Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

     


Την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και έχοντας δίπλα του το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που Ανακοινώθηκε το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησηςκατασκευάστηκε στην Ελλάδα το 1972 στη Σύρο, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης.

Ένα σχέδιο που περιλαμβάνει κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με σκοπό να μειωθούν σημαντικά τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Επιδοτήσεις 100 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο που ανακοινώθηκε, θα επιδοτηθούν 100 εκατομμύρια ευρώ σε 18 μήνες. Κερδισμένοι θα είναι όσοι αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, επαγγελματικό όχημα ή ταξί, ηλεκτρικό ποδήλατο, ηλεκτρική μοτοσικλέτα, να τοποθετήσουν οικιακό ηλεκτρικό φορτιστή ή ακόμα και να επενδύσουν στην πράσινη ηλεκτροκίνηση.

Έπεσαν οι υπογραφές

Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ξεπερνά το 0,3% όταν ο μέσος όρος Κυριάκος Μητσοτάκης: «Με τόσο ήλιο που έχουμε μπορούμε να μετατρέψουμε τη χώρα μας σε μπαταρία»στην Ευρώπη κυμαίνεται άνω του 5%, ενώ σε ορισμένες χώρες, όπως η Νορβηγία, το ποσοστό των πωλήσεων ξεπερνά το 50%.

Σήμερα ανακοινώθηκε το σχέδιο και το υπέγραψαν 19 εμπλεκόμενοι φορείς και δύο υπουργεία.

Να σημειώσουμε επίσης πως ένας από τους βασικούς και άμεσους στόχους της Κυβέρνησης είναι να τοποθετηθούν χιλιάδες σταθμοί φόρτισης σε όλη την Επικράτεια ενώ εφεξής όλα τα καινούργια κτήρια που θα κατασκευαστούν θα πρέπει να έχουν υποδομή για φόρτιση ηλεκτρικών οψημάτων.

 

Ισχύς από τον Ιούλιο

Παρακάτω μπορείτε να μάθετε τι θα ισχύσει από τον ερχόμενο Ιούλιο, οπότε και θα έχει ψηφιστεί το ανάλογο νομοσχέδιο.

 

Η επιδότηση ισχύει για όλα τα επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα;
Όχι. Θα πρέπει η λιανική τιμή προ φόρων να μην υπερβαίνει τα 40.000 ευρώ.

 

Σε τι ποσοστό φτάνει η επιδότηση και ποια θα είναι η έκπτωση σε χρήματα;
Το ποσοστό επιδότησης αγγίζει το 15% της αξίας του οχήματος (λιανική τιμή προ φόρων). Αν το μεταφράσουμε σε χρήματα το μέγιστο κέρδος για όσους θέλουν να αποκτήσουν ηλεκτρικό καινούργιο αυτοκίνητο αγγίζει τα  5.500 ευρώ (το ανώτερο ποσό).

 

Τι ισχύει με την απόσυρση;
Αν αποσύρει ο ιδιώτης ένα αυτοκίνητο το κέρδος θα είναι 1.000 ευρώ. Για τους οδηγούς ταξί το κέρδος φτάνει τα 2.500 ευρώ. Το κέρδος απόσυρσης δίκυκλου φτάνει τα 400 ευρώ.

 

Για τα ταξί τι θα ισχύσει;
Επιδότηση έως 25% της αξίας του αυτοκίνητο (λιανική τιμή προ φόρων) και μέγιστο ποσό επιδότησης έως 8.000 ευρώ. Στην περίπτωση που αποσυρθεί και όχημα (ταξί) τότε υπάρχει επιπλέον έκπτωση 2.500 ευρώ. Το μέγιστο συνολικό ποσό της επιδότησης θα είναι τα 10.500 ευρώ.

 

Τι θα ισχύσει με τις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες;
Η επιδότηση αγγίζει το 20% της αξίας με μέγιστο όφελος τα 800 ευρώ.

 

Τι θα ισχύσει για τα ηλεκτρικά ποδήλατα;
Το ποσοστό επιδότησης θα φτάνει το 40% με μέγιστο ποσό επιδότησης τα 800 ευρώ.

 

Τι θα ισχύει με τα υβριδικά οχήματα;
Χρήση επιδότησης υβριδικών θα μπορούν να κάνουν μόνο οι επαγγελματίες και για οχήματα τεχνολογίας Plug in hybrid (δηλαδή αυτά που συνδυάζουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα και φορτίζουν στην πρίζα) και δεν εκπέμπουν περισσότερα από 50 γρ. CO2. Η επιδότηση στο 15% της λιανική τιμής προ φόρων και έως 5.500 ευρώ μέγιστο κέρδος.

 

Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα;
Το οικολογικό  bonus – κίνητρο αγγίζει το 15% της αξίας λιανικής τιμής προ φόρων με μέγιστο κέρδος τα 5.500 ευρώ (για τα plug in hybrid μέγιστο οικολογικό bonus τα 4.000 ευρώ).

 

Για τα καινούργια οχήματα θα υπάρξει κάποιο μέτρο επιδότησης ή απόσυρσης;
Ο Υπουργός κ Χατζηδάκης ήταν κατηγορηματικός πως όχι.

 

Πού, πότε και πόσοι φορτιστές θα τοποθετηθούν στην Ελλάδα;
Μέχρι τέλος του 2021 θα έχει καλυφθεί όλο το τμήμα των εθνικών οδών. Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι Δήμοι θα πρέπει να χωροθετήσουν σημεία για φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων μέχρι τέλος του έτους θα πρέπει να έχουν τοποθετήσει 1.200 σταθμούς φόρτισης σε όλη την Ελλάδα.

 

Ποιος θα κάνεις το service σε αυτά τα οχήματα;
Όλες οι εταιρείες θα πρέπει να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους, να το έχουν πιστοποιήσει, προκειμένου, να μπορούν να ανταπεξέλθουν  στις ανάγκες των πελατών. Το Κράτος θα δώσει και αδειοδοτήσεις συνεργείων για ηλεκτρικά οχήματα.

 

Όσοι επενδύσουν στην πράσινη ηλεκτροκίνηση θα έχουν οικονομικό κίνητρο;
Όσες εταιρείες ετοιμάζονται να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση και σε συγκεκριμένες περιοχές (παραγωγή, φορτιστές κλ.π) θα έχουν μείωση στους φόρους,  μικρότερο φορολογικό συντελεστή, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας κ.ά.

 

Αν τοποθετήσω φορτιστή στο σπίτι μου θα έχω έκπτωση;
Όσοι τοποθετήσουν οικιακό φορτιστή θα έχουν επιδότηση της τάξης των 500 ευρώ. Να σημειώσουμε πως η πλήρης εγκατάσταση οικιακού φορτιστή  φορτιστής ξεκινά από τα 1.000 και φτάνει τα 1.500 ευρώ.

 

Ποιος είναι ο στόχος για πωλήσεις ηλεκτρικών μέχρι το 2030;
Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό μέχρι το 2030 ο στόχος είναι, 1 στα 3 αυτοκίνητα που θα πωλείται να είναι ηλεκτρικό.

 

Το μέτρο της επιδότησης – απόσυρσης μέχρι πότε θα ισχύσει;
Θα έχει διάρκεια 18 μήνες και θα ισχύσει μέχρι τέλος του 2021.

 

Αν η ζήτηση για ηλεκτρικά είναι πολύ μεγάλη το Κράτος θα τους επιδοτήσει όλους;
Κερδισμένοι θα είναι σχεδόν 10.000 νέοι ιδιοκτήτες. Ωστόσο αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση και σύμφωνα με την κ. Σδούκου θα επανεξεταστεί το μέτρο. Σε κάθε περίπτωση είναι πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί αυτό το νούμερο.

 

Ποιο θα είναι το ετήσιο κέρδος για τον χρήστη;
Ένα μέσο όρο σε καύσιμα και συντήρηση μεταφράζεται σε 2.000 ευρώ.

 

Η επιπλέον παραγωγή ρεύματος δεν θα επιβαρύνει την ατμόσφαιρα;
Σκοπός είναι να γίνει άμεση εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με επενδύσεις άνω των 5 δις που θα υπάρξουν και από Ευρωπαϊκά κονδύλια.

 

Τι επιπλέον κίνητρα θα έχω αν αγοράσω ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Τα ηλεκτρικά θα κυκλοφορούν ελεύθερα (δακτύλιος κλπ.), δεν θα επιβαρύνονται με τέλη στάθμευσης, δεν θα έχουν τεκμήριο, ενώ για τα εταιρικά θα εκπίπτουν οι δαπάνες από την φόρτιση.

 

Θα μπορούν να τοποθετηθούν φορτιστές στις πολυκατοικίες;
Όλες οι νέες οικοδομές που θα κατασκευάζονται θα πρέπει να έχουν υποδομές για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων ενώ για τα υφιστάμενα κτήρια θα μπορεί να τοποθετηθεί εύκολα φορτιστής και δεν θα απαιτείται απόφαση όλων των ενοίκων.

 

Τι θα γίνει με τα δημόσια οχήματα;
Μέχρι τον Αύγουστο του 2021 το 25% σε όλες τις προμήθειες οχημάτων σε Αθήνα =- Θεσσαλονίκη θα αφορά ηλεκτρικά.

 

Ποιος είναι ο στόχος;
Μείωση εκπομπών ρύπων, διάθεση 1.700 ηλεκτρικών ΙΧ, 1.000 ταξί (ηλεκτρικά και plug in hybrid), 1.500 μοτοσικλέτες και 1.500 ποδήλατα, διάθεση 6.000 εταιρικών οχημάτων, τοποθέτηση 1.000 οικιακών φορτιστών.