Του Δημήτρη Μανακανάτα 

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Βουλγαρική κυβέρνηση θα επανέλθει με νέα πρόταση που θα αφορά την αγορά ενός αριθμού F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει αναφορά σε ακριβή αριθμό μαχητικών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η προσφορά φυσικά θα αφορά όχι μόνο τα αεροσκάφη αλλά ένα συνολικό πακέτο που θα περιλαμβάνει την υποστήριξη των μαχητικών στην Ελλάδα μέσω της ΕΑΒ αλλά και την εκπαίδευση τόσο των χειριστών όσο και του τεχνικού προσωπικού.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι πλέον η Σόφια θα επανέρθει με μεγαλύτερη «αυτοπεποίθηση» διότι φέρετε να έχει λάβει το πράσινο φως από την ελληνική πλευρά ότι τα αεροσκάφη είναι διαθέσιμα, καθώς επίσης “διαθέτει” και τη σύμφωνη γνώμη των ΗΠΑ.

Ωστόσο δεν έχει γίνει καμία αναφορά σχετικά με το εάν η πλευρά των ΗΠΑ έχει συζητήσει με την Ελληνική κάποιο πλαίσιο που θα αφορά την αντικατάσταση του αριθμού των αεροσκαφών που θα πωληθούν στη Βουλγαρία – εάν και εφόσον υπάρξει τελικά συμφωνία – είτε μέσω της διαδικασίας Leasing είτε με άλλο τρόπο που πιθανόν να συμπεριληφθεί στο γενικότερο πλαίσιο του προγράμματος, που αφορά την αναβάθμιση του στόλου των F-16 την ΠΑ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε κάθε περίπτωση καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι η όλη διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο ενεργοποίησης της διαδικασίας από πλευράς της Βουλγαρικής βουλής.

Γιατί η Βουλγαρία θέλει τα ελληνικά F-16

Αν και η Βουλγαρία έχει ήδη μια προσφορά που αφορά τα διαθέσιμα F-16 της Πορτογαλίας, για μια σειρά από λόγους που κυρίως έχουν να κάνουν με ζητήματα υποστήριξης και εκπαίδευσης, τόσο σε διμερές επίπεδο μεταξύ των δύο χωρών όσο και σε επίπεδο ΝΑΤΟ, προτιμά την αγορά των ελληνικών F-16.

Η άποψη της βουλγαρικής πλευράς είναι ότι η γειτνίαση των χωρών και μια σειρά μείζονων θεμάτων που αφορούν και τις δύο – με κύρια σημεία σύγκλισης το τριεθνές του Έβρου και τις μεταναστευτικές ροές – αποτελούν σημαντικό υπόβαθρό για την περαιτέρω συνεργασία που θα προκύψει σε πολλά επίπεδα μέσω την αγοράς των ελληνικών μαχητικών.

Σημειώνεται, ότι εκτός όλων των προαναφερθέντων η Βουλγαρία πρέπει να βρει άμεσα μια λύση σε ότι αφορά την αναβάθμιση – «νατοποίηση» του στόλου της – διότι από το 2014 το ΝΑΤΟ έχει ζητήσει, απαιτήσει από τη Σόφια να αναβαθμίσει τις Ένοπλες Δυνάμεις της εστιάζοντας αρχικά στο αεροπορικό κομμάτι, καθώς η Σόφια διαθέτει ρωσικά μαχητικά μη συμβατά με τις νατοϊκές προδιαγραφές και απαρχαιωμένα σε ότι αφορά τον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό.

Υπενθυμίζεται ότι η Βουλγαρία είναι μέλος του ΝΑΤΟ από το 2004, αλλά το στρατιωτικό της υλικό είναι σοβιετικής προέλευσης και πλέον απαρχαιωμένο για το σύγχρονο πεδίο ένοπλων αντιπαραθέσεων. Αξίζει δε να αναφερθεί ότι η Ρουμανία που είναι μια ανάλογη περίπτωση με τη Βουλγαρία είχε προμηθευτεί από την Πορτογαλία μαχητικά F-16 στα τέλη του 2013.

Η δύσκολη «εξίσωση» της ελληνικής πλευράς 

Το ενδεχόμενο μιας πιθανής πώλησης αριθμού μαχητικών F-16 Block 30 (συνολικά 32) είναι μια δύσκολη εξίσωση για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία έχει πολλές παραμέτρους στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που διάγει η χώρα και κατά συνέπεια και οι Ένοπλες Δυνάμεις.

Μια παράμετρος είναι το πόσα αεροσκάφη θα πωληθούν και εάν θα αναπληρωθούν ή όχι και κατά πόσο θα αναβαθμιστούν ή όχι τα εναπομείναντα. Φυσικά υπάρχει και το σενάριο να πωληθούν όλα και να αναζητηθούν άλλου τύπου λύσεις αναπλήρωσης (π.χ μέσω leasing από τις ΗΠΑ) αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιβαρυνθεί η βουλγαρική οικονομία με το κόστος αγοράς – συντήρησης δύο μοιρών F-16.

Φυσικά η πώληση κάποιου αριθμού αεροσκαφών σε ένα συνολικό πακέτο που θα περιλαμβάνει συντήρηση και αναβαθμίσεις των αεροσκαφών που θα τις πραγματοποιήσει η ΕΑΒ, θα επιφέρει σημαντικό όφελος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων που μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης του στόλου των ελληνικών F-16. Μια επίσης σημαντική παράμετρος είναι ότι η ΕΑΒ σε αυτή την περίπτωση, θα αναβαθμίσει τον ρόλο της σε επισκευαστικό hub για το γενικότερο στόλο των αεροσκαφών τύπου F-16 της Βαλκανικής χερσονήσου.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η εξίσωση έχει δύο βασικές παραμέτρους εκ των οποίων η μία είναι ότι η ραχοκοκαλιά της Τουρκικής Αεροπορίας αυτή την στιγμή μετρά περίπου 250 μαχητικά F-16 στο επίπεδο των 30 ελληνικών F-16 Block 52+ Adv. Η δεύτερη είναι πόσα μαχητικά χρειάζεται η ελληνική πλευρά για να είναι μια ικανή δύναμη αποτροπής.

Πηγή: thinknews.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης