στα νησιά των Χώρων Υγειονομικής Ταφής και Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων.

 -Την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων με την εκπόνηση υδρολογικών μελετών για κάθε νησί και παράλληλα την κατασκευή φραγμάτων και δεξαμενών, τον τεχνητό εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα και την επένδυση σε νέες σύγχρονες μονάδες αφαλάτωσης.

 -Τη διευκόλυνση επενδύσεων σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, πχ αιολική και ηλιακή, ώστε να καλύπτονται με επάρκεια και χαμηλό κόστος οι ανάγκες των νησιών.

• Στη στήριξη του Τουρισμού και του Πολιτισμού:

-Με την ολοκληρωμένη στρατηγική προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος διαδικτυακά και όχι μόνο.

 -Με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού (παραθεριστικός, θαλάσσιος, αγροτουρισμός, οικοτουρισμός κλπ).

 -Με την ανάπτυξη καινοτόμων πολιτιστικών προϊόντων.

-Με την εφαρμογή χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ.

-Με την εφαρμογή του ολοκληρωμένου προγράμματος διασύνδεσης στον τομέα των μεταφορών:

 – Μεταφορικό ισοδύναμο στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

 – Διαμόρφωση πανελλαδικού χάρτη μεταφορών για κάθε νησιωτικό προορισμό.

 – Βελτίωση υποδομών μετακίνησης από νησί σε νησί.

 – Παροχή κρατικών ενισχύσεων.

 -Με τη δημιουργία δικτύου μουσείων, αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, παράλληλα με την εφαρμογή ολοκληρωμένου, ενιαίου προγράμματος Πολιτιστικών Εκδηλώσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

 Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει ότι στην οικονομική ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδος, στη δημογραφική της ενίσχυση και την πολιτιστική της άνθιση πρωταγωνιστικό ρόλο μπορούν να διαδραματίσουν η διασύνδεση των νησιών μας με την Ομογένεια και η ενδυνάμωση των περιφερειακών Πανεπιστημίων.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης