Του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων είναι πιο κοινά με την άνοδο των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών, αλλά η Husqvarna πριν από δεκαετίες είχε στη διάθεση των αναβατών αυτή την ευκολότερη δυνατότητα αλλαγής ταχυτήτων στη χρήση εκτός δρόμου.
Η Husqvarna υπάρχει εδώ και πολύ καιρό. Ξεκίνησε να φτιάχνει όπλα (το λογότυπο απεικονίζει το τουφέκι), προμηθεύοντας ακόμη και τον Σουηδικό στρατό κατά τη διάρκεια ενός μέρους της ιστορίας του. Με την πάροδο του χρόνου, όπως κάνουν πολλές εταιρείες, εξαγοράστηκε από άλλες εταιρείες και άλλαξε την παραγωγή. Το όνομα Husqvarna συνδέεται με μοτοσυκλέτες, ραπτομηχανές και αλυσοπρίονα. Αν και δεν είναι όλα από την ίδια εταιρεία, το 2023 (ή ανήκουν στην ίδια μητρική εταιρεία, όπως συμβαίνει με την Yamaha), είναι όλες διαφορετικές εταιρίες από την ίδια αρχική Husqvarna.
Μετά από περιόδους ιδιοκτησίας της Electrolux (αυτή που εξακολουθεί να κατασκευάζει ηλεκτρικές σκούπες και πλυντήρια ρούχων) και την Cagiva, η Husqvarna Motorcycles κατέληξε τελικά στην ιδιοκτησία της KTM το 2013. Παραμένει ακόμη κάτω από αυτήν την ομπρέλα για το 2023, ενώ ορισμένοι από τους υπαλλήλους της Husqvarna αντιτάχθηκαν να μετακομίσουν στην Ιταλία όταν ανέλαβε η Cagiva, οπότε δημιούργησαν τη Husaberg ως απάντηση. Όπως σημειώνει η KTM στο επίσημο χρονοδιάγραμμά της, η αγορά της Husqvarna από την Cagiva έφερε ξανά μαζί την Husqvarna και την Husaberg (την οποία κατείχε ήδη η KTM).
Πριν από την KTM και την Cagiva, ωστόσο, υπήρχε η ιδέα της αυτόματης μοτοσυκλέτας enduro της Husqvarna. Η Husqvarna, που ξεκίνησε αρχικά για να βοηθήσει τους πρωτοεμφανιζόμενους αναβάτες που εντάχθηκαν στον Σουηδικό στρατό να μάθουν ευκολότερα να οδηγούν, σύντομα άρχισε να πειραματίζεται με τη χρήση του αυτόματου συστήματος μετάδοσης κίνησης σε μοτοσυκλέτες Motocross. Το πείραμα αποδείχθηκε αρκετά επιτυχημένο στον ανταγωνισμό, τόσο στην Ευρώπη όσο και στο AMA της Αμερικής.
Χάρη στην επιτυχία της στον ανταγωνισμό, η Husqvarna αποφάσισε να δοκιμάσει να προσφέρει μια έκδοση για τους πελάτες σε εκθεσιακούς χώρους και έτσι δημιουργήθηκε η Husqvarna 500 AE του 1984. Προσφέρθηκε προς πώληση στην πιο πρόσφατη δημοπρασία κλασικής μοτοσικλέτας της Iconic Auctioneers στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου πουλήθηκε για 4,963 £ (ή περίπου 5,780€).
Αν και είναι ένα μοναδικό κομμάτι της ιστορίας της Husqvarna και των χωμάτινων μοτοσυκλετών, είναι επίσης ενδιαφέρον να σημειωθεί πώς η έλευση των ηλεκτρικών ποδηλάτων (και ειδικότερα των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών) έφερε ξανά στο προσκήνιο την έννοια της αυτόματης μοτοσυκλέτας.

Πριν από αρκετά χρόνια, στις εκθέσεις συλλεκτικών μοτοσυκλετών, υπήρχε η περίεργη Hondamatic. Παρουσιάστηκε, χωρίς αποτυχία, ως μία μοτοσυκλέτα με αυτόματη μετάδοση και ενός πειράματος στη μοτοσικλέτα που δεν είχε τελειώσει όσο ήλπιζε η εταιρεία και έτσι είχε μείνει πίσω

Η Husqvarna 500 AE χρησιμοποιούσε φυγοκεντρικό συμπλέκτη και έκανε 3 αλλαγές ταχυτήτων με αυτόματο τρόπο

Η άνοδος των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών φέρνει την ευκολία της αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων ξανά στο σήμερα.
Αν και ορισμένοι αναβάτες ηλεκτρικών μοτοσυκλετών έχουν επιλέξει να έχουν γρανάζια και συμπλέκτες, οι περισσότεροι έχουν παραιτηθεί από την επιπλέον πολυπλοκότητα, καθώς δεν είναι απαραίτητο για τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και η ευκολία του χειρισμού ευνοεί την οδήγηση κάτω από πολλές συνθήκες. Ωστόσο, η επιλογή σχέσεων μετάδοσης ακόμη και στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και με τρόπο πιο εύκολο χωρίς τη χρήση συμπλέκτη, έχει όφελος στις επιδώσεις με την εκμετάλλευση της περιστρεφόμενης μάζας του ηλεκτροκινητήρα η οποία όμως είναι μικρή.
Η μεγάλη διαφορά με μία ηλεκτρική μοτοσυκλέτα σε σχέση με μία αυτόματη μοτοσυκλέτα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος καθυστέρησης στην παροχή ισχύος, όμως στις αλλαγές ταχυτήτων ο κινητήρας επιστρέφει πίσω την κινητική ενέργεια και ο έλεγχος από τον αναβάτη για τις αλλαγές αυτές, δίνει περισσότερες δυνατότητες στην οδήγηση. Η ευκολία χειρισμών όμως και η απλότητα στην κατασκευή με το μικρότερο κόστος, δίνουν ένα προβάδισμα στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες χωρίς ταχύτητες.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης