Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Την τελευταία πενταετία, τα SUV κυριαρχούν στις πωλήσεις και τις προτιμήσεις. Πλέον όλοι θέλουν ένα μεγάλο αυτοκίνητο, ψηλό, που να “καταπίνει” πεζοδρόμια και να προσφέρει αίσθηση ασφάλειας στους επιβάτες του. Παράλληλα όμως, υπάρχουν δεκάδες έρευνες που αποδεικνύουν πως τα μεγάλα SUV είναι ο νούμερο ένα εχθρός των πεζών στα ατυχήματα εντός πόλης. Προσφέρουν κακή ορατότητα στον οδηγό μέσα στα στενά και στις κλειστές στροφές και σε πολλές περιπτώσεις, η αυξημένη τους απόσταση από το έδαφος, κάνει τα πράγματα χειρότερα, προκαλώντας πιο σοβαρά τροχαία και περισσότερους εγκλωβισμούς πεζών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Ford κατέθεσε  δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για εξωτερικούς αερόσακους στο Γραφείο Ευρεσιτεχνιών και Εμπορικών Σημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών (USPTO) και φαίνεται πως είναι από τις εταιρίες που ψάχνουν έναν τρόπο να κάνουν τα αυτοκίνητο ασφαλέστερα όχι μόνο για αυτούς που είναι μέσα, αλλά και για αυτούς που είναι απέξω.

Να τονίσουμε πως η Ford, δεν είναι ο πρώτος κατασκευαστής που θέλει να κατασκευάσει εξωτερικούς αερόσακους καθώς πριν από μια δεκαετία, η Volvo παρουσίασε έναν αερόσακο πεζών και η ZF έναν αερόσακο που ενεργοποιούταν πριν από μία σύγκρουση. Βέβαια παρά τις πατέντες, δεν έχουμε δει σε γραμμή παραγωγής κάτι αντίστοιχο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το νέο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Ford είναι πιο προηγμένο και από τα δύο που αναφέραμε. Το σύστημα της Volvo ήταν ένας απλός αερόσακος κάτω από το καπό, που προοριζόταν να μετριάσει κάθε χτύπημα. Αντίθετα, οι πλευρικοί αερόσακοι της ZF ήταν μεγάλα μαξιλάρια που προορίζονταν να προσθέσουν ένα επιπλέον στρώμα προστασίας από πλευρική σύγκρουση μαζί με τους υπάρχοντες αερόσακους.

Το σύστημα της Ford αποτελείται από έναν αερόσακο με πολλαπλά πιθανά τμήματα που εκτείνονται κάτω – πάνω από το καπό και μέχρι τον δρόμο, χάρη σε έναν πυροτεχνικό ενεργοποιητή που τραβά τον σάκο προς διάφορες κατευθύνσεις.

Σε περίπτωση ατυχήματος με πεζό, ο εξωτερικός αερόσακος θα είναι το πρωταρχικό σύστημα ασφαλείας. Το σχήμα φαίνεται να έχει σχεδιαστεί για να εμποδίζει έναν πεζό να κυλήσει κάτω από ένα όχημα ενώ καλύπτει επίσης ολόκληρο το καπό και τους υαλοκαθαριστήρες, που προκαλούν τη μεγαλύτερη ζημιά στην πρόσκρουση στο μπροστινό μέρος.

Αξίζει όμως να τονίσουμε πως το γεγονός πως κατατέθηκε η πατέντα δεν σημαίνει ότι θα προχωρήσει και άμεσα η πρακτική χρήση. Ο χρόνος θα δείξει εάν μία τέτοια κίνηση αξίζει και την ανάλογη επένδυση, καθώς το κόστος μπορεί να είναι ασύμφορο σε περιπτώσεις συχνών ενεργοποιήσεων του αερόσακου.

Η δεύτερη κατοχυρωμένη πατέντα της Ford, που μας τράβηξε την προσοχή

Εκτός από τον εξωτερικό αερόσακο, ανάμεσα στις δεκάδες πατέντες που δείχνει να έχει κατοχυρώσει η Ford, είναι και η όρθια θέση οδήγησης για δύσκολες off road καταστάσεις.

Η λειτουργικότητα εδώ είναι διττή. Η προφανής χρήση είναι ο έλεγχος του οχήματος ενώ δεν κάθεστε πίσω από το τιμόνι. Στα σκίτσα απεικονίζεται μια όρθια θέση, με ένα άτομο να ελέγχει το Bronco μέσω αισθητήρων που βρίσκονται στο πλαίσιο του παρμπρίζ. Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μιλάει επίσης για γονάτισμα και σκύψιμο στο πλάι, οπότε θεωρητικά, τα χειριστήρια θα μπορούσαν να τοποθετηθούν σε πολλαπλές θέσεις όπου ο οδηγός μπορεί να έχει καλύτερη ορατότητα του άμεσου περιβάλλοντος. Όποιος είναι εξοικειωμένος με την off road οδήγηση, γνωρίζει τη σημασία της ορατότητας και της ακριβούς πλοήγησης με ακρίβεια εκατοστού.

Η δεύτερη πτυχή αυτής της πατέντας, είναι μια σειρά από αισθητήρες που βοηθούν στην ανίχνευση του κατά πόσον ο οδηγός βρίσκεται πραγματικά μέσα στο όχημα, πέρα από το να κάθεται σε ένα κάθισμα. Αυτό μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο λειτουργίας των συστημάτων ασφάλειας του οχήματος, όπως η αυτόματη μετατόπιση του κιβωτίου στη θέση «P» εάν δεν εντοπιστεί οδηγός.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης