Του Δημήτρη Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η άλλοτε κραταιά Honda για πρώτη φορά στην ιστορία της στους αγώνες, έμεινε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά “μετεξεταστέα” αφού πήρε την τελευταία θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών! H Honda κατέχει με διαφορά την πρωτιά σε νίκες στην ιστορία της μεγάλης κατηγορίας των Grand Prix, με 313 νίκες, με πρώτη νίκη το 1966 στο GP της Δυτικής Γερμανίας και τελευταία νίκη φέτος στο GP των ΗΠΑ. Η Ducati για παράδειγμα έχει 87 νίκες στην ιστορία της με πρώτη νίκη το 2003 στην Βαρκελώνη και τελευταία φέτος στην Βαλένθια, έχοντας την 5η θέση στην κατάταξη των Κατασκευαστών.

Η Yamaha από την άλλη μεριά που είναι 2η με 245 νίκες, πέτυχε την πρώτη νίκη το 1972 στο Ισπανικό GP και φέτος δεν πέτυχε καμία νίκη, με τελευταία της νίκη στο Γερμανικό GP πέρυσι και κατρακύλα από τη 2η θέση των κατασκευαστών πέρυσι στην προτελευταία φέτος.
Έτσι η Ένωση Κατασκευαστών του MotoGP, η MSMA μαζί με την Dorna προχώρησαν σε ένα νέο σύστημα παραχωρήσεων, ώστε να βοηθηθούν οι πιο αδύναμοι (από πλευράς αποτελεσμάτων) κατασκευαστές και να υπάρξει μεγαλύτερη ισορροπία στα επόμενα πρωταθλήματα του 2024 και 2025.

Η Επιτροπή των Grand Prix, μετά την αναγνώριση από όλους τους εμπλεκόμενους του ότι αυτή τη στιγμή – ειδικά οι Ιάπωνες κατασκευαστές – έχουν μείνει πίσω στην εξέλιξη των μοτοσυκλετών τους και παρά κάποιες διαφωνίες που υπήρξαν, άλλαξε το παλιό σύστημα παραχωρήσεων που εξαρτούσε τις παραχωρήσεις μόνο από νίκες και βάθρα του κάθε κατασκευαστή και εισήγαμε ένα νέο που έχει να κάνει με τους βαθμούς που συγκεντρώνει κάθε κατασκευαστής στο σχετικό πρωτάθλημα.
Το MotoGP™ λοιπόν εισάγει ένα νέο σύστημα παραχωρήσεων για κατασκευαστές, το οποίο τίθεται σε ισχύ αμέσως καθώς η κατανομή των ημερών δοκιμής για τη σεζόν του 2024 ξεκίνησε ήδη την Τρίτη 28 Νοεμβρίου.
Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Grand Prix πριν από το GP της Βαλένθια, και το νέο σύστημα καλύπτει τις ημέρες δοκιμών και τους αναβάτες, τις εμφανίσεις δοκιμαστών αναβατών, τον αριθμό των κινητήρων, τις προδιαγραφές και τα παγώματα στις αλλαγές του κινητήρα, τις αναβαθμίσεις των αεροδυναμικών πακέτων και τον αριθμό των ελαστικών που παρέχονται για δοκιμή. Τα εργοστάσια θα ταξινομηθούν σε τέσσερις ομάδες – A, B, C ή D – ανάλογα με το ποσοστό των πιθανών μέγιστων βαθμών κατασκευαστή που έχουν συγκεντρώσει σε κάθε χρονικό παράθυρο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Υπάρχουν τώρα δύο χρονικά παράθυρα στα οποία αξιολογείται η απόδοση κάθε εργοστασίου: από τον πρώτο Γύρο έως τον τελευταίο Γύρο της σεζόν και από τον πρώτο Γύρο μετά τη θερινή απαγόρευση δοκιμών έως τον τελευταίο Γύρο πριν από την θερινή απαγόρευση δοκιμών της επόμενης σεζόν. Αυτό επιτρέπει στα εργοστάσια να κερδίζουν ή να χάνουν πιο γρήγορα τις παραχωρήσεις τους με βάση την πιο πρόσφατη μορφή τους – διασφαλίζοντας ότι ο ανταγωνισμός στο πιο συναρπαστικό άθλημα του κόσμου μπορεί να παραμείνει όσο το δυνατόν πιο κοντά.
Όλοι οι κατασκευαστές, μέσω της MSMA, ενέκριναν την πρόταση για τον ίδιο λόγο.

Οι παραχωρήσεις υπολογίζονται σε δύο παράθυρα:

Παράθυρο 1: Από τον πρώτο Γύρο έως τον τελευταίο της σεζόν.
Παράθυρο 2: Από τον πρώτο Γύρο μετά την απαγόρευση θερινών δοκιμών έως τον τελευταίο Γύρο πριν από την έναρξη της θερινής απαγόρευσης δοκιμών της επόμενης σεζόν.

Εάν ένας κατασκευαστής αλλάξει κατάταξη κατά τη διάρκεια του παραθύρου 2, παραχωρούνται τα ακόλουθα δικαιώματα:

Τα διαθέσιμα ελαστικά δοκιμής θα μειωθούν/αυξηθούν ανάλογα με την κατάταξή τους – εκτός εάν ο κατασκευαστής έχει ήδη χρησιμοποιήσει περισσότερα ελαστικά από τον αριθμό που αυτά έχουν μειωθεί.

Ιδιωτικές δοκιμές με ή χωρίς επίσημους αναβάτες.

Δοκιμές σε οποιαδήποτε πίστα GP ή σε τρεις πίστες που ορίζονται από τον κατασκευαστή για το υπόλοιπο της σεζόν.
Η διαθεσιμότητα δοκιμαστών αναβατών αυξάνεται ή μειώνεται. Αυτό περιλαμβάνει την ακύρωση τυχόν αναβατών που είχαν ήδη εγκριθεί από την GPC για την περίοδο μετά την απαγόρευση δοκιμής.

Οι αναβαθμίσεις αεροδυναμικών πακέτων θα μειωθούν/αυξηθούν ανάλογα με την κατάταξή τους (εκτός εάν ο κατασκευαστής έχει ήδη χρησιμοποιήσει περισσότερες ανανεώσεις από αυτές που έχουν μειωθεί).

Εάν αλλάξει η κατάταξη C σε D: Αυξάνεται το όριο των διαθέσιμων κινητήρων, επιτρέπεται αναβάθμιση κινητήρα και μία ακόμη αναβάθμιση αεροδυναμικών εάν απορριφθεί μια προηγούμενη.

Για την επόμενη σεζόν:

Σε περίπτωση αλλαγής από την κατάταξη D σε C – Το όριο διαθέσιμων κινητήρων μειώνεται, οι αναβαθμίσεις κινητήρα παγώνουν εκτός αν ο κατασκευαστής επιστρέψει στην Κατάταξη D μέχρι το τέλος της σεζόν.

Με βάση τους φετινούς βαθμούς των κατασκευαστών που είναι: Ducati 700, KTM 373, Aprilia 326, Yamaha 196, Honda 185

οι κατασκευαστές αυτοί έχουν καταταχτεί ως εξής:
Ducati Α
KTM C
Aprilia C
Yamaha D
Honda D

Αυτό σημαίνει ότι η Ducati θα έχει λιγότερα λάστιχα για τις δοκιμές της και ο Michele Pirro δεν θα κάνει έκτακτες συμμετοχές, παρά μόνο αν χρειαστεί να αντικαταστήσει κάποιον τραυματία.
Για ΚΤΜ και Aprilia σημαίνει ότι θα έχουν περισσότερα ελαστικά για δοκιμές και γι αυτό έχει η ΚΤΜ τρεις δοκιμαστές και παράλληλα θα έχουν δικαίωμα για 6 έκτακτες συμμετοχές, στις οποίες προς το παρόν θα συμμετάσχει ο Pol Espargaro.
H Yamaha και η Honda από τη μεριά του είναι κερδισμένες από τις παραχωρήσεις, καθώς θα έχουν πολλά περισσότερα ελαστικά για τα τεστ – που είναι πολύ σημαντικό, καθώς δεν έχει κανένα νόημα να κάνουν δοκιμές με άλλα ελαστικά εκτός από αυτά του MotoGP – ενώ παράλληλα και οι οδηγοί των εργοστασιακών και δορυφορικών ομάδων θα μπορούν ελεύθερα να συμμετέχουν στα ιδιωτικά και τα επίσημα τεστ. Επίσης δεν χρειάζεται στην αρχή της χρονιάς να σφραγίσουν όλους τους κινητήρες που θα χρησιμοποιήσουν, όπως τα άλλα τρία εργοστάσια, αλλά θα μπορούν να συνεχίζουν την εξέλιξη μέσα στη χρονιά και να σφραγίζουν κάθε φορά τους κινητήρες που θέλουν, έχοντας μάλιστα δύο παραπάνω από τα άλλα εργοστάσια. Τέλος θα έχουν δικαίωμα για δύο αλλαγές μέσα στη χρονιά στα αεροδυναμικά τους φέρινγκ και φτερά, σε σχέση με μια αλλαγή που μπορούν να κάνουν οι υπόλοιποι.
Τελικά φαίνεται ότι παρά τις μικροαντιρήσεις κάποιων, το σύστημα αυτό είναι πιο δίκαιο και θα φανεί το πως θα πάει στα μέσα της σεζόν του 2024 που θα γίνει η πρώτη επαναξιολόγηση και νέα κατάταξη των κατασκευαστών, με βάση τα αποτελέσματα και τους βαθμούς που θα έχουν μέχρι τότε. Έτσι αν κάποιοι κατασκευαστές κερδίσουν θέση στην κατάταξη, ή αν χάσουν, θα χάσουν ή θα κερδίσουν αντίστοιχα κάποια προνόμια.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης